Begduell: Gigantisk lyx för småpengar

PREMIUM Visste du att du kan åka omkring i en stor och vräkig lyxsuv för Volkswagen Golfpengar?
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna synpunkter om bilarna.
✔ Driftkostnad inklusive service och bränsle.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Porsche rörde upp en hel del starka känslor när man lanserade sin första suv, Cayenne. Men succén lät inte vänta på sig. Idag kan du fynda ett välvårdat begagnat exemplar för mindre än vad en ny Volkswagen Golf kostar! Frågan är dock om du borde, samt om det inte finns något bättre alternativ för pengarna?

Visst finns det konkurrenter till första generationen av Cayenne, men de består huvudsakligen av koncernsyskonen Volkswagen Touareg och Audi Q7. Även BMW X5 som mer eller mindre startade den sportiga suvtrenden finns med på ett hörn.

Men om vi pratar om begagnade lyxkap finns det ett som står ut från mängden, riktigt ståtligt och i givakt dessutom!

Med ett nypris på nära nog en miljon kronor, är det svårt att inte se Range Rover generation L322 som årets fynd.

Men man gör sig själv en riktig otjänst om man inte tar hela milkostnaden med i beräkningen. Visst går det att hitta tidiga exemplar med V8 för så lite som 60 000 kronor. Men bensinmotorns höga bränsleförbrukning gör att du kommer spendera nästan lika mycket bara på att tanka bilen under ett år! Trots den lite väl häftiga skattekostnaden är det faktiskt dieseln som är det vettigare valet. 

Samma visa gäller när det kommer till Cayenne. En tidig Turbo kan locka med låg prislapp och enorm prestanda! Men underhållskostnaderna och motorns törst gör det till en osedvanligt dyr bil att äga för sin ålder.

Har du dessutom råd med att reparera första generationen Cayenne Turbo, kan du lika gärna sikta in dig på den pålitligare andra generationen istället. Då det troligen blir lika dyrt i slutänden ändå.

Det vettigaste motorvalet i denna generation av Cayenne är onekligen dieseln. Inte nog med att den är relativt rask med tanke på det måttliga effektuttaget och bilens vikt, framför allt är det den första Porschen som bestyckats med en dieselmotor!

Hittar du en i vettigt skick och vårdar den väl, är chansen att den faktiskt ökar i värde inte helt osannolik på sikt. Under tiden åker du omkring i en relativt bränslesnål suv.


FELRAPPORTEN – PROBLEMFRITT?!

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Range Rover tar hem kronan för den sammanlagt högsta felprocenten vi haft i begduellen på ett bra tag! Men Porsche Cayenne ligger inte långt efter. I synnerhet är den 25-procentiga motorfelfrekvensen oroande. Det är dock främst tidiga årsmodeller av Cayenne som står för majoriteten av problemen. Till skillnad mot Range Rover där de är betydligt mer jämnt utspridda över de elva modellåren i vår enkätundersökning.

När det kommer till driftsäkerheten är det tyvärr inte guld och gröna skogar för någon av bilarna.

Cayenne presterar något bättre än snittbilen för perioden, men också bättre än sitt problemdrabbade syskon Volkswagen Touareg. Vår statistik visar att det främst är de tidiga årsmodellerna som strular. Vilket ytterligare förstärker dieseln som det bästa valet, då den lanserades sist.

I Range Rovers fall verkar årsmodell inte spela någon större roll. Med tanke på att den tillverkats i tio år och fått två facelift, skulle man kunna tro att de förbättrat problemfriheten. Men så är inte fallet enligt ägarna själva.

Huruvida detta beror på att bilen utvecklades av BMW men såldes av Ford lämnar jag därhän. Men devisen om att en soppa inte blir bättre av fler kockar känns nära till hands. För en soppa är precis vad felrapporten visar på att Range Roverägandet är!

Dels har vi det låga betyget för märkesverkstäderna, som dessutom är få till antalet. Men även ett påtagligt komplicerat serviceschema, med dyra serviceåtgärder och reservdelar. Addera till detta att i princip varenda en av ägarna som svarat i vår enkät har haft någon sorts problem med sin Range Rover, så får du en klar bild av vad vad du kan vänta dig efter ett eventuellt köp.

Men du får också en oerhört praktisk och komfortabel bil. Just komforten är inget att fnysa åt. Så sent som i fjol sågs den engelska drottningen körande i sin Range Rover L322! Om det är Hennes Kungliga Majestäts förstahandsval av bil duger den nog för oss vanliga dödliga också! Fast det är klart, drottning Elizabeth lider nog inte av några monetära bekymmer.

Vilket leder mig vidare till vinnaren av denna duell: Land Rover Range Rover! Den må strula, och kosta som ett hus i underhåll. Men den rymmer lika mycket som en etta på Stureplan, och är bekväm som inget annat. Eller som en av ägarna själv förklarar det: 

”Man åker som en kung, mot fattigdom!”

Begduell: Gigantisk lyx för småpengar

MODELLHISTORIK

Porsche Cayenne (955)  

2002 Säljstart för Porsches första suv i S- samt Turboutförande. Puritanerna vänder sig i graven, men succén blir ett faktum!
2003 Instegsmodellen med 3,2-liters VR6 från Volkswagen introduceras.
2007 Facelift, kallad 957 i Porschekretsar. VR6 växer till 3,6 liter och GTS lanseras.
2009 Cayenne Diesel introduceras och blir tillverkarens första dieseldrivna bil. Motorn är en turbomatad V6 som lånas från Audi.

Land Rover Range Rover (L322)

2002 Säljstart för tredje generationen Range Rover. Bilen utvecklas i samarbete med BMW som äger Land Rover fram till strax innan lanseringen.
2006 Facelift, V8:an byts från en BMW-motor till en från Jaguar.
2007 Den BMW-tillverkade TD6-diesel-motorn ersätts av TDV8.
2010 Den andra och slutliga faceliften.


ÄGARNA OM SINA BILAR

Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Cayenne har kanske inte Porsches allra bästa interiör, varken design- eller kvalitetsmässigt. Släktskapet med Volkswagen Touareg är tydligt.
CAYENNE-ÄGARNA ÄLSKAR…
CAYENNE-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Mycket nöjd med Cayenne över lag men efter bytet till diesel är jag supernöjd!”
”Imponerar fortfarande, trots åldern.”
”2,6 ton tysk pansarvagn som vrålar fram.”
”Ett dyrt nöje!”
”Bensinförbrukningen får rymdfärjan Discovery att lika en Prius.”
”Dålig kvalitet på bromsarna.”
”Dyr reparation av automatlådan!”
”Trasig luftfjädring.”
”Bilen drar på tok för mycket bensin!”
”Bilen måste stå i garage på grund av stöldrisken.”
”Trasig inredningsdetaljer i billig plast.”
”Aningen undermotoriserad med V6.”
”Elfel och usel inredningskvalitet!”
Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Bakom ratten i Range Rover är det inte svårt att se varför ägarna skattar bilen så högt. Designen må vara något kantig, men materialvalen lämnar inget övrigt att önska.
RANGE ROVER-ÄGARNA ÄLSKAR…
RANGE ROVER-ÄGARNA GILLAR INTE…
”Går att köra i terräng på riktigt, samtidigt som den är extremt bekväm på motorväg!”
”En riktigt trevlig bil som tar sig fram överallt.”
”Mycket hög komfort och kvalitetskänsla.”
”Gott om billiga reservdelar i Storbritannien för den som skruvar själv.”
”Elektroniken trilskas ibland.”
”Fått byta kompressorn till luftfjädringen.”
”Handtagen kan frysa vintertid.”
”Något hög förbrukning med tanke på dagens bensinpris.”
”Bilen får inte tvättas med högtryck, det resulterar i lacksläpp!”
”Kärvande bromsok och skivor som blir skeva.”
”Dyr skatt!”
”Olje- och vattenläckage ur motorn.”
”AC:n fungerar, allt annat har gått sönder minst en gång!”
Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Det är inte bara Porsche som bygger snabba suvar. Mellan 2009 och 2012 gick Range Rover att få med en femliters kompressormatad V8 på 510 hästkrafter! 0–100 km/h gick på låga 6,1 sekunder.

ÄGARNAS KÖPSKÄL

Porsche Cayenne 2003–2010

Körglädje Roligaste suven på marknaden?
Utrymmen Den rymligaste Porschen.
Varumärke Prestigefyllt från Stuttgart!

Range Rover 2002–2012

Komfort Bekvämare än de flesta vardagsrum!
Design Kantig tysk från Storbritannien.
Annat skäl Förträfflig även bortom asfalten!


KOLLA DETTA FÖRE KÖP!

Porsche Cayenne 2003–2010

Servicehistorik En välservad Cayenne kan kosta mer i inköp, men lär garanterat vara billigare i längden. Hitta helst en som servats av märkesverkstad eller hos en specialist.
Luftfjädring är standardutrustning på Turbomodellerna men kunde även beställas som tillval på de enklare bilarna. Se till att den fungerar som den ska om ditt exemplar är utrustat med det.
V8 Undvik de tidiga V8:orna innan faceliften, om du inte hittar ett åtgärdad exemplar. De har drabbats av bland annat repade cylinderväggar, och brustna kylrör.

Land Rover Range Rover 2002–2012

Servicehistorik Se till att bilen har en full servicehistorik och att servicen skötts i tid. Passa på att undersöka vilka reparationer som utförts.
Luftfjädring Undersök att bilens luftfjädring fungerar som den ska. Många ägare klagar på havererade luftkompressor och några på läckande dämpare.
Partikelfilter Tittar du på dieselförsedda Range Rover gör du bäst i att hitta en där partikelfiltret är utbytt. Om det syns i servicehistoriken att man rengjort/nollställt det ett par gånger bör du istället kika på en annan bil, eller pruta rent hutlöst.

Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
Andrew Petrykowski, begagnatredaktör

EN FRAMTIDA KLASSIKER?

Det är svårt att idag titta på första generationen av Porsche Cayenne med dieselmotor och föreställa sig en framtida klassiker. Särskilt med tanke på hur lågt de tidiga årsmodellerna av Cayenne sjunkit i pris.

Men låt dig inte luras av bilens nuvarande tämligen låga status. För när de riktigt risiga bilarna tagit slut, kommer de fina exemplaren sannolikt att stiga i värde. Det är en fråga om något så enkelt som tillgång och efterfrågan.

Kika exempelvis på en BMW 325 av E30-generationen. Sena årgångar (dvs. 1990) bytte ägare för lunchpengar så sent som för fem år sedan. Idag kostar en begagnad bil med 20 000 mil på mätaren lika mycket som den gjorde ny. Då är det dessutom en bil utan någon vidare signifikans i BMW:s historia.

Generation ett av Cayenne är emellertid Porsches första suv. Den räddade dessutom företaget från konkurs, och är hela anledningen till att vi får fortsätta njuta av deras sportbilar. Som grädde på moset var det också den första bilen från Porsche att begåvas med en dieselmotor.

Så passa på att skaffa dig ett fint och väl fungerande exemplar, medan de är så här billiga. Puritanerna kan få ogilla modellen om de vill. Men även de kommer bidra till efterfrågan på bilen som räddade Porsche in i framtiden!

Begduell: Gigantisk lyx för småpengar
 

Annons
Annons
Rulla till toppen