Begtest: Volvo XC70 mot Volvo V90 Cross Country

Begtest: Volvo XC70 mot Volvo V90 Cross Country
Volvo XC70 eller Volvo V90 Cross Country – vilken ska jag välja som begagnad? Vi har svaret. Foto: Volvo

Villa, Volvo, vovve. Men vilken Volvo ska man välja? Om villan är belägen utefter en grusväg, och vovven är större än en chihuahua, kan Cross Country vara svaret! Folkhemsfavoriten XC70 tillverkas inte längre, men efterföljaren V90 CC premiärvisades i september i fjol och har börjat hitta ut på begagnatmarknaden. Begagnade exemplar går att hitta från ungefär 400 000 kronor, både om du tittar på den svenska marknaden och utomlands. Något dyrt kan tyckas med tanke på att nypriset är från 378 000 kronor, men det rör sig om välutrustade D4-bilar. 

Är du sugen på den starkare D5-motorn får du räkna med att lägga till ungefär 100 000 kronor, men då får du även bilen i Pro-utförande med tillhörande 19-tumsfälgar och läderklädsel. Utbudet av begagnade bilar är rätt tunt, och består till nästan lika liten del av D4- och D5-modeller.

Bensinversionerna T5 och T6 kan du nästan glömma att hitta som begagnade. Sista generationen av XC70 däremot, finns det nästan oändligt många begagnade exemplar av. Inte så konstigt kanske med tanke på att Volvo tillverkat hela 244 016 stycken. 63 669 av dessa för den svenska marknaden, och över hälften byggdes under modellens tre sista kalenderår.

 

Kombikaross, fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång. Volvo XC70 är som gjord för svenska vintervägar.

Designen har tagit ett jättekliv med nya V90 Cross Country. Aldrig tidigare har Volvos skogsmulle sett så sofistikerad ut.

Som spekulant kan du således vara riktigt kräsen, speciellt om du letar efter en nyare årsmodell! Tidiga exemplar går att hitta från ungefär 70 000 kronor, men räkna med minst 100 000 kronor om du vill ha en bil som gått under 20 000 mil. I andra änden av skalan hittar man bilar av sista årsmodellen med strax under 2 000 mil på mätaren, knappt inkörda med Volvomått mätt. Räkna med att betala mellan 300 000 och 380 000 kronor. 

Även om sista generationen av XC70 hängt med sedan 2007 är modellen inte helt fri från problem. Vanliga fel är automatlådor som slänger i växlarna vilket resulterar i en väldigt ryckig färd. Plastdetaljerna på karossen har en tendens att trilla av, så känn efter att alla skärmbreddare och lister verkligen sitter fast på bilen. Ägare rapporterar också att bakdörrar och elhissar kan strula vintertid. Årsmodell 2016 med D5-motor, återkallade Volvo för en omprogrammering av motorstyrningen. Se till att detta är gjort på bilen du eventuellt tänker köpa, annars riskerar du att den spontant startar om sig och tappar broms- och styrservoverkan under tiden. Något som både hänt och uppmärksammats i media i fjol.

Den uppdaterade interiören i XC70 får många betydligt modernare bilar att skämmas.

Interiören i V90 domineras av den stora pekskärmen i mitten.

Volvos nya SPA-plattform (XC90/S90/V90) är inte helt utan problem den heller. Som spekulant på en begagnad V90 CC bör du kika efter följande problem som drabbat plattformen: Dålig passform på karossplåtarna är något som var mest framträdande på XC90, men även V90 omfattas till viss del av fenomenet. Tydligast ser du detta genom att titta på höger bakdörr, sitter den rätt och sluter den tätt när du stänger den?

V90 CC verkar av vår ägarundersökning att döma även drabbas av de elspöken som V90 drogs med vid lanseringen. Ägare rapporterar fel på bland annat klimatanläggningen och anslutningen till Volvos On Call (VOC) smartphone-app. 

Undersök när bilen senast fick en mjukvaruuppdatering, då de flesta felen verkar avhjälpas med just en uppdatering av mjukvaran. Kolla även om bilen du är spekulant på går helt vibrationsfritt vid 110–120 kilometer i timmen. V90 CC levereras med två års nybilsgaranti, vilket gör att samtliga begagnade modeller idag fortfarande omfattas av garanti i minst ett år till, men det kan vara skönt att slippa ett verkstadsbesök direkt efter köp. Bägge bilarna har väldigt snarlika ägarkostnader, och som du kan läsa i inforutan om underhållskostnaderna är även servicekostnaderna näst intill identiska. 

Utöver den uppenbara skillnaden i pris är den stora olikheten bilarna emellan faktiskt värdeminskningen, där V90 inte helt oväntat tappar lite mer i värde än XC70 de kommande tre åren. Något du bör vara uppmärksam på är att det i skrivande stund är lite väntetid på fabriksnya V90. Vilket gör att värdeprognospriserna för V90 ligger något under de faktiska begagnatpriserna i Sverige just nu. Köper du således en V90 Cross Country lagom till att det här numret hittar ut i butikerna, riskerar du att åka på en ännu något högre värdeminskning de kommande åren.

Oavsett vilken Volvo Cross Country du väljer, gör du ett bra begagnatköp. Men V90 Cross Country är en modernare konstruktion som visat sig vara lite mindre problembenägen än XC70 och dessutom roligare att både köra och tanka, vilket gör den till vinnaren av denna duell.