De senaste åren har intresset för privatleasing exploderat. Nya köpare lockas in i bilhallen och går igång på att det mesta med bilägandet bakas in i samma faktura, en gång i månaden. Visst låter det intressant! 2018 stod privatleasing för 30 procent av alla nyregistrerade bilar.
Men även om månadskostnaden ser låg och lockande ut – exempelvis bara 2.194 kronor per månad för en ny Seat Ibiza – måste man alltid jämföra med vad det kostar att äga sin egen bil och vad nybilspriset är.
Små, billiga bilar är oftast mycket mer lönsamma för bilhandlaren att leasa ut än större och dyrare bilar. Det betyder dyrare för dig!
Låt oss ta Seat Ibiza och elbilen Kia e-Niro som två exempel. Under de tre år som man leasar Ibizan har man betalat närmare 80.000 kronor i leasingavgift, det är över hälften av vad bilen kostar att köpa.
För Kia e-Niro betalar man däremot bara 40 procent av nybilspriset – du får helt enkelt ut mer för varje leasingkrona om du väljer Kian, även om den har en avskräckande månadshyra på 4.890 kronor per månad.
Räknar vi dessutom in att Seat Ibizan ska tankas med bensin för närmare 1.500 kronor per månad medan Kian blir billig om du kan ladda hemma blir det till sist en ganska liten skillnad, totalt sett.
• I den här guiden hjälper vi dig att undvika dyrbara missar vid privatleasing.
• Du lär dig läsa kontraktet och ställa rätt frågor.
• Vår unika formel gör att du själv – snabbt och enkelt – kan räkna dig fram till vilka avtal som är förmånligast.
• I artikeln finns en lång lista med räkneexempel på populära bilmodeller vid privatleasing.
Bland de prisexempel som vi har räknat på är en BMW 120d xDrive mest förmånlig, leasingkostnaden är bara på låga 37 procent av vad bilen kostar att köpa.
För att lätt kunna genomskåda om ett leasingpris är förmånligt eller ej har vi tagit fram en unik beräkningskalkyl – använd den! Och lägg in extrautrustningen, det visar sig ofta att exempelvis vinterdäck är väldigt dyra att leasa jämfört med att köpa. Ibland betalar man under tre års leasingperiod mer än vad vinterdäcken kostar att köpa!
Vår ekonomiska ”lathund” används för att snabbt räkna er fram till det som valt att kalla för ”Leasingpris per nybilstusenlapp”. Det intressanta med denna uträkning är att man direkt får ett mycket tydligt grepp om erbjudandet från bilhandlaren är bra eller dåligt.
När du har formeln från artikeln och räknar ut ”Leasingpris per nybilstusenlapp” ger vi dig följande råd:
• Ligger priset kring 600 kronor eller över – låt bli, leta upp ett annat alternativ. Det är inget bra avtal för privatleasing.
• Kommer du i närheten av 400 kronor, eller ännu lägre? Då är det helt klart intressant! Nu har du förutsättningarna för en bra privatleasing.
När du lärt dig den här beräkningen blir det väldigt intressant att jämföra bilhandlarnas erbjudande. Använd vår formel för att få koll på dina utgifter.
Annan utrustning, som automatlåda brukar vara billigare att lägga till i jämförelse med inköpspriset och det beror helt enkelt på att bilhandlaren gärna får tillbaka en bil med utrustning som höjer värdet på andrahandsmarknaden.
Försäkring är en annan viktig fråga, räkna på vad du själv skulle betala per månad och hur mycket du får lägga till.
En stor fördel med privatleasing är att man inte behöver bekymra sig för hur bilmarknaden ser ut om tre år – vilka bilar står sig bra när det gäller andrahandsvärde? Men innan du slår till, läs igenom det här reportaget noga och undersök också vilka rabatter du kan få på nya bilar. På utgående modeller går det att göra klipp både på leasing och köp!
Blev av med jobbet – med 16 månader kvar på privatleasingen
Tänk dig att du tecknar ett privatleasingavtal, och halvvägs igenom blir av med jobbet. Vad händer då? Detta var precis det som Robin Englund fick uppleva när han fick beskedet om att han skulle bli varslad från sitt jobb. Tillvaron förändrades och behovet av bil var plötsligt inte lika stort – men där satt han fast i ett dyrt avtal.
Privatleasing verkade som ett bra sätt att disponera en ny bil, tyckte Robin Englund, som bor på ön Rindö i norra Stockholmsregionen. Det dagliga jobbpendlandet innebar att han behövde en årlig körsträcka på 2.000 mil, alltså lite mer än de 1.500 mil som de flesta som privatleasar väljer.
Bilen som han valde blev en Volvo V40 T2 Momentum med manuell låda. Dessutom var den utrustad med fjärrstyrd bensinvärmare, vilket var en uppskattad komfortdetalj.
Med försäkring och vinterdäck, samt 2.000 mil om året, fick han en månadskostnad på 3.450 kronor. Med service inkluderad. ”Det tyckte jag verkade fullt rimligt”, berättar Robin Englund. ”Men då visste jag inte att jag skulle byta jobb ett år senare, vilket innebar att jag inte längre behövde 2.000 mil om året.”
Det inträffade en förändring på arbetsfronten som sedermera innebar att Robin Englund valde att jobba hemma som konsult med ekonomi och redovisning.
”Då minskade bilbehovet ytterligare och kanske skulle familjen klara sig med en bil, åtminstone tills jag hittar nytt jobb”, säger Robin. ”Men vi sitter fast i ett leasingkontrakt som inte går att bryta. Det är fortfarande 16 månader kvar på avtalet.”
För att bryta ett avtal använder flera Volvohandlare sig av en policy som säger att kunden får betala 30 procent av den kvarvarande leasingkostnaden, om man inte lyckas med att överlåta kontraktet på någon annan. I Robins fall handlar det om en summa på kring 20.000 kronor.
”Jag är nöjd med bilen”, säger Robin Englund, ”men så här i efterhand har mina ändrade förhållanden gjort avtalet dyrt. Jag ångrar inte valet av bil, men egentligen skulle familjen behövt något billigare. Som alltid är det lätt att vara efterklok.”
Vem bestämmer villkoren?
Det är bilhandlaren eller finansbolaget som bestämmer villkoren, även om det ofta finns riktlinjer från generalagenten. Av den anledningen är det svårt att göra jämförelser mellan olika biltillverkare och även mellan bilhandlare. Ett förslag man får från en bilförsäljare behöver alltså inte vara överförbart till andra.
Därför blir det knepigt att göra en lista över vilka villkor och avgifter som gäller för privatleasing av bilar. Varje leasingkontrakt är personligt – om en bilförsäljare och konsument har haft en lång relation med flera tidigare bilköp, är det sannolikt att bilhandlaren gör allt i sin makt för att behålla kunden, och därmed se till att båda parter är nöjda när kontraktet går ut.
Vi har fått exempel på familjer som drabbats av dödsfall och av den anledningen velat häva ett leasingkontrakt i förtid. Bilhandlaren har då varit mycket förstående och avslutat leasingavtalet med minimala kostnader för familjen. Det vanligaste är att kontraktet avvecklas och att bilen lämnas tillbaka till levererande bilåterförsäljare.
Mer vanliga exempel är personer som blivit arbetslösa och behöver sänka sina månadskostnader, eller de som bytt jobb och fått tjänstebil. I sådana fall kan villkoren bli mindre generösa. Vill avtalstecknaren till exempel avsluta sitt leasingkontrakt vid 24 månader istället för 36, återstår alltså 12 månader på kontraktet. Att bilhandlaren tar månadskostnaden och multiplicerar den med tolv för det som ”saknas” i avtalet är inte otänkbart. Sannolikt får då konsumenten ett erbjudande där man delar upp kostnaden mellan bilhandlaren och den som leasat bilen.
Ibland kan det heta ”vi delar 50/50”, eller ”du får betala 35 procent av kvarvarande leasingkostnad i avtalet”. Räkna med att det blir riktigt dyrt om man vill bryta avtalet redan efter ett år – värdefallet är ju störst första året.
Det är heller inte ovanligt att konsumenten får betala någon typ av administrativ avgift när leasingkontraktet ska sägas upp i förtid. Ibland är ”straffavgiften” en fast summa och ibland räknas den ut i procent i förhållande till nybilspriset, eller som några bilhandlare vi pratat med uttryckte saken: ”Att avsluta ett privatleasingavtal kan bli en väldigt dyr affär och ibland är det till och med bättre att behålla bilen.”
I komihåglistan i faktarutan har vi med en fråga om kostnad för att bryta leasingkontraktet i förtid, vid 12 månader och 24 månader. Det är mycket viktigt att man får klara besked. En ”det löser vi sedan”-mentalitet har sällan varit till någons fördel.
Vid valet av leasingbil är det givetvis viktigt att kunna fatta ett informerat beslut från början. Står man och väger mellan två olika bilmodeller kan det vara avtalsvillkoren i leasingkontraktet som avgör.
Om man vill avbryta sitt leasingkontrakt men tycker det blir alltför dyrt, återstår alternativet att överlåta bilens leasing på någon annan. Tittar man på annonssajter finns det rätt många bilar som söker en ny ägare till leasingkontraktet.
Tveksamheten inför att ta över ett leasingkontrakt är förståelig. Det är bara att gå till sig själv, hade man gått med på att överta någon annans leasingavtal? Möjligtvis kan det bli lockande om den ursprungliga bilanvändaren kan tänka sig att bjuda på en ”rabatt” fram tills att leasingkontraktet går ut.
Innan ett leasingkontrakt kan överlåtas måste den nya ägaren godkännas av leasinggivaren, det vill säga bilhandlaren.
Så säger lagen om privatleasing
Privatleasing kan ses som en hybrid mellan hyra och kreditköp. Men ska man se det strikt juridiskt är privatleasing ett hyresavtal, även om det finns uppenbara likheter med kreditköp.
När leasingkontraktet skrivs mellan bilhandlaren/finansbolaget och konsumenten är villkoren bindande och dispositiva. Det innebär att villkoren bestäms i avtalet och inte omfattas av konsumenttjänstlagen, konsumentköplagen eller konsumentkreditlagen.
Eftersom leasingkontraktet är dispositivt kan det innefatta ett villkor som innebär att kontraktet inte kan sägas upp i förtid. Konsumenten har då ingen rätt att säga upp avtalet utan måste leasa bilen under hela den tid som man avtalat.
Som konsument hamnar du då i underläge gentemot bilhandlaren, som juridiskt sett inte har någon skyldighet att förkorta leasingtiden.
Viktiga saker att tänka på
När du läser igenom leasingavtalet är det flera saker som man bör kontrollera:
• Möjligheten och kostnaden att säga upp avtalet.
• Är räntan fast eller rörlig?
• Ingår vinterdäck och försäkring? Hur mycket extra kostar det? Räkna ut hur mycket du betalar för vinterdäcken med hjälp av formeln, jämfört med vad de kostar att köpa.
• Kan leasingkostnaden höjas av andra anledningar?
• Vad händer om jag överstiger den årliga körsträckan?
• Kan jag övningsköra med min leasingbil?
• Kan jag köra utomlands med min leasingbil?
Privatleasing eller inte?
FÖRDELAR MED PRIVATLEASING
• Enkelt och bekvämt.
• Ingen kontantinsats eller lån.
• Fast månadskostnad.
• Man slipper oroa sig för bilens värdeminskning (restvärde).
• Man får tillgång till en ny, säker, driftsäker och miljöanpassad bil.
• Inget krångel med att sälja bilen.
• Privatleasing gör det relativt billigt att köra en större, dyrare bil.
• Vissa tillval är betydligt billigare vid privatleasing.
• Vinterhjul, däckhotell och byte brukar ingå i avtalet.
• Fördelaktigt för yngre personer som bor i storstad.
NACKDELAR MED PRIVATLEASING
• Bilen får inte ha ”onormalt slitage”, det kan kosta extra.
• Avtalet är svårt/dyrt att bryta i förtid.
• Körsträckan i avtalet får inte överskridas, då kostar det extra.
• Räntan är inte avdragbar i deklarationen.
• Det kan finnas begränsningar i användandet, vissa avtal tillåter till exempel inte övningskörning och utlandsresor.
• Avtalen för privatleasing kan vara krångliga att förstå och jämföra.
• Om du riskerar att drabbas av ändrade levnadsförhållanden, som sjukskrivning eller arbetslöshet, kan privatleasing av bil vara vanskligt.
Läs igenom avtalet!
Kontrakten är rätt så omfattande. Därför kan det vara en god idé att få det skickat till sig för att i lugn och ro läsa hemma. Gör en numrerad lista med frågor och gå sedan igenom dessa med bilhandlaren. Vid varje svar som bilhandlaren ger ska man få en hänvisning till var i kontraktet som villkoren finns beskrivna.
Som alltid ska man ha samtliga villkor på papper, vad man har kommit överens om muntligt är mycket svårare att åberopa i efterhand. Dessutom minskas risken för missförstånd, samt att det står som grund vid eventuella tvister.
Så mycket kostar det att säga upp avtalet
Vi har ringt till ett antal bilhandlare och frågat om det går att säga upp ett privatleasingavtal, och vad det i så fall kostar.
• Volvo: 30 procent av återstående månadskostnader.
• BMW och Mini: 35 procent av återstående månadskostnader.
• Seat: 50 procent av återstående månadskostnader.
• Renault, Volkswagen och Audi: Det går inte riktigt att säga – det avgörs från fall till fall. Bilens restvärde beräknas utifrån en mängd faktorer, till exempel hur långt du kört och vilket slitage bilen utsatts för. Sedan betalar du mellanskillnaden. Men det går inte att säga exakt hur dyrt det blir.
Räkna själv med vår kalkylator
…eller testa några färdiga bilar:
Audi A3 Sportback 35 TFSI Sport 150 hk
Audi Q3 35 TFSI 150 hk Str Proline Advanced
BMW 320i Touring C Edition inkl. M Sportpaket
Hyundai Ioniq Electric
Kia e-Niro Advance
Mercedes A 180 SE AMG-paket
Mercedes E E 200 d Kombi SE Edition
Mini Cooper 3-d Essential
Toyota Corolla 1,8 Hybrid Active
Renault Zoe Life R90 – 41 kWh
Skoda Superb Combi Style Adv. Edition TSI 150 DSG
Bilmodell | Månadsavgift | Summa 36 mån |
Kontantpris | Pris/1000 kr |
Procent |
Audi A3 Sportback 35 TFSI Sport 150 hk | 3 254 | 117 144 | 270 200 | 434 | 43% |
Audi Q3 35 TFSI 150 hk Str Proline Advanced | 4 604 | 165 744 | 332 000 | 499 | 50% |
BMW 120d xDrive inkl. M Sportpaket | 3 438 | 123 768 | 336 000 | 394 | 37% |
BMW 320i Touring C Edition inkl. M Sportpaket | 4 041 | 145 475 | 369 500 | 394 | 39% |
Citroën C3 PureTech 82 manuell | 2 275 | 81 900 | 159 800 | 513 | 51% |
Citroën C4 Cactus PureTech 110 aut | 3 313 | 119 268 | 194 900 | 612 | 61% |
Hyundai i30 1,0 T-GDi | 2 645 | 95 220 | 164 900 | 577 | 58% |
Hyundai IONIQ electric | 4 395 | 158 220 | 374 900 | 422 | 42% |
Kia Picanto 1,0 Advance Plus | 2 196 | 79 056 | 133 200 | 594 | 59% |
Kia Ceed SW 1,4 T-GDi DCT Advance | 3 490 | 125 640 | 237 400 | 529 | 53% |
Nya Kia e-Niro Advance | 4 890 | 176 040 | 444 900 | 396 | 40% |
Mercedes A-klass 180 SE AMG + AMG paket *1 | 3 223 | 116 028 | 250 900 | 462 | 46% |
Mercedes E-klass E 200 d Kombi SE Edition *2 | 4 551 | 163 836 | 433 900 | 378 | 38% |
Mini Cooper 3-d Essential | 2 718 | 97 848 | 212 800 | 460 | 46% |
Mini Countryman All4 Essential Edition | 4 029 | 145 044 | 289 500 | 501 | 50% |
Opel Corsa Enjoy | 1 799 | 64 764 | 144 900 | 447 | 45% |
Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo 125 hk | 2 799 | 100 764 | 214 900 | 469 | 47% |
Suzuki Swift 1,2 90 hk | 1 995 | 71 820 | 149 900 | 479 | 48% |
Suzuki Ignis 1,2 90 hk Allgrip 4×4 | 2 395 | 86 220 | 159 900 | 539 | 54% |
Seat Ibiza Style MPI 80 | 2 194 | 78 984 | 152 900 | 517 | 52% |
Seat Tarraco Style TSI 150 | 3 944 | 141 984 | 264 900 | 536 | 54% |
Toyota Corolla 1,8 Hybrid Active | 3 748 | 134 928 | 239 900 | 562 | 56% |
Renault ZOE Life R90 – 41 kWh | 3 663 | 131 868 | 332 990 | 396 | 40% |
Renault Megane Life TCe 115 GPF | 2 630 | 94 680 | 180 900 | 523 | 52% |
Skoda Fabia Style TSI 95 | 2 279 | 82 044 | 164 000 | 500 | 50% |
Skoda Superb Combi Style Adv. Edition TSI 150 DSG | 4 034 | 145 224 | 321 400 | 452 | 45% |
1) 3.000 mil
2) Kampanj
Volkswagen störst på privatleasing
Enligt en undersökning gjord av MRF (Motorbranschens Riksförbund) är Volkswagen fortsatt marknadsledande inom privatleasing, med en andel på 23 procent jan–juni 2018. Toyota är tvåa följt av Audi.
En uppstickare i segmentet är Peugeot på fjärde plats. Volvo som länge låg tvåa i statistiken ligger femma. På sikt tror MRF att kostnaderna för privatleasing kommer att öka, och att lågprisalternativen blir allt färre.