Prov: Audi A7 Sportback 50 TDI q

Premium Vi kör den andra generationen av Audis stora fyrdörrarscoupé, med mustig dieselsexa. Bättre än bensin?

Prov: Audi A7 Sportback 50 TDI q

Vad är nytt? A7 är helt ny, men vi har redan provkört modellen med 55 TFSI-motorn i nr 5/2018. Nu fokuserar vi på 50 TDI som är ordentligt bestyckad med 286 hästar och 620 Nm. "Men vadå 50", undrar ni? Audis nya nomenklatur är lite förvirrande, men siffran 50 står för en viss prestandanivå. En något lägre sådan än 55 som står bakpå bensinversionen, exempelvis.   

Förutom de nya (och nu förhoppningsvis glasklara) modellbeteckningarna är resten av bilen nyutvecklad även om linjerna och proportionerna känns igen från föregångaren som visades redan 2010. Tittar man närmare ser man dock att det finns många designmässiga nymodigheter på A7:ans kaross. Den markerade linjen i dörrarnas nederkant är klart vassare och bakpartiet med dess LED-ljusramp som löper över bakluckan är särskilt lyckad. A7 har nu fått en mer egen form, istället för att bara se ut som en "större A5 Sportback". 

Hur är den att köra? Det här är ett riktigt lokomotiv. På motorvägen rider man på en massiv vridmomentsvåg och omkörningar görs på nolltid. Dessutom jobbar V6:an väldigt fint tillsammans med den åttastegade automatlådan, hela drivlinan känns riktigt solid och trevlig. Dessutom är motorn så tyst att man knappt hör när den stängs av. För det gör den, när den inte behövs, i hastigheter mellan 55 och 160 km/h. En remdriven, kombinerad startmotor/generator kickar igång motorn med hjälp av 48-voltsteknik. Detta sker helt omärkligt så fort man rör gaspedalen igen.  Detta kombinerat med ett stopp/start-system som är aktivt i farter upp till 15 km/h gör att förbrukningen kan sänkas med upp till 0,7 l/100 km, enligt Audi

LED-ljusrampen bak är otroligt läcker. Det här kan Audi!

Komfortnivån är riktigt bra, man sitter utomordentligt i framstolarna och baksätet är trivsamt även om utrymmet i höjdled är en aning begränsat för de som är norr om medellängd. Ett vettigt tillval är den adaptiva luftfjädringen för 24 200 kronor som klart förhöjer fjädringskomforten och gör bilen härligt mjuk och mysig på långfärd. Har man spenderbyxorna på bockar man även för tillvalen "chassi med dämparreglering" och  "dynamisk fyrhjulsstyrning" (13 700 respektive 23 100 kr), det senare gör bilen smidigare tack vare att bakhjulen styr emot framhjulen i låg hastighet samtidigt som stabiliteten i hög fart förbättras då bakhjulen parallellstyr med framhjulen. 

Nördfakta. Interiören i nya A7 är väldigt elegant, och för 3 600 kronor får vissa av knapparna på mittkonsolen haptisk återkoppling och ett svart glas­utförande. 

Borde jag köpa en? Med lite vettiga tillval blir A7 50 TDI snabbt en väldigt dyr bil, men den är trots allt bland det mest avancerade du kan köpa just nu. 

Interiören domineras av pekskärmar, de fysiska knapparna är få. Modernt, och väldigt elegant.

TEKNISKA DATA: Audi A7 Sportback 50 TDI q

MOTOR: V6, turbo, diesel, 2 967 cm3, 286 hk vid 3 500 r/min, 620 Nm vid 2 250 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4 969/1 908/1 422 mm. Axelavstånd 2 926 mm. Tjänstevikt 1 955 kg. Bagage 535 liter. 

PRESTANDA: 0–100 km/h 5,7 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 5,7 l/100 km. CO2 149 g/km.

PRIS: 668.000 kronor (april 2018)

SUMMERING

PLUS: Prestanda och komfort på långfärd. Mycket teknikgodis.

MINUS: Utrymmet i baksätet och prisbilden.