Test: Extraljus så in i Norden

PREMIUM auto motor & sport kan också i år bjuda på ett extraljustest inför den mörka säsongen. Även denna bransch känner av coronapandemin med minskad försäljning. Fler elbilar är ett annat hot. Det positiva är att extraljusen blir allt bättre. Vilket passar just din bil?
Annons

Du vet hur det är. 

En längre tid har du kört i sommarljusa kvällar och mest i staden med dess gatubelysning. Så kommer det tillfälle då du måste ut på snabba riksvägar utan någon som helst belysning – mer än den från dina egna strålkastare. Om du har en hyfsat modern bil i lite högre prisklass finns chansen att den har xenonljus. 

Då klarar du dig rätt bra, men visst kunde käglan närmast bilen ha varit bredare och lyst upp dikesrenarna och slänterna. Och har du en bil med enkla strålkastare har du sannolikt på tok för lite ljus för att du ska känna dig bekväm. I synnerhet som skogarna vimlar av vildsvin och rådjur och i värsta fall älgar.

Du behöver kort sagt bättre och mer ljus.

Vi har låtit testa elva olika extraljus och något av dem kanske passar dig och din bil. Extraljusen har utvecklats och förändrats genom åren (läs förbättrats). Ny teknik och ny bildesign ger nya möjligheter men ställer också nya krav.

Vi har pratat med Henrik Fransson, produktchef på grossisten Abkati, om trender och utveckling.

Vilka är trenderna när det gäller kundernas köp av extraljus idag? Köper de mest LED och köper någon xenon. Säljs det fortfarande halogen?

– Det säljs mest LED-extraljus men även xenon- och halogenextraljus, dock mer för att LED-konvertera, alltså sätta i en H1 LED-lampa istället för en halogen, säger Henrik Fransson.

De dyraste bilarna får numer aktiva strålkastare som skärmar av käglan efter behov – kan det komma på eftermonterade extraljus?

– Det finns redan vissa som ändrar sig med hastighet och liknande, men det är fortfarande en ny produkt som många är tveksamma till. De vill själva avgöra om de behöver extra ljus eller inte.

Finns det andra tekniktrender? Vilka drar mest el?

– WLTP-direktivet gjorde att vissa LED-ramper fick vinklad front för att minimera luftmotståndet. LED-ramper har mer positionsljus än tidigare. Och nu finns det vissa jätteljus på marknaden som drar 250W.

Det säljs allt fler elbilar – köper någon egentligen extraljus till en elbil?

– Nej, det är tillverkarnas bekymmer. Ju fler elbilar, desto färre extraljus kommer att säljas. Extraljusen tar för mycket av räckvidden. Norra delen av Sverige kommer hamna lite i kläm med elbilar och mörka vägar.

Vilket leder oss in på geografiska skillnader. Är extraljus en glesbygdsgrej, bortsett från lastbilar och andra yrkesfordon?

– Ja. Kör man ofta på landsvägar är extraljus viktigare. Då blir risken för vilt mycket större och värst då man kommer till vägar utan viltstaket. 

Norr kontra söder. Är extraljus mest för Mellansverige och norrut?

– Ja, och inre landskap i Sverige när man kommer bort från de större centralorterna.

Hur går försäljningen totalt? Alltmer till yrkesfordon? Märker ni av coronaeffekter på försäljningen?

– Corona har minskat försäljningen i de flesta branscher i Sverige, så även i denna.

– Fortfarande är yrkestrafiken stora kunder av extraljus. Men ökad försäljning av nyare bilar med mer inbyggd styrelektronik (radar och kameror) gör att vi går mot LED-ramper som lättare kan monteras så att de inte stör övriga system, säger Henrik Fransson.

Test: Extraljus så in i Norden
Test: Extraljus så in i Norden
Test: Extraljus så in i Norden
BRIODLIGHTS ULTRA 220 LED

Ett imponerande kraftfullt extraljus som mäter 1 lux vid 780 meter och med en sammanhållen kägla som breddar långt fram. 11 600 uppmätta lumen. Osramdioder borgar för kvalitet med riktigt lång livslängd.

Test: Extraljus så in i Norden
LIGHTFORCE GENESIS LED 210mm 140W

Ett mycket starkt extraljus som ger 1 lux på 1 053 meters avstånd. Med tillvalet kombinationsfilter blir ljuskäglan förvisso kortare men med imponerande 120 meters bredd och ändå 1 lux vid 690 meters avstånd. Vatten- och dammtätt och med en väl tilltagen prislapp.

Test: Extraljus så in i Norden
STRANDS AMBASSADOR 9″ LED

Utpräglat kraftfullt LED-fjärrljus med ganska smal och lång ljuskägla. 1 lux vid 560 meters avstånd är inte illa men bör kombineras med ett breddande extraljus.

Test: Extraljus så in i Norden
HELLA RALLYE 4000 LED Flod

Hellas värstingljus är ett mattsvart och tufft LED-extraljus. Det känns stabilt och hållbart med hus och stadig fot i pressgjuten metall. Käglan är lång och sammanhållen samt lite smal. 1 lux vid 510 meters avstånd.

Test: Extraljus så in i Norden
NBB ALPHA 225 Pro LED

Kraftfullt och robust LED-extraljus med LED-positionsljus i nederkant. Lampan ger 1 lux på 575 meters avstånd. Bred och sammanhållen ljuskägla.

Test: Extraljus så in i Norden
HELLA LUMINATOR LED Gen.II

Allsidig strålkastare med bra bredd upp till cirka 200 meter och därefter lång ljuskägla. 1 lux vid 475 meters avstånd. LED-positionsljus. Rätt så dyrt.

Test: Extraljus så in i Norden
HELLA LUMINATOR METAL LED 3.0

LED-extraljus med lång och smal, sammanhållen ljusbild. 1 lux vid 450 meter. Snyggt utformat positionsljus. Tåligt då lamphus och fot är gjorda i pressgjuten metall.

Test: Extraljus så in i Norden
LAZER LED TRIPLE-R 1250 Smartview extraljusramp

LED-ramp med möjlighet till fem olika ljusinställningar som kontrolleras via en kontrollpanel som säljs separat och monteras på instrumentbrädan. Varje LED-ramp har en programmerad enhet för att förhindra att den kan användas om den stjäls. Lazer Triple-R 1250 Smartview ger flera olika ljusbilder för att passa för just den typ av väder- och vägförhållanden du kör i. Dessutom finns möjligheten att automatiskt anpassa ljusbilden efter hastigheten. Med boostfunktion 1 lux vid 475 meter. Mycket brett ljus vid 350 meters avstånd.

Test: Extraljus så in i Norden
RIGID SR-20″ COMBO extraljusramp

LED-ljusrampen Rigid SR-20″ Combo. Namnet Combo innebär en kombination av bred och lång ljusbild. Hybridoptiken ger smalare ljuskägla med minimalt ljusspill och rekommenderas vid landsvägs- och motorvägskörning. 1 lux vid 230 meter.

Test: Extraljus så in i Norden
HYDRA 150W 21″ CURVED extraljusramp

Kraftfull enkelradig böjd extraljusramp med 15 CREE-dioder på 10W som tillsammans ger 150W. Rampen ger ett ljus som är både långt och brett. Med kompakta mått passar den under eller ovan nummerplåten eller infälld i grillen. Rampen ger 1 lux på 445 meter.

Test: Extraljus så in i Norden
BRIODLIGHTS EDGE 7360 lm extraljusramp

Med vinklad front ger BriodLights Edge LED 7360 lm en aerodynamisk profil som minskar luftmotståndet och avvisar smuts och snö. Diskret intryck med de nätta måtten och den mörka framtoningen. Bred och jämn ljuskägla från cirka 75 meter och framåt. Kan kombineras med utpräglat brett närljus. 1 lux vid 530 meters avstånd. Vettigt prissatt.

Test: Extraljus så in i Norden

EXTRALJUSGUIDE

HALOGEN

Halogenlampor sälj fortfarande men ofta för att konverteras med LED-glödlampor. Främst till privatkunder. Halogenlampor måste vara stora, oftast runda, för att ge bra ljus, vilket kan ställa till problem med en modern bils frontdesign och säkerhetsteknik.

XENON

Xenonljus ger starkt ljus men är dyra. Räckvidden kan mer än fördubblas med xenon jämfört med halogen. På sikt kommer det mest finnas billigare halogenljus och dyrare LED-ljus och xenon försvinner. Precis som trenden inom bilindustrin.

LED

LED finns både som runda extraljus och ramper. LED har bra livslängd vilket balanserar deras högre pris och de drar inte så mycket el som xenon. En fördel är att de smala avlånga och enradiga ramperna är lättare att passa in med moderna bilars fronter.

LASER

Laserextraljussystem är den senaste och hetaste innovationen inom fordonsbelysning och nästa stora steg framåt efter introduktionen av halogen, xenon och LED. Det är dyra ljus men de kommer säkert ta en ökad andel av marknaden. Dock deltog inga i årets test.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen