Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?

PREMIUM Det har gått drygt ett år sedan Giulia kom och skakade om i mellanklassen. Har den levt upp till ägarnas förväntningar? Har försäljningen tagit fart? Och hur är den italienska kvaliteten? Krossar den klasskungen BMW 3-serie?
Annons

BMW 3-serie har länge varit herre på täppan när det kommer till att kombinera körglädje och vardagsfunktionalitet. Är detta något som italienska Giulia kan ändra på? Alfa Romeo är kända för att förmedla känslor och förväntningarna på nya Giulia var skyhöga. Äntligen ett hetlevrat alternativ i den populära mellanklassen. Är Giulia en riktig Alfa? Ja, bilen gick rakt in i hjärtat hos såväl motorpress som det svenska folket. ”Jag kör med ett konstant leende på läpparna” och ”Giulia är en Alfa i ett nötskal, fantastiskt chassi och bra styrrespons” är två ägarkommentarer. 

Omdömena om såväl köregenskaper som design och kvalitet var över förväntan. Men ”alfisti” (Alfaägare) har i likhet med nyförälskade en tendens att bara se det positiva alldeles oavsett om något är dåligt. Därför har vi även tittat närmare på felstatistiken (se diagramet nedan) som bekräftar att Giulia verkar förskonad från allvarliga fel. Det rör sig mestadels om elektronikfel och olika garantiärenden. Men här bör tilläggas att de bilar som är betygsatta i vår databas enbart har rullat i snitt 900 mil. Vad kan man säga om framtidsvärdet?

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Typiskt Alfa, klassiskt runda instrument nedtryckta i var sitt rör. Giulia är bakhjulsdriven men finns även att få med fyrhjulsdrift i Quadrofoglio och Veloce-utförandena.
Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Körorienterad interiör och härligt tjock BMW-ratt.

Låt oss titta på hur det det gått med försäljningen. Har den tagit fart? I Sverige såldes det 64 bilar förra året  (84 % diesel och 16 % bensin) och i år har 257 bilar registrerats (37% diesel och 63% bensin). Det är inga stora volymer utifrån ett andrahandsvärdesperspektiv vilket är positivt. Så länge efterfrågan är större än utbudet hålls priserna uppe och mycket tyder på att Giulia kommer hålla ett högt andrahandsvärde.

En snabb skanning av Blocket visar att det i nuläget finns elva stycken begagnade Giulia till salu. Lovande andrahandsvärde och hög tillförlitlighet, men hur är det med ägandekostnader och körupplevelse jämfört med 3-serien? ”Den 3-serie (F30 M-sport) som jag hade tidigare är distanserad med hästlängder vad gäller kördynamik och design, däremot uppvisar den något bättre kvalitetskänsla i vissa detaljer än vad Giulia gör”, skriver en före detta BMW-ägare. Och vi på redaktionen minns hur förvånade vi blev när vi fick vredet till stolsvärmen i handen på en av de tidiga testbilarna. Så viss italiensk ”charm” finns fortfarande kvar. ”Snyggt och prydligt men inte lika solid känsla som i BMW”, skriver en annan ägare. 

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Giulia Quadrofoglio har aktiv frontspoiler samt tak och motorhuv i kolfiber. Startknappen sitter på ratten – precis som i Ferrari F30 och alla Ferrari därefter.
Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
”Bilen är otroligt tyst och mjuk, övergången mellan el och bensin märks i princip inte. Har kört diesel (BMW) i tio år, men den perioden är slut”, skriver en 330e-ägare.

En jämförelse av ägarnas uppgivna förbrukningssiffror visar att Giulias motorer är snålare. Ett plus är att även Alfa erbjuder en snålversion (150-hästars diesel) likt BMW:s efficient dynamic. Men vågar man köpa diesel tänker någon? Ja! En rundringning till flera oberoende bilhandlare tyder på att efterfrågan på dieselbilar inte minskat i realiteten. ”De som kör mycket bil och gillar bilar med prestanda har inte avskräckts, men den klassiska V 70-kunden har däremot blivit en aning mer avvakatande”, berättar en handlare.

Jämförelsen mellan Giulia och 3-serien är jämn på de avgörande punkterna. Milkostnaden skiljer knappt en krona. Tillförlitligheten verkar likvärdig liksom servicepriserna. Däremot talar Giulias temperament till Alfas fördel och det faktum att den är en ovanligare syn på vägarna. Vill du maximera körglädjen och samtidigt inte vara som alla andra, köp Giulia!

Avgörs bilköpet däremot av bagageutrymmets storlek är man förpassad till 3-serie Touring eftersom Giulia inte finns i kombikaross, men vem vet vad framtiden erbjuder. Även om man sagt att Stelvio ska vara det rymligare alternativet i Alfafamiljen kan man inte vara säker. Nyligen släppte Porsche sin första kombi … med det sagt kan allting hända. 

Modellhistorik

Alfa Romeo Giulia

2016 Giulia gör comeback för första gången sedan 1962. Värstingversionen Quadrofoglio har en V6 på 2,9 liter och 510 hk och både tak och motorhuv i kolfiber.
2017 Bland drivlinorna finner vi tvåliters bensin- och dieselmotorer med 180–280 hk samt en miljödiesel 2,2 JTDM på 150 hk. 

BMW 3-serie (F30/F32)

2012 Premiär för den sjätte generationen 3-serie. Nyheter är bland annat turboladdade fyrcylindriga spisar. Raka sexor sitter fortfarande i 330i, 335i, 340i, 330d, 335d, M3 samt i hybridversionen. 
2013 3-serien finns i sedan- och kombiutförande, på Genèvesalongen presenterades 3-serie GT, en halvkombi. Coupé- och cabversionen heter numera 4-serie. Toppmodellen är M3.

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?

Det här tycker läsarna är bra med BMW 3-serie:

”Perfekt körställning.”
”En komplett bil med hög körglädje.”
”Bra vinterbil med fyrhjulsdrift.”
”Jag har Touring-versionen, det är få bilar man både kan åka till Ikea med men även ta en Porsche vid rödljusen.”
”Underbar trots fyra cylindrar.”
”Makalös automatlåda.”

Det här tycker läsarna är dåligt med BMW 3-serie:

”Missnöjd med vägbuller, vindbrus och missljud från inredningen.” ”Lossnad baklykta.” ”Däcktryckskontrollen är inte så bra med 19-tums lågprofildäck och larmar felaktigt.” ”Kolla att dörrlisterna är fräscha.” ”Tutan slutade fungera.” ”Backsensorerna fick bytas på garantin.” ”EGR-ventilen kärvar.” ”Klarlacksläpp.” ”Låg nivå på kylarvätska men givaren indikerar inte.”

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?

Det här tycker läsarna är bra med Alfa Romeo Giulia:

”En underbar bil som fler borde prova.”
”Körglädje och design är i världsklass för biltypen.”
”Alfa har höjt sig ordentligt på de flesta plan och skapat en spännande plattform för Giulia och kommande modeller.”
”Min BMW 2,0 diesel känns som en traktor i jämförelse med Giulia.”

Det här tycker läsarna är dåligt med Alfa Romeo Giulia:

”Trasigt spolarmunstycke.”
”Standardstolarna är undermåliga.”
”Det låsningsfria nyckelsystemet slutade fungera.”
”Nyansavvikelse på dörrhandtagen utvändigt, åtgärdades med omlackering.”
”Ett tändstift gick sönder, jag fick bärga bilen.”
”Det är svårt att hitta en bra verkstad.”
”Motorn misständer vid kallstart.”

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Kvalitetsbrister: Det är i synnerhet elektronik och knarrande inredning som felar. En första genomgång visar att Giulia håller väl.
Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?

Ägarnas köpskäl

Alfa Romeo Giulia 2016–2017

Körglädje Känsla så det räcker och blir över. 
Design Sexig italiensk design.
Varumärke Äger man en alfa är man en alfisti, det säger väl allt?

BMW 3-serie 2012–2017

Körglädje BMW:s löfte till kunden.
Kvalitet Pålitliga, driftsäkra bilar av hög kvalitet.
Design BMW:s formspråk lockar köpare.

Kontrollpunkter

Alfa Romeo Giulia 2016–2017

Nyansskillnad på dörrhandtagen – har lösts genom omlackering på garantin.
Service Flera ägare är missnöjda med hur de blivit bemötta på märkesverkstäderna.
Spolarmunstycket fälls inte tillbaka till sitt innerläge.

BMW 3-serie 2012–2017

Fördelningslåda till xDrive går sönder.
Bagageluckan Problem med den automatiska öppningen/stängningen.
Inbrott BMW är i större utsträckning drabbade av inbrott och stölder av navigationsystem, airbags, sporstolar m.m. DNA-märkning rekommenderas och kan verka avskräckande.
Run flat-däcken är spårkänsliga och ger högt däckljud vilket retar många ägare.
EGR–ventil kärvar och verkar vara en återkommande felkälla. 

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?
Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?

Vårt expertråd

Har du modet att prova något nytt? Alla älskar Giulia men få köper den. I denna begduell får vi svaret svart på vitt. Giulia är minst lika bra som 3-serien om inte bättre. Den är mer av en upplevelse, mer sinnlig, en uppsyn. Och en bra körmaskin. Ägandekostnaderna skiljer inte nämnvärt. Hur kommer du välja nästa gång du köper bil? 

Finns det utrymme för något nytt i garaget? Något annorlunda? ”Hellre ett känt helvete än ett okänt paradis” var det någon som sade, och jag klandrar ingen. Vi människor fattar så många beslut dagligen om alltifrån vad vi ska äta till lunch, vad vi ska ha på oss till mer livsavgörande beslut. Därför kopplar vi gärna på autopiloten när vi kan. Jag är likadan, föredrar ”min” matbutik (så länge den är good enough) fastän det finns billigare, närmre etc. Varför? i min affär har jag nämligen varornas placering i muskelminnet. Men att köpa bil är inte som att handla Felix ketchup. Så nästa gång du ska välja bil, ska du göra som du alltid gjort eller våga prova något nytt?

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Begtest: Är Alfa Giulia ett bättre köp än BMW 3-serie?

Begduellen var ursprungligen publicerad i auto motor & sport nr 23/2017

Annons
Annons
Rulla till toppen