Begduell: Två generationer Mercedes SL

PREMIUM Dagens Mercedes SL är avlad på den klassiska måsvingen. Dåtidens Mercor var gedigna byggen men hur står kvaliteten mot de moderna? Vi jämför två generationer. I artikeln redovisar vi bilarnas svaga och starka sidor, ägarnas köpskäl, prisutveckling, modellhistorik, ägarkostnad och typiska fel som man bör kontrollera innan köp. Slutligen berättar vår expert vilken bil som är bästa valet.
Annons

Året var 1954 och efterkrigstidens Amerika gick på högvarv när 300 SL fällde ut sina vingar på New Yorks bilsalong. Bilen, även känd som Måsvingen, tack vare de karaktäristiska dörrarna, blev en omedelbar succé. Kort därefter lanserades en roadster med ”vanliga” dörrar och idag är SL inne på sin sjätte generation.

Alla som kört en Mercedes från förr vet hur gedigen och robust den är. Allt är överdimensionerat och kvalitativt på samma sätt som äldre tiders kylskåp. Kan dåtidens byggen överglänsa de moderna?

MODELLHISTORIK

MERCEDES SL R129, 1989-2001

1989 Efter arton år lanseras den fjärde generationen SL med internnamnet R129.
1996 Smärre facelift. Luftslitsarna på sidan blir två i stället för tre. Nya baklampor. Stötfångarna får samma färg som karossen.
1998-99 Facelift med ny V8-motor.

MERCEDES SL R230, 2002-2011

2001 Nya SL visas på Frankfurtsalongen.
2006 Facelift. 7G-Troniclådan blir standard på vissa modeller, dock inte AMG-versionerna. Ny V6 (SL 350) och uppdaterad V8 (SL 500). Mer effekt i SL 55 AMG och SL 600. Ny stötfångare, nya fälgar och bakljus, mjukare läderklädsel och uppdaterat commandsystem.
2008 Aggressivare front, motorerna får mer effekt och lägre förbrukning. SL 280 blir ny instegsmodell. Airscarf blir tillval. SL 63 AMG får 7-växlad McT-låda (Multi clutch Technology), 7G-Troniclåda utan momentomvandlare.

SL R129 (som nittiotalsgenerationen kallas på internspråk) har dåtidens kantiga formspråk och var på sin tid toppmodern med nesser som ABS, ESP, krockkuddar och automatiskt uppfällbar störtbåge. Många av dessa hjälpmedel kom dock först på 1995 års modell och var då tillval i 500 SL men standard i 600 SL. Plåttak i karossenlig färg och tygsuflett tillhörde däremot standardutrustning för alla modeller. Tygsufletten var, hör och häpna, elektroniskt fällbar (sensationellt då).

R 129 andas yuppienalle och it-miljoner. På papperet är den fyrsitsig (tillval) men de bakre platserna rymmer på sin höjd golfbagen och en kylväska med champagne. Ja, för det är just så en gammal roadster ska köras, med stil och utan vare sig brådska eller tankar på morgondagens aktiekurs. Interiört är det stiligt och analogt med klassiska vred i blått för kalluft och rött för varmluft. Sätena är bekväma och elmanövrerbara med snyggt åldrat läder – om det hållits efter förstås. På Blocket finns många exempel på motsatsen. I skrivande stund hittar vi ett femtiotal exemplar till salu, där den billigaste 300 SL kostar från 60 000 kronor.

Ägarna lovordar driftsäkerheten men lyfter ett varningens finger för rostskador, för att AC:n ger upp samt för krångel med cabfällningen. Värstingversionen 600 SL med V12 är en häftig men dyr historia att underhålla med tanke på all utrustning. Luftfjädring och elektroniskt styrda stötdämpare kostar att reparera. AMG lade sina händer vid några enstaka SL 55 men de är ganska ovanliga i denna generation.

Det var först 2002 när efterföljaren R230 kom som AMG-modellerna blev gängse. Även i denna tappning fortsätter SL att vara den glidarbil den alltid varit. Trots att SL står för ”Sport Leicht” har den aldrig varit särskilt sportig eller lätt. Den största nyheten i R320 är att plåttaket nu blivit elektroniskt fällbart samt att tygsufletten liksom det minimala baksätet är borttaget. På motorsidan finns SL 55 AMG och SL 63 AMG. Dessa är fortfarande dyrgripar och kostar från cirka 500 000 kronor och uppemot det dubbla på andra- handsmarknaden. Priserna för instegsversionen SL 350 med V6 på 245 hästar samt SL 500 med något mul- ligare V8 på 306 hästar börjar på runt 150 000 kronor.

Duellen tas hem av den senare generationen främst för att den är bekvämare och bättre ljudisolerad, med tillval som Airscarf (varmluft i nacken) och Active Body Control (hydraulisk fjädring). I EQ-ronden är det mycket jämnt lopp. Kvalitetskänslan hos efterföljaren får faktiskt lägre omdömen av ägarna som även upp- ger att problemfriheten är högre hos gamlingen. R129 visar att gammal är äldst och vill man satsa på en bil att åldras med framstår ett äldre tiders kylskåp som det mest pålitliga alternativet även om efterföljaren bjuder på mer komfort. 

Begduell: Två generationer Mercedes SL
Mercedesdesignern Bruno Sacco har satt sin prägel på R129, ”Sacco-planket” kallas den upprätta grillen.

FELRAPPORTEN

(Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Begduell: Två generationer Mercedes SL
ELEKTRONIK. Varannan ägare uppger att de har haft elektronikproblem. R129-ägarna har haft en del problem med oljeläckage i motorn.
Begduell: Två generationer Mercedes SL
Design är det främsta köpskälet. Kanske är det i just denna tappning som de flesta minns SL? Snygg sportbilssilhuett, efterföljaren (dagens generation) anses inte alls lika lyckad.
ÄGARNAS KÖPSKÄL

Mercedes SL 1989-2001

Design. Vertikal grill med stor stjärna och kantig design faller många i smaken.

Varumärke. Mercedes har ett gott rykte under denna era.

Körglädje. Helgjutna V8:or, 12:or och sexor bjuder på god körkänsla.

Mercedes SL 2002-2011

Design. Den nya karossen är mycket uppskattad.

Körglädje. Två ton tung bil ger en ”egen” körkänsla.

Komfort. GT-DNA bjuder på hög komfort.

Begduell: Två generationer Mercedes SL
Många personligheter har kört SL genom tiderna. Påven är en. Prinsessan Diana var först med att köra icke-brittiskt inom hovet. Kort blev lyckan då hon tvingades återlämna bilen efter mutter från The Queen.
Begduell: Två generationer Mercedes SL
Begduell: Två generationer Mercedes SL
KONTROLLPUNKTER

Mercedes SL 1989-2001

Cabmekanism. Kontrollera skicket på cabmekanismen, öppna och stäng. Är taket tätt? Känn efter fukt i bilen, lyft på mattorna. Är suffletten tät och hel? Plastrutorna på tygcabben kan bli mjölkiga med tiden. Det är vanligt att tygtaket till plåtcabben börja hänga.

Centrallåset. Kontrollera att det fungerar.

Oljeläckage från motor, växellåda, differential och styrdämpare.

Bromsslangen blir torr och spricker med tiden, kontrollera denna.

Elfel. Vanligt att elcab och elstolar slutar att fungera.

Hjullagren kan vara glappa.

 

Mercedes SL 2002-2011

Elektronik. Diverse elfel.

Stötdämpare. Slitna fästen och läckande dämpare är inte ovanligt.

Spindelleder. Glapp och sprickor i spindel- och styrleder.

Bromssystem. Slitage på bromssystemet.

Oljeläckage i motor och växellåda.

 

Begduell: Två generationer Mercedes SL

Expertrådet: ”Kolla in Sir Pierre”

HUR SKA MAN RESONERA? Räcker en instegsmotor? På sikt lär det inte vara de raka sexorna som står sig bäst värdemässigt. Men å andra sidan kräver en V12 mer och dyrare underhåll. Den gyllene medelvägen i detta fall är SL 500 med en V8. Generellt är ju kompressor och turbo ballt men det är också sådant som kräver underhåll och dyra reparationer.

Vill du veta mer om SL vill jag slå ett slag för SL-entusiasten Sir Pierre som ”doktorerar” i ämnet på sin blogg. Googla Mercedes SL och Sir Pierre så hittar du flera av hans inlägg. Kul läsning! Extra roligt är det inlägg där han länkar till musikvideor och filmer med SL. Då förstår man vilken ikon denna bil var och är.

Julia Brzezinska,
Begagnatredaktör 

Begduell: Två generationer Mercedes SL

Begduellen var publicerad i auto motor & sport nr 19/2017

Annons
Annons
Rulla till toppen