Begduellen: Mercedes GLA mot Volvo V40 CC

Premium Man vet aldrig vilka hinder man möts av i storstadsdjungeln. Därför tar vi idag en titt på två sportiga golfklassare på styltor. Vad tycker ägarna om Mercedes GLA och Volvo V40 CC?

Begduellen: Mercedes GLA mot Volvo V40 CC

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Nåväl, styltor är kanske att ta i. V40 Cross Country är med 15 centimeters markfrigång något högre än vanliga V40. Men den är ändå lägre än Mercedes GLA med sina 16 cm och i bägge fallen är det långt kvar till riktiga kompaktsuvar som exempelvis XC60 som har 23 cm. Men behöver man verkligen mer markfrigång i de miljöer där dessa bilar normalt vistas? Får man tro ägarna räcker det oftast galant för dessa två. 

När Volvo lanserade V40 Cross Country var man noga med att poängtera att det inte var en XC-modell och således inte en utpräglad crossover. Detta kanske förklarar varför Volvo vid lanseringen enbart hade fyrhjulsdrift som tillval till den största bensinmotorn T5. Även om fyrhjulsdrivningen senare blev tillval till den något billigare T4-motorn är de strikt framhjulsdrivna bilarna absolut vanligast att hitta som begagnade. 

När det kommer till lanseringen av GLA var det inte riktigt samma visa, men även här är drivning på de två främre hjulen mycket vanligt på begagnatmarknaden. Förvänta dig inte heller en speciellt praktisk bil oavsett vilken av dessa två du väljer. Volvo har ett förvånansvärt litet bagageutrymme och ett hopplöst insteg till det trånga baksätet, något som är väldigt tydligt i ägarenkäten där både V40 och V40 Cross Country får lika låga betyg som Volvo C30. En bil som saknade både bakdörrar och hatthylla! 

Det är inte fullt så illa i Mercedes GLA, men det är kanske inte så konstigt då bilen mäter nästan en decimeter extra på längden. Ändå återkommer termen "en perfekt bil för två" bland svaren i vår ägarenkät.

Något annat som är vanligt förekommande för Mercedes är garantiärenden. Nästan varannan GLA i vår enkät har haft ett sådant. Många har varit relaterade till dålig lack, men även en ovanligt hög andel har haft problem med motorer som går ojämnt. Detta verkar främst gälla dieselversionerna som också råkar vara det Mercedes sålt mest av här i Sverige. Det är med andra ord klokt att ta en ordentlig provtur innan du slår till på din tilltänkta GLA, för att försäkra dig om att den går som den ska. 

Felrapporten

Mercedes GLA får inte helt smickrande resultat. Faktum är att både motor-, lack- och rostproblemen samt mängden garantiärenden är väsentligt mycket högre än för vanliga A-klass, vars plattform GLA bygger på. (Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

I V40 Cross Countrys fall har problemen inte varit fullt så frekventa, dock inte långt ifrån. Men att dörrlås som strular vintertid skulle vara ett vanligt förekommande problem på en Volvo var nog ingen beredd på. Är detta måhända ett resultat av att modellen tillverkas i belgiska Gent och inte hemma i Torslanda? I vilket fall har flera dörrlås blivit utbytta på garantin och det kan vara klokt att se om just ditt framtida exemplar har fått detta åtgärdat.

Även elektroniken spökar då flera ägare uppger att bilen falsklarmar om service med jämna mellanrum. Bägge bilarnas tämligen höga garantiåtagande till trots får de ett klart godkänt betyg i problemfrihet tack vare problemens ringa natur. 

När det kommer till driftkostnaderna kunde det nästan inte skilja mer mellan bilarna.

Volvon kostar i tvåhjulsdrivet utförande ungefär lika mycket som snittet i Golfklassen och är bara marginellt dyrare än vanliga V40. Mercedes däremot är markant dyrare att äga än vanliga A-klass. Den kostar redan i framhjulsdrivet utförande med liten dieselmotor nästan lika mycket som exempelvis en Toyota RAV4 hybrid av samma årsmodell, eller en V40 Cross Country med både T5- motor och fyrhjulsdrift!

En stor del av den höga milkostnaden ligger i värdeminskningen, men faktum är att samtliga poster är dyrare i Mercans fall. Då har vi dessutom räknat på mindre standarddäck, och inte de vanligt förekommande tillvalsfälgarna på 19 tum. Skulle du vara sugen på en GLA 250 4Matic får du förvisso en för klassen ovanligt spänstig bil, men räkna också med att den kostar dig ungefär 37 kronor milen.

Volvo får således ses som ett kap i sammanhanget, och det är kanske inte helt konstigt att det blir just V40 Cross Country som går segrande ur denna duell.


MODELLHISTORIK

Mercedes GLA

2014 Mercedes lanserar GLA som bygger på samma plattform som vanliga A-klass, bilen är dock både längre, högre och bredare. Den erbjuds med dieselmotorerna 200 CDI (136 hk), 220 CDI (170 hk) samt bensinmotorerna 200 (156 hk) och 250 (211 hk). Samtliga motorer går att få både med fyr- och framhjulsdrift. Även en fyrhjulsdriven AMG-version med 360 hästkrafter finns.
2017 GLA får facelift med ny front och försiktigt uppdaterad bakdel. Bixenonstrålkastarna ersätts av LED-strålkastare. Interiört får bilen finare material och stöd för Android Auto.

Volvo V40 Cross Country 

2013 Säljstart för V40 Cross Country drygt ett år efter lanseringen av vanliga V40. Bilen går att få med dieselmotorerna D2 (115 hk), D3 (150 hk) samt D4 (177 hk) och bensinmotorerna T4 (180 hk) och T5 (254 hk). Fyrhjulsdrift finns först enbart som tillval till T5-motorn.
2017 V40 inklusive Cross Country får en försiktig facelift som kännetecknas av Volvos nya "Tors hammare"-tillvalsstrålkastare.

Ägarna om sina bilar

Exteriört ser GLA ut som en något tilltuffad version av A-klass. Vilket inte är långt ifrån sanningen.

Mercedes-ägarna gillar...

"Perfekt bil för två resenärer med okej bagageutrymme."
"Bra markfrigång och lagom stor om man inte vill ha suv."
"Rolig att köra och dessutom mycket tilltalande design"
"En mycket bekväm bil."

Mercedes-ägarna gillar inte...

"Bixenonljusen har mycket kort ljusbild."
"Mercedes Me-appen funkar ej periodvis."
"Lite gubbvarning på bilen, praktisk men småtråkig."
"Motorn gick orent, men det åtgärdades på garantin."
"Problem med däcktrycksensorerna." 

V40 Cross Country av 2016 års modell. Den försiktiga höjningen från standardmodellen går knappt att se.

Volvo-ägarna gillar...

"Jag är mycket nöjd med Volvo som företag och med bilens säkerhet och byggkvalitet."
"Volvo on Call-appen är toppen!"
"Bra bil med mycket god känsla att köra och vistas i."
"Storbilskänsla i väguppträdande."
"Oerhört kul bil att köra."
"Fantastiskt körkänsla." 

Volvo-ägarna gillar inte...

"Bilen är snygg men tyvärr är markfrigången inte tillräcklig för mina behov."
"Går ej att öppna ena bakdörren vid kall väderlek."
"Skrammel i dörrar och från baksäte." "Dörrlåset/elektroniken spökar."
"Ljudnivån i kupén är väldigt påtaglig i högre hastigheter." 

 

Mercedes GLA AMG 45, för de där gångerna när det är bråttom mellan rödljusen i storstadsdjungeln.

Ägarnas köpskäl

Mercedes GLA 2014–2018

Kvalitet toppar på sedvanligt Mercedesvis listan av köpskäl.
Design kommer in på en andraplats med en ynka poängs skillnad mot Kvalitet.
Körglädje är också viktigt för GLA-köparna.

Volvo V40 CC 2013–2018

Design är med en överväldigande marginal det absolut vanligaste köpskälet för V40 CC.
Kvalitet är också av hög vikt för ägarna.
Säkerhet Det är trots allt en Volvo, självfallet finns även säkerheten med på denna lista.

Kolla detta innan du köper!

MERCEDES GLA 2014–2018

Motor Flera ägare uppger att motorn går ryckigt och orent, kontrollera därför att bilen du kikar på går som den ska och att den fått den senaste mjukvaran.
Däck Kontrollera skicket på däcken, speciellt om bilen har de vanligt förkommande 19-tumsfälgarna. En ny uppsättning vettiga däck kommer att kosta dig runt 10 000 kronor!

VOLVO V40 CC 2013–2018

Dörrlås Problem med dörrar som inte låser upp, särskilt vintertid, är vanligt förkommande.Är bilen utanför garantitiden är det viktigt att undersöka låsens funktion eller om de bytts ut.
Elektronik Bilar som falsklarmar och en strulande Volvo on Call-app hör till vanligheterna i vår ägarundersökning. En mjukvaruuppdatering verkar vara lösningen på problemet.

Sett från insidan skulle du lika gärna kunna sitta i just en A-klass. Men detta är en GLA, eller är det?

Interiören i V40 Cross Country har en tydlig skandinavisk design med den tidstypiska "svävande" mittkonsolen.

Tors hammare kallar Volvo strålkastarna som V40 bestyckades med vid faceliften 2017.

Experten: "Jag slänger in en joker i den här leken"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Vill du köra i lite tuffare terräng utan att för den delen köpa en suv finns det ett offroad-chassi som höjer markfrigången med ytterligare 30 millimeter som tillval till GLA. Men att hitta detta chassi på en begagnad bil är ingen enkel uppgift. Då är det lättare att stryka premiumambitionerna och kika på en doldis-japan. Subaru XV har yttermått som motsvar en GLA och markfrigång på hela 22 centimeter. Med fyrhjulsdrift som standard tar den sig med lätthet fram där konkurrenterna lägger sig på magen. 

Subarus boxerdiesel är dock rätt törstig, och den förväntade värdeminskningen påtaglig. Räkna med en milkostnad på ungefär 31 kronor för en bil från 2016. Men nästan varje ägare som svarat på vår enkät skulle kunna tänka sig att göra om köpet av sin XV, det är ett riktigt gott betyg för en bilmodell!