Begduell: Kia Sportage mot Toyota RAV4

Sport eller hybrid? Kia Sportage gör upp med Toyota RAV4 och tacklar den evigt återkommande frågan: Har koreanerna kommit ikapp Japanerna?

Begduell: Kia Sportage mot Toyota RAV4

SUVAR säljer som smör i solsken, men alla är inte intresserade av de höga ägarkostnaderna som medföljer en Volvo XC60 eller Audi Q5.

Vi tar därför en titt på två suvar i det lite mer plånboksvänliga segmentet. När vi senast testade Toyota RAV4 och Kia Sportage mot konkurrenterna i klassen (14/2016) var det japanen som placerade sig före med en poängs marginal.

Men hur ser det ut nu när bilarna har några år på nacken? Får man tro resultaten av vår ägarenkät är nog båda vinnare, för de får osedvanligt höga betyg för suvklassen och full pott i nästan samtliga delmoment.

Men vilken av bilarna bör du välja? Om du är i behov av ett stort bagageutrymme bjuder Toyota på hela 1 746 liter med nedfällda säten, siffran krymper dock med 113 liter om du väljer den populära (och kanske vettigaste) hybridversionen av RAV4. Men det är ändå större än bagageutrymmet i Kia som faktiskt är rätt litet för klassen. 

Något som är mindre hos japanen är däremot milkostnaden. 31,28 kronor milen för en fyrhjulsdriven suv i den här storleksklassen är inget att fnysa åt! Det är rena rama mellanklasskostnader vi pratar om. En stor del av det ligger i den låga skatten och förbrukningen. Men då gäller det att du väljer just hybriden, då de lite äldre dieslarna som ströks ur modellutbudet när hybriden lanserades inte alls stoltserar med samma låga milkostnad. 

 

 

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Toyota lever upp till sitt rykte som en problemfri bil. Endast sju procent garantiärenden sedan 2013, när den här generationen RAV4 lanserades, är ett utomordentligt betyg!


En bensindriven RAV4 2,0 AWD kostar 31,73 kr/mil. Den är med andra ord något dyrare än hybridversionen (31,28 kr/mil). Värdeminskningen är något lägre, men den skillnaden äts upp i bensinförbrukning och dubbelt så dyr skatt. Kör du mindre än 1 500 mil om året kan den ändå vara ett alternativ då inköpspriset är något lägre än för hybriden, samt att du får ytterligare 113 liters bagageutrymme till ditt förfogande.

Sportage har något högre milkostnad i fyrhjulsdrivet utförande med dieselmotor, men det är ändå rätt normalt för klassen. Anmärkningsvärt är dock att det är lägre än hos förra generationen Sportage som figurerade i vår begduell rätt nyligen (11/2017). Nöjer du dig med drivning enbart på framhjulen och lilla dieselmotorn sjunker milkostnaden nästan ned till Golf-klassnivå! Men det absolut vanligaste utförandet på begagnatmarknaden just nu är ändå tvålitersdieseln med fyrhjulsdrift.

Åsikterna om fronten på Kia Sportage går isär.

Det beror på att Kia sålde Sportage med stora dieseln och fyrhjulsdrift i ett GT-line-utförande till ett lågt kampanjpris vid introduktion av den senaste generationen.

Som begagnatspekulant kan du således vara tämligen kräsen om du är ute efter en fullutrustad Sportage. Se dock till att däcken är i bra skick, i GT-line-utförandet ingick nämligen 19-tumsfälgar. Kostnaden för en ny uppsättning vettiga däck till dessa fälgar hamnar strax norr om 10 000 kronor!

RAV4 såldes aldrig med riktigt så stora däck och fälgar, utan är vanligast att hitta med de större 18-tumsfälgarna som är vad vi räknat på i exemplet.

Fronten på RAV4 däremot fick ett markant lyft efter faceliften 2016.

Servicekostnaderna för bägge bilarna är rätt låga för klassen. Men värt att notera är att serviceintervallet för Kia är 3 000 mil eller två år, medan det för Toyota är 1 500 mil. Servicekostnaderna blir således nästan identiska, trots att det i vårt räkneexempel ser ut att vara dubbelt så dyrt att serva Sportage.

Med Kia får du dessutom sju års nybilsgaranti, medan Toyota bjuder mer sedvanliga tre år och ytterligare två års garanti på drivlinan om du väljer en hybrid. Men det är inget som avskräcker Toyotaköpare, och med all rätt. 

Vår enkät visar nämligen på att bara sju procent av RAV4-ägarna har haft sin bil inne för en garantiåtgärd sedan modellens säljstart 2013. Det är med andra ord inte utan anledning som Toyota har ett rykte om sig att tillverka driftsäkra bilar. Alltså är inte speciellt konstigt att varumärket faktiskt är det tredje vanligaste köpskälet för RAV4 i vår ägarenkät.

Interiören i Sportage är väldigt funktionell, som sig bör i en Kia.

Kia har dock inte riktigt lyckats tvätta bort stämpeln som ett budgetmärke. Några ägare beklagar sig över imagen deras bilar dras med, och inte en enda som svarat i vår enkät har valt varumärke som köpskäl. Men Sportageägare upplever sina bilar nästan lika problemfria enligt betygen, och inte en enda hade ett fel att dela med sig av. Ändå har 20 procent av ägarna haft sin bil inne på en garantiåtgärd. 

Oavsett vilken av dessa bilar du väljer får du en väldigt driftsäker vagn utan några direkt modellrelaterade fel. Men tack vare hundra procent nöjda ägare som kan tänka sig att göra om köpet, och modernare köregenskaper blir det ändå Kia Sportage som går vinnande ur den här oerhört jämna duellen.

Tvåtonsinredningen i RAV4 är mer eller mindre oförändrad efter facelift.

ÄGARNA OM...

KIA SPORTAGE

"Bra med utrymmen och lilla dieseln med automatlåda räcker fint för att dra husvagnen."
"Bästa bilen jag ägt, har haft två stycken Kia och det här är inte den sista."
"Bra sittkomfort och motorstyrka."

"Lite för slö motor i 1,6-bensinutförande."
"Bränsleförbrukningen stämmer inte med det som står i papprena. Jag har inte varit nära deras siffror."

TOYOTA RAV4

"Underbart komfortabel och tyst bil som kan köras mycket snålt. Den bästa jag ägt."
"Makalöst trofast kompis i alla miljöer och sammanhang. Äkta ägarglädje!"
"Oerhört skön bil. Perfekt för familjen då vi kräver en stor oöm bil."
"Mycket bil för pengarna och med kanske världens bästa driftkvalitet. En perfekt allroundbil."

"Elmanövrerad baklucka. Gnissel och funktionsbortfall vid stark kyla."
"Skyddslister i nederkant av dörrarna lossade på tre dörrar. Utbytta på garantin."

ÄGARNAS KÖPSKÄL

KIA SPORTAGE (QL) 2016–2018

Komfort är det vanligaste köpskälet för Kia Sportage.
Kvalitet Kommer lite överraskande på andraplats.
Ekonomi Men mest överraskande är att ekonomi bara är det tredje vanligaste köpskälet.

TOYOTA RAV4 (XA40) 2013–2018

Kvalitet Toyota bygger bilar som håller, något kunderna vet om.
Ekonomi En av få hybrider i klassen borgar för vettig ekonomi.
Varumärke Toyotas bilar har lyckats cementera sig som pålitliga, något kunderna vill förknippas med.

KONTROLLPUNKTER

KIA SPORTAGE (QL) 2016–2018

Servicehistorik. En korrekt servad bil är en förutsättning för att Kias generösa nybilsgaranti ska gälla, se därför till att bilen är ordentligt servad.
Däck Som med alla andra suvar är det viktigt att kontrollera skicket på däcken, speciellt i GT-lineutförande. Då kostnaderna för nya däck lätt skenar iväg med storleken.

Toyota RAV4 (XA40) 2013–2018

Rost Var extra noga med att leta efter rost på tidiga exemplar av RAV4, då flera ägare uppger att lacken är väldigt känslig för stenskott.
Däck Precis som med Kian är det viktigt att kontrollera skicket på däcken, speciellt om bilen har större tillvalsfälgar. 

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

VÅRT EXPERTRÅD

Fyrhjulsdrift i all ära

Men behöver du verkligen det? Även den årliga skidresan upp till fjällen går galant med en framhjulsdriven bil om du har vettiga däck och inte råkar ut för extremväder. Emellertid drar du ned milkostnaden för en Kia Sportage med nästan 20 procent! 

Du slipper dessutom de stora fälgarna som följer med GT-line-bilarna och försämrar komforten markant. Eller om du vill unna dig lite lyx, kan du leta reda på en Volvo XC60 av förra generationen. 

Sista årsmodellen såldes sedvanligt i Classicutförande av Volvo. Med D3-motorn och framhjulsdrift kostade den ungefär lika mycket som en Kia Sportage med stora dieseln och fyrhjulsdrift. De ligger idag väldigt snarlikt i begagnatpris. Volvon har lite högre i milkostnad, men vad gör det när du får åka riktigt ombonat i vad som får anses vara Volvos mest driftsäkra bil i modern tid!