”Inroparen” fäller taket

PREMIUM Hurra, McLarens "inropare" fäller taket! På minuskontot noterar vi en rufsig kalufs men pluskontot kontrar med att mer motorljud når in i kupén. Och det slår allt. Segmentets lättviktare blir en tung utmanare, spår Joakim Dyredand.
Annons

Har du precis som jag funderat på varför den taklösa versionen av BMW i8 dröjer? Den täckta versionen kom 2014 och vi har sett otaliga taklösa koncept, men ingen produktionsversion. Just detta är den malande tanke jag måste släppa när en 180-graderssväng närmar sig. Bilen är inte en i8, utan McLaren 570S Spider. Japp, det är redan dags för tredje derivatet på 570-bas. Coupé kom sent 2015, följdes upp med takprofilselegantare GT i slutet av förra året och nu är det alltså dags för åka öppet-Spider.

Jag vänsterbromsar och den nästan stumma pedalen kräver något mer benexercis än normalt. Härlig känsla! Rejält styrutslag och även här talar bilen till mina sinnen, för McLaren har inte övergivit den hydrauliska servostyrningen till ”förmån” för elektrisk. Helt enkelt för att elektromekanisk styrning ännu inte har den rätta känslan.

Blicken långt uppåt, snett bakåt. Inget möte att vänta vid utgången av kurvan. Jag kan skära rejält in i mötande körfält och ge gas tidigt. Tvåans växel var inte rätt val, motorresponsen är inte omedelbar vilket turboladdningen får skyllas för. 

Men den som väntar på något gott … Snart spolar det på bra i maskineriet och det bär iväg något brutalt. Men väldigt lätt kontrollerbart. Den dubbelturbomatade V8-maskinen vid namn M838TE är på 3,8 liter och den gillar varv. Maximal effekt, som avslöjas i bilens modellnamn, levereras vid 7.500 r/min.

”Inroparen” fäller taket
Curacao Blue är en av tre färger som introduceras i och med Spider. Även dessa fälgar är nya. 19 tum fram, 20 bak.

I nästa kurva uppför Montserrat, utanför Barcelona, går jag ner på ettans växel. Vid vissa nedväxlingar kommer det dessutom sköna avgasknallar. Så där ja, nu är responsen omedelbar när det åter är dags att spetta fullt. Ett snabbt blipp på den stora växlingspaddeln i kolfiber och nästa växel tar vid. Kurvorna kommer tätt, det finns nästan inte tid att kasta i trean, men jag gör det ändå eftersom den mekaniska känslan i paddeln är fantastisk. Och växellådan reptilsnabb.

Låt mig fortsätta med lovord ett tag till, snart kommer kritiken. Sittpositionen går att få låg, riktigt låg. Men det finns ändå ett visst lårstöd trots mina rejält över medel långa ben. Detta gäller för standardsportstolarna. Den som vill vara extrem beställer skålade racingstolar i kolfiber (6 760 euro). Men det känns som fel typ av säte för den här bilen. Aldrig under den faktiskt ovanligt långa provkörningssträckan kände jag behov av mer sidostöd. 

Rutten har tagit mig till en motorväg. Och inte för att det behövs utan bara för att det är min journalistiska undersökningsplikt tar jag upp taket. Spansk slät asfalt är en värdelös värdemätare på en bils kupébuller. Att den täckta körningen dessutom föregåtts av inspirerad körning genom tunnlar har gett mina trumhinnor en brutal massage. Vad som upplevs som nära nog knäpptyst kan underbyggas av McLarens information om att det i den här kupén är 20 procent tystare än i 650S Spider.

”Inroparen” fäller taket
Med en dörr som öppnar framåt/uppåt och en tröskel som denna är i- och ursteg ingen lätt manöver.

Tystnad kan vara tråkigt, speciellt när man sitter i en sportbil. Därför tar det inte många minuter förrän den lilla bakrutan, som dubblerar som turbulensskydd, får åka ner och låta motorn bakom sittbrunnen åter sprida V8-toner till kupén. 

Den Curacao-blå bilen är försedd med sportavgassystem (4.460 euro). Hur standardsystemet låter vet jag inget om, men det hade varit fint med någon form av ventilsystem på sportsystemet. Nu låter det permanent mycket, något smyga hem lugnt och försiktigt på natten-läge finns inte.

Lika bra att avverka övrig kritik. Reglagen till stolarnas eljustering har placerats på respektive stolsits insida, precis vid kardantunneln. Det är omöjligt att se vilken knapp man trycker på. Man får lära sig reglaget likt punktskrift, eller beställa bilen med manuell justering – och spara vikt.

Lika omöjlig att tyda är skärmen på mittkonsolen. Vi påpekade detta redan vid 570GT-körningen, då den versionen har glastak. Nu när hela ”solskyddet” är borta blir blänket från klarblå himmel ytterligare värre. Med berättigat cabrioletkörningsattribut i form av polariserande solglasögon blir skärmen fullständigt oläsbar. Menysystemet som sådant är tämligen intuitivt och påminner inte så lite om Volvos Sensus.  

570S Spider är, likt alla modeller från McLaren och vissa andra sportbilar (som BMW i8 …) byggd kring en monocoque i kolfiber. Viktbesparingen blir enorm. Den här bilen är 228 kilo lättare än Audi R8 Spyder V10 Plus och 166 kilo lättare än Porsche 911 Turbo S Cabriolet (torrvikter).

”Inroparen” fäller taket
Keramiska skivor är standard. Nytt tillval är svartlackade bromsok, men gula är läckrare.

Ett annat McLaren-kännetecken är saxdörrarna, eller vad man nu vill kalla lösningen. Miljardärsdörrar, som just en miljardär uttryckte saken, är ett annat namn. Men summan av dörrarna och kolfiberbasen gör in- och ursteg till en akrobatisk övning. På BMW i8 och Mercedes SLS går det att glida in med baken över de höga trösklarna. Men McLarens tröskel är väsentligt mindre och jag har ännu inte fått till en graciös manöver. Enklast blir det när taket är nedfällt. Svårast är det om man har parkerat på rullgrus och ska kliva ut framför en samlad skara … 

Strunt samma, nu återgår vi till körningen. Motorvägsetappen är avklarad och fantastiska kurviga bergsvägar står åter på menyn. Bilens förhållandevis låga vikt märks. Det nya taket har bara adderat 46 kg i jämförelse med 570S Coupé. 

Spider känns lätt i steget och inte det minsta ansträngd vid kurvtagning. Däcken, Pirelli P Zero Corsa, ger nästan överdrivet bra grepp. Gränsen för över- eller understyrning går inte att utforska på allmän väg. Att förse en öppen bil med däck för bana samt keramiska bromsskivor känns som en överloppsgärning. Stålskivor och vanliga P Zero-däck, som på 570GT, hade varit fullt tillräckligt även för Spider. För detta är en komfortbil med glidarpotential. Ställ stötdämparvredet i Normal och fjädringen bli mjukare och mer följsam än på mången personbil. Helt magiskt!

”Inroparen” fäller taket
Exceptionellt bra körställning, fina materialval och godkänd kvalitetskänsla (även om kepsen till kombiinstrumentet satt löst). Den avlånga, vågrätta rektangeln på passagerarsidan är öppningsknapp för handskfacket.

Det lilla viktpåslaget har inte påverkat prestandan jämfört med Coupé. När jag frågar Tom Taylor, produktchef för Sports Series, får jag förklarat att eftersom de extra kilona trycker ner bakvagnen förblir 0–100 tiden 3,2 sekunder Men vid 200 km/h har Spider tappat en tiondel, med tiden 9,6 sekunder. Toppfarten på 328 km/h är också densamma som för Coupé, men fälls taket ner begränsar aerodynamiken farten till 315 km/h. 

Den uppgiften får stå oemotsagd. Istället kan jag intyga att Spider är en förhållandevis rymlig sportbil. Det främre utrymmet sväljer 150 liter, men har tyvärr inte måtten för att passa en kabinväska. När det regnar (det är endast då det är okej att ha taket uppe) frigörs ytterligare 52 liter i form av takets balja. 

I kupén märks mittkonsol med dubbla dryckeshållare, utrymme för mobilen, rymligt mittarmstödsfack och förvaringsnät mellan stolarna såväl som i passagerarsidans golvbrunn. Sist men inte minst har vi dörrfacken som du kan se på motsatt sida.

Hittills har köpare av bilar ur McLarens Sports Series gått från Porsche 911 Turbo (28 procent), Audi R8 (11 procent), Ferrari 458/Aston Martin Vantage (9 procent vardera) och Ferrari California (5 procent). Resterande 38 procent är en vild mix med allt från Dodge Viper till … Volkswagen Beetle. Med Spider-breddningen av Sports Series-familjen kanske man även lyckas locka en och annan ägare av BMW i8.

”Inroparen” fäller taket
Skådespelet tar strax under 15 sekunder, till ljudet av tämligen högljudd hydraulik, och kan utföras i upp till 40 km/h.
”Inroparen” fäller taket
I en McLaren sitter man närmare bilens mitt än i någon annan sportbil, har jag fått lära mig av en trevlig MP4-12C-ägare. Det syns tydligt här. Det medför också att man …
”Inroparen” fäller taket
… i de tämligen tjocka dörrarna har tillgång till smarta och rymliga förvaringsutrymmen.
”Inroparen” fäller taket
Det lilla bakfönstret, som kan tas ner när taket är uppe, är även vindskydd. Helt dragfritt är det inte i kupén, ska erkännas. Av motorn syns inget, en servicelucka med påfyllning för vatten och olja är allt.
”Inroparen” fäller taket

Kommandocentralen

Kommandocentralen är placerad mellan stolarna. Startknappen, i överkant, följs av vred för Handling (H) och Performance (P). Båda har tre lägen: Normal, Sport och Track. Inuti vreden, knappar för antispinn respektive manuell växellåda. För att kunna välja något från dess knappar/vred måste först knappen Active tryckas in, under vilken de stora knapparna för växellådan hittas. P finns ej, den som vill gå ur bilen med motorn igång får välja N och sedan inte glömma handbromsknappen till vänster om ratten. På ömse sidor om R, justering av bakrutan och manövrering av taket.

”Inroparen” fäller taket
”Inroparen” fäller taket

”Alla varianter har sin egen karaktär”

Jonas Nilsson, vd och partner på Autoropa och McLaren Stockholm.

Hur många bilar har McLaren Stockholm sålt sedan etableringen i februari 2013?

”Det finns drygt 100 McLaren i Sverige idag. Alla nya bilar är sålda av oss och större delen av Pre-owned-bilarna. McLaren har en begränsad produktion vilket styr vår tilldelning och därmed hur många bilar vi har möjlighet att sälja. Med de fyra Sport Series-modellerna räknar McLaren med att öka sin kapacitet till 4.500 bilar/år jämfört med de cirka 1.600 bilar man producerat innan Sports Series lanserades.”

Ni måste vara den återförsäljare i världen som sålt flest P1 GTR. Skoj! Berätta!

”Det stämmer. Det har varit en spännande resa hela vägen från de första provkörningarna med kunder i Doha Qatar tillsammans med McLarens utvecklingsteam och Chris Goodwin (chefstestförare) till Autoropa Racing Days i september 2016 då vi kunde visa två P1 GTR på bana, med Kenny Bräck som en av förarna. Just nu har vi tre av de P1 GTR vi sålt på svenska registreringsskyltar, bilar som vi modifierat hos Lanzante Motorsport som även gjorde gatkonverteringar av F1 GTR när det begav sig.”

Om vi fokuserar på Sports Series, tror ni att Spider kommer att bli den mest populära av 570S Coupé, 570GT och 540C?

”Alla fyra varianter har sin egen karaktär. 570 Spider kommer att bli populär men kanske är 570 GT den mest spännande modellen. En mittmotor-GT med härlig komfort, skön känsla i kupén tack vare glastak, utökat lastutrymme men utan att kompromissa med prestanda. 570S, speciellt med Track Pack, erbjuder den mest fokuserade körupplevelsen. 540C är imponerande men hittills har de flesta kunder valt en 570-modell då den erbjuder fler möjligheter till personalisering.”

Kan McLaren-ägare få service både i Stockholm och Malmö?

”Absolut. I Malmö har vi sedan 1990-talet varit auktoriserade för service på den legendariska McLaren F1 och givetvis för alla nuvarande modeller, alltifrån MP4-12C till P1 GTR. Vi har tre utbildade och certifierade McLaren-tekniker i Stockholm och tre i Malmö.”

Vad är nästa steg i etableringen i Sverige och Norden?

”Fortsatta långsiktiga investeringar i vårt sälj/marknads-team, våra anläggningar och inte minst vår servicekapacitet. Efter sommaren inviger vi en helt ny McLaren-verkstad i vår serviceanläggning på Lidingö. Sedan drygt ett år tillbaka har vi etablerat samarbeten i Norge och under våren har vi gjort aktiviteter i både Danmark och Finland. Vi säljer bilar i alla tre länder och vår närvaro i hela Norden kommer fortsatt att utvecklas.”

Varumärket McLaren är känt men inte deras gatbilar. Hur arbetar ni för att fler ska få upp ögonen för McLaren?

”Utöver allt som sker i våra showroom i Malmö och Stockholm gör vi ett stort antal event varje år. Allt från fabriksbesök, förarutbildningar, trackdays, provkörningar på fabrikens testbana i Spanien med mera. Till hösten åker vi med kunder till Frankfurt för visning av 570 Spider. Dessutom utvecklar vi själva och tillsammans med fabriken olika program för att göra köp och ägande enkelt. Som ett exempel erbjuder vi just nu fri service 4.500 mil/3 år på Sports Series. I takt med att bilparken växer kommer vi öka vår satsning på Pre-owned-bilar för att kunna erbjuda riktig fina bilar med bland annat utökade fabriksgarantier.”

Foto: Patrick Gosling

Annons
Annons
Rulla till toppen