TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren

PREMIUM AUDI Q5 2,0 TDI 190 QUATTRO • BMW X3 xDRIVE 20d • MERCEDES GLC 220D 4Matic • AUDI A4 ALLROAD 2,0 TDI 190 QUATTRO / Du söker den bästa av premiumsuvar i mellanklassen och ska just skriva på för en Mercedes GLC. Det är då helt nya Audi Q5 brakar in på scenen! Vilken är bäst nu? Och hur står sig den lika färska höjda kombin mot suvarna? Test!
Annons

BILARNA I TESTET

• Audi Q5 2,0 TDI 190 Quattro
• BMW X3 xDrive 20d
• Mercedes GLC 220d 4Matic
• Audi A4 Allroad 2,0 TDI 190 Quattro

Audi Q5 såg dagens ljus för första gången redan 2008. Den rusade direkt upp i försäljningstoppen för suvar i Europa och har, i hård kamp med en annan gamling (Volvo XC60), lyckats ligga kvar där med över 60 000 sålda bilar årligen. Den höga tekniska nivån och tilltalande, gedigna interiören betalade sig.

Ni kommer generation två, där man höjt ribban ytterligare och exempelvis gjort fyrhjulsdriftsystemet energieffektivare. Vanligaste versionen i Sverige kommer bli 190-hästarsdieseln med dubbelkopplingslåda. Den tar vi.

Självklar testdeltagare är regerande mästare i klassen enligt oss: Mercedes GLC 220 d 4Matic. Välkommen. Mer överraskande är möjligen BMW X3 xDrive 20d som ju bara galopperar en sommar till. Må så vara, men den kan fortfarande sätta nya förmågor på prov vad körglädjekriterier som exempelvis styrning anbelangar! Där är den en bra måttstock

Sedan slumpar det sig som så att helt nya Audi A4 Allroad 2,0 TDI 190 S tronic gör debut ungefär samtidigt som nya Q5. Att en och annan står som åsnan mellan dessa båda hötappar från Audi är ingen vild gissning. Samma drivlina men cirka 40 000 kronors skillnad till den höjda A4:ans favör. Vilken är bästa bilen krasst sett? Och vilken är bästa suven både totalt och förutan denna joker?

Vänd blad så börjar vi testet och tar reda på detta.

AUDI Q5

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Som en Q7 – fast lite knubbigare. Här varianten ”Sport” som bland annat utmärker sig
med lackade skärmkanter.

Att göra något ordentligt redan från början brukar löna sig. Audi gjorde hemläxan ordentligt när Q7 fick en lillebror sommaren 2008. Vår utsände provförare var imponerad av Q5. Hela testlaget likaså när den mötte sina konkurrenter i sitt första test påföljande vinter – vinst direkt.

Att Q5 också alltid haft ett järngrepp om kunderna förstår man när man kastar ett öga på Europaförsälj- ningen. Så sent som i oktober 2016 låg Q5 på totalplats 65 när den yngre BMW X3 hittades först på plats 99.

Även denna gång är det huset stora plattform för bilar med längsmonterade motorer som används (precis som i nya Q7 och även testets A4 allroad). Nu i generation två kallas plattan ofta MLB evo.

Nya Q5 är tillsammans med A4 allroad först ut att använda ett nytt system för fyrhjulsdriften. Med tilläggsnamnet ultra anar man att det är bränslebesparing som åsyftas. Mycket riktigt har två kopplingar tagit plats i drivlinan. En för att kunna göra bilen helt framhjulsdriven när detta räcker och en bakre koppling som gör att bakhjulen inte ens ska kunna bromsas i sitt vägrullande av saker som oljans tröghet i bakdiffen. Extremt? Men det fungerar!

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Med skön ryggstödsvinkel och hög sits har Q5 lika bekvämt baksäte som GLC (som fortfarande har något bättre lårstöd).

Okej, vi vet inte hur mycket som är det nya quattro-systemets förtjänst kontra motorns, eller växellådans som kopplar loss och seglar redan i normalprogrammet, men Q5 går i alla fall snålare än suvarna från både BMW och Mercedes.

Ultrasystemet ställer blixtsnabbt om till fyrhjulsdrift – ibland i preventivt syfte redan innan greppet försvinner. Därför märker vi ingen körmässig försämring gentemot föregångaren. Audi Q5 är dock som tidigare en stabil, trygg och effektiv suv på kurviga vägar snarare än den roligaste. Men en så imponerande tyst dieselmotor och i sportprogramet snabbväxlande växellåda är också en viktig beståndsdel i det vi kallar körglädje. Och där tar Q5 igen.

Fast bäst är fortfarande Q5 på att spela förhöjd lyxbil. Till att börja med utklassar vår luftfjädrade testbil konkurrenterna i komfort. Endast A4 hotar på allvar men bland annat det högre och bekvämare baksätet i Q5 fäller avgörandet avseende totalkomforten i bilen. Finalisterna i ljudkomfortturneringen heter båda Audi och även här drar Q5 längsta strået då man i denna inte frestats att använda de riktigt låga och skorrande varvtalen, som i A4.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Tillvalet ”Baksäte plus” ger ett skjutbart säte (elva steg) med en variabel ryggstödslutning (tre steg). Med småttingar på plats kan bagagevolymen växa från 550 till 610 liter. Praktiskt.
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
När A4 allroad sticker upp pekar Q5-föraren gärna på sin luftfjädring och denna unika offroaddisplay. Här kan du bland annat se när du riskerar att tippa över, innan det är ett faktum.

Material, displayer, knappar och reglage håller alltsammans fullständig toppklass. Vill du veta till vilken nivå bilbyggandet av idag har tagit sig: kliv in i en ny Audi, exempelvis Q5. Något särkilt ”suvtema” har inte anammats utan det är lika elegant som i de lägre bilarna. Man sitter bara lite högre upp.

Sitta högt är det allt fler som vill göra och efter en provtur med Q5 lär man förmodligen bli än mer sugen. Det som slutligen får det sista tvivlet att flyga ut genom fönstret innan man tar fram reservoarpennan och skriver under är prisbilden. För just Q5 2,0 TDI quattro 190 hk S tronic har Audi tagit fram en företagsspecialare där två vettiga paket för totalt 39 000 kronor ingår. Det fina för privatpersoner är att de kan köpa denna ”Business edition” för 4 000 kronor undergrundpris! Det är fortfarande inte lika förmånligt som för juridiska företag, men känns ändå som en ”no brainer” för väldigt många.

Nya Q5 menar synnerligen allvar även denna gång.

Mikael Johnsson

BMW X3

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Xenonstrålkastare är faktiskt tillval till X3, och kostar 7 900 kronor. Halogen är standard.

”En otroligt bra bil som är sämst på allt.” Så uttryckte sig någon här på redaktionen om X3 när vi hade räknat samman betygen. Det är dock bara delvis sant, X3 är en väldigt bra bil. Och sistaplceringen i detta test är egentligen inget att skämmas för, det finns en uppsjö av konkurrentbilar som inte ens fick vara med på grund av att de är sämre totalt sett. 

Om man ska se till X3:ans styrkor är det främst körglädjen som utmärker sig. Allt är dock inte optimalt ens i denna rond, men när det gäller saker som styrning och chassi är bilen klart bäst i klassen – åtminstone så länge vi pratar om aktiv körning. Även i vardagslunken är styrningen känslig och fin, men det fasta chassit gör framfarten ganska ”tjattrig” över små ojämnheter. Det känns som om bilen är på tå hela tiden. Redo för aktiv kurvtagning, även när du som förare inte är på det humöret. Det justerbara chassit Dynamic Damper Control (10 000 kr) är ett självklart tillval för dig som vill ge rullkomforten en skjuts i rätt riktning. Då får du nämligen ett Comfortläge som ger riktigt fint flyt över alla typer av ojämnheter.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Baksätet är rymligt i alla ledder, men sittkomforten blir lidande av att sätet är för lågt placerat.

Den 190 hästar starka tvålitersdieseln har tillräckligt med kraft och fungerar dessutom ypperligt ihop med den åttastegade ZF-automatlådan – speciellt i stadstrafik märks en tydlig responsskillnad mot dubbelkopplingslådorna i Q5 och A4. Men ljudet i BMW-motorn är i ärlighetens namn inte alls kul. Gången är hård och det skorrar friskt även vid förhållandevis moderat gaspådrag. Här är framför allt Audis mjukare dieselmotorer mycket bättre.

 Man sitter ganska högt i X3, med god överblick över trafiken, och kroppen hålls på plats av en förhållandevis tajt och fast sportstol. Ställbara sidostöd i ryggen finns, men svankstöd finns inte på vår testbil. BMW envisas med att ha denna komforthöjande funktion som extrautrustning – betyget för sittkomforten blir lägst i detta test, även om man inte sitter dåligt på något sätt.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Ny, mer grafisk layout i infotainmentsystemet. Funkar minst lika bra som den gamla.
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Mittkonsolens avläggningsytor är ”gummerade” så att prylarna inte far runt under körning.

Sammanfattningsvis kan man säga att X3 är en äkta BMW av den gamla skolan, och man har satsat på att skapa ”en 3-seriemotsvarighet i suvkassen”, där förtjänsterna främst ligger på körkänsla. Egenskaper som komfort har fått stå tillbaka, men det går som sagt att rätta till med några smarta framstol- och chassikryss i den väl tilltagna tillvalslistan.  

Egenskapsmässigt är det lätt att förstå att drygt 1 600 personer köpte en X3 förra året, men efter att ha kört 20d-versionen är det helt oförståeligt att bara nio (!) av dem valde en bensinmotor. En maskin med mjukare och lenare gångkultur passar bilens framtoning klart bättre.

I och med lanseringen av nya, fräschare konkurrenter börjar X3:an kännas aningen gammal, vilket främst märks på teknikfronten. Självkörande funktioner finns exempelvis inte alls, men det lär det göra i nästa generation som kommer senare i år.

John Argelander

MERCEDES GLC

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Svart kulör på grillribbor, underredsskydd (optiskt!), backspegelkåpor, fönsterlister och takrails samt mörktonade bakrutor – det får den som kryssar för Nightpackage.

Tittar man noga kan man se testbilen vibrera. Inte av motorns gång utan av nervositet. Klasskungen och testvinnaren (21/2015) fick förtroendet stukat så sent som i förra numret. Då var GLC joker i testet av nya BMW 5-serien och i det sällskapet räckte det inte ens fram till pallplats.

Nu står Ingolstadts senaste för motståndet – och sprillans nya Q5 tog dessutom med sig A4 allroad som livvakt (joker). Sjukt osportsligt!

Ska vi vara noggranna är det GLC SUV vi kör, det finns även en GLC Coupé och den vann test mot likasinnade i ams 22/2016.

Försäljningsmässigt är det, av dessa två, GLC SUV som står för den absoluta lejonparten. Och testmotorn 220 d är med råge vanligast, få betalar 34 000 kronor extra för 204 hästar starka 250 d. V6-dieseln och bensinarna beställs i ytterst blygsamma volymer men hybriden 350 e tar procentandelar, framför allt som tjänstebil.

Faktum är att GLC är den femte mest sålda Mercedes-modellen i Sverige och det skiljer knappt något i volym mellan denna och BMW X3 samt Audi Q5.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Nu delad klassledare med Q5. GLC har bättre lårstöd, Q5 har frikostigare ryggstödslutning.

Att bilutvecklingen går rasande fort blir tydligt här. När X3 debuterande kändes den fulländad, sedan kom GLC. Nu blir känslan densamma, den blott ett år gamla Mercedesen känns daterad jämte Q5.

Komforten är god i GLC, men Q5 är ännu skönare. GLC är tyst, men Q5 är tystare. Och det fortsätter på punkt efter punkt, som fjädring och infotainment.

GLC är mer milslukare än kurvkramare. Är det styrskärpa och glatt chassi du önskar gäller åldermannen X3. Lustigt dock att man sitter högst i X3, både GLC och Q5 har mer omfamnande förarmiljöer där du sitter i bilen istället för på den.

Men var lugn, du hamnar fortfarande högre än i en personbil och har därför god överblick. Det blir godkänt siktbetyg för GLC, men på marginalen. A-stolparna är fetast i gänget och backspeglarna har plockats direkt från C-klass. De kunde gott ha varit större.

Ska det tuggas distans är den öppna Mercedes-stolen prima. Här har du viss rörelsefrihet och armstöden på dörr och mittkonsol avlastar dina styrverktyg.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
En del premium- bilar har gasdämpade bagagerumsgolv, dock ingen av dessa. Men GLC har en fiffig krok som fäster golvet vid bakluckans övre infästning när du gräver bland undanstoppat bråte.

Växellådan har hela nio steg, det borde innebära ett läge för varje situation. På det stora hela sköter sig lådan bra, i stad och på landsväg. Men vid riktigt långsam kökörning kommer små ryck. Och när du saktar ner från landsvägsfart, inför till exempel en korsning med stopplikt, kan det komma en rejält ful duns. Vi har noterat den på flera exemplar.

Mercedes har rensat bland sina nomenklaturer. En dieselmotor heter kort och gott d, precis som hos BMW. Gott så, det blev rörigt med allt från CDI till BlueTec. Men bara för att CLC-motorn heter 220 d är det inte samma moderna motor som i till exempel E 220 d. Och det märks. GLC-maskinen är inte lika tyst som Audis – och den går heller inte lika snålt, trots lättare testbil med mindre hjul.

Var svensk, var lagom när du beställer din GLC. En 220d i SE Edition gör jobbet. Släng på AMG Night för extra flärd. Är du teknikintresserad och har tålamod bör du vänta till närmare slutet av 2017, först då får GLC ett infotainmentsystem som klarar Apple Car Play och Android Auto. Vem vet, kanske blir det samtidigt en mer omfattande uppdatering med skifte till en nyare motorgeneration också.

Joakim Dyredand

AUDI A4 ALLROAD

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
A4 allroad är ett sätt att sticka ut i tjänstebilsvärlden.

När vi har testbilar lever vi oss in i rollen. Hur är det att vara A4 allroad-ägare? Är detta en bil man vill leva med eller bara leka med?

Ja. A4 allroad en självklar livskamrat. Styrningen är jämn och linjär men inte lika snabb som i X3 och inte lika trög som i Q5, utan precis som man vill att den ska vara åtminstone 360 dagar om året.

Komforten med den adaptiva fjädringen är makalös. Dämparna går att ställa i sex olika lägen (individual är endast kompatibelt om man valt navigationssystemet eftersom det kräver en skärm för att konfigureras). I Off road-läget drar motorn längre på växlarna, gasresponsen mattas av en aning och ESP-systemet tillåter lite mer hjulspinn.

Sträckan där vi vi sätter fjädringarna på prov är ett stycke djävulsk väg med djupa potthål, tvättbrädor och broskarvar men A4 allroad sväljer det mesta, inte på samma böljande vis som Q5 utan bättre. Allroad har en djup fjädringsväg i höjdled och sorterar bort smårörelserna. Lägg därtill hur tyst den går (akustikglas på testbilen). Motorljudet är välisolerat liksom vägljudet. Detta är en bil man vill sova i enligt en kollega. Hotell A4 allroad är femstjärnigt.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Här sitter man bekvämt, men aningen trångt för knän och huvudet sidledes.

Andra nyheter är det nya quattro ultra-systemet som hade världspremiär i samband med den andra generationen som lanserades i somras. Hur det fungerar förklaras utförligare i texten om Q5, kortfattat syftar det till att minska bränsleförbrukningen genom att koppla ur fyrhjulsdriften då den inte behövs. Vilket leder oss in på nästa sak som allroad är bra på. Den är snålast i testet, med all rätta eftersom den även är lättast och har lägst luftmotstånd.

Den sjuväxlade DSG-lådan är snabb om än bränslesnålt programmerad, vid vissa hastigheter hamnar den i ett osnyggt lågvarvsbrum som inte infinner sig i Q5 – vilket för all del återspeglas i förbrukningssiffrorna. Vid lugn körning samt vid parkeringsmanövrar tvekar den däremot mer än momentomvandlarlådorna.

Men hur bruksig är den då? Typ bruks-deluxe-light. Med luftfjädring hade den varit ställbar i höjdled, men detta är bara förunnat storebror A6 allroad, Q5 och Q7. Markfrigången är 23 mm högre än för vanliga A4 med samma hjulstorlek.

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Föredömligt prydligt ordnat i Audi.
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Så här känner du igen allroad-ägaren. Smuts från instegslisten.

Mullekänslan förstärks med markerade hjulhus i plast, som går att färgmatcha med fem olika lackfärger. Hurra säger jag, töntigt tycker mina kollegor (tyvärr kan man inte kontrastmatcha hjulhusen). Det som kosmetiskt skiljer allroad från vanliga A4 är hasplåten, de förhöjda takräckena och grillen med vetikala ribbor. Invändigt märks ingen skillnad.

Nu vet du hur du känner igen bilen, men vet du hur du känner igen ägaren? Vederbörande har med stor sannolikhet diagonala smutsränder på baksidan av vaderna, en bieffekt av den höga instegströskeln.

A4 allroad är bra på allt. Den har flera goda sidor men inga riktigt dåliga. Som kombi hade man kanske förväntat sig att den skulle hävda sig bättre i bagageutrymmet och det är där den tappar poäng och VDA-litrar. Vill man ha större utrymmen finns möjligheten att kliva upp i storlek till A6 allroad eller att kliva upp i höjdled till Q5. Men då får man lägga till drygt 40 000 kronor för Q5 och närmare 70 000 för A6 allroad. Sett till bil per krona får man absolut mest i A4 allroad – i synnerhet med det förmånliga Proline edition-paketet som Audi erbjuder. Där ingår LED, farthållare, parkeringssensorer och glanspaket för att nämna några saker.

Julia Brzezinska

SITTA FRAM

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Sitta fram i Audi Q5 och BMW X3
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Sitta fram i Mercedes GLC och Audi A4 Allroad.
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Det finns två stycket höjda offroadkombi att välja på från Audi, en ny hos Mercedes (E-klass All-Terrain) men ännu ingen från BMW. Än! En version baserad på 5-serien är nämligen på gång.
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Vi går på djupet och ser vad bilarna kan erbjuda i form av ny självkörnings- och infotainment-teknik. Följande underlag ligger till grund för betyget i ronden ”Teknik” – i alla tester!
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
Tre suvar och en höjd kombi tar sig över den helt nybyggda Svindersviksbron från Nacka till Kvarnholmen i Stockholm. Bron invigdes i juni 2016, men körbanan var inte hundraprocentigt färdigställd. Att bron inte syntes på Audibilarnas Google Maps-kartor ordnades enkelt med en uppdatering över nätet. Elegant.
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren

BARA AUDI Q5 STÅR OBESEGRAD AV JOKERN

I slutet av testveckan står kvartetten samlad på kajkanten. Det har blivit dags att summera intrycken. BMW X3 står och knattrar på tomgång, lite småsur över fjärdeplatsen. Men gamlingen har inget att skämmas över egentligen. Uppdateringar har gjort att den exempelvis inte alls gör bort sig på infotainment-området.

De gamla kärnvärdena finns kvar, även om tillräckligt många i testlaget klagade på motorljudet i den grad att inte heller ronden ”Aktiv körning” togs hem. Det sved nog. Motorn är bara 2,5 år gammal och kommer definitivt att sitta i ersättaren också. Men installationen är halva grejen och nya 5-serien visar att 20d-motorn kan dämpas bort mer. Åldern har tagit udden av lyxkänslan, men som sagt, X3 kan absolut vara ett bra alernativ till de i listan på testets sista sida.

Mercedes har svårt att bygga GLS i den takt kunderna strömmar till. Vi är de första att tillstå att intresset är klart välförtjänt för vår tidigare testvinnare. Nu finns det dock en spelare på plan som man åker ännu lite bekvämare i. Det törs vi nog säga trots att fjädringsspecifikationerna inte var rättvisa denna gång. Vidare håller tekniknivån inte heller högsta, bara hög, nivå. Motorn har också mött sin överman vid en ren jämförelse. Mercedes är förstås fortfarande en lysande suv – ja, den är för sjutton näst bäst i klassen!

På kajen står Audi Q5 med ett belåtet leende. På punkt efter punkt har den läxat upp konkurrenterna. När vi väl hittar något som gör oss besvikna, som att den trots pratet om att den skulle vara upp till 90 kilo lättare än föregångaren ändå lyckas vara tyngst här. Då kontrar den med att vara snålast! Av suvarna alltså. Det synnerligen välsmorda priset är spiken i kistan i den här matchen.

Det gäller också för den lika högt placerade jokern. En lysande bil totalt sett. Jämfört med Q5 får man ännu bättre ekonomi till priset av en något trängre kaross. Erfarna läsare vet att kombibilar oftast slår motsvarande suvar på fingrarna i testerna totalt sett, men så icke här.

I denna match är det dött lopp mellan segrarna från Audi!

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren

VILKEN SKULLE JAG VÄLJA OCH VARFÖR?

TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
MIKAEL JOHNSSON, testchef

Q5 är finfin, men jag saknar bilens själ. Då har både X3 och GLS mer karaktär enligt mig och sådant är inte oviktigt. Men så hoppar jag in i A4 allroad:

Ahh, att få komma ner! Det är som att komma hem. Körkänslan stiger direkt. Det får bli den ”låga” jokern, tack.

 
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
JOHN ARGELANDER, redaktionschef

A4 allroad, utan att blinka. Främst för den underbara rullkomforten, något som jag tycker är extremt viktigt vid valet av bil. Utrymmena räcker till och framstolarna är mycket bra. Och allroad är lite tuffare än grannens ”vanliga” A4 Avant. Jag är såld!

 
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
JOAKIM DYREDAND, redaktör

Jag är en suv-person så A4 allroad går bort. Så även X3 som känns förbluffande daterad. Sedan blir det svårt. GLC är underbar men Q5 har ett gäng trevliga funktioner som lockar mer.

 
TEST: Premiumsuvar – högst av högdjuren
JULIA BRZEZINSKA, skribent

X3 ser sorgsen ut. GLC är för from. A4 allroad är en helsikes bil men för första gången faller jag pladask i mellansuvfällan. Nya Q5 är solid och behaglig, jag gillar faktiskt den upphöjda känslan vid vardagskörning.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen