Begduell: Porsche Cayenne mot Tesla Model X

Premium Klassisk tysklyx eller futuristiskt och amerikanskt? Vi jämför Porsche Cayenne mot Tesla Model X och hör vad ägarna har att säga.

Begduell: Porsche Cayenne mot Tesla Model X

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Kontrasten kan knappast bli större än mellan dessa två duellanter. Ottomotor mot eldrift. Men bägge är suvar med sportiga ambitioner, och därför känns jämförelsen egentligen inte långsökt. Andra generationen Porsche Cayenne har vi redan haft med i en begduell i nummer 03/2014 då den vann över Audi Q7. Men med nykomlingar som Tesla Model X i det stora lyxsuvsegmentet, har ägarnas förväntningar och krav kanske ändrats sedan sist? En sak är säker och det är att Porsche fortfarande levererar driftsäkra bilar. 

Nu när tredje generationen Cayenne står för dörren kan vi konstatera att ägarna av andra generationen haft ett tämligen problemfritt ägande. Men de är inte nöjda med hur garantiärendena har skötts och resultatet är ett garantinöjdhetsbetyg som är ovanligt lågt för bilar i det här segmentet. Model X ägare å andra sidan är utomordentligt nöjda med garantin på sina bilar, men det går inte att beskylla modellen för att vara särskilt driftsäker när hela 79 procent av ägarna som svarat på vår enkät uppger att deras bil behövt någon sorts garantiåtgärd. Som jämförelse hade senaste generationen Volvo XC90 en riktigt problemspäckad lansering, och i vår begduell 24/2016 visade felrapporten på hela 60 procent garantiärenden! Men Teslas unika servicekoncept där bilen diagnostiseras och uppdateras över nätet utan att den behöver lämna sitt garage är något ägarna är enormt nöjda med. 

Tesla skickar även ut tekniker för reparationer som inte kräver att bilen rullar in till en serviceverkstad, och tur är väl det. Dels för att det bara finns tre sådana i hela Sverige, och dels för att ägarna rapporterar en hel del saker som behöver åtgärdas. De något överdesignade falkvingedörrarna har sensorer som bråkar för flertalet ägare. I vissa fall öppnas inte bakdörrarna, i andra fall slår dörrarna i saker som garagetak eller bilar som står parkerade bredvid. Men alla problem är inte av lika påtaglig karaktär. 

Det handlar främst om bristande kvalitetskontroll, många bilar har levererats med repiga rutor och lack. Andra vanligt förekommande brister är dålig passform på paneler, lister som inte tätar ordentligt och baklyktor som fuktar på insidan. Inte så premium kan tyckas, speciellt när man tar bilens pris i beaktande. Men ägarna uppger att de är medvetna om att de "kör framtiden", och att det medför en del uppoffringar.

FELRAPPORTEN

Tesla slår rekord i garantiärenden. Bara var femte bil i undersökningen har klarat sig undan något garantiåtagande. Ingen annan bil i det här åldersspannet kommer ens i närheten. (Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)

Även om Cayenne presterar betydligt bättre är den inte fri från modellrelaterade problem. Den eldrivna bagageluckan har strulat för många ägare och den bör du kontrollera funktionen på innan köp. Är du sugen på en dieseldriven Porsche kan det vara bra att veta att även andra generationen Cayenne påverkades av Dieselgate. Ungefär 500 svensksålda bilar av årsmodell 2014–2016 har återkallats och ska ha fått ny motorprogramvara. Oavsett vilken av bilarna du är intresserad av kan det vara bra att undersöka hur lång garantitid du har kvar. Cayenne levereras med tre års nybilsgaranti, medan Model X har fyra. Det innebär att samtliga svensksålda Model X idag har minst två år kvar, medan en Cayenne äldre än årsmodell 2015 saknar garanti och bör vara en hel del billigare än en motsvarande 2016 års modell för att vara värd att överväga. 

Gemensamt för bägge bilarna är dock en väldigt hög milkostnad med värdeminskningen som huvudsaklig anledning. I Teslans fall är värdeminskningen nästan dubbelt så hög som för Cayenne och den blir ännu värre efter att garantitiden går ut vid fyra år! Ändå anger ägarna ekonomi som tredje vanligaste köpskäl för Model X, något som kanske är lite svårbegripligt med vår kalkyl i åtanke. Men när man tänker på att många ägare kör sin Model X riktigt långt varje år (en ägare uppger att han kör 7 000 mil per år) i kombination med ett flitigt användande av gratisladdningar på Teslas superchargers runtom i landet klarnar kanske bilden något. 

I vilket fall är ekonomi och milkostnader inte den huvudsakliga anledningen bakom ett köp i denna klass. Snarare handlar det om att få köra något extraordinärt, och även om Porsche Cayenne är en bil utöver det vanliga, klarar den inte riktigt av att leverera den unika upplevelsen som ägandet av en Model X mäktar med. Eller vad sägs om en 0–100-sprint på 3,1 sekunder i en suv utan att bränna några fossila bränslen i processen? Framtiden är här! Men den är inte helt problemfri. 

MODELLHISTORIK

Porsche Cayenne (92A)

2010 Nya generationen av Cayenne lanseras. Bilen är något större men även lättare än föregångaren. Finns att få med bensin-, hybrid- eller dieselmotor i utförandena S, Turbo, GTS, S Hybrid samt Diesel.
2013 Caynne S Diesel med V8 lanseras.
2014 Modellen får en facelift och laddhybriden E-Hybrid lanseras.

Tesla Model X

2012 Tesla avtäcker prototypen för Model X som de planerar att leverera till de första kunderna i början av 2014.
2015 Kraftigt försenad är produktionen igång och de första exemplaren levereras till kunderna sent i september som årsmodell 2016. Bilen finns att få i modellerna 60D, 70D, 75D, 90D, P90D, 100D samt P100D. Siffran står för batterikapaciteten i kWh, D står för fyrhjulsdrift (med dubbla motorer) och P för Performanceutförande.

Ägarna om sina bilar

Framifrån ser man Cayennes 911-ambitioner tydligt.

Porsche-ägarna gillar...

"Drivlina i världsklass."
"Känns mycket mindre på vägen än sina 2,3 ton."
"En fantastiskt kompetent körmaskin."
"Kvalitet in i minsta detalj."
"Perfekta kombinationen av lite lyxig långfärdsbil och praktisk laståsna."
"Minst gungiga suv jag har kört."

Porsche-ägarna gillar inte...

"Något för svag med minsta dieselmotorn."
"Att ett anrikt bilmärke som Porsche kan låta sig representeras av okunnig försäljnings- och servicepersonal är märkligt."
"Den elektriska bakluckan har krånglat."

Som en Model S som svullnat lite. Men förvånansvärt nog delar bilarna bara komponenter till 30 procent.

Tesla-ägarna gillar...

"En bil från framtiden utöver det vanliga."
"Även fast jag har haft lite småfel på bilen kommer jag att köpa en Tesla igen. De har bra garantier och krånglar inte som de övriga märken jag ägt."
"High-tech – uppdaterar sig själv med nya tillval gratis!"
"En fantastisk bil som totalt förändrat alla tankar jag hade om vad en bil är/kan vara."

Tesla-ägarna gillar inte...

"Sensorer för dörrar larmar utan att något är i närheten."
"Elektrisk baklucka som inte stängs."
"Ett säte ville inte fällas upp."
"Bagageluckan gick i baklås."
"Parkeringssensorerna krånglar."
"Gnissel i glasrutor, flagnat krom, knarr i dörrar."
"Dörrsensorer slutade fungera, vilket gjorde att dörrarna slog i garagetaket."
"Kondens i baklyktorna."
"Extremt dålig passform."

Falkvingedörrar kallar Tesla bakdörrarna på Model X. Men visst påminner de lite om måsvingar?

Ägarnas köpskäl

PORSCHE CAYENNE 2010–2017

Körglädje Inte helt otippat är körglädje det främsta skälet bakom Cayenneköpet.
Varumärke Det ligger en hel del prestige i Porscheskölden.
Kvalitet Ingen gör bilar som Porsche.

Tesla MODEL X 2016–2018

Miljö Model X bränner inga fossila bränslen.
Körglädje Model X levererar både en unik körupplevelse och en ruskigt snabb 0–100-spurt!
Ekonomi är det tredje vanligaste köpskälet i vår ägarenkät. Märkligt!

Kolla detta innan du köper!

PORSCHE CAYENNE 2010–2017

Baklucka Den elektriska bagageluckan strular på en del Cayenne, vilket i vissa fall även kortslutit och skadat bilens batteri.
Luftfjädring Om bilen har luftfjädring är det viktigt att undersöka dess funktion då reparationer kan bli väldigt dyra.

TESLA MODEL X 2016–2018

Serviceplan Om bilen du spekulerar på har en serviceplan kan du spara många tusenlappar.
Beställningsdatum Alla Tesla beställda före den 15 januari 2017 har gratis tillgång till Teslas superchargerladdning under bilens livslängd.
Däck Om bilen har de populära 22-tumsfälgarna bör du kontrollera däckens skick. En ny uppsättning däck kostar nästan 20 000 kronor!

Igenkänningsfaktorn är hög om du suttit i en annan Porsche.

Med den enorma pekskärmen och den kolossala panoramarutan råder det ingen tvekan om vilken bil du sitter i.

Experten: "Model S är både billigare och mer problemfri"

Andrew Petrykowski, begagnatexpert

Elektrifiering är på stark frammarsch och i dagsläget är Model X ensam i sitt segment. Är du sugen på att köra framtiden men inte i behov av en suv är dock Model S både billigare och mer problemfri. I bägge fallen är det bra att veta att bilar som beställts efter den 15 januari 2017 inte kommer att omfattas av gratis superchargerladdning under bilens livslängd. Istället får du ladda max 400 kWh per år, vilket motsvarar ungefär 160 mils körning. 

Utöver det kommer en enorm värdeminskning som inte lär bli bättre när modeller som Audi E-tron Quattro och Jaguar I-Pace lanseras. Vill du veta hur det är att köra elsuv redan nu, har vi skrivit om Model X 90D i nummer 26/2016. Om du betygsätter din nuvarande bil på vår hemsida kan du få ladda ned numret gratis.