Begduell: Mazda MX-5 mot Mazda MX-5

Premium Mazdas lilla öppna sportvagn säljer som smör i solsken! Men vilken ska du satsa på? Vi jämför de två senaste generationerna och hör med ägarna.

Begduell: Mazda MX-5 mot Mazda MX-5
Mazda MX-5 av tredje generationen (NC) i grönt, den fjärde generationen (ND) i rött.

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Världens mest sålda sportvagn! Kan det vara något för dig? Sommar och sol skymtar faktiskt runt hörnet och färden till kontoret i familjekombin börjar kanske kännas lite extra tråkig. Men oroa dig inte, en öppen sportbil behöver varken kosta mycket att köpa eller äga.

Det har Mazda visat prov på i snart 30 år sedan första generationen Miata lanserades. Att något så udda som en sportbil designad och tillverkad i Japan för att efterlikna de klassiska brittiska sportbilarna skulle bli en storsäljare världen runt var det nog inte många som skulle ha trott innan Mazda lanserade bilen. 

Miata (eller MX-5 som den numera heter på alla marknader förutom hemma i Japan) finns i fyra generationer. Idag fokuserar vi på de senaste två, kallade NC och ND. Purister proklamerar gärna att det är första generationen som är bäst och att alla efterkommande bilar har blivit för stora, bekväma och tunga.

Men faktum är att den senaste generationen MX-5 är snäppet kortare än första upplagan av bilen! Nu rör det sig förvisso bara om 3,5 centimeter. I övrigt är bilen både bredare, högre och ungefär 100 kilo tyngre än sin urfader.

Lustigt nog är den också ungefär 100 kilo lättare än tredje generationen som den ersätter. Men inte ens i tredje generationens NC-utförande pratar vi om en speciellt tung bil. I sitt absolut tyngsta utförande med "stora" motorn och fällbart "plåttak" (taket är i själva verket tillverkat i plast) stannade vågen på 1 258 kilo när vi testade bilen i nummer 7/2007.

Vad betyder det för dig som begagnatköpare egentligen? Jo, i huvudsak två saker. Det första är att du inte behöver en herrejösses massa effekt för att bilen ska röra på sig, och tur är väl det då MX-5 NC med 1,8-litersfyran inte levererar mer än 126 hästkrafter, till och med den nyare generationens 1,5-litersspis är starkare.

Men det betyder även att slitdelar som bromsar och däck inte heller förbrukas i den takt man är van vid hos en sportbil. Med det sagt går det utmärkt att slita ut både bromsar och däck oerhört snabbt om man till exempel går med i Miataklubben och deltar vid några banträffar, något MX-5 lämpar sig utomordentligt för!

FELRAPPORTEN – NYA MX-5 INTE LIKA PROBLEMFRI SOM GAMLA

Nyare bil betyder inte per automatik färre problem. Nya MX-5 har något högre andel problem med elektroniken, men uppvisar ändå inga horribla siffror i vår felrapport. Anmärkningsvärt är dock att ungefär var tredje ägare som svarat i vår ägarenkät har haft sin nya MX-5 inne för en garantiåtgärd! (Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Spekulerar du på en bil som regelbundet körts på bana kan det vara bra att veta att fjärde generationen MX-5, alltså ND-modellen, har haft en del problem med växellådorna som inte riktigt mått bra av tuffa tag som till exempel bankörning. Flera ägare rapporterar dock att de fått lådorna utbytta på garantin, och planerar du själv på att frekventera banträffar kan det vara värt att kolla om växellådan på ditt tilltänkta exemplar är utbytt. 

Den äldre NC-generationen av MX-5 har haft en del problem med huggande koppling, något som kanske blir ännu mer påtagligt om bilen hårdkörs på bana. Utöver det har den även en något undermålig rostskyddsbehandling. Kika därför alltid hur bilen ser ut undertill, särskilt om den är sänkt och/eller körts året runt. Planerar du att köra bana och vill att din bil ska ha diffbroms kikar du lämpligtvis på tvålitersmotorn som kommer standardutrustad med en sådan. Det gäller båda generationerna. MX-5 har egentligen inga riktiga konkurrenter i sportbilsklassen, möjligen undantaget nya Fiat 124 Spider. Men det är i själva verket en MX-5 av senaste generationen fast med italiensk kostym och hjärta. 

Men till syvende och sist ska det i vanlig ordning utses en vinnare i duellen. Det blev en ovanligt jämn kamp om poängen och stjärnorna denna gång, men det blir den nyare ND-generationen som kammar hem vinsten tack vare ett något högre TQ-betyg. Oavsett vilken av bilarna du väljer lär du dock bli nöjd då bägge två får utomordentliga betyg av sina ägare, och i princip samtliga kan tänka sig att göra om köpet av sin MX-5.


MODELLHISTORIK

Mazda MX-5 (NC)  

2005 Generation tre av MX-5 har debut på Genèvsalongen med en större motor på 2,0 liter och 160 hästkrafter.
2007 Roadster Coupé med fällbart "plåttak" i plast introduceras, vikten ökar med 35 kilo och höjden med en centimeter.
2008 MX-5 får en facelift som huvudsakligen består av hårdare krängningshämmare fram för ökat väggrepp i bakvagnen. Även en automatlåda tillkommer.
2013 Tredje generationen får sin andra facelift med ny front och en fotgängarvänlig huv som öppnar sig i bakkant vid kollision.

Mazda MX-5 (ND) 

2014 MX-5 generation fyra har världspremiär på bilens tre stora marknader samtidigt. Med denna generation blickar Mazda tillbaka på originalet och levererar en mindre och lättare bil än föregångaren.
2015 De första exemplaren hittar till Sverige så sent som i oktober.
2016 MX-5 RF med fällbart plåttak lanseras.


Ägarna om sina bilar

Efter faceliften 2013 fick den tidigare bulliga MX-5:an ett något lite argare anlete.

MX-5-ÄGARNA (NC) ÄLSKAR...

"Underbart rolig bil, både på landsväg och banträffar."
"Perfekt "sommarleksak."
"Inte ett enda fel på 12 år!"
"Ångrar att det blev en MX-5 först som 26:e bil, borde testat tidigare."
"Den är så rolig att köra och kostar så lite att äga!"
"Bytte från en Porsche 997 till MX-5."

MX-5-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Dåligt rostskydd från fabrik. Ett måste att komplettera vid vinterkörning."
"Knirr och en del som släppt i sitt fäste."
"Bilen är kanske inte så praktisk."
"Obekväma säten."
"Mycket begränsat kupéutrymme."

Den fjärde generationen MX-5 fick en ovanligt aggressiv front jämfört med sina förfäder.

MX-5-ÄGARNA (ND) ÄLSKAR...

"Ungefär tiotusen gånger roligare och mer praktisk än en Corvette C6!"
"Man kan nog inte ha roligare per krona!"
"Miataklubben är en bidragande faktor till köpet."
"Underbar att köra. Fungerar utmärkt även på vintern!"

MX-5-ÄGARNA GILLAR INTE...

"Hål genom velourmatta som nöttes fram av gaspedalen."
"Verkstadspersonalen är under all kritik. Har varit på flera verkstäder och fått dåligt bemötande."
"Har fått byta växellåda."
"Innertaket lossnade i bakkant, åtgärdades på garantin."
"Missljud från växellådan."

Här ser ni en MX-5 Roadster Coupé av den tredje generationen. MX-5 går för övrigt utmärkt att bruka även på vintern.

Ägarnas köpskäl

Mazda MX-5 (NC) 2005–2015

Körglädje Motion av smilbanden garanterad!
Design Liten, nätt och öppen.
Ekonomi Driftkostnader i Golfklassen.

Mazda MX-5 (ND) 2016–2018

Körglädje Ännu roligare att köra?
Design ännu nättare och fortfarande öppen.
Ekonomi fortsatt billig i drift.

STUDERA ALLA BETYG

Prenumeranter som är inloggade på vår hemsida kan studera ägarnas betyg på alla bilar i vår databas – över 47.000. När vi skriver ett begagnattest på din bil skickar vi artikeln till din mejladress. Sätt gärna betyg på din bil så att alla andra läsare kan få unik information innan de köper nytt eller begagnat.

Kolla detta innan du köper!

Mazda MX-5 (NC) 2005–2015

Rost Underredsbehandlingen är undermålig. Kolla efter rost, eller ännu hellre en bil som har fått kompletterande rostskyddsbehandling.
Koppling Flera ägare uppger problem med en koppling som inte riktigt greppar, undersök således funktionen noggrant på bilen du spekulerar på.
Sufflett Undersök om suffletten är hel och fin, då en ersättningsenhet kan kosta dig uppåt 10 000 kronor även om du gör jobbet själv.

Mazda MX-5 (ND) 2016–2018

Växellåda På hårt körda exemplar tar växellådan stryk och i värsta fall havererar den. Några ägare uppger att de fått den utbytt på garantin, undersök om ditt exemplar har fått utbyteslåda om du planerar att köra bilen hårt.
Infotainmentsystemet Har en tendens att strula på modellen. Undersök dess funktion.

En ratt, två stolar och en växelspak. Behöver man verkligen mer? MX-5 2013.

Med en varvräknare som dominerar mätarhuset är det lätt att se vilken tysk tillverkare Mazda sneglat på.

Experten: "Sportvagnar ska väl vara snabba?"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Sportvagnar ska väl vara snabba? Nog för att MX-5 inte är en slö bil. Men förvänta dig inte att sätta några varvrekord på Nürburgring. Nej, vill du vara med och leka med de "stora" pojkarna behövs det något med lite mer kräm under huven. Vill du inte göra avkall på den japanska tillförlitligheten men ändå köra snabbt och öppet finns det egentligen bara ett annat alternativ, nämligen den något äldre Honda S2000. 

På den svenska begagnatmarknaden hittar du exemplar från strax efter millennieskiftet för ungefär samma pengar som en MX-5 av 2014 års modell. Räkna med en likvärdig värdeminskning, men betydligt högre driftkostnader. Men också med ett leende från öra till öra när motorvarvet närmar sig 9 000 r/min! Priserna för modellen har faktiskt stigit något de senaste åren och kan mycket väl komma att bli ett lika billigt sportvagnsägande som MX-5.