Bränslebluffen del 4: Bilarna har blivit dumsnåla

EU:s testnorm har gjort bilarna "dumsnåla" eftersom de i verkligheten inte blivit mycket snålare. Ägarnas betyg visar vad som hänt - hur klarar sig ditt bilmärke? Dessutom testar vi downsizing – funkar det?

• Bränslebluffen är en reportageserie om åtta artiklar.
Del 1. auto motor & sport nr 23-2012. Läs här!
Del 2. auto motor & sport nr 24-2012. Läs här!
Del 3. auto motor & sport nr 25-2012. Läs här!

• Reportaget finns att köpa i sin helhet för 19 kr (se nedan). Observera att det inte går att skriva ut.
• Reportaget finns även i auto motor & sport nr 26-2012. Hela numret kan köpas för endast 39 kronor i vår digitala kiosk.
• Du som är prenumerant läser självklart hela tidningen och testet gratis, men observera att du först måste registrera ditt ams-konto. Givetvis är även detta kostnadsfritt. Klicka på den blå rutan i övre högra hörnet för att logga in eller registrera ditt ams-konto. Därefter kan du läsa testet på den här sidan, eller hela tidningen (klicka på Kiosk i huvudmenyn för att gå vidare och läsa tidningen).
Missa inte våra bästa tester! Arkivet fylls på varje vecka.

Bränslebluffen del 4: Bilarna har blivit dumsnåla

I militären finns det ett skämtsamt ordspråk som lyder: När inte kartan och verkligheten stämmer överens så är det kartan som gäller.
Inom bilindustrin råder tyvärr samma förhållande när det gäller bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Det finns en verklighet och "kartan", det vill säga EU:s ECE-norm för hur bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska mätas.
Verkligheten stämmer inte och det är kartan som gäller. EU:s ECE-norm är hopplöst föråldrad. Körcykeln är alldeles för snäll med måttliga och korta accelerationer. Om verkligheten hade fått styra hade vi haft en testnorm med snabbare och längre acceleration. Då hade speciellt dieselmotorerna fått visa vad de i verkligheten klarar av när det gäller recirkulation av avgaser för att klara emissonsmålen för NOx, kväveoxid.

• Bränslebluffen är en reportageserie om åtta artiklar.
Del 1. auto motor & sport nr 23-2012. Läs här!
Del 2. auto motor & sport nr 24-2012. Läs här!
Del 3. auto motor & sport nr 25-2012. Läs här!

• Reportaget finns att köpa i sin helhet för 19 kr (se nedan). Observera att det inte går att skriva ut.
• Reportaget finns även i auto motor & sport nr 26-2012. Hela numret kan köpas för endast 39 kronor i vår digitala kiosk.
• Du som är prenumerant läser självklart hela tidningen och testet gratis, men observera att du först måste registrera ditt ams-konto. Givetvis är även detta kostnadsfritt. Klicka på den blå rutan i övre högra hörnet för att logga in eller registrera ditt ams-konto. Därefter kan du läsa testet på den här sidan, eller hela tidningen (klicka på Kiosk i huvudmenyn för att gå vidare och läsa tidningen).
Missa inte våra bästa tester! Arkivet fylls på varje vecka.