Promenadseger i begduellen: ”Solklar vinnare”

PREMIUM Utbudet av mellanklassuvar är enormt och suget efter dem minst lika stort. Idag tacklar vi två udda typer. En amerikansk tysk, och en tysk spanjor från Tjeckien!
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Suget efter suvar i mellanklassen är enormt i Sverige. Tack vare detta har utbudet av både nya och begagnade bilar formligen exploderat! I spjutspetsen av denna trend hittar vi VAG-koncernen med MQB-plattformen som ligger till grund för ett nästan oändligt antal bilmodeller. Tidigare i år undersökte vi hur gångbar Volkswagen Tiguan var som begagnatköp, men idag kikar vi närmare på Seat Ateca som delar nyss nämnda plattform med Tiguan. 

Som jämförelse har vi senaste generationen av Ford Kuga. Den lanserades redan till modellår 2013 och är faktiskt en smula större. Finns det kanske något att vinna på att köpa en något äldre konstruktion nu när utbudet vuxit sig så stort?

Någonting har man ändå gjort rätt hos Ford, för Kuga har sålts i över 10.000 exemplar i Sverige sedan lanseringen! 

Granskar vi ägarnas betyg på sina bilar kan man dock fråga sig vad. Normalt köper man en suv för de praktiska egenskaperna, men Kuga presterar bokstavligen i botten av suvklassmallen i TQ-ronden. Förvisso tyngs betyget något av den föråldrade interiören men ägarna är i synnerhet missnöjda över bagageutrymmet i bilen.

Där presterar istället Seat Ateca betydligt bättre. Trots att spanjoren är ungefär 16 centimeter kortare har man med uppfällt baksäte 54 extra liter att förfoga över i bagageutrymmet! Man skulle kunna tro att det extra utrymmet kommer baksätespassagerarna till nytta i Kuga, men även där får Forden en smäll på fingrarna av Ateca.


FELRAPPORTEN – SMÅSTRULIGT

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Promenadseger i begduellen:
Omväxlande skulle man kunna säga om felrapporten denna gång. Där Kuga presterar bra, presterar Ateca sämre och vice versa. Gemensamt för bägge är att elektroniken strular mer i dessa bilar än i genomsnittsbilen, detta gäller i synnerhet Ford Kuga. I Seats fall är det de lättrostande bromsarna och mängden garantiärenden som sticker ut bland problemstaplarna.

Granskar vi ägarkommentarerna framhåller flera av dem Kuga som en väldigt prisvärd bil när den var ny. Det låga betyget för bränsleförbrukning och totalekonomi tyder dock på att prislappen i sig inte är allt. Den framhjulsdrivna ecoboostmodellen vi har som exempelbil har ett för klassen rätt påtagligt värdefall som är jämförbart med det för en dyrare bil tidigt i livscykeln. Den fyrhjulsdrivna varianten håller förvisso värdet bättre, och kostar drygt 22 procent mer att köpa begagnad.

Här glänser dock Seat Ateca med smått fantastiska nio kronor per mil i förutspådd värdeminskning! Den totala milkostnaden för instegsversionen 1,0 TSI med 115 hästkrafter och framhjulsdrift är riktigt låga 24,50 kronor per mil. Av alla konkurrenter som figurerat i begduellen i närtid är det bara Kia Niro som är billigare i drift, och då rör det sig inte ens om en krona i skillnad!

Skulle du kika på en Kuga av tidig årsmodell före faceliften blir den ekonomiska kalkylen dock helt annorlunda. Med fem års garanti som standard kan du faktiskt kika på en äldre bil utan att oroa dig alltför mycket. De vanligaste felen på Kuga verkar dessutom vara elrelaterade störningsmoment i vardagen, snarare än allvarliga defekter. 

Inte heller Ateca lider av några allvarliga modellrelaterade besvär. Med det sagt bör du dock undersöka skicket på bromsskivorna innan du slår till. För likt andra MQB-baserade bilar har skivorna en tendens att rosta om de inte används flitigt. Detta verkar heller inte täckas av bilens tämligen korta tvååriga garanti, förutom i extremfall.

Det bör dock nämnas att Ateca går att få med förlängd garanti i upp till sex år totalt, men räkna som sagt inte med att få rostiga bromsskivor utbytta på garantin även om du skulle hitta ett begagnat exemplar med förlängningen.

Det blir ändå Seat Ateca som vinner duellen denna gång. Nyare är helt enkelt bättre i den hårt konkurrensutsatta mellansuvklassen. Något spanjoren visar genom att rymma mer samtidigt som den både är mindre och kostar mindre att äga! Men frågan är om du verkligen ska ha en suv? Häng med till spalten i slutet av artikeln…


MODELLHISTORIK

Ford Kuga   

2012 Premiär för andra generationen Ford Kuga. Till skillnad mot föregångaren är nya Kuga en så kallad världsmodell som säljs i samma utförande på samtliga marknader. Bilen erbjuds med både bensin- och dieselmotorer i olika effektutföranden och fyrhjulsdrift som tillval. Säljstart i Europa som modellår 2013.
2017 Facelift med kraftigt omarbetad front och försiktigt uppgraderad interiör där den största förändringen är stödet för Apple CarPlay och Android Auto.

Seat Ateca   

2016 Premiär och säljstart för Seat Ateca som ersätter Altea. Bilen bygger på MQB-plattformen precis som koncernsyskonen Volkswagen Tiguan och Skoda Karoq. Trots Seatmärket tillverkas Ateca i samma tjeckiska fabrik som Karoq. Den går att få med antingen tre- eller fyrcylindrig bensinmotor samt dieselmotor. Fyrhjulsdrift finns som tillval till alla förutom instegsmodellen.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Promenadseger i begduellen:
Interiören i Ford Kuga bär tydliga drag av alla andra Fordar tillverkade vid tillfället. Alltså allt från lilla Fiesta till Transitskåpbilarna. Inte heller efter faceliften 2016 blev det någon större förändring på den fronten.
KUGA-ÄGARNA ÄLSKAR…
KUGA-ÄGARNA GILLAR INTE…
”En körglad bil med bra väghållning.”
”Bra framkomlighet till stugan i fjällen.”
”Mycket prisvärd och välutrustad.”
”Bra dragvikt!”
”En mycket prisvärd bil med underbar automatlåda och snygg design.”
”Bagageluckans gångjärn underdimensionerade, den stängs inte med fjärren.”
”Knarrande framvagn.”
”Motorn kan börja knacka och gå extremt dåligt. Ford påstår att det är normalt.”
”Byte av DPF-filtersensor vid 10.500 mil.”
”Keyless fungerar sporadiskt.”
”Dålig värme vintertid!”
Promenadseger i begduellen:
Sportigt och spanskt bakom ratten på Ateca. Trots att bilen bygger på MQB-plattformen känns interiören distinkt Seat snarare än Volkswagen.
ATECA-ÄGARNA ÄLSKAR…
ATECA-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Ingen annan suv jag provat ger så mycket för pengarna, och den är riktigt rolig att köra.”
”Väldigt nöjd med framför allt komfort och bränsleekonomi.”
”Hög teknisk nivå, god komfort och fin design till ett rimligt pris.”
”Känns robust och säker.”
”Oslagbar bränsleförbrukning, som en småbil!”
”Grava rostproblem på samtliga skivor efter bara ett år och 1.600 mil, Seat ville ha 12.800 kronor för bytet och ville inte åtgärda det på garantin.”
”Hjulhuset bak är inte helintegrerat i karossen vilket innebär att smuts, vatten och grus kastas upp mellan tröskel/hjulhus och dörrsida.”
”Den adaptiva farthållaren slutar fungera vid mycket snö eller damm.”
”Svårstängd förardörr.”
”Farthållaren kan strula vid regn.”
Promenadseger i begduellen:
Promenadseger i begduellen:
Den sportigaste versionen av Ateca är faktiskt inte alls en Seat. Under 2018 valde VAG att bryta ut Cupra från Seat, ungefär som Volvo gjort med Polestar. Cupra Ateca behåller dock Seatens alla praktiska egenskaper, men spär på med lite temperament i form av en 300-hästars drivlina från Golf R!

Ägarnas köpskäl

Ford Kuga 2013–2019

Design Allt annat än anonym!
Körglädje Ford kan det här med körglädje.
Ekonomi Mycket bil för pengarna!

Seat Ateca 2016–2019

Ekonomi Välutrustad och snål med bränslet!
Design Skarp design som väcker känslor.
Körglädje Spansk, sportig och suverän.

Kolla detta före köp!

Ford Kuga 2013–2019

Elektronik Det absolut vanligaste klagomålet på modellen är diverse elfel. Huvudsakligen klagas det på stereon, men även detaljer som elfönsterhissar och den elektriska bagageluckan strular för ett antal ägare.
Keyless Det nyckellösa systemets funktion har ställt till med trubbel i en del bilar. Undersök om möjligt med föregående ägare om just ditt exemplar har drabbats av detta och om det åtgärdats. Så slipper du bli stående utmed vägen.

Seat Ateca 2016–2019

Farthållare Ovanligt många ägare beklagar sig över den adaptiva farthållaren, särskilt i relation till Atecas systermodeller ur VAG-koncernen. Det rör sig om allt från att den strular vid olika väderlag till att ägare behövt byta ut radarenheten på garantin då den ”levt sitt eget liv”.
Bromsar Likt andra bilar ur koncernen som bygger på MQB-plattformen har även Ateca problem med kvaliteten på bromsarna. Används de inte flitigt rostar de och blir skeva, med kraftiga vibrationer vid inbromsning som följd. 

Promenadseger i begduellen:
Promenadseger i begduellen:
Promenadseger i begduellen:
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör.

Suveränt men – det finns faktiskt alternativ!

Suvar i all ära men man vill väl ändå få det mesta man kan för sina pengar?

Vad skulle du säga om jag sade att du jämfört med Atecan här ovan kunde få dubbla mängden drivande hjul, nästan dubbla effekten och mer innerutrymmen i en lika ny bil för bara två extra kronor per mil?

Du har säkert redan noterat det, men jag smög med Skoda Octavia RS TDI Combi 4×4 bland jämförelsebetygen och milkostnaderna i klassen, och det var inte utan anledning. För i princip samma milkostnad som instegsversionen av Seat Ateca kan du alltså få en fullmatad Octavia RS! Skulle du välja bort toppmodellen och gå på en motsvarande drivlina landar vi plötsligt en bra bit under Seatens milkostnad.

Bägge bilarna bygger på samma MBQ-plattform vilket borgar för en tämligen snarlik upplevelse bakom ratten. Det enda du offrar är egentligen markfrigången och det högre insteget du får i en suv. Men låt oss vara ärliga nu, hur ofta behöver du verkligen den där extra markfrigången? 

Skulle du vara intresserad av Octavian som begagnatköpkan du läsa om den här.

Promenadseger i begduellen:
 

Annons
Annons
Rulla till toppen