Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18

PREMIUM Vi testar 6 sportiga, dubbfria vinterdäck och ställer dem mot ett "året-runt-däck" och även ett sommardäck. Gissa vilket däck som är uselt på allt, vintertid?
Annons

Den som vill köra i vinterväglag behöver vinterdäck – så är det bara! Men för många, som tycker om att köra sportigt/aktivt är vinterdäck rena skräcken.

Jämfört med de sportiga sommardäck man använt innan kylan, halkan och snön ställde till det är vinterdäcken svampiga, ger oklar styrrespons, dåligt grepp i torra kurvor och betydligt längre bromssträckor på varm asfalt. Vi ska inte bara tala om det högre slitaget och begränsningen i hastighet. Finns det några alternativ? Ja, absolut!

Målet är att kunna köra legalt genom vintern med minsta möjliga inskränkningar av kördynamiken. Det kan också funka med höghastighetsvinterdäck, så kallade ”året-runt-däck” med alptopp-snöflinga-symbolen eller med de snabbaste vinterdäcken i dimensionen 235/40 R18. Därför testar vi de sistnämnda men också ett av de nyaste och förmodat sportigaste åretruntdäcken: Bridgestone Weather Control A005.

Att fortsätta att köra på supersportiga sommardäck vintertid är inte någon särskilt bra idé. Det är i och för sig inte förbjudet – om inte vinterväglag gäller.

Så även om du bor längst nere i södra Sverige kan det mycket väl bli snöföre och när det väl snöar där kommer det i regel våldsamt och blåser in på tvären. Livsfarligt då att åka sommardäck och fullständigt olagligt. Därför behöver du bra vinterdäck, som inte kompromissar med körglädjen på varken snö eller torr/våt vägbana.

Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18

Vintergummi för våtgrepp

Hur dåligt ett supersportigt sommardäck presterar på våtkalla vintervägar ska vi förtydliga med mätvärden och förarerfarenheter. Mer om detta längre fram. Först jämförelsen mellan de snabba vinterdäcken: Continentals beprövade WinterContact TS 850 P med hastighetsindex W (upp till 270 km/h), vilket även gäller för nya Vredestein Wintrac Pro. I kategorin hastighetsindex V (upp till 240 km/h) finner vi Goodyear UltraGrip Performance, nu med tillägget Plus, Hankook i*cept evo2, Toyo Snowprox S 954 och – ur det billigaste segmentet – det nyligen presenterade Falken Eurowinter HS01.

Continental TS 850 P är testsegrare på poäng och utan nämnvärda svagheter. Hack i häl kommer det nya Vredestein Wintrac Pro. Det kan visserligen inte nå samma nivå som Continental på snö eller i den rullmotståndsdominerade miljövärderingen. Däremot tar det inte stryk på våt och torr asfalt. Den bästa balansen mellan våt-, torr- och snöegenskaper står det nya Goodyear UltraGrip Performance Plus för. Det har visserligen lite högre rullmotstånd och med det något ökad bränsleförbrukning men inte i den grad att det påverkar betyget.

Det här är inga billiga däck. Topptrion ligger alla på över 2.000 kronor per styck. Betydligt billigare är Hankook, Toyo och Falken. Hankook hänger med ledargruppen på snö men är klart mattare på våt väg och i vattenplaning. Även när det gäller bromsning på torrt behöver däcket runt 2,5 meter längre bromssträcka än det bästa vinterdäcket och tappar värdefulla poäng.

Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)
Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18
Testa, byt däck, testa igen: det krävs direkt och tidsnära jämförelse av de olika däcken för att kunna ge ett rättvist betyg baserat på mätvärden och subjektiva erfarenheter.

Men när det kommer till summan av sina egenskaper kan man faktiskt rekommendera Hankook. Dock landar det i tabellen på den otacksamma fjärdeplatsen – utanför pallen.

Med bäst bromsresultat på snö och säker väghållning på snöiga vägar kvalificerar sig det nya Falken Eurowinter för de vintriga och snöiga regionerna. Visserligen bara där. I våtbelagda kurvor rutschar det gärna i väg vilket förvirrar föraren. De goda bromsegenskaperna man precis erfarit lurar till det så man känner sig överraskad och inte direkt glatt överraskad.

Resultatet blir fem poäng med minus i våtdisciplinen. Men de fina bromsresultaten på torrt och de utmärkta snöegenskaperna ger ändå däcket 2,5 stjärnor totalt sett.

Med bra grepp på torr asfalt övertygar även Toyo. Men på snö eller på våt vägbana saknas både grepp och bromsförmåga och därför får även det däcket 2,5 stjärnor. 

Finns det några året-runt-alternativ? Visst, men ett allseson-däck av den senaste generationen måste, åtminstone i teorin, kunna hävda sig acceptabelt på snö och betydligt bättre när det gäller våt och torr väg samt ha trygga vägegenskaper.

Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)
Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18
Den ettriga Hondans diffspärr sörjer även vintertid för dynamik, grepp och styrprecision.

Det gäller även för de viktigaste disciplinerna som till exempel bromsförmågan på olika underlag. Vi har tagit med det helt nya Bridgestone Weather Control A005 som jämförelsedäck.

På snö bromsar det visserligen cirka en meter längre/sämre än de bästa vinterdäcken från 50 km/h. Men på våt väg från 80 km/h blir dess bromssträcka mellan tre och sex meter kortare, och på torr asfalt från 100 km/h stannar det mellan fem och åtta meter tidigare än vinterdäcken.

Ligger åretruntdäcken före i sportighet?

Något mindre imponerande är åretruntdäckens kurvdynamik. På alla underlag och givetvis främst på snö rutschar Bridgestones däck snabbt iväg i jämförelse med de bästa vinterdäcken. Och vem tror att man med ett åretruntdäck ska kunna slå ett vinterdäck som Vredestein Wintrac Pro med dess utmärkta egenskaper på vått och torrt? Ingen!

Året-runt-däck-profilen hos Bridgestone är alltför inriktat på ”rakt fram”. På våt och torr väg är det inte så dynamiskt men körsäkert och lätt att kontrollera. Alltså ett bra kompromissdäck för snöfattiga regioner.

Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Vi vill definitivt avråda från att använda de fina sportiga sommardäcken vintertid. På snö är de helt okörbara. På torr och kall asfalt kan de kanske fungera något så när. Blir det kallt och vått ökar risken med kvadraten.

Om sommardäcket i bästa fall kan förkorta bromssträckan med upp till tio meter på kall torr väg runt 7 °C jämfört med vinterdäcken blir dess bromssträcka cirka sex meter längre på våt väg. Ännu värre: däckets sidgrepp förändrar sig helt oförutsett. Man får räkna med att i snabba kurvor släpper det greppet än fram, än bak, utan att man hinner ha en aning om det. 

Det sportigaste och vinterdugligaste däcket i vårt test är inte ett åretruntdäck. Det är det köregenskapsmässigt bästa Vredestein Wintrac Pro, det nästan lika bra (och lättrullande samt bränslesparande) Continental, och det mycket välbalanserade Goodyear UltraGrip Performance Plus.


Så har vi testat

För att uppnå högsta möjliga kvalitet i testerna har körningarna genomförts upprepade gånger under likvärdiga förhållanden. Dessutom används ett progressivt värderingsbetyg som jämnar ut värdena från mätverktygen och subjektiva noteringar från våra erfarna testförare.

När det gäller de subjektiva väghållningstesterna på våt och torr vägbana gäller en säkerställd bedömningsgrund för de tänkta målgrupperna. Rullmotståndet mäts i laboratoriemiljö. Resultaten visas i ett medelvärde.

De maximala poängen är tio i alla discipliner (tolv för åretrunt- och sommardäcket). För att kunna inordna dem efter vardagsrelevans har de viktats efter specifikation. Här gäller auto motor & sports nyckel för de olika däcken. 

Test: Maximal körglädje vintertid i dimension i 235/40 R18
(KLICKA FÖR STÖRRE)
 
Annons
Annons
Rulla till toppen