Testlagets favoriter: Här är bilarna som fått toppbetyg i våra tester

Premium Det är hög och jämn nivå på modellerna som fått fem stjärnor i våra tester. De får inte falla igenom ordentligt någonstans. Här är modellerna där köparna blir belönade med en riktigt bra bil.

Testlagets favoriter: Här är bilarna som fått toppbetyg i våra tester
Inget avslöjar bilens brister så väl som ett ordentligt test på svenska vägar. Det vet auto motor & sports testlag som varje år har hundratals bilar inne för test i olika omgångar.

Fem stjärnor. De är inte så många – men de finns: bilarna som faktiskt når upp till fem av fem möjliga stjärnor i våra tester.

Ett så högt betyg innebär att bilen inte får ha några avgörande svagheter. Den behöver visserligen inte ha fått toppbetyg i alla grenar, men den måste ha ett högt snitt och inte falla igenom någonstans. En svår balansgång för biltillverkarnas utvecklingsavdelningar som alltid vill kapa kostnader och spara tid.

När vi gör ett test kör vi alltid bilarna i minst en vecka på svenska vägar, och vi är ute med dem minst två heldagar i samlad trupp. Testlaget byter bilar ofta, inte bara för att jämföra körintrycken utan också för att mäta förbrukningen i verkligheten.

Du kan läsa mer om hur vi testar bilar här.

I den här artikeln har vi tagit ut femstjärniga bilar från 2017 och 2018. Kom dock ihåg att en femstjärnig bil alltså inte behöver ha högsta betyg i samtliga grenar, men den ska ha ett högt snitt och inte falla igenom någonstans.

Audi A4 Allroad

Senaste generationen av Audis storsäljare A4 har få nackdelar, men den tilltalar kanske inte de innersta känslorna hos så många. Det råder Audi åtminstone delvis bot på i den fräcka Allroadversionen. Det är konstigt vad lite högre markfrigång gör för körkänslan.

A4 Allroad rullar tyst och bekvämt med en fantastisk drivlina. De adaptiva dämparna ger underbar komfort. Utrymmena är inte bäst i klassen men när resten av bilen presterar så bra förlåter vi det.

Läs hela testet här

Audi Q2

Den nya lilla kompaktsuven från Audi övertygar inte helt när det gäller utrymmen eller ekonomi. Den är relativt dyr jämfört med många konkurrenter. Men för dig som gillar att köra bil är den riktigt kul. Den är klart smidigare att köra i stan än konkurrenten Hyundai Kona och vi charmas av designen.

Tekniknivån är bäst i test och Audi har dessutom lyckats kombinera de roliga köregenskaperna med bra komfort. Toppbetyg – inte bara en utan flera gånger i våra tester.

Läs hela testet här

Audi Q5

Med 190-hästars dieselmotor, automatlåda och fyrhjulsdrift vann Audi Q5 över konkurrenterna BMW X3 och Mercedes GLC i senaste testet. Och som om inte det räckte vann den igen några månader senare, mot Alfa Romeo Stelvio och Volvo XC60.

Det märks att Audi gjort sin läxa när bilen utvecklades: säkerhets- och tekniknivån är hög, kupén är luftig, bilen känns exklusiv och lyxig och drivlinan är både mjuk och kvick på samma gång. Framför allt kombinationen motor–växellåda är enastående. Men vi ger också full pott för komforten som är väldigt bra både fram och bak. Luftfjädring och låg ljudnivå ger pluspoäng.

Läs hela testet här

Audi S5 Cabriolet

En sällsynt välbyggd cabriolet, blev betyget när vi testade den öppna versionen av Audi S5. Utmärkt styrning som ger avslappnad körning, tight chassi som ändå bjuder på skön komfort, mulligt motorljud från den lågvarvsstarka V6:an samt välsydd och välisolerad sufflett. Den är faktiskt inte roligast att köra i testet men cabrioletfördelarna väger upp.

Läs hela testet här

BMW 5-serie

BMW 5-serie brukar hålla hög nivå och vinna många tester den ställer upp i, men den har gjort det på lite olika sätt genom åren. De senaste generationerna har faktiskt inte alltid legat i topp när det gäller den gamla paradgrenen körglädje. Där har det istället varit komforten vi imponerats av.

Den helt nya generationen ställer allt till rätta igen med högsta betyg i körglädjesronderna och fem stjärnor i totalbetyg, utan att kompromissa med komforten. Superfint chassi, kommunikativ styrning, mjukjobbande automatlåda, tyst kupé och sköna stolar gör det här till en suverän bil oavsett om du vill köra eller åka.

För dig som har råd med den större dieselsexan i 530d kan vi bara gratulera. Det är en fantastisk maskin med härlig kraft och snyggt programmerad automatlåda. En vinnande kombination.

Läs hela testet här

BMW M4 CS

Specialversionen av BMW M4 både charmar och sätter lite skräck i testlaget. Styrningen beskrivs som otroligt intensiv, och även om bilen blir spårkänslig på svenska landsvägar är bilen lugn och kommunikativ på bana. Det här är en nervig bil på allmän väg med en greppgräns som är giftig – spännande om det inte går överstyr! Ett skarpt körvapen med hög precision, mer karaktäristisk motor än i "vanliga" M4 med härligt ljud och brutal växellåda som verkligen kan dunka i växlarna när det behövs.

Testet är ännu inte publicerat i digital form.

BMW X3

Med den maffiga 3,0-litersdieseln uppnår senaste generationen BMW X3 ett femstjärnigt betyg i vårt test. Fjädringen är åt det fasta hållet, och utrymmena är inte klassbäst, men i övrigt har vi verkligen inte mycket att klaga på, framför allt inte när det gäller att köra och trivas med bilen.

Fin och känslig styrning, råstark motor, fantastisk automatlåda och bra kvalitetskänsla ger toppbetyg. Inte ens i ekonomironden gör den bort sig. "Levererar på alla punkter. Hög teknikfaktor och körglädje", blir slutomdömet.

Läs hela testet här 

Chevrolet Corvette Z06

Det var väldigt hög nivå på deltagarna i vårt stora prestandabilstest förra året. Med Z07 Performance-paketet visade sig Chevrolet ha fått till en riktig fullträff med nya Corvette. Den kombinerar gamla tiders muskelbilskänsla med modern teknik och ett underbart soundtrack. Styrningen är precis som vi vill ha den – grym precision och bra vägkänsla – samtidigt som den har köregenskaper som vi inte är vana vid från amerikanska bilar. Bra drivgrepp och instyrning, köttig manuell låda med fantastisk varvtalsmatchning och testets kortaste bromssträcka.

Läs hela testet här

Hyundai Ioniq Electric

När vi testade hybrid- och elbilar mot varandra visade det sig att Hyundai fått till en riktig godbit med Ioniq Electric. Den är inte helt felfri: takhöjden i baksätet är till exempel för låg och den har extremt lång leveranstid. Men den elektriska drivlinan är supersmidig och bilen är snål så den har bra räckvidd trots att batteriet inte är störst i klassen.

Testet är ännu inte publicerat i digital form.

Mercedes-AMG GLC 43

I vårt senaste test av prestandasuvar var det bara Mercedes som tog hem ett femstjärnigt betyg. BMW X3 M40i xDrive och Audi SQ5 fick båda "nöja sig" med fyra stjärnor. Det här är tre mycket välutvecklade bilar som håller hög nivå, men Mercedes har en särskild förmåga att kombinera komfort och utrymmen med köregenskaper och vill ha-känsla som annars bara sportbilar brukar kunna locka med.

Motorn är en juvel och det är egentligen bara på tekniksidan som Mercedes halkar lite efter, eftersom den inte har senaste generationen infotainmentsystem.

Läs hela testet här

Mercedes-AMG GT R

Ett grönt monster dansade runt banan när vi testade prestandabilar förra året. Testvinnaren hette Mercedes-AMG GT R och lämnade verkligen ingen testförare oberörd. Styrningen har bra känsla, harmoniskt och välutvecklat chassi, fulländad dubbelkopplingslåda, och bra känsla i bromspedalen.

Men det är motorn och motorljudet som är grejen. Vilken maskin! En varm, basdundrande herrejössesmaskin utan turbofördröjning ch med mulligt ljud trots att den har turbo. Den är bullrig och stötig på väg, men underbar på bana.

Läs hela testet här

Mercedes E-klass

Stora och lyxiga sedanmodeller är inte så vanliga i Sverige, men när nya E-klassen dök upp testade vi den ändå mot konkurrenterna från BMW, Volvo och Jaguar – och tog dessutom med en suv för jämförelsens skull: Mercedes GLC. Helheten gav segern till E-klass.

Det här är en nästan helgjuten bil som håller mycket hög nivå på det mesta. Visst, den kanske inte alltid är roligast att köra på kurvig väg. Men vi gillar att säkerhetsnivån är så hög, att bilen håller bra tekniknivå, att fjädringen är lyxigt fluffig och att ljudnivån är låg. Dieselmotorn är mjuk och tillsammans med växellådan blir körningen härligt avslappnad.

Läs hela testet här

Mercedes E-klass All-Terrain

En testvinnare i auto motor & sport ska inte bara få höga betyg i praktiska ronder som säkerhet, utrymmen, ekonomi och komfort, utan också i mer känslobetonade ronder som vill ha-känsla. Mercedes E-klass lyckas väldigt bra i många ronder, även som lite upphöjd All-Terrain-kombi.

Det här är en väldigt kompetent bil som drämmer till med hela 50 av 60 poäng och den överraskar med att inte alls "bara" vara bekväm – den är ganska rolig att köra också! Drivlinan och fjädring är helt i en klass för sig med mycket myskänsla. Riktigt tyst med det så kallade Akustikpaketet, bra utrymmen och hög tekniknivå.

Läs hela testet här

Porsche 911 Carrera T

Den nya T-versionen av klassiska Porsche 911 charmar testlaget med exakt styrning, underbar körkänsla och otrolig respons i motorn – trots att den numera har turbo. "Man klär på sig bilen och blir ett med den", enligt en testlagsmedlem.

Hela paketet levererar på extremt hög nivå: bromsarna har superfin känsla och perfekt doserbarhet, smidig och lättväxlad låda och raspigt motorljud (som det ska vara!). "Den är bra på allt – nästan så det blir störigt", blir testlagets dom.

Testet är ännu inte publicerat i digital form.

Seat Arona

Seat har lyckats få till en trevlig utmanare i lilla suv-klassen. "Arona är en värdig vinnare eftersom den lyckas vara både rymlig och körglad. Kombinerat med hög säkerhets- och tekniknivå till det mest konkurrenskraftiga priset är den svårslagen", skrev vi.

Läs hela testet här

Seat Ateca

Det blev en riktig jordskredsseger för kompaktsuven Seat Ateca i vårt stora suv-test mot Kia, Mini, Peugeot och Toyota. Ingen annan kom i närheten av Atecas 46 poäng av 60 möjliga. "En komplett bil som sopar banan med övriga här. Koncernsyskonet Volkswagen Tiguan utgör faktiskt nästan det enda reealla hotet", skrev testlaget, som bland annat berömde ekonomin, säkerheten, utrymmena och köregenskaperna, särskilt i stadstrafik: "En drivlina befriad från ryck ens i de tuffaste situationer."

Läs hela testet här

Seat Ibiza

Småbilarna är ibland lite bortglömda i bilvärlden. Det är inte lätt att utveckla en kompakt småbil till lågt pris som ändå känns ombonad och påkostad. Men det gör Seat Ibiza. Den känns som en större bil än den är med hög säkerhetsnivå (inklusive autobroms som reagerar på fotgängare och fordon som standard), rymlig kupé, okej komfort och mycket fina köregenskaper som tillsammans ger testvinst.

Den är till och med rolig att köra med exakt och kommunikativ styrning, spänstigt chassi, precis och lättjobbad låda, stark och varvvillig trecylindrig motor och en responsiv och ryckfri drivlina.

Läs hela testet här

Skoda Karoq

Ständiga testvinnaren Volkswagen Tiguan fick faktiskt se sig slagen av ett koncernsyskon när vi testade suvar tidigare i år. Skoda Karoq beskrivs som "bilen utan svagheter – och till ett bra pris, dessutom" av testlaget. Ett helgjutet val som bjuder på ett bekvämt chassi, flexibelt och finurligt utformat bagageutrymme och trevliga köregenskaper.

Läs hela testet här

Skoda Kodiaq

Även den lite större Skodasuven får toppbetyget fem stjärnor. När vi testade dieselmodellen med 190 hästkrafter och fyrhjulsdrift blev det stora plus i kanten för både ekonomin, utrymmena och köregenskaperna till vardags med exakt styrning, bra chassibalans, rapp motor och vass växellåda. Men lite överraskande lyckade Skodan dessutom riktigt bra i ronder där Skoda kanske inte precis excellerat förut, nämligen vill ha-känsla, design och komfort. Den är trevlig att åka långt i och känns faktiskt nära på lyxig!

Testet är ännu inte publicerat i digital form.

Tesla Model S

Det var tre riktiga drömbilar som ställde upp mot Elon Musks skapelse i början av förra året: BMW 7-serie och Porsche Panamera. Men det var bara Teslan som vann och fick fem stjärnor. Även i testet mot laddhybrider fick den fem stjärnor.

Den tar storslam i miljö-, energi- och ekonomironderna där den helt utklassar bensin- och dieselkonkurrenterna med sin effektivitet. Men även i mer körrelaterade ronder skiner Model S. Drivlinan är fantastisk till vardags eftersom den är tyst, stark och ryckfri. Plötsligt känns andra bilar så gammalmodiga. Minus dock för väl avskalad interiör som inte känns så ombonad, hård fjädring och dålig takhöjd i baksätet.

Läs hela testet här

Volkswagen e-Golf

I vårt senaste elbilstest blev det total utklassning för Volkswagen e-Golf. Och det är inte första gången: faktum är att just e-Golf vunnit hela tre tester och fått toppbetyget fem stjärnor i samtliga. Trots att den är långt ifrån nyast i klassen slår den konkurrenterna – och det rejält.

Och då ska vi dessutom komma ihåg att en av konkurrenterna var helt nyutvecklade Nissan Leaf, som kom först på tredje plats. e-Golf är mjuk och säker att köra med fina köregenskaper, ett chassi som hanterar det mesta, lättdoserad elmotor, hög kvalitetskänsla och en ekonomikalkyl som är bäst i test.

Läs senaste testet här

Volkswagen Golf GTE

Även i laddhybridutförande är Volkswagen Golf en väldigt övertygande bil. Visst, den har inte riktigt lika lång elräckvidd som vissa konkurrenter, men å andra sidan har den värmepump vilket ger bra komfort även i svenskt vinterklimat. I övrigt är det samma fina Golf som vunnit tester även i andra utföranden.

Den ger storbilskänsla med hög komfort, generösa utrymmen och vuxna köregenskaper. Elmotorn ger prestanda nästan som en Golf GTI. Hybridläget ger mjuk körningen och den lilla tveksamhet som ibland finns i växellådan kompenseras av elmotorn.

Testet är ännu inte publicerat i digital form.

Volkswagen T-Roc

Den lilla kompaktsuvklassen växer explosionsartat snabbt, så det är faktiskt lite underligt att Volkswagen har en utmanare först nu. T-Roc charmar kanske inte testlaget som Audi Q2, men i nästan alla IQ-baserade ronder tar den storslam: säkerhet, miljö, kupéutrymme och bagageutrymme får toppbetyg. 

Läs hela testet här

Volkswagen Tiguan

Letar du efter en bil som fixar det mesta har Tiguan blivit något av ett standardval. Okej, den kanske inte alltid är så fantasifull, men det är ingen tvekan om att den levererar i de flesta andra grenar. Vi gillar att den har hög säkerhet, hyfsat låg ljudnivå, bra komfort och utrymmen både fram och bak, stort bagageutrymme, modernt infotainmentsystem och stilren design. Dessutom lockar den med fina köregenskaper i vardagen.

Testet är ännu inte publicerat i digital form.

Volvo V90 T8

Som du kanske sett här ovan har både Mercedes och BMW fått till femstjärniga testvinnare i stora mellanklassen, i form av E-klass och 5-serie. Men det är med dieselmotorer.

När vi lägger till en elmotor står istället Volvo V90 som testvinnare eftersom den till skillnad från konkurrenterna känns färdigutvecklad, och har längre elräckvidd. V90 T8 kan vara mjuk att mysköra med men också snabb att köra aktiv med. Det här kan mycket väl vara den bästa Volvon som finns att köpa just nu.

Läs hela testet här

Volvo XC60 T8

Med nya generationen XC60 i laddhybridutförande har Volvo lyckats få till en riktig toppmodell i inte bara ett utan två tester. När den större XC90-modellen var ny blev vi inte helsålda på laddhybridversionen T8, men här har Volvo trollat till drivlinan och löst barnsjukdomarna.

Trots högt inköpspris är XC60 T8 ett bra köp eftersom den är relativt billig att äga – så länge du laddar när du kan. Volvo håller som vanligt hög nivå på säkerhet och komfort, men faktum är att den också utmanar BMW X3 när det gäller körglädje, design och vill ha-känsla.

Bra prestanda, fin styrning, bekvämt chassi, utmärkt styrning och drivlina med mycket lyxkänsla. "Frågan är om inte XC60 är den bästa bilen Volvo byggt så här långt på SPA-plattformen", skrev testlaget.

Läs hela testet här