Prov: Opel Insignia GSI Sports Tourer

Premium Hetsade Opelmodeller är ofta mer vilda än tama, stämmer det för den nya toppmodellen av Insignia? Vi provkör Opel Insignia GSI Sports Tourer.

Vad är nytt? I väntan på värstingen OPC är nya GSi toppmodellen på Insigniapaletten. Och ni som kan er Opelhistoria blir säkert lite svettiga i handflatorna av denna klassiska modellbeteckning: GSi betyder prestanda på opelska. Och visst, Insignia GSi är en snabb bil, det råder det inget tvivel om. Dieselfyran är tvångsmatad av två turboaggregat och resultatet är 210 hästar och 480 Nm. 

Förutom att det ikoniska emblemet sitter på bakluckan (och på trösklarna) är Insignia GSi visuellt trimmad med ny front med större luftintag, sidokjolar och ett omarbetat akterparti med dubbla utblås. Den ser faktiskt rätt cool ut. Och ja, den är utvecklad på Nürburgring, för er som tycker att det är något slags kvalitetssigill.

Hur är den att köra? Chassit är sänkt 10 millimeter jämfört med de tamare Insigniaversionerna, och här sitter Opels adaptiva FlexRidechassi som standard. De tre lägena Standard, Sport och Tour har fått sällskap av det GSi-exklusiva läget Competition som är markant hårdare än Sportläget i en vanlig Insignia och Tour är riktigt bekvämt på långresan – trots att bilen rullar på 20-tummare.

Motorn har gott om vridmoment, men tyvärr ett ganska smalt område där den känns stark. Det är faktiskt först vid 3 000 r/min som kraften flödar ordentligt, och vid 4.500 är det roliga slut. Och även om man kör den åttastegade automatlådan i manuellt läge växlar lådan upp vid rödmarkeringen. Dessutom kan mjukvaran vara motsträvig när det gäller att växla ner när man trycker på minuspaddeln. 

20-tumsfälgar är standard, bromsar signerade Brembo likaså.

Styrningen är lätt, vilket är trevligt när man kör exempelvis i stan, men speciellt mycket känsla har den inte. Väljer man Sportläget blir känslan tyngre, men inte mycket bättre. 

På plussidan finns fyrhjulsdriften som ger väldigt bra grepp och som dessutom har vridmomentsfördelning på bakaxeln för lite piggare respons ut ur kurvorna. I Competitionläget kopplas antispinnsystemet ur och som mest går 60 procent av kraften till bakhjulen, vilket gör Insignia GSi till en trevlig bekantskap på kurviga vägar. Åtminstone chassimässigt. Det ska också sägas att skalstolarna är riktigt bra, även om de allra känsligaste bakdelarna kanske tycker att de är aningen fasta i stoppningen. 

Nördfakta. I det hårdaste läget är GSi-chassit 40 procent styvare än en vanlig Insignia. 

Borde jag köpa en? Om du vill sticka ut från mängden av Passater som rullar på våra vägar, absolut. Insignia GSi är både rask, rymlig och förhållandevis kul att köra. Dessutom ser den mycket piggare ut än många andra kombibilar i mellanklassen. Prismässigt är GSi ungefär 25.000 kronor billigare än en 240-hästars Passat GTS. Och Passaten har inte det där fräna GSi-emblemet på bakluckan… 

Seriösa skalstolar ger både gott om sidostöd och fin komfort.

TEKNISKA DATA: Opel Insignia GSI Sports Tourer

MOTOR: R4, biturbo, diesel, 1 956 cm3, 210 hk vid 4 000 r/min, 480 Nm vid 1 500 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4 998/1 863/1 490 mm. Axelavstånd 2 829 mm.
Tjänstevikt 1 882 kg.
Bagage 560–1 665 liter. 

PRESTANDA:0–100 km/h 7,4 sek. Toppfart 232 km/h.
Förbrukning 7,3 l/100 km. CO2 192 g/km.

PRIS: 374.900 kronor (april 2018)

SUMMERING

PLUS: Fint chassi, tufft utseende och bra prestanda.

MINUS: Motorkaraktär. En udda fågel – andrahandsvärde?