Begagnatduell: Audi Q5 mot Volvo XC60

Sist vi hade Audi Q5 mot Volvo XC60 i en bedguell vann svensken. Nu när den nya generationen av bägge bilarna äntligen hittat ut på begagnatmarknaden är det dags för en ny jämförelse, vem vinner denna gång?
I artikeln redovisar vi bilarnas svaga och starka sidor, ägarnas köpskäl, prisutveckling, modellhistorik, ägarkostnad och typiska fel som man bör kontrollera innan köp. Slutligen berättar vår expert vilken bil som är bästa valet.

Begagnatduell: Audi Q5 mot Volvo XC60

Nya XC60 finns bara som årsmodell 2018, lite märkligt att vi skriver om den som begagnad redan nu kan tyckas. Men faktum är att den första bilen att rulla av produktionsbandet i Torslanda gjorde det så tidigt som i april förra året och det har redan hittat ut ett antal begagnade på marknaden. 

Vill du således ha nya XC60 omgående är ett begagnatköp den enda vägen att gå, då nybeställningar idag levereras tidigast i april. Förra generationen av XC60 visade sig vara en riktigt driftsäker bil, så pass att den enligt vår ägarundersökning får anses vara den bästa Volvon att rulla ut från fabriken i Gent. Det är måhända lite tidigt att dra några definitiva slutsatser om den nya bilen ännu, men det faktum att vi inte lyckas hitta någon ägare med större konkreta problem än rassel i interiören pekar på att denna generation troligtvis kommer att leverera lika högt på problemfrihetesfronten. 

Sist vi hade en begduell mellan Q5 och XC60, i nummer 24/2013, låg Audi en ynka poäng efter Volvo i problemfrihet, något som tyvärr förändrades när strul med motorer och växellådor uppdagats hos förra generationen Q5. Den nya modellen ändrar på detta, och trots att den funnits på marknaden längre än nya XC60 visar den på ett betydligt mer bekymmersfritt ägande. Faktum är att den senaste generationen Audi Q5 faktiskt slår Volvo XC60 på samtliga punkter i vår ägarundersökning. 

Det betyder dock inte automatiskt att det är köpläge på bilen just nu. Milkostnaden på 50,15 kronor milen för en begagnad Q5 av senaste årsmodell är rätt hög även om man tar i beaktande att bilen tillhör det lite lyxigare suvsegmentet. 

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

BRA RESULTAT för Audi Q5 som levererar bättre än snittet på samtliga punkter. Volvo XC60 är tyvärr inte lika problemfri som föregående generation.


Den stora boven i dramat är värdeminskningen som står för strax över hälften av milkostnaden. Som jämförelse kostar sista årsmodellen av föregående generationen Q5 bara 41 kronor milen i motsvarande utförande, det vill säga ungefär 19 procent mindre. Då får du förvisso inte den nya och förbättrade bilen, men ägarbetygen för 2016 års Q5 är inte alls långt ifrån den nya modellens, vilket visar att Audi faktiskt tagit tag i de problem som uppdagades under modellens livstid och gör den till ett mycket vettigare val rent ekonomiskt. 

När det kommer till nya XC60 är skillnaden ännu mer påtaglig. En begagnad XC60 av förra årets modell kostar 45 kronor milen, medan motsvarande bil av 2018 års modell kostar 53,69 kronor milen enligt vår beräkning. Men nya XC60:s popularitet och väntetiden på nya bilar har gjort att handlarna kan, och har satt, riktigt höga priser på de få begagnade exemplar som finns till salu. 

Något som gör att den uträknade värdeminskningen på strax över 30 kronor milen i själva verket är ännu högre om du väljer att handla ett begagnat exemplar just nu. Det är med andra ord inte riktigt köpläge på nya XC60 som begagnad för tillfället. 

Om du ändå vill handla en XC60 kan det vara klokt att titta efter några problem som drabbat SPA-plattformen bilen bygger på. Nämligen vibrationer som uppstår vid ungefär 110 kilometer i timmen, och dålig passform på karossplåtarna. De elektronikspöken som drabbat främst XC90 verkar Volvo dock ha fått pli på, då rätt få ägare uppger problem med elektroniken. Hos Audi Q5 däremot är det just elektroniken som bör undersökas innan köp. 

Ägare klagar på problem med infotainmentsystem som behövt uppdateringar och fönsterhissar som bråkat. Det handlar alltså inte om problem som gör bilen obrukbar, utan snarare om irritationer i vardagen. 

Dessutom är de som tidigare nämnts färre hos Audi än hos Volvo. Tysken får helt enkelt sin revansch i denna duell och Audi Q5 är för närvarande det bättre valet av de två, men kika kanske ändå på förra generationen XC60 innan du bestämmer dig för ett köp.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Audi Q5 2017–2018

Kvalitet Ingen bygger in kvalitetskänsla som Audi.
Komfort Ägarna uppskattar komforten i nya Q5.
Varumärke Audi är ett premiummärke köparna gärna förknippas med.

Volvo XC60 2018–

Design Att design är ägarnas främsta köpskäl, före säkerhet, säger en del!
Säkerhet är mycket viktigt för Volvoägare.
Komfort Men även komforten spelar in i valet.

XC60 är väldigt lik XC90, men vinkeln på bakluckan och den något slankare fronten gör att den ser betydligt sportigare ut.

KONTROLLPUNKTER

Audi Q5 2017–2018

Infotainmentsystemet Eller MMI som Audi kallar det på sina bilar, har en tendens att strula för ägarna. En uppdatering på verkstad verkar avhjälpa problemen.
Keyless-systemet Kolla att bilen låser och låser upp utan fördröjning.

Volvo xc60 2018–

Vibrationer vid färd kring 110 km/h är något som drabbat SPA-plattformen som även nya XC60 bygger på.
Elektronikproblem är något annat SPA-plattformen drabbats av. Det kan därför vara klokt att undersöka att bland annat infotainmentsystemet och Volvo On Call-mobilapplikationen.

VÅRT EXPERTRÅD

Nya XC60 har sålt som smör i solsken vilket lett till en del väntetider på nya bilar, något som gör att begagnade exemplar är lite extra heta på marknaden. Nya XC60 har därför för tillfället snudd på galna begagnatpriser. Du får i vissa fall betala nästan lika mycket för en begagnad XC60 med mellan 500 till 900 mil på mätaren som för en fabriksny bil. 

Är du sugen på en XC60 är det i dagsläget klokare att titta på den förra generationen. Faktum är att du inte ens behöver kika efter en begagnad då Volvo i vanlig ordning avslutade förra generationen med att sälja XC60 i Classicutförande under 2017. Det finns fortfarande fullutrustade bilar att hitta hos Volvohandlare som inte rullat en endaste mil och är hela 100 000 kronor billigare än motsvarande begagnad XC60 av årsmodell 2018.

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Audi är lite försiktigare med Q5:s utseende och bilen är inte helt olik föregående generation.

Ingen Q5-interör är komplett utan Audi Virtual Cockpit, tillvalet som förvandlar mätarna till en informationsskärm.

Volvos nya designspråk går hem hos köparna som anger just designen som främsta köpskäl för nya XC60.

Är det en XC60 eller en XC90? Från förarsätet är det nästan omöjligt att veta då det enda som skiljer är utblåsen.