Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell

PREMIUM Villa, Volvo, vovve. Men vilken Volvo ska man välja? Om villan är belägen utefter en grusväg, och vovven är större än en chihuahua, kan Cross...
Annons

Villa, Volvo, vovve. Men vilken Volvo ska man välja? Om villan är belägen utefter en grusväg, och vovven är större än en chihuahua, kan Cross Country vara svaret! Folkhemsfavoriten XC70 tillverkas inte längre, men efterföljaren V90 CC premiärvisades i september i fjol och har börjat hitta ut på begagnatmarknaden. Begagnade exemplar går att hitta från ungefär 400 000 kronor, både om du tittar på den svenska marknaden och utomlands. Något dyrt kan tyckas med tanke på att nypriset är från 378 000 kronor, men det rör sig om välutrustade D4-bilar. 

Är du sugen på den starkare D5-motorn får du räkna med att lägga till ungefär 100 000 kronor, men då får du även bilen i Pro-utförande med tillhörande 19-tumsfälgar och läderklädsel. Utbudet av begagnade bilar är rätt tunt, och består till nästan lika liten del av D4- och D5-modeller.

Bensinversionerna T5 och T6 kan du nästan glömma att hitta som begagnade. Sista generationen av XC70 däremot, finns det nästan oändligt många begagnade exemplar av. Inte så konstigt kanske med tanke på att Volvo tillverkat hela 244 016 stycken. 63 669 av dessa för den svenska marknaden, och över hälften byggdes under modellens tre sista kalenderår.

 

Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Kombikaross, fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång. Volvo XC70 är som gjord för svenska vintervägar.
Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Designen har tagit ett jättekliv med nya V90 Cross Country. Aldrig tidigare har Volvos skogsmulle sett så sofistikerad ut.

Som spekulant kan du således vara riktigt kräsen, speciellt om du letar efter en nyare årsmodell! Tidiga exemplar går att hitta från ungefär 70 000 kronor, men räkna med minst 100 000 kronor om du vill ha en bil som gått under 20 000 mil. I andra änden av skalan hittar man bilar av sista årsmodellen med strax under 2 000 mil på mätaren, knappt inkörda med Volvomått mätt. Räkna med att betala mellan 300 000 och 380 000 kronor. 

Även om sista generationen av XC70 hängt med sedan 2007 är modellen inte helt fri från problem. Vanliga fel är automatlådor som slänger i växlarna vilket resulterar i en väldigt ryckig färd. Plastdetaljerna på karossen har en tendens att trilla av, så känn efter att alla skärmbreddare och lister verkligen sitter fast på bilen. Ägare rapporterar också att bakdörrar och elhissar kan strula vintertid. Årsmodell 2016 med D5-motor, återkallade Volvo för en omprogrammering av motorstyrningen. Se till att detta är gjort på bilen du eventuellt tänker köpa, annars riskerar du att den spontant startar om sig och tappar broms- och styrservoverkan under tiden. Något som både hänt och uppmärksammats i media i fjol.

Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Den uppdaterade interiören i XC70 får många betydligt modernare bilar att skämmas.
Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Interiören i V90 domineras av den stora pekskärmen i mitten.

Volvos nya SPA-plattform (XC90/S90/V90) är inte helt utan problem den heller. Som spekulant på en begagnad V90 CC bör du kika efter följande problem som drabbat plattformen: Dålig passform på karossplåtarna är något som var mest framträdande på XC90, men även V90 omfattas till viss del av fenomenet. Tydligast ser du detta genom att titta på höger bakdörr, sitter den rätt och sluter den tätt när du stänger den?

V90 CC verkar av vår ägarundersökning att döma även drabbas av de elspöken som V90 drogs med vid lanseringen. Ägare rapporterar fel på bland annat klimatanläggningen och anslutningen till Volvos On Call (VOC) smartphone-app. 

Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell

Undersök när bilen senast fick en mjukvaruuppdatering, då de flesta felen verkar avhjälpas med just en uppdatering av mjukvaran. Kolla även om bilen du är spekulant på går helt vibrationsfritt vid 110–120 kilometer i timmen. V90 CC levereras med två års nybilsgaranti, vilket gör att samtliga begagnade modeller idag fortfarande omfattas av garanti i minst ett år till, men det kan vara skönt att slippa ett verkstadsbesök direkt efter köp. Bägge bilarna har väldigt snarlika ägarkostnader, och som du kan läsa i inforutan om underhållskostnaderna är även servicekostnaderna näst intill identiska. 

Utöver den uppenbara skillnaden i pris är den stora olikheten bilarna emellan faktiskt värdeminskningen, där V90 inte helt oväntat tappar lite mer i värde än XC70 de kommande tre åren. Något du bör vara uppmärksam på är att det i skrivande stund är lite väntetid på fabriksnya V90. Vilket gör att värdeprognospriserna för V90 ligger något under de faktiska begagnatpriserna i Sverige just nu. Köper du således en V90 Cross Country lagom till att det här numret hittar ut i butikerna, riskerar du att åka på en ännu något högre värdeminskning de kommande åren.

Oavsett vilken Volvo Cross Country du väljer, gör du ett bra begagnatköp. Men V90 Cross Country är en modernare konstruktion som visat sig vara lite mindre problembenägen än XC70 och dessutom roligare att både köra och tanka, vilket gör den till vinnaren av denna duell.

Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell

Modellhistorik

Volvo XC70 2008–2016
2007 XC70 lanseras sent på hösten som årsmodell 2008.
2009 DRIVe-versionen lanseras och utlovar (för klassen) låga förbrukningssiffror med sin framhjulsdrift.
2011 XC70 Ocean Race Edition släpps och har i vanlig ordning unika detaljer både interiört och exteriört som för tankarna till segling.
2012 XC70 får en facelift som huvudsakligen lyfter den åldrande interiören till en mer modern standard, på utsidan är det i princip de nya backspeglarna som syns.
2015 Classicmodellen lanseras och markerar generationens slut.

Volvo V90 Cross Country 2016–
2016 V90 Cross Country lanseras drygt ett halvår efter den vanliga versionen av V90.

Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell
Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell

Ägarnas köpskäl

Volvo XC70 2008–2016
Säkerhet Alla vet att Volvo gör säkra bilar.
Komfort Förarstolarna i XC70 går inte av för hackor.
Utrymmen Kombikarossen sväljer med enkelhet både passagerare och last.

Volvo V90 CC 2016–
Säkerhet Vad är tryggare än en Volvo med fyrhjulsdrift?
Design placerar sig något oväntat över komfort.
Komfort V90 Cross Country är en bekväm bil.

Begtest: Volvo XC70 mot V90 CC i spännande duell

Kontrollpunkter

Volvo XC70 2008–2016

Återkallning Första årsmodellerna återkallades för problem med krockkuddarna i B-stolpen, sista årsmodellen för en omprogrammering av D5-motorn.
Automatlådan Kontrollera att växlingarna sker mjukt och utan missljud.
Plastdetaljer på karossen har en tendens att trilla av, känn efter att skärmbreddare och lister verkligen sitter fast. 

Volvo V90 CC 2016–
Elektronik
V90 drabbas av en del elspöken, kontrollera anslutningen till VOC-appen, klimatanläggningens funktion samt om bilen fått någon mjukvaruuppdatering.
Karosspassning Dålig passform på karossplåt är vanligast på XC90, men även V90 omfattas av problemet. Kolla inpassning på bland annat höger bakdörr.
Vibrationer En del ägare uppger att de känner vibrationer vid 110–120 km/h. 

Vårt expertråd

Det har nämnts förut, men det är värt att nämna igen. Diesel som drivmedel för personbilar går en allt osäkrare framtid till mötes. Det faktum att tyska auto motor und sport upptäckte att Volvos dieslar var bland de smutsigaste i ett stort avgastest tidigare i år gör inte saken bättre. Ta därför värdeminskningssiffrorna med en försiktig nypa salt. Det kan mycket väl visa sig att värdeminskningen blir mer påtaglig än förutspått. I det läget har en billigare XC70 av sista årsmodellen mindre värde att tappa, och den är på inget sätt en dålig bil. Inte ens jämfört med nya V90 Cross Country.

Andrew Petrykowski
Begagnatredaktör

Annons
Annons
Rulla till toppen