8 konkreta tips: Så "bromsar du dig snabbare" och blir en bättre bilförare

Premium I en tid då det talas alltmer om självkörande bilar anordnade vi en heldag i bilkörandets tecken. Vi går igenom konkreta tips för hur du blir en snabbare och bättre bilförare.

8 konkreta tips: Så "bromsar du dig snabbare" och blir en bättre bilförare

"Min första Lamborghini kraschade jag men den här har jag tänkt behålla ett tag, det är därför som jag vill komma på er förarkurs!"

Anna Jonasson var först med att anmäla sig till vår utbildning på Trosta Park i maj och sämre anledningar kan man ha. Lördag morgon, strålande väder. Fika och teoripass på en timme. Nervositet, förväntningar, glädje, spänning och vad är det första vi gör?

Lär oss att bromsa. Acceleration och sedan maximalt med broms så att ABS-systemet jobbar och bältet dras åt. Och steg två: tajma inbromsningen från 100 km/h så att du stannar i en uppställd gård med koner. Det skojiga är att jag som ska demonstrera den extremt enkla övning blir lite nervös. När man ska göra något på riktigt, med fullt fokus skärps sinnena. Pulsen åker upp.

"Jag och bilen har jobbat mot varandra tidigare men efter den här dagen känner jag mig mycket säkrare som förare och jag och bilen har lärt oss att samarbeta. Otroligt bra personal och stämning. Bästa dagen på länge", säger Anna Jonasson som deltog på kursen.

Hur många av alla Sveriges bilister har bromsat så hårt? Hur många vet var gränserna går? Hur många är trygga med sin bil om något skulle hända? Hur många har riktigt kul bakom ratten och känner att de har total kontroll? Hur många är riktigt bra bilförare?

Steg tre blir att bromsa hårt in i en kurva, hitta rätt bromspunkt och sedan rätt spår genom böjen. Det låter hur enkelt som helst men när man gasar fullt hela vägen till bromspunkten, bromsar hårt och sedan ska gå på gasen så tidigt som möjligt ökar stressnivån. Bromsa, växla, styra, svänga, gasa – i perfekt flöde …

I princip har man bankörningens hela utmaning i den här enkla övningen. Men nöter man om och om igen i samma kurva, höjer hastigheten lite, bromsar lite senare, pressar sig själv och hittar förtroendet för bilen kommer utvecklingen.

När Anna Jonasson som till vardags är svetsare kommer in i depån med sin Lamborghini och tycker att "bromsarna känns som en mosbricka" kan jag inte hålla mig från att prova några varv. Visst, det skriker lite om bromsarna som saknar det vassaste bettet. Men motorn är stark och väghållningen riktigt bra. Det finns fortfarande mycket kvar att ge.

Tre snabba varv senare åker vi in i depån och Anna kliver lätt vimmelkantig ut ur sin bil.

"Nu vet jag hur fort den kan gå, nu har jag något att jobba på. Tack! Jag kommer tillbaka!"


Våra instruktörer

Jojje Svensson och Veronica Moraeus driver Driver Academy som specialiserat sig på förarutbildningar och bilevent. Sedan 2011 har de satsat på seriös coachning av bilförare för bana.

Veronica: "Att få följa med på den resa som varje deltagare gör under dagen är fantastiskt. Alla är unika i sin utvecklingskruva men glädjeruset av att lära sig hantera sin bil och att få känna på det "rätta flowet" är lika stort hos alla – kvinnor som män!" 

Jojje: "Vi mötte ett härligt gäng som var riktigt taggade inför uppgiften att 'lära känna sin bil' på en avlyst banslinga under en hel dag. Solen lyste och värmen blev påtaglig efter hand, både hos förarna och deras bilar. Viktigt att då se till att det finns pauser så att föraren och bilen orkar hålla sig på topp hela dagen. Vi är med på banan för att se till att varken förare eller bil går över gränsen, ett exempel är bromsarna, de behöver kylvarv med jämna mellanrum."  


1. Rätt växel vid rätt tidpunkt

Växla inte i kurvorna. Vid varje växling tappar bilen driv och lite av sin stabilitet. Växla ner före kurvan men inte så mycket att motorbromsen blir så stark att bilen blir orolig. En högre växel ger oftast en lugnare körning.

2. Bromsa stabilt

Om däcken stressas genom att man svänger och bromsar samtidigt finns det inte maximalt grepp till båda sakerna. Alltså: Bromsa med raka hjul. Gör en sak i taget till att börja med.

Lägg foten på bromspedalen, känn att du kontrollerar bilen. Bromsa riktigt hårt och släpp sakta och gradvis upp pedalen till det är dags att gå på gasen igen. Har du en bil med låsningsfria bromsar – tryck till så hårt som möjligt. 

Hitta bromspunkten före varje kurva men var medveten om att den flyttas när däckens temperatur förändras, bilens bromsar tappar kraft eller asfaltens temperatur skiftar. Det vanligaste är att man bromsar med höger fot men vid mer avancerad körning kan det vara bra att kunna bromsa med vänsterfoten för att sätta tryck på bilen.

3. Gaspådrag och styrutslag

Ju mer du gasar desto mindre ska du svänga på ratten, det är den enkla regeln. Bilkörning är inte digital med antingen av eller på och det gäller att hitta rätt avvägning i varje kurva.

Om du svänger mycket samtidigt som det går rakt fram betyder det att däcken bromsar, plogar eller understyr. Då gasar du mer än det grepp som finns för framdäcken som i princip jobbar som bromsar. Hitta ett rakare spår och gå på gasen lite mjukare eller senare.

4. Sitt inte vackert – sitt rätt!

Bilen kommunicerar med föraren genom stol, pedaler och ratt. Skjut fram stolen så mycket att du har axlarna mot ryggstödet samtidigt som handleden kan vila på rattkransen. Armarna är starkast när de är böjda, inte raka. I princip ska du sitta som i ett skruvstäd – med maximal bilkontakt.

5. Hitta rätt i kurvan – sikta på apex

Den snabbaste vägen runt banan är inte den kortaste utan den rakaste. Det vanligaste felet är att man svänger in för tidigt vilket betyder att man måste vänta för länge med att gå på ordentligt med gasen. Man ska sikta på kurvans "apex" , skärningspunkt eller "spets".

Apex ligger ofta vid kurvans trängsta del. Rätt teknik är ofta att ligga kvar vid kurvans yttre kant ganska länge, göra svängen rund och sedan glida ut ur kurvan på motsatt sida. Använd hela banans bredd!

6. Kör som en stridspilot – på 110 procent

Man ska alltid utmana sig själv, men inte för mycket och direkt. Flytta fram bromspunkterna varv efter varv till dess att du når gränsen, men kom ihåg att bromspunkten ständigt flyttar sig. Med så kallad kalkylerad risktagning som stridspiloter använder sig av utmanar man sig själv till dess att man märker att man gått över gränsen en aning – och klarar av att hantera "felet".

7. Titta rätt

Lyft blicken långt framåt även om det tar emot, det som händer 10–20 meter framåt har i praktiken "redan hänt". På bana får man vara sin egen kartläsare och planera körningen i god tid, för att ha kontroll och maximera bilens grepp och kraft.

I kurvorna ska man rikta blicken mot utgången av kurvan. Backspegel och instrument ska man bara kolla på raksträckorna.

8. Rätt tryck i däcken

Däck påverkar en bil lika mycket som snökvaliteten påverkar en slalomåkare. Med fel däcktryck blir det riktigt halt. Börja med rekommenderat däcktryck, kör ett–två varv med medelhögt tempo. Kör in i depå och mät trycket. Trycket har förmodligen stigit  från exempelvis 2,4 till 2,8 bar – släpp ut till 2,4. Kör några varv och mät sedan trycket igen. Korrigera till standardtrycket 2,4 eller det du vet att din bil går bäst på.

Högt tryck kan ge en stadigare bil men ger sämre fäste, för lågt tryck ger högt slitage och sämre grepp. Anteckna det däcktryck som du trivs bäst med till nästa gång du ska köra. Olika banor kan med sina olika karaktärer ge skillnad i lufttryck bak/fram och vänster/höger. Man bör sträva efter samma däcktryck runt om när däcken är varma, men man kan påverka understyrning och överstyrning med hjälp av
däcktrycket.

Efter en längre paus när däcken har blivit kalla – däcktrycket har blivit riktigt lågt – kan det behöva fyllas på för att inte skada däckstommen. Men en tumregel är att så länge man håller sig över cirka 1,8 bar kan man sakta bygga upp temperaturen och trycket igen.

"En enormt personlig resa, både känslomässigt och läromässigt. Will be back for more!", säger Martin Thorsell.

Sammanfattning: Så kör du så snabbt som möjligt på bana

All tid som du varken bromsar eller gasar är förlorad tid. Målet är att bromsa och gasa så mycket som möjligt under hela varvet. Men bilen ska vara i balans så stor del av tiden att man kan utnyttja allt grepp som finns. Kortaste sträckan runt banan är inte den snabbaste, det är den rakaste sträckan som gäller!

Kurvteknik

• Bromsa färdigt före kurvan
• Accelerera genom kurvan
• "Öppna" svängen – rattutslag/gas