Provkörd: Audi A3 imponerar med minsta motorn

Premium Lyxiga Audi A3 är betydligt dyrare än en Golf. Men vad händer om man väljer en av de mindre bensinmotorerna med bara 122 hästar? Vi undersöker.

Audi A3 ger mersmak även med en av de mindre motorerna. Fem dörrar är ett smart tillval för 8.500 kronor.

Så här trevlig blir interiören om du väljer S-linepaketet och S-troniclåda. Men tillvalen kostar!

Startknappen trycks in och man får dubbelkolla att motorn verkligen är igång – men det är den. Audi A3 finns redan med sju motoralternativ inklusive toppmodellen S3. Här undersöker vi andra sidan av skalan, en 1,4-liters turbomotor på 122 hästar och 200 Nm.

Det kanske låter klent, men motorutvecklingen har gått snabbt och den här vibrationsfria TFSI-motorn fungerar riktigt bra. Det beror till viss del på att Audi A3 blivit lättare jämfört med förra generationen, tack vare VW-koncernens MQB-plattform. Vridmomentet finns tillgängligt mellan 1.400 och 4.000 r/min.

Kraften från de starkare motorerna saknas bara på högre växlar – 122-hästaren är lite tunn på toppen, och den 6-växlade manuella lådan får användas flitigt, men den är fantastiskt exakt och trevlig att hantera. Dessutom finns dubbelkopplingslådan S-tronic som tillval – dock för ett merpris på över 20.000 kronor.

Poängen med en liten motor är att hålla pris och förbrukning nere. ECE-siffran är 5,2 l/100 km, men vår testförbrukning blev 7,5. Priset ligger på 210.500 kronor. Den sparsamme väljer istället en Volkswagen Golf med Masters-paket och samma motor (dessutom optimerad för att också gå på etanol) för 199.900 kronor, medan den som söker lite extra lyxkänsla väljer Audi A3 – gärna en Sportback för 8.500 kronor extra.

Plus: Trevliga köregenskaper, kultiverad motor, fantastisk kvalitetskänsla och ergonomi, bekväma sportstolar.
Minus: Hård fjädring med sportchassi, saknar vrid på höga växlar.

Audi A3 1,4 TFSI

Motor: R4, turbo, 1.395 cm³, 122 hk vid 5.000–6.000 r/min, 200 Nm vid 1.400–4.000 r/min. Växellåda: 6-stegad manuell eller 7-växlad dubbelkopplingslåda (S-tronic). Prestanda: 0–100 km/h 9,3 sek, toppfart 203 km/h. Bränsleförbrukning: Blandad körning 5,2 l/100 km. Pris: 210.500 kr (3-dörrars), 219.000 kr (Sportback). Aktuell: Nu.

Begenkäten betyg:
Audi A3
  • Senaste nytt:
Jag väljer hellre en liten motor och mycket utrustning när jag köper bil.
77
446