Volvos XC-modeller: Från mystisk konceptbil till storsäljare

Premium Vår svenska familjebilstillverkare Volvo är idag synonym med säkra, eleganta suvar. Volvo var faktiskt en av pionjärerna när det kommer till det populära segmentet av "skogifierade" kombibilar.

Volvos XC-modeller: Från mystisk konceptbil till storsäljare
På Genevesalongen 2001 visades Volvo ACC – Adventure Concept Car – för första gången.

Redan vid mitten av 1990-talet var Volvo-ledningen medveten om att den begynnande trenden med högbyggda personbilar skulle bli något stort, något man inte kunde ignorera. Man upptäckte att en tredjedel av personbilsförsäljningen i USA utgjordes av suvar och att marknaden för biltypen redan var stor.

Enligt Peter Boisen, dåvarande produktchef för XC-projektet, började man titta på för- och nackdelar med suven som biltyp. Bristande vägegenskaper hörde till nackdelarna, att sitta högt och god framkomlighet till fördelarna. Man tänkte därför att en förhöjd personbil med fyrhjulsdrift skulle utgöra det bästa av två världar. 

Dessutom är det ju förstås en prisvärd lösning att förhöja en redan existerande kombi jämfört med att konstruera en helt ny bil. Och man kan inte undgå tanken att det var resursbrist som gjorde att man inte satsade på en riktig suv direkt.

BMW såväl som Mercedes hade sina helsuvar ute på marknaden 1997 och trenden med högbyggda bilar med personbilsegenskaper hade redan tagit fart när Volvo kom med sin V70 Cross Country. Toyota RAV4 var först ut 1995 med ett personbilslikt högbygge på självbärande kaross, sedan hängde premiumtillverkarna på. 


V70 XC (1998-2000)

Förändringarna hos V70 Cross Country var små men smarta, för nog var den en ny karaktär jämfört med vanliga V70. Subtilt förhöjd fjädring, några platssjok runt karossen, en grovrutig grill och småförändringar interiört var egentligen allt. Kronan på verket var Volvos första fyrhjulsdriftssystem som introducerats i 850 något år innan och som innebar en så kallad viskokoppling där bakhjulen grep in vid dåligt fäste.

Denna suvtrend hade knappast med de stora massornas behov av att köra över stock och sten att göra, snarare var orsaken den aktiva livsstilstrend som poppat upp under 1990-talet.

Den innebar ungefär att lyckade människor förväntades ägna sig åt bergsklättring, mountainbikes, skidåkning och dylika aktiviteter på sin svårt förvärvade fritid.

Till dessa aktiviteter borde förstås en lämpligt cool bil användas och suvarna passade in perfekt med sin attityd och löfte om god funktion på de förväntat dåliga vägar som skulle föra alla karriärmänniskor till sina svårtillgängliga platser för avancerad sportutövning. 

V70 Cross Country var dock inte helt nyskapande i den lilla nisch av "suvifierade" kombibilar som lever än idag. Subaru Outback kom ut på marknaden redan 1994 som en strösslad Legacy stationsvagn, men Volvo var i alla fall tvåa på bollen.

Grunden utgjordes av den nyligen uppdaterade 850 som i kombiversion hade döpts till V70. Framgångarna med Cross Country ledde till att alla efterföljande V70-generationer fick ett XC-syskon och förblev ett ständigt inslag i Volvo-paletten.


V70 XC II/XC70 (2000-2007)

Andra generationen av förhöjda V70 blev populär som polisbil. Byggde på Volvos egen P2-plattform.

Familjer, företagare, poliser – alla älskar den. Nu när V70 gjort plats för den större och dyrare V90 är en skogsmulleversion förstås självklar. Skillnaden är att den nya generationens förhöjda personbilar har döpts till Cross Country medan XC-beteckningen förbehålls suvarna. 

V70 Cross Country får ses som en försiktig provstart, mycket hände på Volvo i slutet av 1990-talet med introduktionen av en helt ny, egenutvecklad plattform (P2) där stora sedanen S80 var först ut 1998, samt det omvälvande Ford-övertagandet 1999. 

Volvos första riktiga suv blev en sällan skådad succé och gav enorma exportintäkter.

XC90 (2002-2014)

2002 togs steget fullt ut med introduktionen av stora XC90, en äkta suv som slog rakt mot de tyska premiumsuvarna, men på ett eget vis.

Volvo var alltså fem år efter konkurrenterna med en egen suv men enligt ett pressmeddelande från 2011, för att påminna om framgångarna hos första XC90, hävdar Volvo att den var en vitamininjektion i segmentet genom att lösa problemen hos tidigare suvar.

Man kallade XC90 för "den första av andra generationens suvar" där en mix av utrymmen, personbilskvaliteter och hög säkerhet lade grunden till succén. Hur det är med den saken, särskilt i jämförelse med BMW X5 och Mercedes M-klass, låter vi vara osagt, men en sällan tidigare skådad exportsuccé för Volvo blev XC90 utan tvekan. Drygt 636 000 bilar byggdes fram till 2014.

 


XC60 (2008-2017)

2008 skedde det andra stora steget i Volvos väg mot fullfjädrad suvtillverkare när mellanstora XC60 gjorde storstilad debut. Denna gång var Volvo relativt tidigt ute, med marknaden av suvar i mellanformat precis på väg att explodera. BMW var visserligen långt före med sin X3 medan Audi och Mercedes lanserade sina Q5 och GLK samma år som XC60. 

Nya suven träffade mitt i prick och man överraskades av omfattningen av succén. Lars Blenwall, dåvarande affärsprojektledare för XC60 generation ett, berättar:

"Vi uppskattade en genomsnittlig årlig volym på runt 65 000 bilar i en tid då segmentet var nytt och många av våra konkurrenter ännu inte hade kommit ut med sina modeller. XC60 introducerades under samma år som bankkrisen 2008 vilket också påverkade volymbedömningen för framtiden. Visst kan vi väl säga att vi blev överraskade med att volymen i princip har ökat från år till år ända fram till sista årsmodellen."

Volvo hade goda förhoppningar om att XC60 skulle lyckas. "Vi såg tidiga tecken på att aptiten på suvar och crossovers skulle öka dramatiskt även utanför USA. En av förklaringarna till volymtillväxten är köpintresset för denna biltyp där bra sikt, säkerhet och enkelhet att använda erbjuds", säger Lars Blenwall.

Men även bilens egenskaper var en viktig förklaring till framgångarna. Håkan Ivarsson, dåvarande teknisk projektledare för XC60:

"Det är främst fyra områden – design, säkerhet, köregenskaper och mångsidighet – som gör XC60 framgångsrik. Mångsidigheten med de praktiska lastmöjligheterna gör XC60 enkel och bekväm att använda. Jag brukar säga att XC60 är som en modern mångkampare, den fungerar lika bra med familjen upp till fjällen som för ett besök till favoritrestaurangen i city."

Mellanstora suven gav en formmässig vitamininjektion och blev Volvos mest sålda modell.

Trots att XC60 sålde som smör ännu på sitt tionde produktionsår var en ersättare förstås livsviktig och självklart skulle den baseras på Volvos nya SPA-plattform. På Genèvesalongen 2017 begick andra generationen premiär. 

Nya XC60 har tagits emot väl. Det mesta talar alltså för en förnyad succé. 


XC70 (2009-2016)

Tredje generationen på V70-bas byggde på en Fordplattform och blev favorit hos familjer såväl som hos svensk polis.


V40 Cross Country (2012-)

Lätt "Jeep-frisering" av den eleganta kompakten V40 har hängt med sedan 2012. Ytterst personbilslik.


V60 XC Designpaket

Ingen äkta Cross Country, men väl ett utrustningspaket.


S60/V60 Cross Country (2015-)

Även den populära mellanklassaren begåvades sent omsider med tufft CC-utförande. Sedanen är en högst udda kreation.


XC90 II (2015-)

Vid tiden för nedläggningen av den sedan länge pensionsfärdiga XC90, 2014, var Volvo i ett skriande behov av en ny modern suv. Och en enorm produktsatsning var då redan igång med en helt ny plattform och nya drivlinor under utveckling, en bygglåda som skulle stå till grund för alla Volvobilar från 60-serien och uppåt.

Nya XC90 var först ut och resultatet var bländande. Elegant, lite pompös design, moderna drivlinor och infotainmentsystem samt en utsökt finish interiört som inte stod någon tysk efter, betydde omedelbar succé.

Att XC90 uteslutande säljs med fyrcylindriga motorer verkar inte ha bekommit de kräsna premiumsuvkunderna – toppmodellen T8 bjuder på 408 hybridhästar!


V90 Cross Country (2017-)

Suvifierade V90 får familjer såväl som polismyndighet att tralla av glädje. Har fått 90-serien att segla upp till toppen av de svenska försäljningslistorna.


XC60 (2017-)

Helfärsk och lovar mycket gott. Ett stort kliv på premiumstegen.


XC40 (2017)

Det allra senaste bidraget till Volvos "skogsmulle-familj" är lilla XC40, som premiärvisades under hösten 2017.

Detta är den första bilen på den nya CMA-plattformen (Compact Modular Architecture) som Volvo har tagit fram tillsammans med ägaren Geely och som utvecklats hos CEVT-avdelningen i Lindholmen på Hisingen.

"Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen", säger designchefen Thomas Ingenlath.