Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med

PREMIUM Skottsäker rak sexa eller härlig men problemdrabbad boxersexa? Här reder vi ut vilken sommarcabriolet du ska köpa.
Annons

Kan Porsche verkligen lyckas sälja något annat än 911? Det var frågan vi ställde oss när Boxster lanserades år 1996. Nu 22 år, tre suvmodeller, en familjebil och några dieselmotorer senare ter sig svaret tämligen självklart. Men det var allt annat än självklart när det begav sig. Att ersättaren för både 928 och 944/968 skulle bli en mittmotoriserad roadster var vågat, men resultatet kan inte beskrivas som något annat än succé så här i efterhand. 

Succé gjorde även BMW när man blev bilsponsor för James Bond-filmerna. Z3 fick förvisso inte många sekunder som första Bond-BMW i rutan i GoldenEye, men det räckte gott och väl för att sälja nästan 300.000 exemplar av bilen innan den ersattes av Z4!

Här i Sverige var den dock inte en fullt så stor hit med knappt 1.000 sålda bilar under hela modellens liv. Faktum är att det är näst intill omöjligt att hitta en svensksåld Z3 M till salu! Just värstingen Z3 M har på senare år börjat stiga i pris och vill du ha en av de senare årsmodellerna med lågt miltal får du nästan punga ut vad bilen kostade ny! Tack och lov har prisutvecklingen på Boxster inte riktigt hunnit ta fart på samma sätt. 

Faktum är att det förmodligen aldrig varit så billigt att köpa sig en begagnad Porsche roadster som det är idag, oavsett om du vill ha instegsmotorn eller den större S-modellen. Men det är inte utan anledning priserna hamnat på den nivå de är idag. Planerar du att köpa en begagnad Boxster finns det några saker du bör vara medveten om.

Först och främst är det extra viktigt med en fullstämplad servicebok hos en specialistverkstad. Oljebytet är nämligen en vital del i att se om glidskenorna till kamkedjan på tidiga modeller börjar bli slitna. Men även IMS-lagret på de senare årsmodellerna har börjat ge upp. Båda dessa saker kan få katastrofala följder om de inte åtgärdas i tid.

Felrapporten: Boxster har motorproblem

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Porsche har onekligen haft problem med motorerna på den här generationen Boxster, men det har nog gapats mer än vad det faktiskt felat. 14 procent felfrekvens är förvisso inga drömsiffror, men långt ifrån den katastrofbild av fallerande IMS-lager och spruckna block diverse internetforum låter påskina.

Problemen med det beryktade IMS-lagret (”Intermediate Shaft Bearing”, ett lager till kamaxeldrivningen) är dock inte alls så vanliga och vitt spridda som man kan tro vid en snabb googling av det. Porsche hävdar att det rör sig om ungefär tre procent av de tillverkade bilarna och det drabbar främst de senare årsmodellerna då de bytte från ett dubbelt IMS-lager till ett enkelt.

Räkna med att betala ungefär 17.000 kronor för ett byte hos en specialist. I samma veva kan det vara klokt att se över kopplingen, och även passa på att byta RMS-packningen mellan motor och transaxel då det är rätt vanligt att den börjar läcka. Det kan med andra ord bli ett rätt dyrt verkstadsbesök, men betydligt billigare än om du skulle betala för att ha isär bilen för att byta delarna individuellt. 

BMW Z3 är istället förvånansvärt billig både att serva och reparera, kostnaderna är i linje med en vanlig 3-serie. Vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att bilen i princip bygger på E36-generationens 3-serie, fast med en bakaxel lånad från Compactmodellen som i sin tur lånat den ur gamla E30-generationens 3-serie.

Det betyder dock att den även fått ärva svagheterna från E36. Nämligen något underdimensionerade spindelleder i framvagnen som slits fort, och en vattenpump där BMW sparade några slantar på att tillverka impellern i plast. Det är alltså inte en fråga om huruvida vattenpumpen skär, utan när! Tack och lov kostar det inte mer än ett par tusenlappar att få den utbytt mot en uppgraderad version med impeller i metall hos en specialist. 

Eventuella reparationer är dock tämligen lätta att förlåta på bägge bilmodellerna om man har den obefintliga värdeminskningen i åtanke. Faktum är att den är så låg i dagsläget att du nästan kan börja räkna på en värdeökning om du hittar en välskött bil och ser efter den!

Då BMW Z3 M redan skjutit iväg i pris skulle mitt val falla på S-varianten av Porsche Boxster, som för övrigt också blir vinnaren av denna duell mycket tack vare högre körglädje och trivsamhet i cupén. Bägge modellerna är dock både ett roligt och tämligen ekonomiskt vettigt val i klassen så länge du hittar rätt exemplar!


Modellhistorik

BMW Z3  (E36/7 /E36/8)

1995 Efter att ha figurerat som huvudbil i Bondfilmen GoldenEye lanserar BMW officiellt Z3 roadster som 1996 års modell.
1997 Säljstart för Z3 M. Med motorn från samtida M3 levererar den lilla roadstern hela 321 hästkrafter!
1998 Z3 Coupé lanseras. Det vågade utseendet bidrar till att chassistyvheten ökat med 270 %.
2000 Z3 får en facelift, Z3 M-versionerna undantas dock från faceliften.

PORSCHE BOXSTER (986)  

1996 Säljstart för Porsches Boxster som blir företagets första vattenkylda mittmotor­försedda bil.
1999 En uppdatering till motorblockens gjutningsmetod åtgärdar problemen modellen dragits med sedan lanseringen.
2002 Boxster får en omfattande facelift, tydligast blir strålkastarna vars orangea blinkerglas nu matchar resten av strålkastarna, samt att interiören begåvas med ett handskfack!

Ägarna om sina bilar

Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Lång huv och korta överhäng. Z3 påminner en hel del om BMW:s roadsters från förr.
Z3-ägarna älskar… Z3-ägarna gillar inte…
”Fantastiskt trevlig bil, men hopplöst opraktisk.” ”Prisvärd prestanda och design.” ”Enkel och beprövad teknik” ”En snygg roadster med problemfri motor.” ”Trevliga köregenskaper samt smidig och lågvarvsstark motor.” ”En helt underbar bil till en vettig peng.” ”Överraskande billig att äga.” ”Definitivt ett av de bästa bilköpen jag någonsin gjort!” ”Vattenpumpen gav upp efter 10 000 mil mitt på autobahn.” ”Cabtak slits fort.” ”Kabel till elsuffletten slits med tiden och orsakar avbrott.” ”Hög ljudnivå trots att suffletten är uppe.”
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Med samma strålkastare, motorhuv och framskärmar som samtida Porsche 911 såg Boxster ut som en riktig Porsche redan från start!
Boxster-ägarna älskar… Boxster-ägarna gillar inte…
”Världens bästa sommarbil. Hyfsad ekonomi men max körglädje!” ”En fantastisk bil med en tidlös design och otrolig väghållning.” ”Sväljer förvånansvärt mycket bagage.” ”Engagerad och tillmötesgående behandling av både verkstad och säljare i alla situationer.” ”Dyr att serva på märkesverkstad.” ”Oljeläckage mellan motor och transaxel.” ”Motorn gick sönder vid 7 000 mil. 145 000 kr för en ny utbytesmotor. Bittert.” ”Bagageluckans öppningsmekanik gick sönder.” ”Vajer till cabben gick av.” ”Vattenpumpen skar vid 10 000 mil.”
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
BMW Z3 Coupé, även kallad Turnschuh (sport- dojjan) hemma i Tyskland. Utseendet må ha varit lustigt, men vridstyvheten var ett faktum!

Ägarnas köpskäl

BMW Z3 (E36/7 /E36/8) 1996–2002

Körglädje Alltid på topp hos BMW-ägarna.
Design Svepande linjer och Bond-påbrå.
Kvalitet Tyskt kvalitetsjärn från … USA?

PORSCHE BOXSTER (986) 1996–2004

Körglädje Det är trots allt en Porsche!
Varumärke Stuttgarts stolthet, och ägarnas.
Design Tidlös och tydligt Porsche.

Kolla detta före köp!

BMW Z3 (E36/7 /E36/8) 1996–2002

Vattenpump Har föregående ägare inte bytt denna kan du kallt räkna med att få byta den själv. Passa på att uppgradera till en med impeller av stål.
Spindelleder Om bilen spårar onormalt mycket är det förmodligen dags för nya spindelleder i framvagnen.

PORSCHE BOXSTER (986) 1996–2004

IMS Ett havererat så kallat IMS-lager är inte så vanligt, men påföljderna blir katastrofala. Det är därför vettigt att undersöka om det uppgraderats, främst på årsmodell 2000 och framåt.
Oljeläckage under bilen är med största sannolikhet ett tecken på att RMS-packningen gjort sitt. Ett lättare läckage är måhända inte direkt jätteskadligt mer än för ditt garagegolv. Men ett byte kräver att växellådan plockas ned och är således dyrt.
Expansionskärlet har en tendens att spricka med tiden. Undersök att det inte är sprucket eller missfärgat. 

Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Även interiört får man lite retrovibbar i Z3. Det har inte hänt så fasligt mycket här sedan E21-generationen av 3-serien.
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Även interiören är identisk med den i 996-generationen av Porsche 911.
Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med

Vårt expertråd: ”Klubblivet och eftermarknaden”

Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Om du inte varit medlem i en bilklubb ännu är Boxster ett utmärkt val för att påbörja ett medlemskap. Porsche Club Sverige är den mest aktiva sportvagnsklubben i landet. Medlemmarna har bara gott att säga om klubben som anordnar allt från enklare fikaträffar till bankörningar och utflykter till Nürburgring. Det är ett utmärkt sätt att komma igång med bankörning! När du väl kör på bana i din Boxster kommer du dock att märka att det finns en del saker att förbättra. 

Till exempel lider bilen av något som kallas för oil-starvation om man kör hårt på bana med R-däck. Men där kommer eftermarknaden till undsättning med allt från bafflade oljetråg till torrsumpskonverteringar! När du ändå är i farten har Öhlins ett trevligt väghållningskit till Boxstern också. Förbered dig på en helt ny livsstil, och djupa hål i plånboken…

Duell: Här är roadsterfavoriterna du har råd med

Annons
Annons
Rulla till toppen