Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)

Det är hög tid för sommardäcken – här är det bästa däcket för din bil!
Annons

Däcken i detta test:

• BF Goodrich Advantage
• Bridgestone Turanza T005
• Continental PremiumContact S
• Falken Ziex ZE310 Ecorun
• Goodyear EfficientGrip Performance 2
• Hankook Kinergy Eco2
• Maxxis Premitra 5
• Michelin Primacy 4
• Nokian Wetproof
• Pirelli Cinturato P1 Verde
• Toyo Proxes Comfort


Däckdimensionen 195/55 R16 passar bland annat för dessa modeller:

• Audi A1 • Dacia Sandero • Ford Fiesta • Kia Rio • Mazda 2 • Mini One • Nissan Micra/Note • Opel Adam/Corsa • Peugeot 208 • Renault Clio • Skoda Rapid


Man känner kanske (förhoppningsvis inte) igen tankesättet ”med den lilla bilen kör vi ändå bara korta rundor och då mest genom stan” som om det vore en ursäkt för att sko småbilen med undermåliga sommardäck när man samtidigt spenderar hutlösa summor för märkessportdäck till familjens förstabil. 

Men se det så här: Många gånger är det kanske oerfarna förare bakom ratten i prisvärda småbilar? Dessutom är risken att man utsätter fotgängare och cyklister för onödiga faror betydligt större inom tätorter än på landsvägen.

För att utröna hur stora säkerhetsmässiga skillnader det finns bland däcken för småbilsklassen har vi samlat elva däck från tillverkarna Continental, BF Goodrich, Bridgestone, Goodyear, Falken, Hankook, Maxis, Michelin, Nokian, Pirelli och Toyo.

Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
Elva testade däck betyder 96 kompletta hjul fördelat på två fordon. Och däcken ska monteras och demonteras upp till sju gånger. Vem har sagt att livet som testare är glamouröst?
Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
Däckets gummihårdhet dokumenteras under testet.

Största möjliga fokus lägger vi på kortast möjliga bromssträcka, i många farliga situationer vill man helt enkelt kunna stanna så snabbt som möjligt. Det ställer höga krav på de olika däcken och deras gummiblandning samt konstruktion. I vårt test var differensen mellan det bästa (Michelin) och det sämsta däcket (Falken) blott tre meter vid inbromsning från 100 km/h på torr asfalt. Så fort det börjar regna ser resultaten dock annorlunda ut.

När man bromsar på regnvåt asfalt är skillnaden mellan Michelin och Toyo katastrofala 7,2 meter från 80 km/h. Vid 50 km/h inom tätorter är det fortfarande en billängd mellan topp- och jumboplatsen, vilket kunnat vara avgörande vid en allvarlig situation.

En viktig faktor för perfekt fäste är en optimal funktion för ABS- och ESP-systemet eftersom dessa uteslutande jobbar via bromsingrepp. Om däcken inte förmår överföra bromskraften till asfalten spelar det ingen roll hur avancerad elektronik man har.

Hur bilen, däcken och styrsystemen samarbetar i kritiska situationer testar vi på våt asfalt i olika moment som sidoacceleration, handling och vattenplaning. Dessutom bedömer vi komfort, filbyteskvaliteter i motorvägsfart och sist men inte minst prestanda på bana. Här bedömer vi däckens beteende i gränsområdet.

Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)

”En viktig faktor för perfekt fäste är en optimal funktion för ABS- och ESP-systemet eftersom dessa uteslutande jobbar via broms­ingrepp.”

Resultatet: Trots tydliga svagheter vid vattenplaning i höga hastigheter är det dyra, men energieffektiva, Michelin Primacy 4 helt enkelt oslagbart, med testets kortaste bromssträcka på torr och våt asfalt.

Nästan lika dyrt och nästan lika effektivt visar sig Bridgestones däck vara, som dock har ett tydligt poängunderskott jämfört med testvinnaren och mer än en meter längre bromssträcka vilket placerar det på samma resultat som det betydligt billigare däcket från Nokian, som erbjuder bättre säkerhet på våt asfalt och därmed ger bäst valuta för pengarna.

Mittfältet i poängligan representeras av de mycket homogena däcken från Goodyear och Continental, ytterst prisvärda Maxxis, det på våt asfalt superstarka BF Goodrich, det tysta och mycket bränsleeffektiva Hankook samt vattenplaningsresistenta Falken som dock dras med medioker bromsprestanda och energieffektivitet. Pirellidäcket tappar på grund av påtagliga svagheter i samtliga bromsdiscipliner och även kurvtagningsexperten från Toyo har stora problem vid inbromsningar på våt asfalt och faller därför igenom.

Testvinnaren från Michelin visar tydligt att topprestanda många gånger kostar skjortan även i småbilsklassen. Kan man nöja sig med ett lite lägre helhetsbetyg utan att för den delen tumma på säkerheten kan däcken från Nokian, Goodyear och Continental spara dig en hel del pengar.

Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)
Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)
Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
(KLICKA FÖR STÖRRE)
Sommardäckstest: Billigast är bäst (nästan)
(KLICKA FÖR STÖRRE)
 
Annons
Annons
Rulla till toppen