Hur rolig är din bil jämfört med andra? Räkna ut själv med vårt sportbilsindex

Premium Går det att räkna sig fram till hur kul en bil är? Svaret är ja! auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind har tagit fram en formel för att räkna fram hur rolig en bil är. Testa själv med din bil!

Hur rolig är din bil jämfört med andra? Räkna ut själv med vårt sportbilsindex

Visst måste det gå att räkna fram hur rolig en bil är i verkligheten?

Snabbt kommer några kriterier:

• Låg vikt – sportbilens viktigaste egenskap.

• Vikteffekt – låg vikt utan motor, nja …

• Högvarvig motor – högt vridmoment på låga varv är maffigt, men det är inte sportigt.

• Låg höjd ju lägre en bil är desto närmare asfalten kommer man och desto lägre blir bilens viktcentrum. Det brukar betyda bättre balans, chassit kan göras mjukare när bilen är låg och alltså inte kränger så mycket – tänk en segelbåt som lägger sig ner i vinden och en motorbåt av "galoschtyp", en platt liten sak med stor snurra där bak. Snabba reaktioner på kurvkrafter är bra för körglädjen, men en tokhård fjädring tar bort greppet och gör att den där underbara gränsen mellan grepp och tappat grepp blir kort. Så vill vi inte ha det.

Jag funderar på om vindrutans lutning har något med saken att göra. Tänk Mercedes G-Wagen och Lamborghini Countach. Eller är det avståndet från pannan till vindruteramen som är avgörande för känslan?

Antal rattvarv mellan fulla hjulutslag borde också vara en parameter, en skojig bil ska inte ha vevig styrning. Den ska vara snabb och direkt.

Kan däckens profil vara en konstant faktor, bredare är skojigare, eller tvärtom? Nej, här tror jag inte att det finns ett klart svar. Däcken måste vara anpassade till effekten och chassit.

Hur är det med en bils balans, är det skojigast om bilens vikt är delad 50/50 mellan framaxel och bakaxel? Neutralt är ofta bra, men Porsche 911 bevisar motsatsen.

Sedan har vi givetvis ljudet, ett härligt motorljud förhöjer ju känslan. Och en motor som har en skön gång är alltid underbar, och givetvis älskar vi en växellåda som är exakt, kortslagig och snabb – som i en Miata. Eller är en riktigt vass PDK-låda det optimala för en maximalt skojig bil?

Så här fortsätter jag att filosofera men till slut bestämmer jag mig för att det ska vara enkelt att räkna fram körglädjen. Använd så få parametrar som möjligt, reduce to the max!

Alltså. Har du din bils vikt, antal hästkrafter, höjd samt vid vilket varvtal som maxeffekten tas ut – vet du snart hur rolig bilen är. 

Räkna själv – fyll i dina siffror...

Anges i hästkrafter. Enbart siffror, inget mellanslag, komma eller punkt.
Vid vilket varvtal som motorn ger maxeffekt, i r/min. Enbart siffror, inget mellanslag, komma eller punkt.
Anges i kg. Enbart siffror, inget mellanslag, komma eller punkt.
Anges i centimeter. Enbart siffror, inget mellanslag, komma eller punkt.

...eller använd någon av våra testbilar

Suzuki Swift Sport, Porsche 718 Boxster, Ferrari 458 Speciale, Koenigsegg One:1, Porsche 911 GT3 RS, Mazda MX-5 Miata, BMW M4 Cabriolet, Audi TTS, Renault Mégane RS, Mini Cooper S, Mercedes SL 65 AMG, Toyota Avensis 2,0, Volvo XC90 T6, Land Rover Defender 110, Fiat Panda 4X4 TwinAir


Så har vi räknat

Vi tar hänsyn till fyra parametrar när vi räknar fram sportbilsindex. Det finns naturligtvis betydligt fler parametrar än så för att "mäta" körglädje – i den mån det ens går. I slutänden är det bara känslan bakom ratten som räknas. Men sportbilsindex kan ändå ge en liten indikation på hur rolig en bil är.

De fyra parametrarna är bilens effekt, vid vilket varvtal bilen ger maximal effekt, bilens vikt och bilens höjd.

Formeln för att räkna ut sportbilsindex ser ut så här:

v = varvtal
r = vikt/effekt-förhållande
h = höjd
w = vikt

((v / (r + (h / 100 * 4) + (w / 1000 * 4))))
Vi dividerar höjden med 100 för att få höjden i meter, och vi dividerar vikten med 1000 för att få vikten i ton.