De 75 vackraste bilarna genom tiderna, plats 25–1

Premium I vår lista över världens vackraste bilar genom tiderna har vi kommit fram till slutet: Här är platserna 1–25. Vi vet – bildesign är väldigt subjektivt. Kommentarsfältet står redo!

Del 1: Plats 51–75 med Maserati Ghibli och Aston Martin Rapide
Del 2: Plats 26–50 med Dodge Charger och Alfa Romeo 8C
Del 3: Plats 1–25 med Citroën DS och Ferrari GTO

25

1925 • BUGATTI TYPE 35

Bugattis mest kända modell. Ser ut som en avsnoppad cigarr ovanifrån, och inte mindre tilltalande för det. Den hästskoformade grillen, de stora, glest ekrade fälgarna, det sidomonterade reservhjulet och det mer eller mindre spikraka avgassystemet är läckra detaljer.

24

1974 • LANCIA STRATOS

Här ligger storheten i proportionerna. Axelavståndet är extremt kort, häcken bred och karossen har en tydlig kilform och en välvd framruta. Stratos var framgångsrik i rallyskogarna, och är en vacker bil än idag.

23

1974 • LAMBORGHINI COUNTACH

Ingen annan superbil har haft samma designmässiga påverkan på sitt segment som Countach. Knivskarpa och samtidigt sensuella linjer kombinerat med läckra detaljer. De tidiga LP400:orna har de klart renaste formerna.

22

1968 • FERRARI DAYTONA

Bortser man från Ferraris tidiga 60-talare är Daytona en av märkets absolut snyggaste frontmotorbilar. Fronten har inglasade strålkastare och jättestora blinkers, aktern har de klassiska fyra lamporna och framträdande avgasrör. Kraftfull och elegant på samma gång.

21

1974 • BMW 3.0 CSL

A- och C-stolpar, hög, rak midja och inverterad lutning i både front och akter är de mest iögonfallande detaljerna.

20

1994 • MCLAREN F1

En sällsamt lyckad design, speciellt med tanke på att kupén rymmer tre personer. Dessutom ett aerodynamiskt mästerverk då F1 har så stora fartresurser att bilen skulle hamna i stratosfären om den inte sög sig fast i asfalten – och detta i stort sett utan vingar.

19

1949 • JAGUAR XK120

Med täckta bakhjul och delad vindruta är XK120 en veteranbil om man ser den med dagens ögon. I slutet av 40-talet var den dock det mest åtråvärda man kunde köra. Och den har åldrats med behag.

18

1956 • BMW 507

De breda njurarna i fronten och karosslinjerna som följer hjulhusen bakåt är läckra detaljer på BMW 507, men den verkliga storheten med designen ligger i de perfekta roadsterproportionerna och den höga, fina stancen. En europeisk AC Cobra, om man så vill.

17

1957 • FERRARI TR250

En fascinerande blandning av kurvor som funkar förbluffande bra estetiskt sett. "Limpan" bakom föraren är läcker och avgassystemet är provocerande framträdande.

16

2004 • PORSCHE 911 (1997)

Den ena av två 911:or på denna lista – och varför inte? Här har vi ett (av mycket få) exempel på lyckad designutveckling. Föregångaren 996 hade underligt formade strålkastare, men med 997:an föll allting på plats. Klassiska proportioner, läckra detaljer och en omisskännlig 911-siluett. 

15

2004 • ASTON MARTIN DB9

Historiskt sett är Aston Martin ett av de bättre företagen när det gäller bildesign. Och DB9 är en klassiskt formgiven Aston, men samtidigt väldigt modern i sitt uttryck. 2000-talets vackraste bil, hävdar vi.

14

1969 • FERRARI DINO 246 GT

Liten och nätt men samtidigt kurvig och sensuell. En design som satte tonen för många efterföljande superbilar – till denna dag. En av Pininfarinas absolut vackraste skapelser.

13

1966 • FORD GT40

Hämndlystenhetens allra vackraste uttryck. GT40 utstrålar brutal skönhet, och drygt 50 år gammal är designen fortfarande helt tidlös. Skapad för att slå Ferrari på Le Mans – och det gjorde den.

12

1955 • CITROËN DS19

Bilsalongsbesökarna i Paris 1955 måste ha trott att DS hade kommit från yttre rymden. En unik bil än idag, mer än 60 år senare – och inte bara för designen utan även för den avancerade tekniken under skalet

11

1962 • FERRARI GTO

Från en tid när det sades att Ferrari slängde på halvfärdiga karosser på bilar med den ikoniska V12-motorn. Men vilken kaross! Potent, utsökt skulpterad och lika funktionell som sensuell. Wow.  

10

1938 • BUGATTI TYPE 57 ATLANTIC

Så nära ett rullande konstverk man kan komma – och med prislapp därefter. Exklusiv, extravagant, absurd – och helt underbart vacker.

9

1964 • FERRARI 275 GTB

En högst raffinerad GT-vagn både vad gäller former och personlighet. Pininfarinakarossens rena linjer och delikata kromdetaljer döljer en bil som är minst lika potent som den ser ut.

8

1954 • Mercedes 300 SL

Tänk bort de iögonfallande måsvingedörrarna och 300SL är ändå än av världens absolut vackraste bilar. Den låga taklinjen, den breda, stjärnprydda grillen, de läckra linjerna ovanför hjulhusen, den skulpterade motorhuven … 1950-talets absoluta superbil.

7

1962 • ASTON MARTIN DB4 GT ZAGATO

Den vackraste av alla Aston Martin är inte gjord i England, utan i Italien. Zagato i Milano ritade om den redan snygga DB4:an och skapade en riktig designklassiker. En perfekt mix av engelsk design med italiensk krydda.

6

1962 • AC COBRA 289

Världens snyggaste roadster, och då den "smala" 289-versionen som vi tycker är mer harmonisk än den bredare och mer vulgo-läckra 427:an. Här slipper man de feta avgasrören längs sidorna, och då framträder formerna tydligare. Cobran är en ytterst väldesignad bil med fina proportioner och en hel del subtila kurvor.

5

1963 • PORSCHE 911

Världens mest lättigenkännliga bildesign. Sensuellt kurviga framflyglar och en låg, snygg nos. Rena linjer, karakteristisk akter och en siluett som är helt unik i bilvärlden. Funktion när den är som allra vackrast.

4

1984 • FERRARI 288 GTO

Ferraris snyggaste mittmotorbil, med proportioner som är ännu mer perfekta än på 308:an. Dessutom bredare och med en mer muskulös framtoning, som gör att den är en noslängd före 246 Dino på denna lista.

3

1959 • FERRARI 250 GTO SWB

Skapad för tävling och därmed är designen inte tänkt att vara snygg utan mer funktionell. Men heter man Pininfarina kan funktion också bli vacker, och SWB (Short Wheelbase Berlinetta) är det bästa exemplet på det – någonsin. 

2

1970 • LAMBORGHINI MIURA

Väldigt låg, väldigt bred och med precis rätt mängd kurvor. Miura är världens vackraste superbil, skapad under en tid då aerodynamik inte var så prioriterat. Snart 50 år senare är den fortfarande helt galet läcker.

1

1961 • JAGUAR E-TYPE COUPÉ

Världens mest sensuella bildesign. Nosen är slank och grillen påminner om ett par fylliga läppar. Inglasade strålkastare och en lång huv som sträcker sig bakåt till den delikat välvda vindrutan. Taklinjen sluttar ner mot en bakdel som är nätt och har perfekt avvägda höfter. Det blir inte sexigare än så här.


Del 1: Plats 51–75 med Maserati Ghibli och Aston Martin Rapide
Del 2: Plats 26–50 med Dodge Charger och Alfa Romeo 8C
Del 3: Plats 1–25 med Citroën DS och Ferrari GTO