Alrik tycker till om bilindustrin: Survival of the bravest

PREMIUM Det är så mycket jag vill säga att jag inte vet var jag ska börja: Med Volvos stora miss? Eller den helt omotiverade överbeskattningen av bilister? Kanske rädslan för att tala om Kongo? Eller kanske om hur en hel bilbransch missat tåget...
Annons

Alrik tycker till om bilindustrin: Survival of the bravest

Men varför inte starta med en riktigt god nyhet? Jag vet inte hur många år som jag har hört snacket om att ingen vill ha elbilar, att de aldrig kommer att kunna konkurrera.

Men 2018 är det brist på laddbara bilar. Försäljningen har ökat med 40 procent i Europa och det är bara början. Det finns drivor med dieselbilar som ”ingen” vill ha men när det gäller laddhybrider och elbilar har exempelvis både Volvo och VW sålt slut för i år på den svenska marknaden. Landets två största märken som tillsammans håller 35 procent av försäljningen har alltså inget att leverera i år! Då ska vi komma ihåg att elbilsbförsäljningen ska dra igång den första juli när man får en bonus på upp till 60.000 kronor i elbilsrabatt. 

Men tro inte att vår regering plötsligt har blivit generös mot nybilsköparna. I år kommer överbeskattningen (malus) att bli över en miljard. Bilköparna kommer alltså att betala in över en miljard mer i skatt än vad som kommer att betalas ut i elbilsbonusar. Varför då? Och om det inte finns laddbara bonusbilar att köpa får statskassan in ännu mer pengar … Eller så stoppar företagen sina tjänstebilsinköp och nybilsförsäljningen sjunker.

Premiumtillverkarna har aldrig haft en så stor och farlig utmaning som nu. vinnarna ser ut att bli sydkoreanerna.

Att laddhybrider får lägre bonus från 1 september är inte heller genomtänkt, de är fortfarande dyra. Men det är klart, det blir ju en besparing för statskassan.

Vad beror elbilsbristen på? När vi frågat generalagenterna blir svaren ofta godag yxskaft: ”Efterfrågan är stor.” Jo det förstår jag. Och den nya WLTP-certifieringen betyder tyvärr att tillverkarna inte hinner med att certifiera alla modeller och då tar man kanske elbilarna sist?

Men är det brist på batterier eller på andra elbilskomponenter? Jag har hört att Volvo har ett bra lager med batterier, men trots det byggde man bara 3.620 XC60 T8 under första kvartalet jämfört med Tesla som tillverkade 8.180 Model 3 och haft mycket stora problem med produktionen.

Är vinsten per såld elbil lägre eftersom den tar längre tid att bygga och komponenterna är dyrare? Är det brist på andra komponenter? Här tror jag att vi är de verkliga orsakerna på spåret. 

Eller kan det vara de etiska problemen med råvaror till batterier, att man inte vill ta diskussionen om Kongo och barnarbete? 

Jag är övertygad om att bilindustrin kommer att ta ansvar och att de mänskliga förhållandena och naturhänsynen kommer att bli mycket bättre – vilket alltså inte har skett trots den gigantiska produktionen av batterier till datorer och telefoner – även om det i ärlighetens namn ställts krav den senaste tiden även från den industrin.

Tyvärr lär det bli batteribrist 2020. Branschen har inte hängt med i omställningen. Men de få tillverkare som har varit offensivast inte bara i marknadsföringen har väldigt goda chanser att göra rejäla ryck. Sydkoreanerna är de stora vinnarna, kanske beror det på att man har en stor nationell batteriproduktion och ser chansen att ta marknadsandelar? Prisvärda elbilar med körsträckor på över 35 mil – då kan premiumtillverkarna få rejäla problem! 

Men Volvo har ju numera sin hemmamarknad i elbilslandet Kina och det kommer att ge riktigt stora fördelar i den världsomvälvande omställningen till eldrift. 

Alrik tycker till om bilindustrin: Survival of the bravest
Annons
Annons
Rulla till toppen