Världens bästa bilar – och världens bästa bilbetyg

Premium Testlaget lägger ner sin själ och sitt kunnande i landets mest djuplodande tester. En testvinnare är garanterat en bra bil. Men hur presterar den när den lämnat nybilshallen? Vi frågar ägarna hur nöjda de är och hur bra bilarna håller. Var så god: Här är svaret!

Världens bästa bilar – och världens bästa bilbetyg

Vad är egentligen ett biltest? En del tidningar kallar vanliga provkörningar för biltest och andra sätter betyg lite på känn.  

Med testchef Mikael Johnsson i spetsen dissekerar vi våra testbilar ner i minsta egenskap och det krävs väldigt mycket för att få fem stjärnor i totalbetyg. I nybilsprislistan som finns i vartannat nummer finns testbetygen införda och det är bara tolv procent av närmare 400 testade bilar som fått betyget fem.

Vi gödslar inte med femmorna.

Alla mjuka bedömningsbetyg röstas fram av hela testlaget och det betyder att alla verkligen måste tycka att bilen är på topp i en egenskap för att betyget ska bli fem. När det gäller sådant som kan mätas har vi mallar för alla klasser, bilen måste hamna på rätt sida gränsen för ett visst betyg. Och kommer det en ny bil i klassen som exempelvis har ett ännu större bagageutrymme förskjuts gränserna för samtliga betyg.

Unikt för våra tester är också att driftsäkerhet för märket finns med i bedömningen – grundat på de betyg som alla läsare har satt på sina bilar.

Men nu har vi tagit ett steg till i vår jakt på att hitta de absolut bästa bilarna – och de sämsta.

Vi har därför gått på djupet i vår stora begagnatdatabas som vi kallar Bilbarometern. Vi har tittat på vad ägarna till testbilarna tycker. Hur nöjda är de med sitt köp och hur hög är tillförlitligheten?

Här är resultatet av testlagets kunnande och ägarnas upplevelser. Världens bästa och sämsta bilar! 

HÖGST IQ

DE SMARTASTE BILARNA
1. Kia Niro GDi Laddhybrid 17
2. BMW 530e 16,5 
2. Hyundai Ionic Electric 16,5 
2. Kia Niro hybrid   16,5 
2. Tesla Model S 90D 16,5 

Elbilar får ofta bra betyg i IQ-ronden eftersom de är miljövänliga och ekonomin blir bra tack vare låg energikostnad.

BMW 530e överraskar kanske genom att få väldigt högt IQ-betyg trots att körsträckan på el inte är så lång.

LÄGST IQ

DE "DUMMASTE" BILARNA
1. Mini Countryman Cooper S 7,5
1. Range Rover Velar D300 7,5 
3. Porsche Panamera Turbo ST
4. Jaguar E-Pace D180 8,5 
4. Volvo XC40 T5 8,5 

Dyra bilar med låg driftsäkerhet som inte är testade/inte har klarat fem stjärnor i Euro NCAP, och som inte heller är snåla i sin klass får lågt IQ-betyg.

HÖGST TQ

DE BÄSTA TRANSPORTÖRERNA
1. Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 18,5
1. Volvo V90 T8 18,5 
3. Mercedes E 220d All Terrain 18 
3. Volkswagen Tiguan TSI 220 18 

LÄGST TQ

DE SÄMSTA TRANSPORTÖRERNA
1. Renault Zoe 9,5
2. Toyota C-HR 10 
3. Mini Countryman 10,5 

Komfortabla, rymliga bilar med goda lastmöjligheter som dessutom har bra självkörningsförmåga och infotainment är TQ – Transportmästare.

VW Tiguan är den bil som slår sina konkurrenter mest när det gäller att vara en bra och smart transportör.

HÖGST EQ

BILARNA VI ÄLSKAR ATT KÖRA OCH UMGÅS MED
1. Audi S5 19 
1. BMW 530d  19 
1. Porsche Panamera  19 
1. Volvo XC60 T8  19 

LÄGST EQ

MINST HABEGÄR
1. Toyota Yaris  10 
2. Toyota Auris  11,5 
3. Jeep Compass  12 
3. Nissan Qashqai  12 
3. Renault Zoe  12 

Toyotas småbilar är inga under av design, körglädje, kvalitetskänsla eller körupplevelse.

Testlaget mår mycket bra bakom ratten på en Audi S5. Fin att köra, hög kvalitetskänsla och snygg att se på.

SVERIGES STÖRSTA BEGAGNAT-DATABAS:
AUTO MOTOR & SPORTS BILBAROMETER

På www.automotorsport.se/begenkat har över 48 000 bilägare bedömt sin egen bil. Det här ger en världsunik källa av information att ösa ur och det kan alla som ska köpa en ny eller begagnad bil dra nytta av. Inga vet bättre än ägarna om en bil lever upp till förväntningarna och vad som eventuellt går sönder. Är du prenumerant på papperstidningen eller på vår digitala prenumeration kan du gå in på hemsidan och studera alla betyg. Dessutom kan du läsa 408 begagnattester!

Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det nu: www.automotorsport.se/begenkat

MATEMATIKEN BAKOM TOTALBETYGET

Testbetyget säger extremt mycket om hur bra en bil är i sin klass men vi kompletterar med hur nöjda ägarna är med sin bil och hur bra driftsäkerheten är. 

Så här har vi räknat: Testpoängen x 3 + Tillförlitlighetspoängen x 2 + Ägarnöjdheten x  1 – dividerat med tre. Testlagets betyg kan alltså maximalt bli 60 poäng, Tillförlitligheten maximalt 66 poäng och Ägarnöjdheten 33 poäng. Teoretisk maxpoäng blir således 159 poäng.

Under ytan på landets bästa testbetyg

Alla bilar bedöms enligt vårt genomlysande testprotokoll där betygen antingen sätts utifrån våra bedömningar eller utifrån hårda fakta. Testlaget kör alla bilar om och om igen på samma sträckor för att bedöma exempelvis fjädringskomfort, styrning, växellåda och chassi.

Fjädringsbedömningen görs i två hastigheter och betygen sätts som ett snitt. Ljudkomfortbetyget är en mix av mätningar och upplevd ljudnivå. Körglädjesbetygen sätts efter att alla i testlaget kör samtliga bilar på samma sträcka i följd. Betygen i stadskörning kräver att vi kör en cityslinga där alla kör samtliga bilar i samma slinga som minst är på 20 minuter.

De betyg som sätts med hjälp av fakta, som bagagevolym och ekonomi kräver att vi har stränga mallar för varje klass.

Maxbetyget i alla ronder är fem och för att få det betyget måste bilen vara bäst i klassen. Anser vi exempelvis att det finns en bil som inte är med i det aktuella testet men som har klassens bästa styrning kan inte någon bil i testet få maxbetyg för sin styrning.

Betyget fem är alltså världsklass medan betyget tre är godkänt, under tre betyder att vi är kritiska till bilen i just det hänseendet.

Maximalt antal poäng är 60 men det högsta betyget som någon bil fått är 51,5 – vilket Volvo V90 T8 fick i testet mot bland annat Tesla Model S och laddhybrider från BMW och Mercedes.

Eftersom alla bilar bedöms i sin klass har alla samma chans att få höga poäng. Den bil som är mest överlägsen i sin klass får alltså högst poäng totalt.

För att snabbt kunna se var en bils styrkor finns delar vi in testbetygen i tre ronder: IQ (ekonomi, driftsäkerhet och säkerhet), TQ (hur rymlig och bekväm att åka i) samt EQ (vilken bil är skojigast, bäst att köra, har högst kvalitetskänsla och ger mest habegär?). 

Tillförlitlighet

Ägarna rapporterar vad de har haft problem med i sju kategorier: motor, växellåda, lack/rost, elektronik, inredning, bromsar och chassi. Detta sammanfattas i tillförlitlighetsbetyget: Hur många fel bilmodellen har i snitt. Betyget 100 skulle innebära att bilmodellen är helt felfri, vilket ingen bil är. I rankingen har vi tagit antal fel i snitt minus 100. Har snittbilen tre inrapporterade fel blir betyget för tillförlitlighet 97.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.  

Ägarnöjdhet

Ett av betygen gäller hur nöjd man är med sitt köp – skulle man göra om det? Teoretiskt är det högsta betyget 100. Snittet i vår Bilbarometer på frågan om man skulle gör om köpet är 87,4 – vilket vi tycker är fullt godkänt och ett bevis på att amsläsarna köper rätt bilar.

Om vi har färre än 30 betyg för en viss bilmodell har vi valt att gå på märkets snittbetyg för samma årsmodeller som den aktuella bilen.