De 75 vackraste bilarna genom tiderna, plats 51–75

Premium Vi vet – bildesign är väldigt subjektivt. Men vi kunde ändå inte hålla oss, därför publicerar vi nu den definitiva listan över världens vackraste bilar. Här bilarna på plats 51–75.

Del 1: Plats 51–75 med Maserati Ghibli och Aston Martin Rapide
Del 2: Plats 26–50 med Dodge Charger och Alfa Romeo 8C
Del 3: Plats 1–25 med Citroën DS och Ferrari GTO

75

2016 • Volvo V90

Vi kanske är lite partiska här, men V90 är en (i vårt tycke) väldigt snygg kombi. Lång hjulbas, fint avvägda överhäng både fram och bak och en riktigt pampig front. Ingen klassiskt kantig Volvokombi, men en väldigt väldesignad familjebil.

74

2010 • ASTON MARTIN RAPIDE

Få människor kommer att hävda att Aston tillverkar fula bilar, men att de kunde göra en sådan här vacker fyrdörrarskaross är förbluffande. Dessutom ser den verkligen ut som en äkta Aston Martin.

73

1975 • PORSCHE 917

Vi har sett många vackra tävlingsbilar genom åren, men frågan är om inte en 917 med turkos och orange Gulf-lack är bland de allra snyggaste? Ett fåtal bilar har konverterats för att kunna användas på vanlig väg.

72

1930 • BENTLEY 4,5 LITRE BLOWER

Mer arkitektonisk än linjeskön i sina former. Den enorma, kromade grillen, placeringen av strålkastarna och de tunna stänkskärmarna hör till designhöjdpunkterna.

71

1971 • MASERATI GHIBLI

Giorgetto Giugiaro har ritad många av världens snyggaste coupéer – och Ghibli är en av hans mest lyckade skapelser. En kaross som är elegant och samtidigt muskulös, och med detaljer som får en att tappa andan.

70

1957 • JAGUAR XKSS

Tävlingsbilen D-Type vann på Le Mans – derivatet XKSS skapades för vanlig väg, och den är om möjligt ännu kurvigare. Den lilla ovala grillen, avgasrören längs sidorna och de nedskurna hjulhusen bildar en dramatisk helhet.

69

2017 • ALPINE RENAULT

Gjord för att likna A110 Berlinetta som kom 1961 – tycka vad man vill om retrodesign men den här är synnerligen lyckad. Kompakt format och lätthet i linjerna är en kombination som är svår att få till.

68

1968 • ALFA ROMEO 1750 GTV

Inte en av designern Giorgetto Giugiaros favoriter, konstigt nog. Giulia-coupén utstrålar både elegans och smidighet, och 1750 GTV Mk1 har kanske de snyggaste detaljerna av alla de olika versionerna.

67

1963 • FERRARI 250 LM

Måhända inte lika elegant som den samtida 250 GTO, mittmotorkonceptet innebar en lägre front, framflyttad kupé och kraftigare skuldror med luftintag. Sanslöst snygg är den dock, och sanslöst dyr. Bara 32 exemplar byggdes, för tävling och gatbruk.

66

2012 • MORGAN 3 WHEELER

Kanske den bil som står ut mest på denna lista. 3 Wheeler är retrodesign när den är som allra mest kompromisslös. Bara tre hjul, en våldsamt vibrerande V-Twin i nosen och avgasrör som löper längs hela bilen. Våldsamt läcker, och dessutom en utmanande körupplevelse.

65

1956 • BENTLEY S-TYPE CONTINENTAL

Klass, elegans, kraftfullhet och en närvaro som få andra bilar. Tänk bort den (väldigt) långa huven och du har mycket av grundformerna från den nya Bentley Continental som kom 2002.

64

1952 • BENTLEY R-TYPE CONTINENTAL

Kanske ännu elegantare och mer suggestiv än sin efterföljare S-type. Trots avsevärt format ser den snabb ut redan när den står still. R-type räknas som en av de absolut vackraste Bentleymodellerna någonsin.

63

1961 • ASTON MARTIN DB4 VOLANTE

Tar man bort taket från den nätta DB4:an blir anrättningen ännu mer glamourös, och proportionerna tar dessutom inte stryk av detta. Distinkt grill i fronten, rakskurna skärmar baktill. Snyggt.

62

1965 • ASTON MARTIN DB3S

En kort bil med osedvanligt lång huv vilket gör att föraren i stort sett sitter ovanpå bakaxeln. Saknar riktig vindruta vilket bara framhäver de böljande skärmarna och den sluttande bakluckan ännu mer. Lätt, nätt och snabb.

61

1978 • PORSCHE 928

Fortfarande modern även efter 40 år. Slank men samtidigt muskulös, industriell design när den är som allra bäst. Och vem minns inte de säregna popuplyktorna från Trafikmagasinet-vinjetten?

60

2007 • MASERATI GRANTURISMO

Det uppenbara valet om man vill åka ner till Rivieran – och göra det fort. Grillen med dess stora treudd är framträdande, motorhuven lång och proportionerna slanka trots att kupén rymmer fyra personer och bakskärmarna signalerar kraft. En modern klassiker.

59

1990 • LAMBORGHINI DIABLO

Efterföljaren till Countach växte en hel del över häcken, mest på grund av att katalysatorerna behövde mycket plats. Diablo har inte samma drama i linjerna som sin föregångare, och formerna är rundare. Det snedskurna bakre hjulhuset berättar att Marcello Gandini varit inblandad i designen.

58

1975 • CITROËN CX

Om Porsche 928 är modern efter 40 år är CX fortfarande futuristisk efter samma tidsrymd. De rena, välvda karossidorna och de stora glasytorna andas självsäkerhet, fronten är väldigt lyckad och det avhuggna bakpartiet ger den annars slanka karossen karaktär.

57

BMW 6-SERIE GRAN COUPÉ

BMW:s designspråk har varit omdiskuterat de senaste 10–15 åren. Fyrdörrarsversionen av 6-serien har linjer, proportioner och detaljer som vi tycker anstår en klassisk BMW. Snyggare än sitt tvådörrarssyskon – bara en sådan sak.

56

1932 • DUESENBERG BOATTAIL ROADSTER

Här snackar vi närvaro och överdådigt detaljarbete. Majestätisk längd, framträdande kylare i fronten, kromade avgasrör och en kaxigt liten vindruta. Och så den där otroligt eleganta, avsmalnande aktern. 

55

1930 • BENTLEY SPEED SIX

Ser man till proportionerna är Speed Six ingen klassisk 30-talare. Visst, den har en lång, rak huv och stående kylare. Men även väldigt låga rutor och ett kort bakparti. Detta signalerade prestanda för snart 90 år sedan, och gör det än idag.

54

1975 • FERRARI 308 GTB

Den designgenetiska arvtagaren till Dino 246, och fortfarande en av de snyggaste mittmotorbilarna någonsin. Mer slank än muskulös, dock. Och så trång i kupén att Tom Selleck behövde ta till den targatakförsedda GTS-modellen i serien Magnum P.I.

53

1954 • MASERATI A6 GTS

Vertikala A-stolpar, biffiga side pipes och en gigantisk grill smälter samman med i övrigt lång nos, en välskulpterad akter och stora hjul. Udda? Ja. Vacker? Ja.

52

1939 • ALFA ROMEO 2500 SS

Före det andra världskriget var det få förunnat att kunna njuta av bilismens allra bästa sidor i denna återhållsamt men otroligt väl formgivna coupé. 2500 SS var stor, snabb och så dyr att bara överklassen hade råd att köpa den.

51

1975 • LOTUS ESPRIT

Tydlig kilform, lågt tak, skarpa linjer och kurvor så diskreta att man lätt missar dem. Giugiaro när han är som allra stramast. Esprit rundades senare till i formerna – och tappade då helt sin unika karaktär.


Del 1: Plats 51–75 med Maserati Ghibli och Aston Martin Rapide
Del 2: Plats 26–50 med Dodge Charger och Alfa Romeo 8C
Del 3: Plats 1–25 med Citroën DS och Ferrari GTO