Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris

PREMIUM Golf utgör själva måttstocken i kompaktklassen. Vi har granskat budgetalternativen Kia Cee'd och Toyota Auris som överraskar med hög problemfrihet och utsett det bästa begagnat­valet i klassen ... och vinnaren är inte den du tror att det är!
Annons

Konkurrensen i kompaktklassen är stenhård. Golf är den ständiga klassvinnaren i nybilstester och Sveriges mest sålda bil. Men vilken är egentligen det bästa begagnatvalet i klassen? Får man mer för pengarna om man köper Kia Cee’d eller Toyota Auris? Och vad får man försaka?

Bilarna finns i både halv- och helkombiutförande, vi har utgått från helkombikarosserna i vår jämförelse. En begagnad Cee’d från 2013 kostar cirka 105 000 kronor, en Auris hybrid av samma årsmodell kostar drygt 135 000 kronor, det vill säga lika mycket som en Golf Sportscombi. Skillnaden är 30 000 kronor och kapitalkostnaden för vad det kostar att låna den extra summan adderar cirka 1,30 kronor till milkostnaden. 

Auris i hybridversion (samma drivlina som i Prius) bör ha lägre snittförbrukning än en bil med konventionell motor men Toyotaägarna är besvikna. ”Bilen drar mycket mer än i reklamen”, skriver en ägare. ”När angiven bränsleförbrukning ligger 50 procent över den uppgivna känner man sig lurad”, skriver en annan ägare. 

Att ECE-förbrukningen inte stämmer med verkligheten är inte unikt för Toyota utan gäller alla bilmärken. Det är så ECE-normen är utformad, och allra störst är avvikelsen när det kommer till hybrider. En granskning av avvikelserna gjord av International Council on Clean Transportation (ICCT) visar att det i snitt skiljer 42 procent mellan ECE-normen och verklig förbrukning.

När vi räknar ut hybridägarnas snittförbrukning kommer vi fram till att det skiljer cirka 0,9 l/mil jämfört med dem som kör på bensin eller diesel. Inte så mycket kan tyckas men det motsvarar trots allt 1,3o kronor per mil. Lika mycket som kapitalkostnaden för det högre inköpspriset är för en hybrid kontra Kia Cee’d.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
DEKRAS statistik visar att Kia är utan väsentliga fel till 96,9 procent. för Auris saknas uppgift. Vår felrapport visar att Auris har elektronik-trassel, gnisslande bromsar och fler garantiärenden än Cee’d som har lackproblem.

En annan sak som upprör Aurisägarna är att förarassistanssystemen inte klarar svenskt klimat. Sensorerna blir antingen smutsiga eller immar igen vilket gör dem oanvändbara.

Kia införde sju års nybilsgaranti 2010 och försäljningen sköt i höjden. Ur konsumentsynpunkt har det visat sig vara ett lyckat drag, ägarna uppskattar den generösa garantin. 92 procent i garantinöjdhet är ett av de högsta betygen i begagnatduellen. Kia är tydligen generösa med sin garanti. Felrapporten visar även att Cee’d har hög driftsäkerhet. Det enda som sticker ut är andelen lackproblem. Se till att göra en ordentlig okulär besiktning av lacken innan du slår till. Som ni ser i tabellen till höger har Cee’d och Auris medelhöga betyg som inte når över snittbilens totalbetyg. 

Men det som verkligen utmärker dessa bilar är totalekonomin och problemfriheten. En milkostnad på dryga 22 konor är väldigt bra för en kombi. Att bilarna därtill har hög problemfrihet och bra garantinöjdhet gör dem till smarta bilval. 

Men när det kommer till köregenskaper når de inte ända fram. Körglädjebetygen är lägst i klassen och Cee’d har väldigt hög bullernivå. Är detta saker man kan kompromissa med är Cee’d och Auris prisvärda kombialternativ. 

Det är en så jämn kamp denna gång och skillanderna är så pass små att det som får fälla avgörandet är dina körvanor. Kör du mycket i stan är Auris med hybriddrift det smartaste och billigaste valet. Åker du däremot längre sträckor och motorväg är Cee’d ett bättre val.

MODELLHISTORIK

KIA CEE’D

2007 Första generationen introduceras på marknaden. Den delar plattform, motorer och växellåda med syskonet Hyundai i30.
2012 Den andra generationen gör entré, och under hösten har även kombiversion SportWagon (SW) premiär. Direktinsprutade fyrcylindriga alterntiv. Kias sexstegade dubbelkopplingslåda har premiär.
2015 Facelift under hösten, snålare och starkare motorer. Trafikmärkesavläsning och dödavinkelnvarnare. 

TOYOTA AURIS

2012 Auris ersätter Corolla.
2013 Auris 1,8 Hybrid är världens första hybrid i kombiklassen.
2013 Facelift med ny front och bakdel, samt nya motorer. Autobroms är standard.

Ägarna om sina bilar

Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Cee’d halvkombi har 40 liter större bagageutrymme än både Golf och Focus. Sportswagon har 33 liter större bagage än BMW 3-serie Touring.
Kia-ägarna gillar…
Kia-ägarna gillar inte…
”Mycket utrustning och utrymme för pengarna.” ”Bagageutrymmet är suveränt.” ”Positivt överraskad av bilens kvalitet.” ”Bra garantier.” ”Backspeglarna fälls inte ut automatiskt.” ”Rost i svetspunkterna vid låset på bakluckan.” ”Servostyrningen har lagt av.” ”Svag värme i elstolarna.” ”Dålig ljudisolering.” ”Stolsvärmen är trasig.” ”Partikelfiltret var igensatt.” ”Galvblåsor i lacken, gick på garantin.” ”Fukt i bakljusglas.” ”Ratt-värmen krånglar.”
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Den faceliftade Aurisen har integrerade luftintag och mer krom i fronten än tidigare.
Toyota-ägarna gillar…
Toyota-ägarna gillar inte…
”Äntligen en snygg inredning och klädsel.” ”Mycket tillförlitlig.” ”Lättkörd.” ”Ett tryggt köp.” ”Motorn är len.” ”Toyota bygger bra bilar med hög kvalitet.” ”Bra men tråkig bil.” ”Plastdetaljer lossnade från stolen.” ”Skydd för stolsskenor har lossnat.” ”Rostbubbla under backkameran.” ”Den lilla motorn är jobbig att köra med manuell låda, jag ångrar att jag inte valde automat.” ”Kondens bildades mellan fönsterrutan och säkerhetssensorerna.” ”Gps slutade fungera.” ”En riktig skrammelburk.” ”Gnisslande bromsar från fabrik, Toyota kunde inte göra något åt det.” ”Drar mer bensin än i reklamen.” ”Hög förbrukning trots hybriddrift.” ”Farthållaren strular.” ”Dåligt rostskydd.”
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Varken backkameror eller säkerhetssensorer är skyddade mot svenskt slask och minusgrader.

Ägarnas köpskäl

KIA CEE’D 2012– 2017

Ekonomi Kia bygger prisvärda bilar.
Kvalitet Sydkoreansk kvalitet lockar köpare.
Design Cee’d ritades för den europeiska marknaden och designen är ett av köpskälen.

TOYOTA AURIS 2012–2017

Ekonomi Ägarna köper Auris om plånboken får bestämma.
Kvalitet Minns ni sloganen ”My Toyota is Fantastic”? Hög driftsäkerhet lockar.
Miljö En snål bil är ett bra val för miljön.

Kontrollpunkter

KIA CEE’D 2012– 2017 

Stolsvärme Många har haft fel på stolsvärmen.
Partikelfilter Kolla så att bilen är servad på märkesverkstad och att reningsprocessen till partikelfiltret fungerar annars gäller inte nybilsgarantin. Ett nytt partikelfilter kostar över 20 000 kronor.
Lack Tunn och/eller dålig lack. Kolla efter galvblåsor och liknande. Kolla även de bakre hjulhusen, vanligt att de är blästrade där.

TOYOTA AURIS 2012–2017

Sensorerna Immar igen vid backspeglen vid kallt väder. Hade problem med kondensbildning mellan rutan och Toyota Safety Sense.
Rost Problem med rostfläckar på bakluckan.
Strömlös Bilen startar inte.
Elektroniken som styr farthållaren fungerar inte ibland.

Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Bra förarergonomi och kvalitet. Det märks att Cee’d har byggts med sikte på den europeiska marknaden. I Executive-paketet får du eluppvärmd ratt, blåtand, farthållare och automatisk klimatanläggning.
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Auris Hybrid har CVT-låda, som Prius. I den faceliftade versionen har många knappar bytts ut mot touchknappar.
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris
Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Vårt expertråd: ”Sorry Kia, Toyota och VW”

Vilken ska man köpa? Jämför man Cee’d och Auris med Golf är skillnaden enorm i körglädje och kvalitetskänsla. Men smakar det så kostar det, ungefär en krona extra i milkostnad och Volkswagens osäkra driftsäkerhet ligger modellen i fatet. Motorerna förbrukar mycket olja och modellen har även haft problem med DSG-lådorna.

Nyligen jämförde vi Ford Focus mot Honda Civic (Nummer 6/2017 ) där Civic tog hem duellen och glänste med den högsta driftsäkerheten vi uppmätt i begagnatduellen. Problemfrihet 93! 

Milkostnaden för en Civic 1,8 VTEC -13 med 142 hästkrafter i halvkombiutförande är 21,57 kronor. Detta i kombination med klassens högsta körglädje och bränslesnåla motorer gör den till det bästa begagnatalternativet i Golfklassen.

Sorry Cee’d, Auris och Golf!

Begduellen: Kia Cee´d mot Toyota Auris

Annons
Annons
Rulla till toppen