De 75 vackraste bilarna genom tiderna, plats 26–50

Premium Här fortsätter den definitiva listan över världens vackraste bilar genom tiderna. Vi har kommit fram till platserna 26–50. Vi vet – bildesign är väldigt subjektivt. Kommentarsfältet står redo!

Del 1: Plats 51–75 med Maserati Ghibli och Aston Martin Rapide
Del 2: Plats 26–50 med Dodge Charger och Alfa Romeo 8C
Del 3: Plats 1–25 med Citroën DS och Ferrari GTO

50

2013 • JAGUAR F-TYPE

Liksom Aston Martin har Jaguar en historia fylld av vackra bilmodeller. Den nya F-Type är sannerligen inget undantag, trots att den är knubbigare och mer kompakt än vad vi kanske vant oss vid. Likheter med ikonen E-Type finns dock, särskilt när det gäller bakljusen.

49

2015 • FERRARI 488 GTB

Den senaste i en lång rad av mittmotor-Ferrari, och en väldigt lyckad mix av rå skönhet, aggressiva proportioner och aerodynamiska egenskaper. Dessutom lyckas 488:an modernisera en i grunden klassisk grundform.

48

1993 • JAGUAR XJ220

XJ220 är en superbil som gjort något så ovanligt som att åldras väl. En av förklaringarna till detta, förutom att den är otroligt läcker, är att designen är förhållandevis enkel och gjord för att transportera en väldigt stark motor lätt genom luften.  

47

1938 • BUGATTI 57s CORSICA

Slut ögonen och föreställ dig en riktigt flott 30-talsroadster med lång motorhuv och plats för två lyckliga. Chansen är stor att du kommer fram till just den här bilen. Och den är precis lika snabb som den ser ut, vilket för tiden innebar sinnessjuka fartresurser.

46

1955 • AUSTIN HEALEY 100M

Formen förefaller enkel vid en första anblick, men har faktiskt en del subtila kurvor och speciellt sedd rakt från sidan är karossen otroligt snygg. Donald Healey jobbade till en början med designen hemma på garagegolvet. Med krita. Bilkonst, bokstavligt talat.

45

1934 • AUBURN SPEEDSTER

Speedstern har en kaross som känns som om den skapats i flytande form och sedan hällts ner över motor, sittbrunn och hjul. Ett rullande art deco-konstverk.

44

2014 • BMW i8

En orgie i organiska former och extravaganta detaljer som bildar en relativt klassisk helhet. Dessutom en helt ny typ av sportbil, inte bara vad gäller design utan även drivlinemässigt.

43

1929 • ALFA ROMEO 1750 ZAGATO

Så här såg framtidens sportbil ut 1929. En låg kaross med en lång motorhuv, en liten sittbrunn och ett hjul i varje hörn. Väldigt vackert i all sin enkelhet.

42

PORSCHE 356 SPEEDSTER

Kanske en av de enklaste formerna som någonsin skapats, och samtidigt en av de mer tilltalande. Karossen ser ut som något som smält i solen, och den lilla vindrutan ger en kaxig uppsyn. Speedster må se harmlös ut, men prestandamässigt var den vass för sin tid.

41

1964 • ASTON MARTIN DB5

Karossen signerad italienska Touring utstrålade glamour långt innan James Bond hade tagit plats bakom ratten. DB5 är en av bilvärldens riktiga ikoner, och inte bara tack vare de eleganta linjerna.

40

1999 • Audi TT

De senare generationerna TT visar tydligt att den första var den bästa – åtminstone estetiskt sett. Här är proportionerna helt unika och formen lekfullt okomplicerad.

39

1963 • Mercedes 230 SL

Mercedes vackraste bil utan måsvingar, otroligt elegant trots sin relativt enkla form. Proportionerna är perfekta och bilen står härligt "högt på fjädringen". Dessutom en roadster som är ännu snyggare med hardtopen monterad.

38

1967 • ALFA ROMEO T33 STRADALE

Tänk om sportbilar kunde se ut så här idag? Organiska former, exotisk känsla, dramatiska detaljer, kompromisslösa proportioner. Och en saftig prislapp – bara 18 exemplar byggdes. Allihop för hand, så ingen av dem är exakt lik någon annan.

37

1968 • DODGE CHARGER R/T

Muskelbilarna har inte främst gjort sig kända för sin design, men Charger-68:an är faktiskt inte utan viss elegans. Siluetten är slank och de gömda strålkastarna framtill är en trevlig detalj. 100 procent amerikansk känsla.

36

1961 • LINCOLN CONTINENTAL

Klart mer återhållsam än det sena 50-talets jänkare, och kanske vackrare just därför. Lång, låg och med självmordsdörrarna som en överraskande krydda på anrättningen.

35

2007 • ALFA ROMEO 8C COMPETIZIONE

Något så ovanligt som en produktionsbil som blev precis lika vacker som konceptbilen lovade. 500 exemplar byggdes och de är häpnadsväckande läckra i både coupé- och Spider-utförande. Ljudet är inte så dumt det heller, V8:an under huven kommer från Maserati.

34

1966 • JAGUAR XJ13

En mer modern tolkning av XKSS-konceptet från nio år tidigare, med en V12:a precis bakom sittbrunnen och en av bilvärldens lägsta stancer – och detta långt innan splitters och sidokjolar var uppfunna.

33

1960 • FERRARI CALIFORNIA SWB

California är Ferraris mest eleganta cabriolet någonsin, trots att designen är relativt återhållsam. De inglasade strålkastarna är läckra, den ovala grillen föder V12:an under huven med kylluft. Lika kraftfull som coupéerna, men med en lite mjukare framtoning.

32

1971 • CITROËN SM

Hela den breda fronten är inglasad, den bakre spårvidden är markant smalare än den framtill, och bilen är högre i fart än vid stillastående. En bisarr mix, men SM är och förblir en designikon. 

 

31

1987 • FERRARI F40

Visst har F40 en del eleganta detaljer, men de känns som en lycklig slump när det som är ändamålsenligt också råkar vara snyggt. F40 handlar inte om form utan om funktion, men sällan har rå kraft varit så vacker.

30

1963 • CHEVROLET CORVETTE STINGRAY

De markerade flyglarna, den avsmalnande kupén, gälarna på huven, de gömda strålkastarna – och på 63:an – den delade bakrutan. Corvette Stingray har dramatiska former. Och den är nästan lika snygg som cabriolet.

29

1963 • BUICK RIVIERA

Elegant som tidens europeiska coupéer, men extremt amerikansk i fråga om format och kromtyngd. Under den första hälften av 60-talet var Riviera en av de snyggaste bilarna från USA, 1966 tappade man elegansen helt.

28

1952 • JAGUAR C-TYPE

Perfekta proportioner och perfekt stance – mer behövs inte för att skapa en vacker roadster. C-Type är markant enklare i formerna än många andra Jaguarmodeller, och fortfarande en av märkets snyggaste bilar någonsin.

27

1961 • ALFA ROMEO GIULIETTA SPRINT

Till en början användes karossen som mula för en sedanmodell, men hyfsades till och sattes i produktion. Vid en första anblick förefaller designen nästan simpel, men här finns mängder av diskreta kurvor och läckra detaljer att vila ögonen på.

26

2017 • BUGATTI CHIRON

Fronten har enorma luftintag och inte mindre än åtta arga LED-ögon. Chiron andas potens, men den utstrålar även klass och finess, inte minst när det gäller tvåtonslackeringen, interiörens hantverksmässiga känsla och de många fascinerande detaljerna.


Del 1: Plats 51–75 med Maserati Ghibli och Aston Martin Rapide
Del 2: Plats 26–50 med Dodge Charger och Alfa Romeo 8C
Del 3: Plats 1–25 med Citroën DS och Ferrari GTO