Begduell: Volvo C70 mot Volvo C70 – svensk sommar

Premium En svensk cabriolet byggd i samarbete med brittiska TWR kan väl inte annat än bli fel? Eller är regniga sommardagar den perfekta mallen för en taklös bil i Norden?

Begduell: Volvo C70 mot Volvo C70 – svensk sommar

Uddevallas Stolthet eller Volvos magplask? Lanseringen av C70, Volvos första riktiga massproducerade coupé sedan 1800S, gick allt annat än smärtfritt. Kantad av förseningar och med en kvalitetskänsla som inte riktigt levde upp till prislappen när bilen väl lanserades blev mottagandet hemma i Sverige lite som vädret, svalt. Men det var mer än 20 år sedan, hur ser läget ut idag och är bilen möjligtvis en blivande klassiker? Häng med när vi frågar ägarna och jämför de två generationerna.

Storsäljaren av första generationen C70 här hemma blev lite otippat cabrioleten. Fast storsäljare kanske är att ta i lite grann, det såldes 833 cabrioleter och 651 coupéer i Sverige. Inte mer än en bråkdel av de drygt 72 000 tillverkade bilarna med andra ord. Med en prislapp på 430 000 kronor för en T5 Cabriolet var det kanske inte så konstigt att de ursprungliga ägarna förväntade sig en hel del av modellen. Speciellt när en motsvarande V70 T5, som bilen faktiskt byggde på, gick att få hela 130 000 kronor billigare. Detta ledde till ett något oförtjänt och skamfilat rykte, då Volvo faktiskt åtgärdade problemen senare i modellens liv. Ryktet har emellertid lett till att bilarna tappat väldigt mycket i värde, vilket gör dem oerhört prisvärda idag. 

Första generationen C70 cabriolet går att få för ungefär samma pengar som en samtida Mercedes CLK cabriolet, fast med hälften av Mercans mil och en betydligt mer plånboksvänlig service- och driftkostnad. Får man tro ägarna som svarat i vår enkät är Volvo också en betydligt mer driftsäker bil än Mercan och serviceverkstäderna bättre. Just det sista är något Volvo har fått jobba på, då servicebetyget var allt annat än smickrande sist vi skrev om C70 som begagnad i nummer 9/2007. 

FELRAPPORTEN – elspöken oavsett generation

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elspöken Första generationen drabbas främst av att larmet löser ut i tid och otid men några ägare uppger också problem med cabrioletfunktionen. I generation två ger takets funktion och AC:n mer frekventa bekymmer. Oavsett orsak är felprocenten för elektronik lite väl hög och något du bör ha i åtanke om du tänkt köpa en Volvo C70.

I sin andra generation fick bilen fällbart plåttak och blev både coupé och cab när vädret tillät. Lite mer lagom så att säga, och är det något vi gillar i det här landet så är det lagom. Inte konstigt då att generation två sålde i 2 820 exemplar i Sverige. Det totala antalet tillverkade bilar steg dock inte lika kraftigt procentuellt och blev drygt 83 000 innan produktionen upphörde. 

Om modellen påminner om Volvo S40 beror det på att den faktiskt byggde på den plattform som utvecklades i samarbete med Ford, och som ligger till grund för dels S40, men även Ford Focus. Plattformen till trots är ägarna eniga, C70 är ingen kurvkramare utan en glidarbil. Förväntar du dig en bil att tackla kurviga skogsvägar med, gör du nog bättre i att kika på någon av konkurrenterna i klassen. Som till exempel BMW 3-serie cab eller varför inte Saab 9-3 cab som bägge får bättre betyg i körglädje av ägarna. Kan du tänka dig att slå av på tempot och njuta passar nog C70 bättre, på köpet får du utöver både baksäte och bagageutrymme med bättre ägarbetyg också ett plåttak att fälla upp om vintern. Eller som ägarna själva uttrycker det "Två bilar i en". 

Räkna dock med att dörrlåsen fryser vintertid och att lyktglasen har en tendens att spricka. Nya strålkastare bör vara med i din budget om du tittar på en tidig modell av generation två och dessa inte är utbytta ännu. Gamla C70 har några år på nacken nu, och där verkar rost vara ett återkommande tema, speciellt i framskärmar och runt hjulhus. Men även tätningarna till rutor och sufflett är ett problemområde och något du bör undersöka före köp. Över lag är den äldre bilen något mer problemfri än den nya som faktiskt ligger en bit under snittet. Den största svagheten hos båda är dock bränsletörsten som med råge blir den enskilt största posten i milkostnaden. En kanske inte helt irrelevant faktor nu när bensinpriset nosat sig upp över 16 kronor litern. 

Trots att fabriken i Uddevalla där samtliga C70 tillverkades är nedlagd sedan 2013 när samarbetet med Pininfarina upphörde, lever bilen mer än väl upp till titeln Uddevallas stolthet. Men högre problemfrihet och något lägre milkostnad gör att det faktiskt blir den äldre C70 som kammar hem vinsten.

MODELLHISTORIK

Volvo C70  

1997 Säljstart för Volvo C70 Coupé. Femcylindriga turbobensinmotorer i både hög- och lågtrycksversioner erbjuds med T5 på 239 hästkrafter som snabbaste motoralternativ.
1998 C70 Cabriolet har säljstart och blir också Volvos första cabriolet i modern tid.
2002 Sista produktionsåret för C70 Coupé.
2003 Cabrioletversionen av C70 får en facelift och yttermåtten växer med några millimeter.

Volvo C70 (II)  

2006 Säljstart för nya Volvo C70 som är baserad på P1-chassit den delar med S40. Till en början finns bilen att få med femcylindriga bensinmotorer både med (T5) och utan turbo (2,4).
2010 C70 får en facelift med kraftigt omdesignad front, bakljus med LED-teknik samt en ny interiör.
2013 Samarbetet med Pininfarina löper ut och modellen såväl som fabriken i Uddevalla läggs ned då volymerna och lönsamheten är för låg.

Ägarna om sina bilar

Även framifrån är det lätt att missta bilen för en Volvo S40. I alla fall innan faceliften 2010.

C70-ägarna älskar... 
C70-ägarna gillar inte...
"Underbar bil från Uddevalla!" "Praktisk fyrsitsig cabriolet." "Aldrig fått så många kommentarer om en bil tidigare. Alla älskar den!" "Bra plats för passagerare bak." "En cabbe som faktiskt funkar utmärkt som familjebil." "Nästan löjligt sköna säten." "En underbar cabriolet för pengarna." "En blivande klassiker." "Vindbrus vid de ramfria sidofönstret. Passformen har varit lite si och så." "Bilen fellarmar något för ofta." "Centrallåset på passagerarsidan vill öppna sig ibland." "Rostangrepp i framskärmarna." "Vissa slitdelar slits väl snabbt."  

Designen på gamla C70 är nog att betrakta som tidlös vid det här laget. Även om fronten påminner lite väl mycket om en S70.

C70-ägarna (gen II) älskar... 
C70-ägarna (gen II) gillar inte...
"Två bilar i en!" "En perfekt glidarbil med taket nere när solen skiner, men också en perfekt reskamrat med taket uppe om vädret kräver det." "Bra köregenskaper och även en bra vinterbil." "En av få snygga plåtcabbar som ser bra ut oavsett om man har taket uppe eller nedfällt." "Sprickor i plasten på lyktorna som ger kondens i lykthusen." "Taket gick ej att öppna." "AC:n har strulat vid flertalet tillfällen vilket resulterat i att flera delar bytts." "Bromsskivorna fram har slagit sig." " Vibrerande bromsar fram." "Knarrljud mellan sidorutor och lister."

1997 års modell av Volvo C70 Coupé. En modern, svensk arvtagare till Aston Martin DB4 om man frågar chefdesignern Peter Horbury.

Ägarnas köpskäl

Volvo C70 1997–2005

Design Volvos första coupé på länge!
Körglädje T5 går som loket.
Komfort Användbart baksäte.

Volvo C70 (II) 2006–2013

Design Pininfarina är inblandade.
Körglädje Inte bara snabba varvtider.
Komfort Perfekt i en glidare som denna.

STUDERA ALLA BETYG

Prenumeranter som är inloggade på vår hemsida kan studera ägarnas betyg på alla bilar i vår databas – över 47.000. När vi skriver ett begagnattest på din bil skickar vi artikeln till din mejladress. Sätt gärna betyg på din bil så att alla andra läsare kan få unik information innan de köper nytt eller begagnat.

Kolla detta innan du köper!

Volvo C70 1997–2005

Rost Modellen har några år på nacken, titta därför efter rost främst på framskärmar och runt hjulhusen.
Sufflett En ny kommer att kosta dig ungefär 10 000 kronor. Se därför till att bilen du tittar på har en hel och fin sufflett, eller pruta ordentligt.
Tätningar Speciellt de mellan sidorutorna och suffletten har en tendens att läcka. 

Volvo C70 (II) 2006–2013

Strålkastare Framlyktorna spricker frekvent på tidiga årsmodeller. Räkna med ungefär 3 000 kronor per styck för halogen och något mer för xenon om du köper eftermarknadslyktor.
Cabmekaniken Se till att taket åker upp och ned utan några konstigheter. En defekt cabmekanik kan vara allt från mikrobrytare som behöver bytas, till betydligt dyrare problem.

Interiören är i stora drag identisk med den i S40/V50 som bilen bygger på.

Interiören i den första generationen däremot är väldigt mycket "90-tals-Volvo".

Begagnatexperten: "En raritet och framtida klassiker?"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Första generationen C70 må inte vara lika exklusiv som den italienskbyggda Volvo 780, men den är tillverkad här hemma i Sverige. I T5-utförande med manuell låda är den dessutom tämligen unik, då det bara gjordes 603 stycken totalt!

Andra generationen kan också komma att bli en klenod framledes, detta då det är den sista svenskbyggda cabrioleten! Vad vi vet har Volvo heller inga planer på att lansera en ny inom överskådlig framtid. Det borde dock vara straffbart att prata om svenska cabrioleter utan att nämna Saab 9-3 cabriolet som i sin sista skepnad faktiskt är rullande svensk motorhistoria.

Tvärtemot vad man kunnat förvänta sig spås värdeminskningen för sista årsmodellen vara något värre än för en motsvarande Volvo C70. Men det är ändå det val jag hade gjort, och då är jag dessutom Uddevallabo!