Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!

PREMIUM Land Rover möter Land Cruiser. Vill du ha din terrängbil spartansk eller lyxkryddad? Brittisk eller japansk? Vi jämför och ägarna tycker till.
Annons

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för våra prenumeranter. Tack för att du gjort ett bra val och stöttar journalistiken på auto motor & sport och Recharge!


När Toyota år 1954 behövde komma på ett namn till sitt terrängfordon var det huvudsakligen ett brittiskt fordon man såg som huvudkonkurrent, nämligen Land Rover. Spolar vi fram bandet några år tillverkar Land Rover numera flera modeller och evolutionen av det fordon Toyota först såg som sin konkurrent heter idag Land Rover Defender.

Defender i den form vi känner nu har tillverkats sedan åttiotalet, den viktigaste milstolpen för modellen var 1990 efter att Land Rover lanserade sin andra modell kallad Discovery. Då var det dags för gamlingen som tidigare bara hetat 90 och 110 (för axelavståndet mätt i tum) att få ett riktigt modellnamn.

En Defender går att få i flera olika konfigurationer. Förutom 90-, 110- och den något mer udda 130-modellen finns Defender som tre- samt femdörrars kombi, enkel- samt dubbelhyttspickup och även som tvådörrars hardtop. Den har även släppts i en myriad av specialversioner under åren. Men bortsett från lite nya motorer och smärre uppdateringar har utbudet varit mer eller mindre detsamma sedan 1983.

Toyota däremot har med jämna mellanrum släppt nya modeller av Land Cruiser sedan bilen först fick sitt namn 1954. Vi skulle kunna avsätta ett helt nummer av tidningen till att avhandla samtliga modellerna. Men idag fokuserar vi främst på J100-generationen av den större Land Cruisern, samt lite på de mindre 90- och 120-modellerna som såldes under 100-generationens tioåriga livscykel.

Felrapporten

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Land Rover Defender och Toyota Land Cruiser av denna generation är som natt och dag! Toyotan klår till och med de flesta moderna rivalerna i pålitlighet.. (Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Likt Defender finns nämligen Land Cruiser i både en stor och en något mindre (men fortfarande) stor modell. Olikt Land Rover är det i Toyotas fall betydligt mer än axelavståndet som skiljer mellan modellerna. Den urstarka V8:ans och dieselsexans ”ta dig fram var du vill i terrängen”-pondusen hittar man inte oväntat i den större 100-modellen, den mindre har istället begåvats med bränslesnålare V6:or och dieselfyror.

Den stora modellens tillförlitlighet som bland annat ägarenkäten vittnar om (och även det faktum att bilen varit NATO:s förstahandsval) gör att den är väldigt populär runt hela globen. Många exemplar letar sig nämligen bort från den svenska begagnatmarknaden vilket gör den svår att hitta. Vill du slippa leta i exempelvis Tyskland, går det betydligt lättare att nosa upp de mindre 90- samt 120-modellerna hemma i Svedala. Defender finns det många fler begagnade av i Sverige, främst nyare årsmodeller. Om det beror på en mättad internationell marknad, eller på att modellen inte är lika problemfri låter jag vara osagt. Men svaren från vår ägarenkät visar i alla fall på att Defender inte alls är lika pålitlig som Land Cruiser, den enklare konstruktionen till trots. 

Som begagnatspekulant bör du på Defender hålla ett extra öga på rost på torpedväggen precis under vindrutan, då det är en vanlig rostfälla. Men kolla även ramen och krockbalkarna om det är en äldre bil. På Land Cruiser 100 kan det vara bra att undersöka framdiffens funktion och skick, i alla fall om du planerar att köra bilen offroad. Är det en bensin-V8 du tittar på är de i princip skottsäkra, men dieselsexan är inte fullt så tålig och behöver regelbundna oljebyten. Se till att dessa är gjorda. 

När det kommer till ägandekostnaderna är bägge bilarna tämligen billiga för klassen. I alla fall om man jämför dem med nyare konkurrenter i suvsegmentet. Ta dock värdeminskningen i vårt rostnad blir det dock inte helt oväntat den modernare handlare kommer således både att gatt ge dig mer i inbyte, men också ta mer betalt. Missa inte heller ate dig mer i inbyte, men också ta mer betalan som tar hem segern i denna duell. Men det här är inte nödvändigtvis bilar man köper med hjärnan lika mycket som med hjärtat. Därför kan Defendern mycket väl vara det bättre köpet om du exempelvis vill gå med i vad ägarna kallar ”Sveriges bästa märkesklubb” och testa bilen i miljöer där den är som mest hemma.

MODELLHISTORIK

Land Rover Defender

1983 Land Rover ersätter den gamla Series III med modellerna 90 samt 110, även kallade ”Ninety” och ”One ten”. Numret står för bilens axelavstånd mätt i tum.
1985 En något längre modell designad för tyngre laster, kallad 127, släpps. Numret står återigen för axelavståndet. 
1990 Med introduktionen av Discovery året innan döper Land Rover om modellen till Defender för att undvika förvirring.
2007 Defender får en facelift som främst består av modernare motorer för att möta striktare avgaskrav och omarrangerade säten.
2012 Defender får återigen en ny dieselmotor.

Toyota Land Cruiser 

1998 Land Cruiser 100 släpps och ersätter den utgående 80-modellen. Med individuellt fjädrad framvagn betonas komforten i den nya bilen.
2003 Land Cruiser 100 får en facelift och den mindre Land Cruiser 90-modellen ersätts av nya Land Cruiser 120.
2006 Land Cruiser 100 får ytterligare en facelift med bland annat LED-bakljus.

Ägarna om sina bilar

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Defender av årsmodell 2013. Eller var det 2003? Det är knappt att ett tränat öga kan urskilja de olika modellåren.

Defenderägarna älskar

”Tar sig fram överallt och med stil.”
”En livsstil på hjul.”
”Den bästa märkesklubben i Sverige.”
”Det är inte ett fordon, det är en livsstil!”
”Hur charmig som helst.”
”En Defender är aldrig riktigt hel, å andra sidan är det aldrig riktigt sönder heller!”
”En mycket praktisk bil för allsidigt användande, utan en massa onödigt lullull.”
”Oöm, lastar som en lastbil och drar allt.”

Defenderägarna gillar inte

”Värmepaketet är inte riktigt anpassat för nordiskt klimat.”
”Fick byta styrdämparen och något mer i framvagnen på grund av glapp och vibrationer.”
”Rost i dörrar och i ramen.”
”Rost i ram och torpedvägg.”
”Lacken släpper på grund av galvanisk korrosion.”
”EGR rasade efter 6000 mil.”

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Från utsidan ser Land Cruiser ut som vilken stor suv som helst för den oinsatte.

Land Cruiserägarna älskar

”Fantastisk kvalitet och brett användningsområde!”
”Kungen bland kungarna i suvsegmentet.”
”Den bästa och skönaste bil jag haft.”
”En fantastisk terrängbil för en aktiv fritid.”
”Min femte Land Cruiser.”

Land Cruiserägarna gillar inte

”Sensorerna till luftfjädringen oxiderade.”
”Den drar lite väl mycket bensin.”
”Trasiga plastdetaljer.”
”Svårt att spänna fläktremmen som slirar alldeles för lätt.”
”Den är lite ovanlig så man måste räkna med att serviceverkstaden inte kan den även om man går till märkesverkstad.”

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
För att fira av modellen släppte Land Rover en specialversion av Defender med tilltuffat utseende och V8 kallad Defender Works V8.

Ägarnas köpskäl

Land Rover Defender 1983–2017

Körglädje En annan sorts körglädje.
Design Det är omöjligt att missa en Defender.
Annat Terrängegenskaper och märkesklubb.

Toyota Land Cruiser 1998–2007

Utrymmen Bagageutrymmen som en lastbil.
Kvalitet En bil som håller för i princip allt.
Komfort Ovanligt ombonat för perioden.

Kolla detta innan du köper!

Land Rover Defender 1983–2017

Rost på gamla modeller. Kolla särskilt i området precis under vindrutan ut mot sidorna samt tvär- och krockbalkarna men även ramen.
Karosskador Då många bilar används offroad uppstår det lätt plåtskador. Undersök skadorna och plåten i allmänhet efter dåliga lagningar. Aluminiumdurkplåt på karossdelarna kan vara ett tecken på bakomliggande hål eller oxidering.

Land Cruiser 100 1998–2007

Främre differentialen är det närmaste man kan komma en svag länk på modellen. Undersök dess funktion och skick.
Service Tittar du på dieselmotorförsedda Land Cruiser är det viktigt att kolla att oljebyten utförts regelbundet. Självfallet ska även en bensinare vara ordentligt servad.

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Interiört har det hänt mer med Defender efter faceliften 2007. Så här ser det ut i 2013 års modell.
Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Spartanskt är inte ett ord man kan använda för att beskriva interiören i Land Cruiser. Här sitter man mycket mer ombonat än i Defender.
Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!

Experten: ”Ständigt sug efter de här bilarna”

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Med senaste tidens debatt om införande av miljözoner har dieselbilars värde gjort en än så länge försiktig dykning i landet. Defender däremot ser inte ut att påverkas av rädslan som kommer med ett förbud mot att köra i innerstaden. Då kundbasen är tämligen nischad men ändå omfattande råder det ett ständigt sug efter bilarna. Det faktum att Defender slutade produceras förra året, och att Land Rover förväntas släppa en Defender senare i år fullmatad med moderniteter verkar snarare ha ökat efterfrågan på modellen. 

Funderar du på att köpa en Defender är det troligen ett bra läge nu, då väldigt få ägare lär byta upp sig från sin nuvarande modell till den nya. Efterfrågan och därmed priserna lär snarare öka när fler får upp ögonen för bilen i och med nylanseringen.

Flera urusla betyg i begagnatduellen – men stort habegär!

Annons
Annons
Rulla till toppen