Svenska polisen hade kunnat köra Volvo P1800 – men det blev Porsche istället

Premium Polisbilar är något som berör. Svenskarna är ju tupp-stolta över sin polismakts fordon och det grundar sig förstås i att myndigheten till största del far runt i svenska bilar. Så har det alltid varit – men det finns några bilar som sticker ut!

Sverige har haft polisbilar ända sedan 1913 då en Scania-Vabis gjorde sällskap med polisens cyklar och hästar. Den användes som piketbil i Stockholm, vid bränder och när det var "allmänt stökigt". När polisen förstatligades 1965 stod enhetlighet i första rummet och då skulle bilflottan vara uniform och lackeras i svartvitt.

Här dyker vi ner i polisbilshistorien bortom Saab och Volvo. Nedan följer några av de häftigaste.

Foto: Örebro läns museum/Creative Commons

Porsche 912 räckte inte till – då köpte polisen in 911 istället

Ett av de mer spektakulära fordonen i den svenska polisbilshistorien är Porsche 911 och 912. Jo, du läste rätt, svenska poliser har rattat Porsche! Under åren 1965–73 fungerade den legendariska tyska sportvagnen nämligen som trafikpolisbil. 23 exemplar satte respekt hos biltrafikanterna runt om i Sverige och uppståndelsen var förstås stor. Polisen ville synas på vägarna och valet av Porsche var en del av den strategin.

Polisens planer på snabba bilar för trafikövervakning utmynnade i ett val mellan Porsche 912, den fyrcylindriga instegsvarianten av 911, och Volvo P1800. Trots sina beskedliga 90 hästkrafter drog Porschen till slut det längsta strået, men när folkamotorn där bak inte ansågs hålla tillräckligt bra driftsäkerhet byttes flera av dem ut mot den snabbare – och dyrare – Porsche 911T med boxersexa på 130 hästkrafter. Nog har utvecklingen gått framåt raskt sedan dess – en Porsche 911 med 130 hästar!

1973 var det roliga över för de lyckliga vägpoliser som fick ratta Porsche i tjänsten. Bilarna ansågs för dyra och Porsche-poliserna fick återgå till Saab 99 och Volvo 144.

Foto: nakhon100/Creative Commons/Flickr

VW-bubblan tjänstgjorde ända fram till 1980-talet

Även en avlägsen släkting till Porschen, också den med svansmotor, har fått tjänstgöra hos den svenska polisen. Men det är en betydligt mindre glamourös historia – vi i pratar förstås om Volkswagen Typ 1, eller Bubblan som den mer populärt kallas.

Polisen använde olika Typ 1-modeller under många år, bland annat gjorde VW Cabriolet tjänst hos trafikpolisen under det sena 1950-talet. Den öppna Folkvagnen användes för att dirigera trafik genom att den aktuella polismannen parkerade i ett gathörn och ställde sig upp i bilen för att sedan skrida till verket med sina vita handskar. Det sägs att trafikdirigeringen i den något feminina cabriolet-Folkan inte var någon populär arbetsuppgift hos 50-talets polismän. Kanske kände de sig löjliga?

Den öppna Bubblan blev en parentes i den svenska polisbilshistorien och ratades redan 1960. De takförsedda Folkorna var desto mer populära. Totalt ett tusental tjänstgjorde hos polisen ända fram till 1983.

Tänk vad fjärran 70-talets polis-bubblor med anor från förkrigstiden är dagens hypereffektiva Passat-kombis. Dagens polis-Passater framstår i princip som rymdskepp i förhållande till de gamla Bubblorna.

Foto: Creative Commons/Stockholmskällan

Plymouth Valiant var lättkörd och rymlig

En av de häftigare vagnarna i svensk polisbilshistoria är utan tvekan den voluminösa amerikanaren Plymouth Valiant. Året var 1964 och polisen hade fått möjlighet att provköra en ny Valiant som tagits in av generalagenten Saab-Ana. Det konstaterades snabbt att dess egenskaper – lättkördhet och goda utrymmen – skulle passa polisen perfekt. Hösten 1965 inköptes de första 68 bilarna och totalt skulle 1.200 Valianter tjänstgöra i polisdistrikt över hela landet.

Plymouth Valiant var Chrysler-koncernens svar på den amerikanska marknadens krav på mer kompakta familjebilar och introducerades 1959. En andra generation visades 1965 och det var den som användes av den svenska polisen. De var utrustade med raka sexor på 100 eller 145 hästkrafter och även om det låter tunt idag lär de ha haft mer krut under huven än de flesta bilar i Sverige vid den här tiden!

Valiant fungerade som polisbil till en bit in på 1970-talet och tillverkningen av modellen upphörde 1976. Därefter fick utryckningspoliserna nöja sig med stelare vagnar i form av bland andra Volvo 244.

Foto: Mercedes

Instegsdieslarna i Mercedes E-klass räckte inte till

Låt oss flytta fram till modern tid och runda Saab 9-5 och Volvo XC70. Polisen rattar nämligen andra märken också idag, även om de utländska vagnarna är betydligt mer tunnsådda i polisgaragen runt om i landet. Undantaget är väl Volkswagen Passat nu när Saab har gått i graven.

En av de mer udda fåglarna i den svenska polisflottan är Mercedes E-klass kombi som i en första omgång köptes in i blott fyra exemplar år 2012.

Och det var inga strama snik-Mercor som polisen hade inhandlat, utan vrålstarka E 350 CDI med krämiga diselsexor på 265 hästkrafter. Kostnad per bil: runt 900.000 kronor. Men det var ett nödvändigt ont, de fyrcylindriga bilarna orkade inte med polisens tuffa prestandakrav.

Noblessen och ståndsmässigheten hos den stora Mercedesen var inget som gick polisledningen förbi, för det var i början bara de allra mest erfarna poliserna som fick äran att ratta den.  

Det här är dock inte första gången polisen åker stjärnprydd, tysk lyxvagn. Under 1960-talet fick polisen nämligen äran att köra Mercedes 220 SE i tjänsten.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker absolut polisen ska åka Porsche!
11
8