Begagnat: Volvoduell i direktörsklassen – S80 mot S90

Premium Att Volvo gör bra kombibilar vet alla, men hur är deras premium­sedaner? Vi jämför S80 med S90 och ser vad ägarna tycker.

Begagnat: Volvoduell i direktörsklassen – S80 mot S90

Direktörsvagnar hör inte till vanligheterna på våra vägar. Men vill man färdas långt och bekvämt finns det få saker som slår en premiumsedan. 

Denna gång tar vi en titt på två svenska alternativ i det krympande E-segmentet, nämligen nya Volvo S90 och andra generationen S80. I Sverige såldes det totalt 15 256 bilar av andra generationen S80, fördelningen mellan diesel och bensin var ganska jämn. Som jämförelse sålde första generationen i hela 36 548 exemplar, och dieslarna stod för ynka fyra procent. Då får man ha i åtanke att andra generationen tillverkades två år längre än den första! Trots det kan du välja och vraka bland S80 av andra generationen, vare sig du är på jakt efter en bensin- eller dieseldriven bil. Sedan lanseringen av nya S90 i början av 2016 har det sålts 3 908 stycken i landet och dieslarna står för ungefär tre fjärdedelar.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Barnsjukdomar känns nära till hands när man ska försöka sammanfatta Volvos lyxsedaner. Både elektronikstrul och garantiärenden en bra bit över snittbilen.

Intressant nog finns det bara en handfull begagnade exemplar på marknaden. Detta säger en del om hur nöjda ägarna är med sina bilar. Men tekniken i SPA-plattformen som S90 bygger på, har tyvärr inte varit problembefriad. Spökande elektronik har varit tämligen vanligt på S90, och 37 procent av ägarna har haft ett garantiåtagande, det är en bra bit över snittet. Problemen har inte varit fullt så vanligt förekommande som på XC90 eller den senare introducerade V90 där mer än varannan bil behövt någon sorts garantiåtgärd, men de är fler än vad man bör förvänta sig av en bil i den här prisklassen.

Det är också något som gäller andra generationen S80 som uppvisar inte helt smickrande 32 procent garantiåtgärder. Som jämförelse uppger tolv procent av ägarna till senaste generationen BMW 5-serie att de haft ett garantiärende.

S90-ägare berättar om alla sorters elektronikproblem, som blinkande varselljus, displayer som slocknar, infotainmentsystem som startar om spontant och minnesinställningar som glöms bort. Men det vanligast förekommande problemet verkar vara att bilarna drar väldigt mycket ström när de står oanvända. Flera ägare rapporterar nämligen att någon enstaka dag på parkeringen räcker för att bilen inte ska orka dra igång dieselvärmaren.

Utöver detta rapporteras det också om en hel del gnisslande och knarrande från inredningen samt några enstaka fall av gummilister som lossnat, inte speciellt premium kan tyckas. Men alla S90 som rullar på vägarna idag omfattas fortfarande av garanti, och även om det kan vara irriterande att behöva köra iväg till verkstaden ska du inte behöva betala för några defekter. 

ÄGAR-RÖSTER OM...

S80

"Komfort i världsklass." "Härligt vrid i T6:an." "Sköna ventilerade stolar." "Köpte den för V8:ans skull, underbar motor!" "Mycket bra långfärdskomfort."

"Något bränsletörstig." "Anliggande bromsar bak." "Bagageutrymmets ilastningsbredd är alldeles för liten." "Den strulande elektriska handbromsen har inte kunnat åtgärdas." "Hackig växellåda."

S90

"Kul att köra en Volvo som väcker uppmärksamhet." "Den klart bästa Volvo jag har ägt." "Volvo har tagit ett enormt kliv i kvalitetskänsla." "Bilen känns modern, säker, tyst och välbyggd." "En bekväm långfärdsbil."

"Knarrande oljud från paneler och dörrsidor." "Vibrationer i ratt och chassi vid vissa hastigheter." "Om bilen står oanvänd några dygn finns inte batterikapacitet för dieselvärmaren." "Varselljusen blinkar när bilen stått parkerad, och tanklocket har fastnat." "Det finns sällan ström för dieselvärmaren." "Gnisslande bakbroms."

 

Värre blir det om du är sugen på en S80. Bilen tillverkades fram till årsmodell 2016, vilket gör att de allra flesta bilar har passerat den tvååriga nybilsgarantins bäst före-datum med råge. Var således beredd på att pynta ur egen ficka för eventuella problem.

Flera ägare har rapporterat att deras bilar haft anliggande bromsar bak, och ännu fler att hjullagren bak havererat. I vissa fall så tidigt som vid 8 000 mil. S80 har även haft en hel del problem med blåtandsuppkopplingen, men de problemen sträcker sig ofta långt tillbaka och bör vara åtgärdade genom mjukvaruuppdateringar. Även S80 har problem med batteriet, men här rör det sig om att flera ägare klagar på att batteriet gett upp i förtid och behövt bytas ut, en förhållandevis låg kostnad. 

 

S80 får inte huvuden att vända sig på stan. Men det var nog aldrig tanken med den diskreta designen.

Interiören i S80 här i sin senaste tappning efter modellens sista facelift 2013.

Men låt dig inte avskräckas av potentiella problem, hittar du rätt bil åker du riktigt komfortabelt oavsett vilken modell du väljer, och Volvos serviceverkstäder får väl godkänt av ägarna. Servicekostnaderna är också rätt låga jämfört med de tyska konkurrenterna. Den totala milkostnaden för S80 är lite billigareän för S90 men ändå lite drygt fem kronor dyrare per mil än en motsvarande Volvo V70, där värdeminskningen står för i princip hela skillnaden. 

Bor du i Stockholm kan det vara bra att veta inför de kommande miljözonerna att den enda dieselvarianten som är Euro 6-klassad i S80 är D4-motorn, medan samtliga motorer i S90 uppfyller kraven. Men introduktionen av AdBluerening, som ger renare dieselavgaser kom först till S90 från tillverkningsvecka 46 2017.

Produktionen av S90 har för övrigt flyttats till Daqin i Kina, och de första Kinatillverkade bilarna rullade in till Sverige i början av året. Det är med andra ord lite för tidigt att att dra några slutsatser om huruvida det påverkar kvaliteten på bilarna eller inte. Vi återkommer säkerligen i ämnet längre fram i tiden när det finns mer ägardata att tillgå.

Väljer du en begagnad S90 får du en betydligt modernare bil med fler säkerhetsfinnesser och funktioner som till exempel automatisk parkering. S90 får dessutom bättre betyg på i princip allt i vår ägarenkät. Du får även en bil med lika högt betyg i vår begduell som bland annat BMW 5-serie och Mercedes E-klass! Det är med andra ord inte speciellt förvånande att det blir just S90 som går segrande ur denna duell.

Fullpott för design! Volvos nya designspråk går hem hos köparna som numera anger det som främsta köpskäl!

Visst ser interiören bekant ut? Det är samma interör som i V90 och det enda som skiljer mot en XC90 är luftutblåsen.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Volvo S80 2007–2016
Komfort
är det absolut vanligaste köpskälet för sista generationen av Volvo S80.
Säkerhet Inte helt överraskande är säkerhet väldigt viktigt för Volvoköpare.
Kvalitet var också av stor vikt för köparna när de valde S80.

Volvo S90 2016–2018
Design
som huvudsakligt köpskäl för en Volvo, det är sannerligen en ny era för märket!
Säkerhet är dock fortsatt viktigt för kunderna.
Komfort först på tredjeplats säger en del om vilken riktning Volvo tagit med sin direktörsvagn.

KONTROLLPUNKTER

Volvo S80 2007–2016
Servicehistorik
Då äldre modeller kan ha gått riktigt långt vid det här laget är det viktigt att de servats ordentligt under tiden.
Hjullager Har bilen fått nya bakre hjullager? Om den gått långt kan det annars vara bra att räkna med den kostnaden.
Automatlådan kan strula på modellen,ta en provtur och försäkra dig om att den växlar mjukt och fint.

Volvo S90 2017–2018
Elektronik Kontrollera att all elektronik, inklusive infotainment och mobilappen Volvo on Call fungerar som de ska. S90 drabbas nämligen av en hel del elspöken.
Vibrationer i ratten vid motorvägsfart är ett vanligt förekommande problem på S90. I vissa fall har ett byte av bromsskivor åtgärdad problemet.

VÅRT EXPERTRÅD

POMPA OCH STÅT!

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Om du tillhör den sobra skaran människor som fortfarande tycker att en direktörsvagn gör sig bäst med en stor V8 under huven, finns S80 med en Yamahautvecklad 4,4 liter stor V8 och fyrhjulsdrift.

Visst, nya S90 T8 är både starkare, snabbare och snålare. Men den dovt mullrande och urstarka V8:an förvandlar färden till en helt annan upplevelse, och det utan att kosta nämnvärt mycket mer vid pumpen än den 3,2 liter stora sexan enligt ägarna. V8:an ströks dock ur modellutbudet vid första faceliften, vilket gör 2010 till sista årsmodell för motorn. 

Men en äldre bil innebär också lägre värdeminskning, ungefär 13 kronor milen för sista årsmodellen, betydligt lägre än den D5 AWD vi räknat på i exemplet. Plånboksvänligt, så länge du inte kör speciellt långt varje år.