Däcktest: 25 vinterdäck - dubb mot friktion

Dubb eller friktion? Det är den eviga frågan. Alla dubbdäck är inte bra på is, alla friktionsdäck är inte bra på våt asfalt. Vi testar 13 dubbdäck och 12 friktionsdäck. Vad är bäst för dig? Årets största däcktest ger svaret.

Antingen tycker man dubbdäck är det enda rätta, eller så skor man alltid sin bil med friktionsdäck. Var man bor är ofta en viktig faktor, Sverige är ett långt land och "vinter" betyder inte samma sak i Kiruna som det gör i Kristianstad.
I det här testet har vi samlat hela 25 däck, dubbade däck och dubbfria friktionsdäck, för att du som däckköpare enkelt ska kunna se skillnaderna mellan de olika typerna – samt att det finns stora skillnader inom respektive grupp. Alla dubbdäck är inte bra på is, alla friktionsdäck är inte bra på våt asfalt. Ingenstans åskådliggörs detta tydligare än i detta test. 

Däcken som ingår i detta test:

Bridgestone Blizzak Spike-01

Continental ContiIceContact 

Dunlop Ice Touch

Gislaved Nord Frost 100

GoodYear UltraGrip Ice Arctic

Hankook Winter I*Pike RS 

Jinyu Winter yw53 

Michelin X-Ice North 3 

Nokian Hakkapeliitta 8

Nordman 4

Pirelli Ice Zero

Sunny Winter-Grip SN3860

Vredestein Arctrac

Bridgestone Blizzak WS70 

Continental ContiViking-Contact 6

Dunlop SP Ice Sport

Goodyear Ultra Grip Ice2

Kumho I'Zen KW31 

Maxxis Arctictrekker 

Michelin X-Ice Xi3 

Nokian Hakkapeliitta R2 

Pirelli Icecontrol Winter 

Sailun Ice Blazer WSL2

Sunny Snowmaster SN3830 

Vredestein Nord-Trac 2

• Köp eller logga in för att läsa testet av 25 vinterdäck. 
Artikeln kommer från auto motor & sport nr 24-2014.

• Observera att prenumeranter läser gratis, allt du behöver göra är att skapa ett eget ams-konto. Är du inte prenumerant kan du ta en prenumeration för bara 99 kronor (klicka här) och få tillgång till hela tidningsarkivet direkt. 

• Har du satt betyg på din  bil - eller var det längesedan? Gör det här! 

Däcktest: 25 vinterdäck - dubb mot friktion

Den här artikeln är exklusiv för prenumeranter på auto motor & sport.

För att kunna läsa den här artikeln krävs att du är prenumerant på auto motor & sport och inloggad på ditt konto. Artikeln går också att köpa via SMS. Köpet tar bara några sekunder och du kan läsa artikeln direkt.

a Köp artikeln med telefonen

Köp artikeln direkt för 29:-

Efter några sekunder kommer ett SMS med din pinkod.
Kostnad för SMS:et är 29 kr.


WyWallet För att kunna köpa artikeln med mobilen behöver du aktivera dig hos WyWallet som är en tjänst från operatörerna Tre, Telenor, Telia och Tele2.
Mer information: wywallet.se

Fyll i pinkod

Frågor?
Klicka här för support.

b Logga in om du har kopplat prenumerationen till ditt konto