Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?

PREMIUM Få bilar snackar så mycket med föraren som Chevrolet Corvette. Ett artilleri av hästkrafter från kompromisslösa V8:or med ett motorljud som går rakt in i hjärtat. Men hur är det med kvalitetskänslan? Och kvaliteten? Har det blivit köpdags?
Annons

Corvette är för många synonymt med V8 men i början satt det faktiskt 150-hästars radsexor i bilarna, den första V8:an kom 1955. Ofta jämförs Corvette med Porsche 911 som av många anses vara en bättre, läs effektivare, sportbil. På många sätt är det som att jämföra äpplen med päron, tysk ordning möter amerikansk feeling. 

Förenklat kan man säga att Corvette finns i en instegsversion antingen som cab eller som coupé. Därefter kommer Grand Sport som är en C6/C7 med upphottad kaross och slutligen stridsversionerna Z06 som finns både i generation C6/C7 och monstret ZR1 som byggts på C6 och bör komma i C7 när som helst.

När den sjätte generationen introducerades 2004 hade GM gett sig den på att utmana de europeiska sportbilarna. Man tog ett krafttag och förbättrade kvalitetskänslan, men tog man i tillräckligt? Inte enligt ägarna, 72 i kvalitetskänsla är ett relativt lågt betyg. (Se nästa uppslag.)

Sett till pris och prestanda hade andra sportbilsmärken däremot inte en chans att hävda sig. Nypriset för en C6 med 404 hästkrafter var drygt 550 000 kronor, för motsvarande effekt i en Porsche fick man klättra upp till 997 GT3 där prislappen hamnade på strax över en miljon kronor. Så mer sportbil för pengarna fick man leta efter, men Corvette hade sina skönhetsfläckar. Förarmiljön, styrningen och materialvalen övertygade inte alla. Bortsåg man från detta levererades däremot körglädje och känsla till tänderna! 

2008 fick C6 en mild facelift och den manuella växellådan fick förfinat länkage. Dessutom ny motor (LS3) med större borrning, 6,0 liter blev 6,2, nya fälgar och förbättrad interiör och fler hästkrafter (totalt 437) tack vare bättre flöde i insuget.

Felrapporten

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?
Maskinellt är Corvette en slitvarg, inredning och chassi knirrar och knarrar. Elektroniken spökar i C6. Ett typfel är att Z06 C7 har blivit överhettad vid hård bankörning, gäller automat­lådorna.

2013 kom den sjunde generationen och vilket lyft! Föramiljön i C7 får betyget 90 jämfört med 77 i C6 och visst är det skillnad, materialvalen är näst intill förstklassiga liksom känslan i knappar och vred. Och priset? Något högre men fortfarande ”most bang for the bucks” inom sin kategori. 

Detta återkommer bland ägarkommentarerna. ”Mer bil för pengarna hittar du inte” och betyg 97 respektive 99 i kategorin ”Bra Köp” är extremt högt. Jämför man servicekostnaderna med Porsche skiljer det en hel del vad beträffar byte av bromsar och standardservice. Försäkringskostnaden är däremot lika hög som för övriga sportbilar, Folksam begär 16 000–18 000 kronor per år, då är försäkringen förvisso avställningsbar.

Driftsäkerheten för Corvette är hög, maskinellt verkar de amerikanska V8:orna knalla och gå oavsett hur hårt de körs. Men elektroniken verkar å andra sidan leva helt och hållet sitt eget liv i C6. Ta god tid på dig att testa fönsterhissar, belysning, stereo och AC. Kontrollera historiken ordentligt, C6 importerades i hög utsträckning. Alla har vi hört skräckhistorier om krock- och/eller vattenskadade exemplar som lagats billigt i Baltikum för att sedan säljas dyrt i Europa och man vill inte gärna köpa en uppsminkad gris. Beställ Carfax, ring om möjligt föregående ägare och lita till din magkänsla!

Vilken generation går starkast genom denna begagnatduell?

C7 vinner samtliga kategorier. Corvette har blivit en sportbil att räkna med, fullt ut! I vårt senaste sportbils-test i nr 13/2017 stod sig Z06 (659 hk) mycket bra och var bara någon poäng ifrån att vinna mot Mercedes-AMG GT R. 

Däremot bjuder C6 på minst lika mycket känsla och körglädje om man frågar ägarna själva och kan man kompromissa med kvalitetskänslan finns det riktigt goda chanser till att göra en bra affär, i synnerhet om man kan tänka sig att köpa ett exemplar från utlandet. 


Modellhistorik

CHEVROLET CORVETTE

1953–2004 Generation C1–C5.
2004 C6 lanseras som årsmodell 2005.
2005 Z06, sjuliters V8 på 512 hk och 0–100 km/h på 3,9 sekunder.
2008 Facelift, uppdaterad interiör och ny större LS3-motor på 6,2 liter och 437 hk.
2009 Värstingen ZR1 med 647 hk.
2010 Grand Sport i cab/coupe-utförande är en Z06 med C6-motor.
2013 C7 har premiär. Först ut är Stingray (namnet användes senast på C2/C3) i coupé- och cabversion, modellår 2014. Ny motor LT1. 466 hk. 0–100 km/h på 4,2 sekunder.
2015 Z06 introduceras som cab och coupé, med Z07 performance package som tillval. 659 hk.
2016 Grand Sport visas på Genèvesalongen.

Ägarna om sina bilar

Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?
Pop up-lysena är borta och Corvette har stor motor utan överladdning. Effekten per ton är 272 hk, motsvarande Porsche 911 S har 246 hk per tusen kilo.
C6-ägarna gillar…
 C6-ägarna gillar inte…

”Brutal motor, jag älskar ljudet från V8:n.” ”Bara att köpa!” ”Corvette slår det mesta.” ”Att trycka plattan i mattan är så kul.” ”Man får mycket pulver för pengarna.” ”Driftkostnaderna är relativt låga.” ”En leksak!” ”Trevlig märkesklubb med många aktiviteter.” ”Maskinellt går bilen jorden runt, motorn är extremt driftsäker.” ”Underbart med cab och V8-muller.” ”Perfekt för semesterresor i Europa.”

”Opålitlig elektronik.” ”Skrammel i bakvagnen.” ”Ibland är det svårt att få i backen.” ”Klonk i bakvagnen.” ”Felaktiga parkeringslampor som bränner in i lampglaset.” ”Remskivan till kylfläkten är skev med remskrik som följd, dyrt att byta.” ”Ljusomkopplare fungerade inte.” ”Ratten stod snett, åtgärdades genom hjulinställning.” ”Ryckningar i styrservo.” ”Hjuljustering.” ”Har bytt trottelhus och vattenpump.”

Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?
Värstingversionen Z06 är ett aerodynamiskt monster med 880 Nm och 659 hk. Nytt på C7 är varvtalsmatchning och cylinderavstängning. Supervärstingen ZR1 C7 väntas komma vilken dag som helst.
C7-ägarna gillar…
 C7-ägarna gillar inte…

””Cup-däcken är väldigt bra men håller inte för mer än 2 500 mil vanlig körning.” ”Bra komfort med tanke på biltypen.” ”Går som en sporthoj på fyra hjul fast med bättre kurvgrepp.” ”Har ej haft ett enda problem.”

”Dålig kylning av växellådsolja vid bankörning.” ”En del knarr från targataket men det är enkelt att åtgärda med lite smörjning.” ”Bilen blir lätt överhettad vid bankörning.”

Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?
Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?

Ägarnas köpskäl

Chevrolet Corvette

Körglädje Amerikansk körglädje med muskulös V8.
Design En klassisk silhuett med läckra former.
Ekonomi Mycket sportbil för pengarna.

Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?

Kolla detta innan du köper!

 Corvette 2005-2013
 Corvette 2014-2017
Import Kontrollera att en registreringsbesiktning är ordentligt gjord (rätt blinkerslampor) om bilen är importerad från USA och var extra noga med historiken eftersom många krock- och vattenskadade bilar renoveras och säljs i Europa. Beställ Carfax. 
Vipparm På årsmodell -07 har det varit problem med nållagringen i vipparmarna.
Elektronikfel Många elbuggar.
Missljud från kylfläkten, dyrt att reparera.
Parkeringslampor Felaktiga för starka lampor bränner in i lampglaset.
Överhettning Z06 med automatlåda årsmodell 2015 och 2016 har haft problem med överhettning vid hård bankörning. Motorlampan tänds. Detta täcks av garantin. Corvette har åtgärdat problemet på årsmodell 2017 genom att modifiera motorhuven. Även ett missljud har förekommit vid 1 500 r/min.
Återkallning av krockkuddar.
Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?
Interiören i C6. Ratten går endast att justera i höjdled.
Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?
Sjuväxlad manuell låda med utsökt mekanisk känsla. Bakom skärmen döljer sig ett förvaringsfack. C7 Z06 finns med varvtalsmatchning.
Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?

Expertrådet: ”C6 ger mest sportbil för pengarna”

Svamp och sportbilar. Även om C7 är en bättre bil, med bättre köregenskaper och lyxigare inredning är det C6 som ger mest sportbil för pengarna. Utbudet på den svenska begagnatmarknaden är inte stort därför har vi  valt att redovisa begagnatpriserna i euro baserat vad de kostar på den tyska bilsajten mobile.de. De svenska begpriserna ligger drygt 30 000–40 000 kronor över de tyska.

Just nu finns bara ett 40-tal Corvette generation C6 till salu i Sverige och vill man ha ett fint exemplar får man ha tålamod. Antingen letar du utomlands eller så inväntar du hösten. Ungefär samtidigt som det börjar växa svamp i skogen brukar det även dyka upp massor av spännande sportbilar på begagnatmarknaden.

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Begagnad Corvette: Mycket muskler för pengarna – men hur är det med kvaliteten?

Annons
Annons
Rulla till toppen