Begagnatduell: BMW 3-serie GT möter 4-serie GC

Premium Form eller funktion? Varför inte båda? Vi jämför två halvkombimodeller från BMW med var sin twist på konceptet. Vilken är bäst, vad tycker ägarna?

Begagnatduell: BMW 3-serie GT möter 4-serie GC

När BMW lanserade den sjätte generationen 3-serie strök man coupé- och cabrioletmodellerna ur programmet, dessa presenterades istället lite senare som en helt egen modellserie kallad 4-serien.

Ungefär samtidigt fick 3-serien utökning med halvkombikarossen Gran Turismo som byggde på den för den kinesiska marknaden förlängda versionen av 3-seriesedanen.

Efter drygt ett år lanserade BMW Gran Coupé-modellen i 4-serien, som alltså är en halvkombi på tvådörrarsmodellen av 3-serien som redan har en halvkombi i modellutbudet. Milt sagt förvirrande.

Men vilken ska du som begagnatköpare välja, och vad tycker ägarna om sina bilar?

Är du på jakt efter mycket utrymme är Gran Turismo bilen för dig, betygen för bagage och baksäteskomfort i vår ägarenkät är enastående och spelar i en för klassen helt egen liga.

Men räkna inte bort Gran Coupé riktigt ännu. Den må ha innerutrymmen som sedanmodellen, men halvkombiluckan gör den förvånansvärt lättlastad och bagagebetyget är faktiskt bättre än för konkurrenterna i klassen.

En annan detalj som är till 4-seriens fördel är värdeminskningen som förväntas vara lägre än för motsvarande 3-serie Gran Turismo. Faktum är att värdeminskningen för 420d GC förväntas ligga på 13,84 kronor milen.

Det innebär att värdeminskningen är ännu något lägre än för 428i, medan de övriga kostnaderna är näst intill identiska med 320d GT, varför vi helt enkelt valt att ha de vanligaste förekommande motoralternativet i vår enkätundersökning som grund för jämförelsedatan.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Över lag är 3-serie GT något mer problemfri än vanliga 3-serien medan 4-serie GC presterar som övriga 4-serien. I bägge fallen rör det sig om väldigt bra betyg och om ett tämligen problemfritt ägande.


Att Gran Coupé förväntas ha lägre värdeminskning än Gran Turismo torde bero på att en slank coupé väcker mer habegär än den mer praktiska GT-formen. Något konstigt kan tyckas då bägge bilarna faktiskt har en halvkombikaross.

Men betygen avslöjar att GT-ägarna skattar bilens utseende strax över snittet, medan Gran Coupé nästan kammar hem full pott för utseendet. Att halvkombibilar i 4-serien håller värdet bättre beror säkert även på att tillgången är ytterst begränsad jämfört med 3-seriediton som sålt som smör i solsken. 

Notera dock att GC-karossen har en betydligt högre försäkringskostnad oavsett motor. Kanske inte så konstigt med tanke på att det rullar dubbelt så många GT på våra vägar. Över lag är värdeminskningen och den totala milkostnaden ungefär som för de lite finare tyska rivalerna i klassen, inte strålande men helt klart drägliga.

3-serie Gran Turismo vinner tyvärr inga designpriser för sitt utseende, men de praktiska fördelarna är svåra att blunda för.

Då bilarna i grunden bygger på 3-serien är de modellrelaterade problemen rätt snarlika och bägge bilarna är tämligen problemfria. Men det finns ändå några saker du bör vara medveten om och kanske kika lite extra på som spekulant på ett begagnat exemplar. 

Ett gemensamt problem är de karmlösa sidorutorna som har en tendens att frysa fast vintertid, vilket leder till att de inte åker upp och ned som de ska. Detta leder i sin tur till att dörrarna ibland inte kan öppnas eller stängas ordentligt.

Problemen med sidorutorna är inget som normalt ger några permanenta skador, men det kan vara ett irritationsmoment i vardagen beroende på var i landet du bor.

4-serie Gran Coupé är både praktisk och vacker att se på.

Flera ägare har haft problem med fördelningslådan till fyrhjulsdriften på Gran Turismo. Den har havererat och fått bytas ut på garantin. Ägare till 4-serien samt vanliga 3-serien har inte drabbats i samma utsträckning och problemet är troligen kopplat till Gran Turismos förlängda chassi.

Letar du efter ett tidigt exemplar av GT kan det således vara klokt att hoppa över xDrive om du inte behöver fyrhjulsdriften, då en reparation kan komma att kosta dig många sköna slantar om BMW inte utför reparationen på goodwill. I annat fall kan det vara värt att undersöka fyrhjulsdriftens funktion och fråga tidigare ägare om bilen i fråga har en bytt fördelningslåda.

Flera Gran Coupé-ägare uppger att de har problem med – men som inte verkar vara lika vanligt förekommande på Gran Turismo – ett strulande infotainmentsystem. Lite lustigt kan tyckas, då det är samma infotainmentsystem i båda modellerna.

Interiören i Gran Turismo är som sig bör i en BMW: en gedigen ratt att greppa och tydliga instrument.

Om bilen du funderar på har de 19 tum stora tillvalsfälgarna bör du även kontrollera skicket på däcken, särskilt på 4-serien som är vanligare med de lite kraftigare motorerna och dessutom inbjuder till sportigare körning. En ny uppsättning däck kommer nämligen kosta dig drygt 9.000 kronor.

När du ändå är i farten med att syna däcken kan det vara bra att titta efter ojämnt slitage, då det kan vara en indikation på felaktig chassigeometri och en bil som fått gå hårt. 

Oavsett vilken av modellerna du tittar på rör det sig om driftsäkra bilar med låg felprocent. Men vinnaren av duellen blir ändå 3-serie Gran Turismo. Den slår en knockout i TQ-ronden utan att egentligen offra speciellt mycket körglädje som ändå får ses som BMW:s signum.

Bakom ratten är det faktiskt svårt att skilja Gran Coupé från GT, eller från den vanliga 3-serien för den delen.

ÄGARNA OM...

BMW 3-SERIE Gran Turismo

"En fantastisk bil." "Förvånansvärt låg förbrukning." "Ser inte så stor ut men lastar nästan lika mycket som V70 men har avsevärt högre körglädje." "Snabb, stora utrymmen och hög kvalitet."

"EGR-ventilen gick sönder efter 1 300 mil." "Karmlösa rutor är ingen hit vid minusgrader. Ibland går de inte upp igen när man väl fått upp dörren." "Fördelningslådan till fyrhjulsdriften fick bytas på garantin." "Bakvingen har frusit fast." "Varning för låg nivå på spolarvätskan vid kallt väder, oavsett blandning eller fabrikat."

BMW 4-SERIE Gran Coupé

"Både den snyggaste och roligaste bil jag ägt." "Fantastisk bil som har allt det som 3 GT saknar." "Vacker som en coupé och funktionell som en kombicoupé." "En praktisk och relativt kraftfull bil som erbjuder jämn körglädje." "Perfekt allroundbil! Körglad, snygg och hyggliga utrymmen."

"Blåtandsstreamingen funkar inte alltid klockrent." "Har haft lite problem med att stänga bakdörrarna när det varit kallt ute. På grund av karmlösa dörrar vill rutorna inte gå ned vid öppning/stängning då det är kallt!" "Skrammel från högtalarna." "Problem med uppkoppling av telefon. Framför allt att musikstreamingen lägger av efter att man använt telefonen."

ÄGARNAS KÖPSKÄL

BMW 3-serie GT F34 2013–2018

Körglädje Även GT-ägarnas främsta köpskäl.
Utrymmen Kommer dock in på en stark andraplats.
Kvalitet Pålitliga, driftsäkra bilar av hög kvalitet.

BMW 4-serie GC F36 2014–2018

Körglädje BMW:s löfte till kunden.
Design 4-seriens slanka linjer lockar köparna.
Kvalitet BMW-köpare förväntar sig hög kvalitet.

KONTROLLPUNKTER

BMW 3-serie GT F34 2013-2018

Fördelningslådan på xDrive-modellerna har flera ägare haft problem med. Undersök om möjligt fyrhjulsdriftens funktion eller om fördelningslådan är bytt.

EGR-ventilen på dieselmodellerna har en tendens att sota igen eller att ge upp och behöver då bytas ut. 

BMW 4-serie GC F36 2014-2018

Infotainmentsystem Undersök infotainmensystemets funktion, då många ägare uppger att det strular.

Däck Kolla skicket på däcken och kika efter ojämnt slitage. Speciellt om bilen har 19-tumshjul, då en ny uppsättning kostar närmare 10.000 kronor.

VÅRT EXPERTRÅD

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Å andra sidan

När BMW 4-serie Gran Coupé avtäcktes såg många bilen som ett svar på Audi A5 Sportback. Men sanningen är att Gran Coupé är både kortare och smalare. Ändå får baksätet och bagageutrymmet bättre betyg i BMW!

Nya Audi A5 som kom 2016 är dessutom lika lång som den förlängda 3-serie Gran Turismo! Att Gran Coupés huvudsakliga konkurrent är en bil som både är större och något mindre praktisk får ändå ses som ett utomordentligt betyg för modellen. 

Några andra halvkombi/kombicoupéer finns inte i klassen. Om man inte väljer att stryka de sportiga ambitionerna och prestigen ur kravlistan. För då har VAG-koncernen nämligen två tjecker som gärna är med i jämförelsen. Den ena sägs vara Superb, och den andra spelar kanske en Octav(ia) lägre.