Volvos bortglömda miljödröm: En bil – fem bränslen

Premium Volvo hade ett riktigt spännande projekt på gång för tolv år sedan. Hans Folkesson skulle styra Volvo mot mer miljövänliga bilar och frågan var bara vilken teknik och vilka bränslen som skulle användas. Vi bad om ett ärligt svar och fick flera.

Volvos bortglömda miljödröm: En bil – fem bränslen

Observera att den här artikeln är från 2006. Vi har lagt till våra kommentarer från idag (2018) längst ned.


Det är fortfarande högsommarvarmt när miljöteknikchefen Hans Folkesson hukar bakom en prototyp-V70 med tillnamnet Multifuel. Vi ska prata en stund om miljöbilar och olika bränslen för att sedan köra vad som möjligen är världens första bil som kan köras på fem olika sorters bränslen, antingen i gas- eller vätskeform.

Hans Folkesson har låtit utvecklingsavdelningen bygga den här bilen för att visa att Volvo behärskar alla konventionella tekniker och bränslen, även de alternativa. Men på frågan om vilken bränslesort Volvo tänker satsa sina framtida utvecklingsresurser passar han.

"När det gäller vilka bränslen som ska finnas, och var eller hur de ska produceras, kan vi inte delta i den debatten. Det är en politisk fråga. Vi kan däremot visa att vi kan bygga bilar för alla förekommande bränslen och det är just vad vi velat poängtera med Volvo Multifuel."

• Har ni inget att säga till om när det gäller framtida bränslen?

"Nej, problemet att välja framtidens bränslen är inte vårt, det är bränsledistributörernas och politikernas problem. Men vi tycker det är dags för myndigheter och politiker att ta beslut nu, bilbranschen behöver tid att ställa till de bränslen som ska användas i framtiden. Så se gärna vår Multifuel-bil som vår lilla påtryckning för att få fram beslut om framtida bränslen."

• Hur lång tid tar det för Volvo att ställa om produktionen till bilar för alternativa bränslen?

"Idag används fossila bränslen till 98 procent, de ickefossila bränslena svarar bara för två procent. Det är alltså mycket små kvantiteter vi talar om, i huvudsak etanol och naturgas eller biogas, och Volvo säljer redan bilar som klarar dessa bränslen. Om vi ska ställa om vår motorproduktion till större andel av dessa bränsleslag kan vi faktiskt göra det rätt kvickt, två år räcker. Men vi måste först ha tydliga beslut så att vi kan förbereda vår produktion."

• Finns det ingen europeisk samordning i dessa frågor, en gemensam politik?

"Vi ser inte det idag, nej. Här i Sverige har vi en oljekommission som jobbar med en helhetssyn på energiområdet – det är vi ensamma om i Europa och kommissionen gör ett mycket bra jobb. Men beslut i Sverige är inte vägledande för övriga världen och vi bygger bilar för många marknader."

Allt som visar att detta är en Multifuel är denna knapp – som styr vilken sorts bränsle du kör på.

• Men kan inte ni gå före och bara börja bygga miljöbilar – då måste ju folk köpa dem?

"Det går inte, tyvärr. Först måste det finnas tydliga politiska beslut och en infrastruktur på plats. Då kan vi bygga bilarna och folk kan köpa dem. Låt mig ta vår Bifuel-bil som exempel, vi har byggt bra gasbilar i över tio år men bara sålt några hundra per år. Nu är gasbilen kraftigt skattesubventionerad i Sverige och plötsligt säljer vi mångdubbelt fler. Men gasnätet är alltför glest ännu, om du bor i Norrland skulle jag inte rekommendera ett köp av en gasbil."

• I Europa är dieseln tongivande, även i Sverige växer andelen snabbt. Hur ser ni på det – satsar ni hårt på diesel och avvaktar de alternativa bränslena?

"Andelen diesel ökar fortfarande ute i Europa, exempelvis i England. Idag svarar dieseln för 60 procent av försäljningen. Här hemma växer dieseln också hastigt. Jag tror vi får en utveckling i Sverige liknande den i Europa. I framtiden körs alltså mer än hälften av bilarna på diesel, resterande 40 procent delas då mellan bensin och alternativa bränslen. Och om miljöbilarnas andel då blir 30 procent blir det inte så mycket över för V8-älskare, turbofans och de som gillar prestandabilar."

• Är lösningen för er som liten tillverkare att bygga bilar som går att köra på alla olika bränslesorter?

"Nej. Men Volvo har tagit fram den här prototypbilen för att visa att vi behärskar alla tekniker."

• När kommer Volvos hybridbil?

"Vi jobbar med hybrider av olika slag. Mikrohybrider, alltså bilar utan elmotor och högspänning men med start/stopp-teknik och viss regenerering av energi är mycket nära, vi har sådana i drift idag. Mediumhybrider, som också har start/stopp-teknik samt högspänning och en mindre elmotor med energiregenerering är inte heller långt borta."

"Fullhybrider, med en kraftig elmotor inbyggd i växellådan och kanske även en eller flera elmotorer i bakaxeln samt högspänning och kraftig elregenerering – för den typen av hybrid är batterikapaciteten fortfarande ett problem. Vi jobbar inom Ford med att lösa det men jag vill inte ge något datum för när en fullhybrid från Volvo kan vara klar." 

Vi provkör multibränsle-Volvon

Volvo Multifuel är en miljöbil som kan köras på naturgas, biogas eller hytan (10% vätgas, 90% metan) men går lika bra på bensin eller etanol.

När jag sätter mig i Volvo V70 Multifuel är det som vanligt – fast ändå inte. Jag åker V70 även till vardags men min kombi går bara på diesel och det får väl ses som mitt bidrag till miljön, koldioxidfrågan är inte glömd.

Den här bilen går ju inte att köra på diesel men väl på fem andra bränsleslag, tre i gasform och två flytande. Mina ögon letar febrilt efter knappar, reglage eller annat som kan avslöja skillnaden mot min V70 men jag hittar inget. Mats Morén, projektledare hos Volvo för denna prototyp som tagit plats bredvid mig, ler en liten smula.

"Det finns bara en knapp. Den sitter längst ner på mittkonsolen, det står E85 på den", säger han innan jag ens hunnit fråga.

Denna Volvo V70 kan alltså köras på bensin, E85, naturgas, biogas eller hytan. Hytan? Nytt leende. Brett.

"Det är en blandning av vätgas och metan, 10 procent vätgas och 90 procent metan – ett utmärkt bilbränsle."

Osökt får jag känslan att jag missade något i kemin. Men jag vill inte verka okunnig och frågar istället vad vi just ska köra på, hur är bilen tankad just nu.

"Med E85. Samt biogas. Och när du startar väljer bilen biogas."

Okej. Vi startar. Det känns som vanligt, det låter som vanligt och vi svänger ut på vischan bortom Volvo, rakt ut på småvägarna runt de många lantbruken på Hisingen. Gasresponsen är helt okej. Motorljudet från den femcylindriga motorn precis som vanligt.

Rörigt, javisst. För i Volvo Multifuel finns dubbla bränslesystem och styrsystem.

Trycker lite hårdare på gasen. Motorn som ska ge 200 hästkrafter förefaller ha alla hästarna i stallet. Det är en sugande, trevlig acceleration under den sedvanliga, mörka och gurglande ljudkulissen. 

"Känns det bra?", undrar Mats Morén och jag kan bara nicka bifallande. Inget märkligt med bilen, vad gäller motorn och drivlinan. Fast det är ju inte helt sant.

För det första har bilen dubbla tankar. Motorn, Volvos vanliga "femma", har dubbla insprutningssystem och dubbla styrsystem.

"Eftersom detta är en prototyp gjorde vi så, det var enklare. En produktionsbil skulle ha ett enda system för alla olika bränslesorter."

Tanken bakom är naturligtvis att man ska kunna ta sin Volvo och tanka vad som råkar finnas längs vägen. Och att även små bränsleproducenter av miljöbränslen då skulle kunna få avsättning om bilarna kan köras på alla förekommande bränslen.

"Jodå, det skulle nog gå att lägga till diesel också om så krävs", påpekar Mats Morén som om han även vore tankeläsare.

Jag trycker på E85-knappen. Ett litet ryck, sen går bilen perfekt igen. 

"Det är nackdelen med dubbla system. Skulle alltså gå ryckfritt på en produktionsbil."

Skillnaden i effekt mellan bränslesorterna kan lätt elimineras elektroniskt i en tänkt produktionsbil. En Volvo som går på det mesta. Nästan för bra för att vara sant!

Tolv år senare: En smart idé – men dieselboomen kom emellan

Den här bilen var förstås aldrig tänkt att sättas i produktion för Volvo, utan tanken var istället för Volvo att skryta om hur långt framme i miljöfrågan företaget ville se sig själva. Med facit i hand ser vi ju vad som hände – biogasmodellerna är nedlagda, bränslecellsbilarna har inte slagit igenom och har prioriterats ned av Volvo och etanolspåret är borta.

Istället kördes ju dieselboomen igång, som också Hans Folkesson pratar om här ovan. Ungefär samtidigt som Volvo visade upp den här prototypen tog dieselförsäljningen fart på allvar i Sverige och Volvo storsatsade på DRIVe-modellerna med små dieselmotorer. Nu vet vi hur det blev med det – idag går fler köpare över till bensin igen.

Men något är på gång att hända. Mildhybrider och laddhybrider pratade Hans Folkesson om i den här artikeln, och där kommer det hända mycket hos Volvo de kommande åren. Och Volvo har ju också stora planer för de helt eldrivna modellerna.

Och just det: vad hände med just det här prototypexemplaret? Jo, registreringsskylten tillhör idag en Audi Q3.