Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024

PREMIUM Ständig utveckling är livsviktigt för F1. Bättre racing, högre säkerhet och större inkomster är alltid välkommet.
Annons

Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024

Förändringarna för nästa år måste i princip vara beslutade redan nu, så att alla kan hinna med. Men redan från Italiens GP finns ett nytt regndäck som ska klara av mycket mer vatten.

En stor nyhet är att däckvärmare inte ska behövas, men tanken på att ta bort däckvärmare även för torrdäck har kritiserats hårt av bland andra Lewis Hamilton, som en säkerhetsrisk när greppet blir väldigt lågt ut från depån.

Ännu mer spännande är stänkskärmar som ska testas under året, för att göra det säkrare att tävla i regn. Stallen ska få testa dessa under året, utanför kostnadstaket.

Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024

Banan i Saudiarabien får redan i år bättre sikt in i några svängar. I Baku och Miami kommer asfalten att läggas om. På Zandvort blir utrymmet mellan depåboxarna 15 meter längre, i Qatar byggs en ny depåbyggnad. När det gäller DRS-zonerna kommer dessa att förändras i Bahrain, Jedda, Melbourne, Baku och Miami, för att inte göra omkörningarna för enkla längs de långa raksträckorna.

Under sprintracehelgerna kommer det att bli mer tillåtet att byta lättskadade aerodynamikdelar från fredagens träning till söndagens race.

Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024
Kameror: Sju stycken inklusive den i hjälmen.

Under sommaruppehållet är det strängt förbjudet att utveckla bilar och jobba. Nu ska det även införas en arbetsförbjuden tid under vintersäsongen. Därtill ska FIA enklare kunna komma på besök hos teamens fabriker, för att kunna kontrollera att alla regler efterlevs.

Tills sist har kostnadstaket för teamen efter lopp 21 höjts från 1,2 miljoner dollar till 1,8 per lopp eftersom tävlingarna kräver kostsamma resor.

Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024
Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024

SEX SPRINTLOPP –
HÄR ÄR ALLT DU BEHÖVER VETA

Här är de nya F1-reglerna för i år – och 2024

För att ge fansen mer och givetvis för att ge företagen och F1 mer exponering kommer det att köras sex sprintlopp under 2023. Med ett sprintlopp på lördagar blir fredagsträningen mer intressant – och antalet tittningar lär öka. Mer att titta på, mer pengar in.

En racehelg med sprintrace ser ut så här: Fredag träning 1 och kval. Lördag träning 2 och sprintrace. Söndag: Huvudrace.

Sprintloppen är 100 km korta och håller ungefär på i 30 minuter. Man behöver inte göra något depåstopp. 

Totalt finns det 36 poäng att köra om, så det kan verkligen påverka VM-utgången. Tidigare delades det enbart ut poäng till de tre främsta enligt 3-2-1. Nu får vinnaren 8 poäng, tvåan 7 och så vidare ner till plats 8.

Likt i fjol startar vinnaren först i söndagens lopp men nytt är att DRS kan användas redan efter det andra varvet, normalt måste det gå två varv från start eller omstart innan man får använda DRS.

Vi kan notera att de flesta sprintloppen kommer i slutet av säsongen, föra att öka insatserna och förhoppningsvis göra VM-striden mer spännande.

Race nr Datum Plats
4 29 april Azerbajdzjan GP
10 1 juli Österrikes GP 
13 29 juli Belgiens GP 
18 7 oktober Qatar GP 
19 21 oktober USA GP Las Vegas
20 4 november Brasiliens GP  

Annons
Annons
Rulla till toppen