Begduellen: Ferrari 458 mot Porsche 911 GT3

Premium Ferrari 458 var glödhet när den lanserades, i dubbel bemärkelse! Men har lågan slocknat nu när 488 gjort debut, och hur står den sig mot Porsche 911 GT3?

Begduellen: Ferrari 458 mot Porsche 911 GT3

När Ferrari lanserade 458 blev bilen genast glödhet hos pressen. Först lovordades den från alla håll och kanter. När vi sedan provkörde modellen år 2011 skrev vi att den "imponerar i alla lägen och lekfullheten är total tillsammans med närvaron i körkänslan". Att bilen dessutom i standardutförande var lika snabb runt Fiorano (Ferraris egna testbana) som banfokuserade 430 Scuderia skodd med R-däck var inte heller någon dålig bedrift.

När det senare visade sig att modellen hade en tendens att självantända fattade även nyheterna intresse för bilen med både löpsedlar och tv-inslag på brinnande bilar. Ferrari åtgärdade tack och lov problemet, som berodde på en särskild sorts brandfarligt lim man använt i hjulhusen. Hur är den då som begagnad, har flamman slocknat och hur står den sig mot Porsches banvapen 911 GT3?

Jämförelsen kan tyckas lite orättvis då det skilde ungefär 700.000 kronor i pris mellan bilarna när de lanserades som nya. Faktum är dock att i den sista tappningen av den här generationen kostade 911 GT3 RS 4,0 hela 1.795.000 kronor. Spekulanter som velat tjäna sig en hacka på de mer begränsade utgåvorna av bilarna har gjort att de stundom legat lika astronomiskt högt, även om begagnatpriserna idag återgått till att reflektera den initiala prisskillnaden.

Med det sagt finns det fortfarande ett samlarvärde i båda bilarna, men kanske främst i Ferrarin som är tillverkarens sista mittmotoriserade V8-modell utan turbo. I Speciale-utförande är den dessutom snabbare än självaste Ferrari Enzo runt Fiorano!

Samlarvärde i all ära men dessa bilar var byggda för att köras, gärna fort och runt en bana. Något ägare till bägge verkar göra rätt flitigt. Här i Sverige verkar andelen ägare som kör sina klenoder på bana vara något högre i Porschestallet enligt vår ägarenkät. Läser man runt lite på märkesforum ser man snabbt att det inte råder någon brist på bankörande 458-ägare heller.

FELRAPPORTEN – ITALIENSKA ELSPÖKEN!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Porsche gör skäl för ryktet om att vara pålitliga och problemfria. Emellertid har var fjärde ägare som svarat i vår enkät haft problem med elektroniken i sin Ferrari 458. Ferraris motor- och bromsproblem är inte heller något som hör hemma i den här prisklassen, även om motorproblemen är strax under snittbilen för perioden.

Något ägarna till bägge modellerna är eniga om förutom deras allmänna förträfflighet som banbil är att de keramiska bromsarna käkar belägg i ruskigt tempo om man kör på bana. Konventionella stålskivor kan vara ett alternativ om man huvudsakligen köper bilen för den typen av körning. 

Bankörda exemplar är för övrigt något du som spekulant inte bör oroa dig över, bägge bilarna lämpar sig utmärkt för den sortens körning och i Porschens fall är den byggd just för det ändamålet.

Desto viktigare är det med en fullständig servicehistorik. Ferrari erbjuder fri service i sju år sedan 2012, det är med andra ord inte speciellt troligt att du stöter på en nyare 458 som inte servats ordentligt. Eller ännu bättre, köp en "Ferrari approved"-bil så får du en förlängd nybilsgaranti eller garanti på motor och drivlina beroende på årsmodellen på din begagnade 458. Varje Ferrari Approved-bil genomgår en rigorös kontroll på hela 190 punkter för att garantera ett begagnatköp utan otrevliga överraskningar. Garantin utfärdas dessutom av tillverkaren och gäller inom Europa.

Porsche har ett liknande certifieringsprogram kallat "Porsche Approved", men då de yngsta bilarna i generation 997 nu börjar närma sig den nioåriga maxgränsen för att omfattas av certifieringen är det inget du bör räkna med på en GT3.

Om du inte vill betala den extra prislappen som oundvikligen kommer på approvedbilarna är historiken av yttersta vikt. En carfaxrapport är ett minimum, särskilt om du kikar på en importerad bil eller funderar på att importera en själv. I Ferraris fall finns det inte jättemycket att spara då priserna ute i Europa ligger på ungefär samma nivå som här hemma, men utbudet är desto större. I Porsches fall ligger priserna något under de svenska, särskilt i Tyskland kan du göra dig ett klipp om du hittar rätt bil.

RS-modellerna av GT3 verkar ha hållit värdet bättre än vanliga GT3. Om du undrar vad du får för de extra pengarna rör det sig om en bil som är drygt 20 kilo lättare, har en större vinge i plast och är något bredare bak. Ingen direkt game changer så att säga. I Ferraris fall skiljer det lite mer till de mer banfokuserade Speciale-modellerna, både i pris och funktion. 

Det är egentligen konstigt att kora en vinnare mellan dessa två väldigt olika, men oerhört snabba bilar. Trots detta blir det Porsche 911 GT3 som tar hem duellen denna gång. Detta tack vare högre problemfrihet då duellen var väldigt jämn i övrigt. Oavsett vilken av bilarna du väljer ansluter du dig dock till de nöjdaste ägarna i vår begagnatdatabas!


MODELLHISTORIK

FERRARI 458 ITALIA

2009 Premiär på Frankfurtsalongen och säljstart som årsmodell 2010 för den 565 hästar starka mittmotor-V8:an.
2012 458 Spider med fällbart tak i aluminium lanseras.
2013 Högprestandaversionen 458 Speciale lanseras. Motorn har fått sig en genomgång och levererar nu 597 hästar.
2014 458 Speciale A, en öppen version av Speciale kommer i en begränsad upplaga om 499 bilar.

Porsche 911 GT3 (997)  

2006 Porsche lanserar andra generationen av 911 GT3, denna gång baserad på 997-generation. Senare samma år visas RS-modellen som främst är till för homologering av bilen. Bägge versionerna har en boxersexa på 3,6 liter och 415 hästar.
2009 Modellen får en diskret exteriör facelift. Motorn förstoras till 3,8 liter och lämnar nu 435 hästar. RS får samma facelift året därpå.
2011 911 GT3 RS 4,0 blir ett sista hurra för modellen.


Ägarna om sina bilar

En Ferrari ser snabb ut även när den står stilla. 458 är inget undantag!

Ferrari-ägarna älskar...
Ferrari-ägarna gillar inte...
"En utmärkt bil. Fantastisk på alla sätt!" "Den tveklöst bästa sportbilen i prisklassen idag." "Vilken komfort! Att köra 100 mil till en bana i Europa är inga problem alls och packningen får plats!" "Sju års fri service ger en liten känsla av att ägandekostnaderna inte drar iväg." "Spökande elektronik drar ned betyget." "Batteriet hade laddat ur då jag inte kört på två veckor." "Världens starkaste varumärke Ferrari har världens sämsta eftermarknad och service i Sverige." "Bilen käkar bromsbelägg."

Med en enorm vinge och centrerade avgasutblås baktill vet man genast vad bilen är avsedd för. Rakt framifrån kan den dock misstas för vilken 911 som helst.

Porsche-ägarna älskar...
Porsche-ägarna gillar inte...
"En oslagbar banbil!" "Kombinationen av prestanda, komfort, kvalitet och design gör att 911 är helt oslagbar i sportbilssegmentet." "Med Porscheklubben kan man maximera sitt Porsche-ägande!" "Den bästa vardagssportbilen!" "Litet oljeläckage mellan motor och växellåda." "Vibrationer i bilen." "Högt slitage av bromsbelägg och däck." "Man får muskelvärk runt mungiporna efter varje tur."

Ferrari 458 Speciale A. A:et står för "Aperta" som betyder öppen på italienska. Speciale A är alltså en spiderversion av Speciale som bara tillverkades i 499 exemplar.

Ägarnas köpskäl

FERRARI 458 ITALIA 2010-2015

Körglädje Ord är överflödiga!
Design Pininfarina levererar.
Varumärke Den stegrande hästen väcker habegär!

PORSCHE 911 GT3 (997) 2006–2011

Körglädje Gjord för motorbanan!
Varumärke Stuttgarts stegrande häst.
Design Klassiska linjer i modern tappning.

Kolla detta innan köp!

FERRARI 458 ITALIA 2010-2015

Elektronik Var fjärde ägare har haft problem med elektroniken, undersök därför att allt från elhissar till display fungerar som det ska.
Historik Undersök bilens historik så du inte råkar ut för en fusklagad bil. Eller ännu hellre, köp en Ferrari Approved-bil.
Återkallelse Du minns väl nyhetsinslagen om självantändande Ferrari? Berörda bilar bör ha åtgärdats vid det här laget. Kikar du på en tidig modell skadar det inte att dubbelkolla. 

PORSCHE 911 GT3 (997) 2006–2011

RMS Lagret i framkant på transaxeln har en tendens att läcka. Undersök om det bytts ut så du slipper oljespill på garagegolvet.
Återkallelse Bilar med centrummutter tillverkade mellan februari 2009 och 2010 har återkallats för ett byte av hjulaxlar och hjullager. Se till att detta är gjort, det kan annars få katastrofala följder!

Fullständig fokus på föraren är nog hur man bäst sammanfattar interiören i 458. Förbered dig på att läsa instruktionsboken för att behärska instrumenteringen till fullo.

Bakom ratten ser det ut som det alltid gjort i Porsche 911. En tjock ratt och varvräknaren i mitten. Inget nonsens!

Experten: "Tio cylindrar är fler än sex eller åtta"

Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

Nu svär jag kanske lite i kyrkan. Men för samma pengar som den i skrivande stund billigaste begagnade 458:an i landet, kan du få en två år gammal Audi R8 V10 Plus.

Med drivlinan direkt från lill-Ferrarins närmaste konkurrent Lamborghini Huracán får du både fler cylindrar, mer effekt, färre mil och en betydligt nyare bil. Att den dessutom är en halv miljon kronor billigare än en motsvarande Huracán, eller en lågmilad 458 för den delen är bara grädde på moset!

Du tror säkert att jag är från vettet nu. R8 V10 Plus av andra generation har dock varvat Nürburgrings Nordslinga på 7.32 blankt, drygt en sekund snabbare än båda bilarna i duellen! Om man kan bortse från märkesprestigen är den alltså den snabbaste exotiska sportbilen i prisklassen och förtjänar att bli tagen på allvar, även i detta sällskap.