Begagnatduell: VW Passat GTE vs Volvo V60 Twin Engine – smarta drivlinor

Vill du kunna köra bil på ren el utan räckviddsångest är en laddhybrid lösningen. Vi har granskat de hetaste hybrid-tjänstebilarna just nu, Volkswagen Passat GTE och Volvo V60 Twin Engine. Bor du i Norrland bör du kanske se upp med ditt val ... Vi förklarar varför.

Begagnatduell: VW Passat GTE vs Volvo V60 Twin Engine – smarta drivlinor

LADDHYBRIDER lär vi få se alltmer av i framtiden men än så länge är utbudet ganska begränsat. Volvo var tidiga på marknaden och presenterade sin första laddhybrid baserad på V60-karossen 2012. Det skulle dröja fram till 2015 innan Volkswagen erbjöd Passat i hybridversion. Båda modellerna är omåttligt populära, (även om det rullar fler Passater på vägarna) i synnerhet som tjänstebilar tack vare de låga förmånsvärdena och den kraftiga supermiljöbilsrabatten (upp till 40 000 kronor). Hur står sig hybriderna mot "vanliga" Passat och V60? Skiljer sig ägandekostnaderna och förbrukningsiffrorna? Vi har svaren. 

Laddhybrider är utmärkta miljöval eftersom de kan köras på ren el kortare sträckor, med fördel i städer. De lämpar sig ypperligt för dig som jobbpendlar och inte har mer än fyra mil till och från jobbet. Tack vare kombinationen av el- och förbränningsmotor slipper du dessutom räckviddsångesten och kan använda din bil även vid längre körningar. Att ladda batteriet fullt tar 4 timmar och 15 minuter för Passat respektive 4 timmar och 30 minuter för V60. 

Volvo erbjuder det mest körglada alternativet med fyrhjulsdrift (elmotor på bakhjulen). Under motorhuven sitter den äldre femcylindriga dieselmotorn och en elmotor med 68 hästar hittar man på bakaxeln. De äldre Volvo-motorerna är däremot 0,5 l/100 km törstigare än de moderna VEA-motorerna. Men låt oss återkomma till förbrukningsiffrorna. V60 Twin Engines akilleshäl är utrymmena. Bagageutrymmet är litet redan i vanliga V60 (430 liter) och det blir inte mer utrymme med ett skrymmande batteri under lastgolvet.

V60 är fyrhjulsdriven. Dieselmotor på framhjulen och el på bakhjulen. Fram/bakhjulsdriften varierar beroende på vilken drivkälla du använder.

Volkswagens hybridbilar känner du igen på "LED-parenteserna" samt på de blå emblemen.

I nummer 24/2015 hade vi ett hybridtest där vi kunde konstatera att den verkliga elräckvidden för Passat GTE och V60 D5 AWD Twin Engine är 39,6 km. Förbränningsmotorerna gick igång samtidigt på teststräckan!

Det ska sägas att detta är en siffra som varierar med utomhustemperaturen. Passat GTE har nämligen noll kilometer elräckvidd om utomhustemperaturen är under tio minusgrader – eftersom elmotorn inte startar då. Den är konfiguererad så från fabrik. V60 Twin Engine har ingen sådan begränsning och startar i alla väder men vill man ha värme i kupén drivs denna av en dieselvärmare (kupévärmen fungerar inte om lampan till reservtanken lyser). Även när man kör i elläget pågår alltså en viss dieselförbränning för att värma upp kupén! Det rör sig inte om några kopiösa koldioxidmängder men det är dock inte helt fossilfritt!

Den stora nackdelen med laddhybrider är att de fortfarande är rätt dyra att äga. Milkostnaden för en Passat med traditionell dieselmotor är drygt 26 kronor där motsvarande siffra är 38 kronor för GTE-versionen. (Se ruta om ägarkostnad.) Även mellan Volvo V60 och hybridversionen skiljer ett par kronor. V60 D5 har en milkostnad på 26,40 kronor enligt tidigare begagnattest jämfört med 33 kronor för laddhybriden. Det vill säga något mer än för en BMW 3-serie eller Audi A4. Dessutom visar våra testförbrukningssiffror att klassiska tvålitersdieslar har lägre förbrukning än ovan nämnda hybrider vid långfärd – annat är det vid kortare körningar.

Betygen på föregående uppslag visar att ägarna är helnöjda med att kunna variera mellan el- och förbränningsmotor. Flera ägare klarar sig mestadels på elmotorn vid kortare sträckor. Johannes Lång kör en Passat GTE och berättar att han bara behövt tanka bilen två gånger på ett halvår!

Volvo har placerat laddningsuttaget på vänster sida strax under A-stolpen.

Laddkontakten sitter i fronten, precis till höger om VW-emblemet.

GTE har VW:s lyxigaste stolar ergoComfort som standard med stolsminne och massagefunktion.

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

VÅRT EXPERTRÅD

Bor man i Norrland ska man inte köpa en Passat GTE – elmotorn startar inte när temperaturen är under tio minusgrader. Köp Passat TDI eller Volvos laddhybrid istället!

Är du en långpendlare visar våra testsiffror att "vanliga" Passat 2,0 TDI har lägre genomsnittsförbrukning vid längre körningar, (6,2 l/100 km) än både Volvos dieselhybrid (6,7 l/100 km) och Passat GTE (6,4 l/100 km). Ytterligare en vattendelare är utrymmena i baksätet och bagageutrymmet. Passat är rymligare och en bättre familjebil än Volvo som å andra sidan erbjuder fyrhjulsdrift och högre körglädje.

Vilken ska du välja, D5 eller D6 Twin Engine? Ta den billigaste. V60 T.E. har högre servicekostnader än Passat GTE. Den stora servicen kostar drygt 21 000 kr, kolla hur långt bilen har gått och se till att denna är gjord innan du slår till eller använd det som prutargument om det börjar närma sig service!