Prov: DS 7 Crossback – presidentbil för folket

Den förste att prova DS 7 Crossback var president Macron som vid sin installation i maj tog emot massornas hyllningar längs Champs-Elysées stående i sin nya lyxsuv. Nu har vi provkört bilen.

Prov: DS 7 Crossback – presidentbil för folket
Färgen kallas ”Bysantinskt guld”. Bara det höjer lyxkänslan hos DS 7 Crossback.

Vad är nytt?
Hela bilen är ny även om bottenplattan kommer från Peugeot 3008. Detta är första gången DS fullt ut får visa vad deras "brand" står för. Man vill inte direkt konkurrera med de tyska premiummärkena men det är självklart därifrån man vill plocka kunder. DS gör det genom att understryka att det här handlar om fransk lyx som ska vara mer raffinerad är tysk kvalitet. 

Det handlar inte om genomgripande ny chassiteknik, som det gjorde när Citroën DS 19 presenterades i Paris 1955, här ligger förnyelsen mer på det elektroniska planet och i utförandet av inredningen. Man slås av detta direkt när man kliver in i bilen och ser att nästan all hårdplast har ersatts av alcantara eller skinn. Stolarna är inte bara väldigt snygga, de är också mycket bekväma. Att hålla i den handsydda läderklädda ratten känns nästan som att ta på sig en exklusiv handske. Nästan alla instrument är romboida istället för runda vilket är rätt roligt även om det inte förbättrar läsbarheten. 

Den centralmonterade klockan från BRM, som svänger fram när man slår på tändningen, är också en rolig detalj och vad är det som säger att just siffrorna 3 och 9 ska märkas ut när man kan använda 4 och 8? 

DS 7 Crossback är en betydelsefull bil för varumärket DS. Kommer denna att lyckas blir det säkert mer fransk lyx i framtiden, en nyttig balans mot den tyska och japanska perfektionen.

Hur är den att köra?
DS 7 Crossback bjuder inte på några sensationer när det gäller köregenskaperna. Man har valt att satsa på beprövade konstruktioner, förmodligen för att kunna lägga pengarna på mer synliga attribut. Princemotorn som PSA tagit fram tillsammans med BMW/Mini erbjuds nu med turbo och 225 hk ur endast 1,6 liters slagvolym. Den är tyst, smidig och stark och har alla moderniteter som spar bränsle. Generator, vattenpump och även oljepump arbetar inte konstant utan bara så mycket som behövs. Resultatet blir en högst anständig förbrukning och utmärkta prestanda. Dieseln på 180 hk däremot känns inte lika modern och har inte ett ljud som rimmar lika bra med bilens lyxkaraktär. 

Fjädringen är okej om man använder det mest komfortabla läget men knappast mer. Detta trots att bilen i förväg kan identifiera ojämnheter i vägen via en kamera. Sedvanlig utrustning för autonom körning finns förstås och fungerar upp till betydligt högre farter än vad vi kan använda i Sverige. Något som är nytt och mycket användbart är att en kamera för infrarött ljus kan identifiera människor och djur i mörker eller dimma. Mer användbart än man först tror. 

De enda runda formerna vi finner i inredningen är hos mugghållarna. Reglagen är inte komplicerade men ser inte ut som vi är vana vid och en analog hastighetsmätare kan vi glömma. Alla material andas exklusivitet och plasten lyser med sin frånvaro.

Till sist den verkliga poängen i körningen, växellådan. Den åttastegade automaten från Aisin fungerar så bra att man kan glömma det där med manuell växling, lådan sköter allt mycket bättre själv.

Nördfakta
Ända sedan de Gaulles tid har alla franska presidenter körts i bilar från Citroën. De flesta av dem har varit specialbyggda för ändamålet. DS passade på att ge en försmak av DS 7 redan i maj då den nye franske presidenten, Emanuel Macron, gjorde sin installationsresa genom Paris. Bilen var framtagen speciellt för ändamålet men skilde sig bara från den kommande produktionsbilen genom ett stort soltak av textilmaterial och bladguld lite här och var. 

 

Klockan tillverkas av BRM och är DS i ett koncentrat: exklusiv, överraskande och annorlunda.

En detalj vi verkligen saknade var de små parfymampuller som Citroën använde på C4 för att doftsätta kupén. Här hade de finaste märkena kunnat användas och vad är väl då en Wunderbaum jämfört med Chanel N°5? 

Bilens olika utrustningsnivåer har namn efter områden i Paris med motsvarande status. Enklast är Bastiljen, sedan följer Rivoli och toppversionen kallas Opéra. I dieselversionen förstärks motorljudet vid kraftig acceleration genom bilens högtalarsystem.

Borde jag köpa en?
Har du tröttnat på att se grannarnas tyska eller japanska suvar är detta ett bra sätt att avvika från mängden och hamna i centrum vid den årliga grillfesten.

Även bortsett från denna aspekt erbjuder DS 7 Crossback en hel massa praktisk utrustning som skulle kosta betydligt mer på en Audi eller BMW. Dessutom finns det gott om fransk flärd som gör att vardagen känns lite lyxig och vem mår inte bra av det? Den infraröda kameran är ett fynd, även om den kostar 15.000 kr extra. Vill du absolut ha en laddhybrid är en sådan med 300 hk också på väg.