Begduell: Toyota Auris vs Seat Leon – vilken är bästa Golfutmanaren?

Premium Spanskt mot japanskt. Är Leon lika het som en jalapeño och Auris lika fräsch som Sushi? Vilken bör du satsa på som begagnad? Ägarna säger sitt.
I artikeln redovisar vi bilarnas svaga och starka sidor, ägarnas köpskäl, prisutveckling, modellhistorik, ägarkostnad och typiska fel som man bör kontrollera innan köp. Slutligen berättar vår expert vilken bil som är bästa valet. Testet är från auto motor & sport nr 1-2018

Begduell: Toyota Auris vs Seat Leon – vilken är bästa Golfutmanaren?

Spanskt temperament eller japansk effektivitet? Toyota Auris och Seat Leon är två tämligen problemfria alternativ i Golfklassen som lockar köpare med helt olika kvaliteter. Men hur är de som begagnade? Alla "vet" vid det här laget att Toyota bygger pålitliga och problemfria bilar. 

Det kommer således inte som någon överraskning att problemfriheten i vår ägarenkät är tämligen hög. Något som kanske är lite mer överraskande är att Seat Leon når precis lika hög problemfrihet. Den här generationen av Leon har hängt med sedan årsmodell 2013 men även de tidiga bilarna är mycket pålitliga. 1,4-liters TSI-motorn i tredje generationen Leon är inte samma motor som fanns i den föregående (och även i bland annat Golf V), den dras således inte med samma problem som den motorn gjorde. Ägarna uppger dock att de tidiga modellerna är riktigt törstiga, något vi även bekräftade i ett test av bilen i nummer 12/2014.

Den bästa kompromissen mellan vettiga prestanda och god ekonomi hittar du i den lite nyare 150-hästarsversionen av 1,4-litersmotorn med cylinderavstägningsfunktionen ACT. Den stänger av två av motorns fyra cylindrar vid låg belastning och bjuder på betydligt trevligare förbrukningssiffror. Låga sådana är för övrigt någonting Toyota Auris stoltserar med, i alla fall på papperet. Men enligt ägarna drar den i snitt 23 procent mer bränsle än utlovat, i alla fall i hybridutförandet som råkar vara den vanligast förekommande versionen på begagnatmarknaden. Det är värre än Leons traditionella 1,4-liters ACT med 19 procents överförbrukning.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

ELEKTRONIK Likt de flesta nyare bilmodeller är det elektroniken som spökar både hos Auris och Leon.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Toyota Auris 2013–2018

Ekonomi Auris finns med flera motoralternativ, samtliga med låg angiven förbrukning.
Miljö Med flest hybriddrivlinor i enkäten är det inte konstigt att miljö ligger långt upp på listan.
Kvalitet Toyotas kvalitetsrykte lockar köpare.

Seat Leon 2013–2018

Design Leon har alltid förfört med sina slanka linjer och vackra kurvor.
Körglädje Köparna vill åt det spanska temperamentet som bjuds bakom ratten i en Leon.
Ekonomi Låga driftkostnader och potentiellt fri service gör Leon till ett ekonomiskt val.

KONTROLLPUNKTER

Toyota Auris 2013–2018

Förrarassistanssystemet Safety Sense strular vintertid, förbered dig på att vara utan funktionerna då Toyota inte tycks ha löst problemen för samtliga ägare.
Ytrost Rostskyddet lämnar en del övrigt att önska. Titta efter ytrost.

Seat Leon 2013–2018

DSG Undersök om bilen växlar mjukt och fint, samt att krypkörning inte är något problem.
Inredningen har en tendens att skramla, särskilt dörrsidorna kan rassla och knarra.
Infotainmentsystemet Kan strula, kolla att pekskärmen fungerar som den ska.


En motsvarande Toyota Prius med sin förbättrade hybriddrivlina levererar bättre förbrukningssiffror, men har ett något högre pris, och en högre försäkringspremie. En betydligt kraftigare värdeminskning gör att en motsvarande Prius kostar ungefär tre kronor extra per mil. Det finns alltså en plats på marknaden för Auris ändå, speciellt om du inte vill att hela världen ska veta att du kör en hybrid.

Att både Auris och Leon är tämligen problemfria betyder inte att det inte finns något att se upp med när du letar efter ett begagnat exemplar. Leon dras med något ägarna kallar för "klassiska DSG-problem", där lådan ibland börjar växla ryckigt och gör speciellt kökörning olidlig då bilen hellre skuttar fram än kryper. Många gånger löses det med en omprogrammering av lådan. Tidiga modeller med den sjustegade torrlamellådan DQ200 återkallades dock för ett byte av växellådsoljan. Men om bilen du tittar på har servats regelbundet på en auktoriserad verkstad bör det redan vara åtgärdat. 

Ett annat problem som drabbar modellen är bristande interiörkvalitet. Det är vanligt att det gnisslar och knarrar speciellt från dörrsidor och soltak. Det blir dessutom betydligt mer påtagligt vintertid. Inte heller Auris gillar vår svenska vinter. Många ägare rapporterar om problem med förarassistanssystemet Toyota Safety Sense som havererar vintertid. Systemet innefattar flera funktioner som autobroms, vingelvarning och vägskyltsigenkänning. Problemet verkar vara att det bildas kondens mellan vindrutan och systemets sensor, vilket gör att det helt enkelt inte fungerar. I vissa fall har problemet lösts med mjukvaruuppdateringar, andra ägare verkar ha vant sig vid att delar av eller hela systemet inte fungerar vintertid då Toyota inte lyckats avhjälpa saken på deras bilar. 

Man blir nästan lite knäsvag av att titta på Leon SC. Är det verkligen okej med en så snygg bil i Golfklassen?

Knappar och vred lämnar plats åt en pekskärm i uppdaterade Leon 2017.

Även rostskyddet är något undermåligt för våra saltade vintervägar. Auris har tre års garanti mot rost- och lackskador. Är du på jakt efter ett tidigt exemplar bör du kika extra noga på bagageluckan och även i dörrarnas hörn då eventuella rostskador inte täcks av garantin om det inte rostar rakt igenom plåten. Utöver rostskyddsgarantin har Auris tre års nybilsgaranti och fem år alternativt 100 000 kilometers garanti på hybriddrivlinan.

Leon har bara två års nybilsgaranti, men Seat erbjuder ett så kallat trygghetspaket för alla som finansierat sitt köp av den här generationen Leon genom Seat Finans. Paketet innebär en förlängd nybilsgaranti till tre år eller 9.000 mil och fri service i tre år eller 4.500 mil. Att undersöka om det följer med bilen du spekulerar på är inte svårare än ett telefonsamtal till en auktoriserad Seatverkstad.

Över lag får Seat Leon ses som en väldigt prisvärd bil. Milkostnaden för en nästan ny Leon är något lägre än för motsvarande Golf, och ungefär i linje med en några år gammal Audi A3. Du får helt enkelt mycket bil för pengarna. Den höga förbrukningen som borde ha varit Auris paradgren och det låga betyget från ägarna gör att Auris får se sig slagen av spanjoren i denna duell. 

Den kilformade men ändå runda fronten på Auris är helt klart annorlunda. Något designpris lär den dock inte vinna.

Interiören i Auris är måhända modern och funktionell, men den väcker inget direkt habegär.

VÅRT EXPERTRÅD

Är Leon verkligen ett bättre val? Som nämnts i början av duellen lockar dessa bilar köpare på helt olika premisser. En Auris kan således fortfarande vara rätt val för dig, speciellt om du kör mycket i stan och ofta sitter i köer. Hybridens variabla automatlåda gör att du kryper fram både tyst och utan att slösa på den dyrbara bensinen.

En Prius gör förvisso samma jobb och är ännu snålare, men den höga värdeminskningen gör att man får köra orimligt långt innan det blir lönsamt att snegla på en Prius istället för en Auris.

Kör du istället utanför stan kan det nyligen klubbade beslutet om miljözoner i Stockholm med förbud för Euro 5-dieslar göra en tidig Leon diesel till årets kap. Men avvakta ett litet tag då priserna inte hunnit påverkas av beslutet i någon större utsträckning ännu.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör