Begduell: BMW 5-serie eller Mercedes E-klass?

Nya BMW 5-serien har snart varit ute på marknaden i ett år, men hur nöjda är ägarna, och hur mäter den sig mot Mercedes E-klass som begagnad?

I artikeln redovisar vi bilarnas svaga och starka sidor, ägarnas köpskäl, prisutveckling, modellhistorik, ägarkostnad och typiska fel som man bör kontrollera innan köp. Slutligen berättar vår expert vilken bil som är bästa valet.

Begduell: BMW 5-serie eller Mercedes E-klass?

I vårt nybilstest av nya BMW-5-serie (03/2017) hamnade den efter E-klass med en endaste poäng. Men hur ser det ut om vi jämför bilarna som begagnade? E-klass har varit med sedan 2016, det är med andra ord inte konstigt att det finns betydligt fler begagnade exemplar av den än av nya 5-serien som lanserades tidigt i år. Begagnatpriserna börjar på ungefär 340 000 kronor och sträcker sig hela vägen upp till 800 000 kronor. I den övre delen av prisspannet hittar vi M550i xDrive, E 400 och även någon enstaka AMG E 43. 

Strax därunder hittar vi hybriderna E 350 e samt 530e för mellan 500 000 och 600 000 kronor. Ett strålande val om man både vill ha prestanda och möjligheten att kunna köra i Stockholms innerstad framöver, men mer om det senare. För ungefär samma pengar finns de starka dieselsexorna E 350 d samt 530d med drygt tusen mil på mätaren, och ytterligare 100 000 kronor billigare om du kan tänka dig en bil som redan hunnit avverka flera tusen mil.

Men de absolut vanligaste modellerna på begagnatmarknaden är de fyrcylindriga tvålitersdieslarna. I Mercedes fall är det bakhjulsdrivna E 220 d och i BMW:s fall fyrhjulsdrivna 520d xDrive. Räkna med att betala från ungefär 340 000 kronor för en E 220 d i Avantgardeutförande med ungefär 3 000 mil på mätaren, och från strax under 400 000 kronor för en 520d xDrive med M sportpaket och drygt tusen mil på mätaren. Vid en hastig blick kan det verka som att BMW:n går att hitta betydligt billigare än så, men det beror på att nya 5-serie (G30) är förvillande lik föregående generation (F10), som även den tillverkades fram till 2017 års modell. 

Prisbilden utomlands är väldigt snarlik, och med tanke på det i alla fall i Mercedes fall gedigna utbudet av bilar på hemmaplan, finns det ingen vettig anledning till att leta efter bilarna utanför Sverige.

Ägare av nya 5-serien rapporterar att bilen är betydligt mer problemfri än föregående generation, det gäller både om vi kikar på den senaste årsmodellen och hela F10-generationen. Även i Mercedes fall uppger ägare av nya E-klass (W213) att den är mer problemfri än föregående generation (W212), om än marginellt. Mercedes har dock haft problem med återkallningar i rätt stor utsträckning. 

"Förvånansvärt pigg med 'lilla' motorn", säger en BMW-ägare.

De flesta har inte varit modellspecifika för just E-klass. Men bilen har återkallats för bland annat fel i ratten som förhindrar krockkudden från att lösa ut, på grund av brandrisk och för en mjukvaruuppdatering av motorn som ibland tappade kraft.

BMW 5-serie har i skrivande stund inte återkallats för någonting. Faktum är att 5-serien klarar sig väldigt bra i vår enkät och får i det ses som problemfri. E-klass verkar lida av lite elektronikproblem, men är inte någonstans i närheten av de barnsjukdomar som drabbat klasskonkurrenter som till exempel Volvo S/V90. Tyskarna tycks ha fått kläm på det här med att bygga relativt problemfria premiumbilar i den övre mellanklassen. Det är med andra ord kanske inte så konstigt att E-klass och 5-serie är så vanliga tjänstebilsval.

Men vad betyder det för dig som begagnatspekulant? Först och främst, även om bilarna inte uppvisat några allvarliga barnsjukdomar betyder det inte att varje exemplar är garanterat problemfritt. Vår ägarundersökning vittnar om ägare som haft problem med klimatanläggningar och diverse elproblem som till exempel blåtandsanslutningen i bägge bilarna. Det är därför viktigt att i vanlig ordning undersöka bland annat infotainmentsystemets funktion innan köp. 

Även om båda modellerna fortfarande omfattas av nybilsgaranti är det aldrig kul inleda ägandet med ett verkstadsbesök. Bilarnas popularitet som tjänstefordon innebär också att ett stort antal kommer att hitta ut på begagnatmarknaden inom två till tre år, vilket kan komma att påverka andrahandsvärdet negativt.

Något annat som troligen kommer att påverka andrahandsvärdet negativt framöver är det nyligen fattade beslutet om miljözoner i Stockholm, där delar av staden kommer att få ett dieselförbud. Det här betyder inte på något sätt att dieselbilen som sådan är död och att din tilltänkta E-klass-/5-seriediesel kommer att bli värdelös om två år, men det är värt att ha i beaktande. Om du däremot införskaffar en E 350 e eller 530e, kan du nog räkna med att andrahandsvärdet påverkas positivt framöver.

5-serien och E-klass växlar slag mellan ronderna, och det är nästan omöjligt att utse en vinnare av denna begduell. Men det blir ändå BMW 5-serie som avgår med segern. Bägge bilarna har en hög milkostnad och hamnar i botten på skalan, men 5-serien är något snällare mot plånboken. 

"En underbar bil att färdas i, särskilt på långresa genom Europa", säger en Mercedes-ägare.

"AC:n har slutat fungera två gånger sedan jag köpte bilen", skriver en BMW-ägare.

BMW Mercedes
"Förvånansvärt pigg med 'lilla' motorn." "Makalöst härlig bil att köra. Till stor del drivlinans förtjänst, men även komforten har höjts ett par snäpp sedan F10." "Nya 530d är tystare och känns lyxigare än den gamla." "En fantastisk bil med fantastisk komfort." "En mycket trevlig bil med en nästan osannolikt låg förbrukning med tanke på storleken." "Underbar växellåda." "Kvalitetskänslan är på topp." "Nya E-klass är en helt fantastisk bil, har aldrig varit så här nöjd." "En underbar bil att färdas i, särskilt på långresa genom Europa." 
"Vibration/missljud från panoramaglastaket." "Motorlampan lyser utan fel, tredje gången jag lämnar in den för uppdatering av programvara." "AC:n har slutat fungera två gånger sedan jag köpte bilen." "Byte av två stycken turboaggregat." "Vid leverans kom jag 75 meter innan motorlampan lyste och jag var tvungen att stänga av bilen omedelbart." "FM-radion har usel mottagning med störningar." "Jag hade högre förväntningar på ljudisolering från däckbuller." "Omständligt infotainmentsystem. Telefonlistorna visar bara uppringda eller inkomna samtal." "Nyckeln tappade kontakt med bilen." 

"Jag hade högre förväntningar på ljudisolering från däckbuller", skriver en Mercedes-ägare.

Ägarnas köpskäl
BMW 5-serie G30 2017–2018 Mercedes E-klass 2016–2018

Körglädje BMW:s löfte till kunden.

Kvalitet Pålitliga, driftsäkra bilar av hög kvalitet.

Design BMW:s formspråk lockar köpare.

Komfort Mercedes, när du vill åka bekvämt.

Kvalitet Pålitliga, driftsäkra bilar av hög kvalitet.

Design Mercedes nya designspråk går hem hos köparna.

Kontrollpunkter
BMW Mercedes

Panoramatak Några ägare har haft problem med panoramataket på sina bilar.

AC Enstaka ägare har rapporterat om krånglande AC.

Insynskydd Är något som strular, men det gäller enbart kombiversionen av 5-serien (G31).

Återkallelse Undersök om bilen du är spekulant på omfattats av någon av alla återkallelser Mercedes haft, samt om åtgärderna är utförda.

Elektronik Särskilt infotainmentsystemet med 3G-uppkoppling och blåtandssynk är värt att undersöka, då många ägare rapporterar att detta strular på modellen. 

   

FELRAPPORTEN
Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Strålande Resultat för BMW med både problem och garantiärenden långt under snitt. Det är dock inte riktigt samma visa för Mercedes, där en del ägare rapporterar elektronikfel och garantiåtaganden.

Expertrådet

Då var det äntligen spikat! 

Stockholm kommer att få miljözoner med dieselförbud och det dröjer nog inte alltför länge innan fenomenet sprider sig till andra städer i Sverige.

Det betyder att just för tillfället kan det vara läge att avvakta med att köpa en dieselversion av 5-serien/E-klass för att se hur priserna utvecklar sig. Bilpriser.se har försiktigt justerat ned sina prognoser för dieselversionerna av både 5-serien och E-klass. Hybriderna E 350 e och 530e är det däremot ett strålande köpläge på just nu, om du kan hitta någon till salu vill säga!

Beträffande vilken av tillverkarna du bör välja, handlar det till syvende och sist om vad du prioriterar i din nästa premiumbil. Är du ute efter sport och spänst väljer du med fördel BMW 5-serie. Föredrar du istället komfort är E-klass förmodligen rätt bil för dig.