Mopedbilar åker gräddfil bland lagkraven – katastrofal säkerhet och usla utsläpp

Mopedbilarna har mer än fyrdubblat sin försäljning på fyra år. En tonårsdröm och en avlastning för föräldrarna. Men vem tjänar på att de åker gräddfil bland lagkraven?

Mopedbilar åker gräddfil bland lagkraven – katastrofal säkerhet och usla utsläpp

Du har säkert sett dem i trafiken. Små, små bilar som puttrar fram och som parkerar på mc- och mopedparkeringar. Förhoppningsvis har du även sett triangeln baktill.

I tidernas begynnelse var så kallade mopedbilar oftast körda av äldre personer som av olika skäl inte kunde eller ville köra en konventionell bil.

Idag är bilden en helt annan. Moppebilarna är numera riktigt ärtiga och kan vara mycket välutrustade och föraren är en tonårstjej eller tonårskille. 

Försäljningen har ökat med raketfart. 2013 såldes 300 mopedbilar. Under 2017 såldes det 1.838 stycken och trenden är ökande. Totalt finns det närmare 9.000 mopedbilar i trafik i Sverige.

Kunderna är i regel tonåringar med transportbehov – eller snarare är det deras föräldrar som är kunder. De löser dels transportbehovet, de behöver inte skjutsa till skola, ridhus eller ishockey, och dels känner de sig tryggare med telningarna i en uppvärmd liten bil än på en EU-moppe.

Det är tre märken som dominerar marknaden: Ligier, Aixam och Microcar. Alla är franska och Ligier och Microcar ägs av samma koncern. Mopedbilar är över huvud taget ett franskt fenomen och i Frankrike är det inte ovanligt att en mopedbil får utgöra andrabil ellershoppingbil i familjen, mycket tack vare de små och lättparkerade yttermåtten.

Både Ligier och Microcar säljs i Sverige av bolaget Dealy AB som i sin tur är dotterbolag till Olle Olsson Bolagen AB, förr stor importör och generalagent för Jaguar, Mazda, Suzuki, Fiat, Alfa Romeo och Isuzu. Om ni tycker Ligier låter bekant har ni helt rätt: det är samma företag som förr drev ett Formel 1-stall i vilket bland andra Stefan "Lill-Lövis" Johansson körde. Aixam ingår i Polarisgruppen.

Säkerhet och miljö: Noll stjärnor!

Euro NCAP har krocktestat några mopedbilar och resultatet var katastrofalt. Från 0 till 2 stjärnor rakt över. Det finns ingen riktig bil på marknaden som är tillnärmelsevis så osäker som mopedbilarna. En brasklapp dock för att de allra nyaste mopedbilarna inte är testade. Föräldrar och återförsäljare brukar framhålla att en mopedbil i alla fall är säkrare än en cykel eller EU-moppe ute på mörka höst- och vintervägar.

Det finns ingen riktig bil på marknaden som är tillnärmelsevis så osäker som mopedbilarna

På frågorna om hur Transportstyrelsen ser på säkerhets- och miljöfrågor fick vi följande svar via mejl:

"Transportstyrelsen har inte några särskilda synpunkter på just detta fordonsslag som är accepterat i hela Europa. Den täckta fyrhjuliga mopeden, L6e-B, har ungefär samma brukargrupp som lätta A-traktorer, ombyggda personbilar. Båda fordonen erbjuder enskild transport med väderskydd för personer som inte har körkort för bil.  A-traktorn har större passiv säkerhet bland annat på grund av vikten utan krav på bältesanvändning som ju är fallet för mopedbilen L6e-B. Vid årsskiftet går man från Euro 3 till Euro 4."

Det betyder att mopedbilarna måste klara samma miljökrav som personbilar av årsmodell 2006. Utsläppsgränsen för kväveoxidutsläpp går från 500 mg/km till 250. Euro 6-utsläppskraven, som nya bilar måste klara, ligger på 80 mg/km.


Ligier JS50C Elegance+

Marknadsledare med hög prislapp

Tro inte att en elbil måste vara primitiv och obekväm. Ligier JS50 Elegance+ har snyggt konstläderklädda stolar, prydliga ytor, en del krom här och där och en stor skärm i ljudanläggningen inklusive backkamera. Till och med luftkonditionering (!).

Bilen är lättkörd med sin automatlåda. Den går inte direkt tyst men man kan höra ljudanläggningen (om man skruvar på volymen rätt högt). Jag kör i staden och där passar Ligier rätt okej. Fortare än så går det inte. På större väg och trafikled är man dock en bromskloss. Föreskriven toppfart är 45 km/h. Med lite hemlängtan gör den cirka 50 knyck.

Dyrare än en VW Polo

Det som antagligen bromsar säljsiffrorna för mopedbilar är prislappen. Storsäljaren Ligier JS50C Elegance+ kostar från 159.900 kronor. Som jämförelse kostar en ny Dacia Sandero med 1,5-litersdiesel och sexstegad automatlåda 137.900 kronor. En ny Volkswagen Polo 1,0 TSI 95 hk 158.000 kronor.

Nackdelen är förstås att de inte får köras av en 15-åring, som mopedbilen. Andrahandsvärdet bör vara stabilt då utbudet av begagnade mopedbilar är begränsat.

Relativt påkostad interiör för biltypen.

Liten dieselmotor utan modern rening.

"Eldrift borde passa bra i mopedbilarna"

Maria Krafft, måldirektör på Trafikverket och docent i trafikmedicin vid Umeå universitet

"Att de ökat så mycket är inte förvånande att höra. De syns ju så mycket i trafiken idag."

• Ur trafiksäkerhetssynpunkt – hur ser ni på mopedbilarna?

"Du är ju lite mer skyddad där än på en moped, och man måste ha klart för sig att det är en moped och inte en bil så man inte börjar jämföra och säga att det är en dålig säkerhet för en bil. Och då har du ju ändå vunnit lite i säkerhet."

• Enligt den tillgängliga statistiken var mopedbilar inblandade i 40 trafikolyckor 2016?

"Tillbud är inget bra mått på konsekvenser utan egentligen skulle man behöva bryta ner det i om vi fått några allvarliga skador. Men generellt, hellre sitta i en mopedbil än på en vanlig moped. Och skulle du ha eldrift är det ju positivt ur miljösynpunkt."

• Men de flesta drivs av en liten dieselmotor?

"Ja, då skulle man hellre vilja ha en annan drivlina, eldrift borde kunna passa bra i dem. Och det gäller att man är medveten så att det inte är falsk säkerhet man köper. De har inte krockkudde, inte stötupptagande zoner, inte krockskydd i sidan. Den största vinsten är skalet runt omkring och att du sitter bältad, du slår inte ner i backen helt enkelt."

• Du ser hellre att ungdomar sitter i en mopedbil än på en EU-moppe?

"Ja, absolut, EU-moppe och motorcykel är ju där man har störst risk att slå sig. Och då vill man ju inte att nybörjarna i trafiken, de med minst erfarenhet, att vi sätter dem på de farligaste färdsätten."

Fotnot: Krockkudde och sidokrockskydd är tillval respektive standard på Ligier.


"Invaggas i någon sorts trygghet"

Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen

"Vi har en lite ambivalent inställning till mopedbilarna. Å ena sidan måste man se på den mobilitet som de ändå ger en del grupper i samhället, som någonting positivt, inte minst på landsbygden. Där ger de fördelar i att man kan transportera sig på ett förhållandevis enkelt sätt. Utan att vara låsta till kollektivtrafik som kanske inte existerar heller och att man inte behöver sitta ute på en vanlig moped i väder och vind. Så det finns mycket som är positivt med mopedbilarna."

"Många upplever de här 45-bilarna som ett hinder. Nu har det varit några dödsolyckor de senaste åren men de har inte varit upphinnandeolyckor, utan det har varit andra typer, krock i korsning och så. Faran är väl att man invaggas i någon sorts trygghet att det här ska vara krocksäkerhet jämförbar med en vanlig bils. Och det är det ju verkligen inte."


"Mopedbilarna är ett alternativ till A-traktorerna"

Lars Harlin, vd för mopedbilssäljaren Dealy AB

"Det finns en aspekt som ni inte tagit upp och det är att mopedbilarna är ett alternativ till A-traktorerna. De är oftast byggda på äldre bilar med dålig eller ingen avgasrening. Då de körs på låg växel med höga varv blir det miljömässigt ännu värre. De har tidigare inte behövt besiktigas varför många åker med bristfälliga bromsar. Vi har flera föräldrar som tröttnat på allt skruvande och köpt en modern mopedbil istället."

• Om vi pratar miljö – mopedbilarna ska nu klara Euro 4. Vad vet ni som importör om mer miljövänliga mopedbilar, drivna av el?

"Faktiskt har en av våra konkurrenter (Aixam) redan lanserat en elmopedbil. Vårt märke Ligier säljer eldrivna minibilar för transportbruk idag men vi vet att de håller på att utveckla även mopedbilar med eldrift."


"Tillverkarna borde skämmas"

Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport

Jag har svårt att förstå varför små bilar ska tillåtas att släppa ut mycket mer giftiga avgaser än stora. Speciellt som de passar som bäst i citykärnor – men i dagsläget hindras de inte av de kommande miljözonerna. Likhet inför lagen är bra. Och varför gäller inte vinterdäckslagen för mopedbilarna? Våra lagstiftare borde skämmas över flatheten, vilka skäl finns till att tillåta dåliga produkter? Vad vill lagstiftarna uppnå med detta?

Att krocksäkerheten är usel samtidigt som prislappen är löjligt hög är anmärkningsvärt men det är ju en fri marknad. Tillverkarna borde också skämmas. Små, säkra och eldrivna stadsbilar borde vi ha ännu fler av och att ungdomar får ett säkrare alternativ till mopeder är självklart mycket bra. En lämplig ingång till det riktiga billivet.