Jänkebilar har alltid haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan.
De är mer eller mindre immuna mot jantelagen och med en mullrande V8 och sin okomplicerade råhet uppskattas de av gammal såväl som ung.
Det var med andra ord inte lite vågat när Ford lanserade sjätte generationen för den globala marknaden med moderniteter som delad bakaxel och fyrcylindrig turbomotor. Eller som Ford själva uttryckt det: en bil som bygger en bro mellan den okomplicerade amerikanska ikonen Mustang och framtidens globalt gångbara bakhjulsdrivna prestandabil. Det är inga låga ambitioner med andra ord.
Men är bilen ett bättre begagnatköp än föregångaren som var en riktig försäljningssuccé och importerats flitigt? Och hur var det egentligen med säkerheten i den nya generationen, lever den verkligen upp till europeisk standard?
Egentligen är en fyrcylindrig turbomotor på 2,3 liter ingenting nytt i en Mustang. 1984 års Mustang SVO hade nämligen det, och med sina 175 vilda kusar var den precis lika stark som samtida Mustang GT 5,0!
Delad bakaxel är dock nytt och det verkar uppskattas av ägarna då den bidrar till väsentligt förbättrad väghållning jämfört med föregångaren. Ford har dock inte kommit till rätta med bakfjädringen då även ägare av denna generation klagar över ”wheel hop”. Alltså fenomenet med skuttande bakhjul vid hård acceleration.
Något ägarna slutat klaga på verkar däremot vara den manuella växellådan. Trots att man i grunden använder samma MT-82-låda från Getrag, verkar man ha finslipat och kommit till rätta med de problem som ibland gjorde bilarna i femte generationen svårväxlade och tröga.
Något annat som ändrats sedan föregående generation är att V6:an strukits ur modellutbudet. För exportmodellerna var den aldrig tillgänglig, men även hemma i Staterna försvann den i och med faceliften 2018. Lika bra kan tyckas, då den var både slöare, tyngre och törstigare än ecoboost-fyran!
FELRAPPORTEN: BEPRÖVAD TEKNIK
(Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.)
När vi ändå är inne på ämnet skiljer det en del mellan bilarna som byggs för den amerikanska marknaden och de för exportmarknaden.
Dels är det mindre detaljer som lyktor, bakljus och huvscoop. Effektmässigt har de ”globala bilarna” trimmats ned något. Främst är det dock priset som skiljer.
På hemmaplan kostar en välutrustad Mustang GT V8 mindre än vad vi får betala för instegsmodellen här hemma i Sverige. Det är därför kanske inte så konstigt att det ändå letat sig hit några privatimporterade bilar från USA, då främst V6:an som varit den billigare instegsmodellen. Femte generationen såldes aldrig officiellt i Sverige, vilket gör att samtliga begagnade exemplar är importerade.
Som begagnatspekulant på sjätte generationen bör du vara noga med om det är en svensksåld bil eller en importbil du tittar på. Dels kan försäkringskostnaderna variera något mellan modellerna, men främst går du miste om fem års nybilsgaranti som bilarna säljs med i Sverige.
Att det är en importbil ser du genast om den har en V6:a under huven, eller röda baklysen (de svensksålda modellerna har bakljus i klarglas). Utöver detta bör du även provköra bilen och se att den inte har vibrationer i drivlinan.
Ford tog inte in den femte generationen officiellt, men ändå har ett stort antal letat sig hit. Därför kan det vara klokt med en carfaxrapport för att få reda på bilens historik. Kolla även om den är rostskyddad, och om den manuella lådans växlar går i som de ska samt om det finns en serviceverkstad i närheten då vanliga Fordhandlare inte nödvändigtvis servar bilen.
Glöm inte heller att jämföra försäkringsbolagens priser, eftersom de varierar kraftigt på just denna modell! Sist bör vi nämna det där med säkerhet.Sjätte generationen fick i två stjärnor i Euro NCAP 2017. Skrämmande lågt för en bil med dessa fartresurser idag!
I amerikanska NHTSA:s krocktest fick den däremot ett utmärkt betyg som var något högre än föregångarens. Till modellår 2018 infördes en del säkerhetsuppdateringar och ytterligare en stjärna tillkom i Euro NCAP.
Mustangens tveksamma säkerhetsbetyg till trots blir det ändå den sjätte generationen som vinner denna duell. Den är förbättrad på i princip samtliga punkter och mäter sig betygsmässigt med europeiska rivaler förutom i kvalitetskänsla och bränsleförbrukning. Men vad gör det när man har en stor mullrande V8 under huven?
Modellhistorik
Ford Mustang Gen 5 (S197)
2004 Säljstarten för femte generationen Mustang påbörjas sent i oktober som årsmodell 2005. Bilen finns att få med en en V6 på 4,0 liter, eller en V8 på 4,6 liter i GT-utförande.
2010 Mustang får en facelift som främst kännetecknas av nya strålkastare och baklampor.
2011 Nya motorer introduceras, V6:an levererar nu mer effekt (309 hk) än GT gjorde vid lanseringen. GT-modellen får äntligen en 5,0- liters V8 på 418 hästar, kallad Coyote.
2013 Mustang GT får en mild facelift som påminner om Shelby GT500, samtidigt lanseras den hittills galnaste versionen av GT500 med hela 672 hästkrafter!
Ford Mustang Gen 6 (S550)
2015 Säljstart för sjätte generationen Mustang som äntligen hittat tillbaka till Sverige och Europamarknaden. I motorväg kan man välja antingen en 2,3 liter stor turbofyra eller GT- modellen med en V8 på 5,0 liter.
2018 Faceliftdags, V8:an levererar nu 450 hästar medan turbofyran tappar några och landar på 290. Även säkerheten uppdateras.
Ägarna om sina bilar
Mustang-ägarna älskar… |
Mustang-ägarna gillar inte… |
”V8-mullret är svårslaget.” ”Mycket bra bil för pengarna med bra totalekonomi och driftsäkerhet.” ”Man blir så glad när man får tillfälle att åka en riktig USA-bil, med en riktig motor!” ”Modellen uppskattas av gammal som ung. Väcker ingen avundsjuka.” ”Mustang är en kultbil!” | ”Lite trögt att få i växlarna.” ”Havererad AC- kompressor.” ”Vatten i baklyktorna som ställer till med konstiga fel.” ”Lacksläpp på motorhuven.” ”Sväljer dåligt vid tankning i varmt väder.” ”Klena bromsar i förhållande till motorstyrka och vikt.” |
Mustang-ägarna älskar… |
Mustang-ägarna gillar inte… |
”Oerhört kul att köra.” ”Bilen överraskar i kvalitetskänsla.” ”Fungerar även som vardagsbil.” ”Grym bil för pengarna.” ”Härlig bil för dagligt bruk och långfärder.” ”Helt underbar att köra och glida runt med.”Mycket rolig till ett rimligt pris, med V8 och fem års garanti!” | ”Missljud vid sufflettstängning.” ”Obalans i drivaxeln.” ”Vibrationer i bilen.” ”Detaljkvaliteten invändigt är lite plastig och kvaliteten på lackarbetet är sisådär.” ”Strulande AC.” ”Projektorlampan på backspegeln slutade fungera.” |
Ägarnas köpskäl
FORD MUSTANG (S197) 2005–2014
Design En riktig retrosuccé när den släpptes.
Körglädje V8 är svårt att motstå.
Varumärke Välkänd muskelbil.
FORD MUSTANG (S550) 2015–2018
Körglädje Brutalt accelererande jänkejärn!
Design Lika viktigt som körglädje för ägarna.
Varumärke En galloperande häst som ingen annan!
Kolla detta innan köp!
FORD MUSTANG (S197) 2005–2014
Växellåda De manuellt växlade V8:orna har problem med synkringarna mellan tvåan och trean före faceliften, men även efter faceliften där det är svårt att få i växlarna.
Rostskydd Om bilen brukats vintertid, eller om du planerar att göra det är det vettigt att undersöka om den rostkyddats.
Airbag Se till att återkallelsen för TAKATA-airbagen är utförd så att du själv slipper detta.
FORD MUSTANG (S550) 2015–2018
Vibrationer Vibrationer i bilen som uppstår vid motorvägshastighet beror med största sannolikhet på dåligt balanserad kardanaxel och åtgärdas på garantin.
Inredning Många ägare klagar på att interiören är något plastig och kan skramla.
”Mer italienskt än amerikanskt ljud”
V8-muller eller högvarvig skönsång? Du kan faktiskt få bägge i Mustang! Det klassiska V8-mullret finner du i den vanliga GT-versionens Coyotemotor. Medan den högvarviga skönsången återfinns i USA-exklusiva Shelby GT350-modellens Vodoomotor, som i sin tur är en vidareutveckling av Coyoten.
Den största skillnaden är att den har en så kallad enkelplans vevaxel. Det innebär att motorn tänder cylindrarna i vardera änden av ”V:et” samtidigt. Detta gör att motorn kan varva mer än standardspisen och det bidrar också till att bilen producerar ett ljud som man snarare skulle förknippa med en italiensk sportbil än ett amerikanskt muskelpaket!
Även instegsmodellen av Mustang låter numera osedvanligt europeisk. Men det kanske inte är så konstigt med tanke på att man kan hitta den 2,3 liter stora Ecoboostfyran under huven på Ford Focus RS!