Begduell: Mercedes A-klass mot Mercedes B-klass – riktiga guldstjärnor

Premium Det är inte så här vi tänker oss Mercedes. A-klass och B-klass har "otypisk" karossform och framhjulsdrift. Vi har tittat närmare på vad stjärnan i ­grillen ger och tagit reda på vilken du bör välja ...

Begduell: Mercedes A-klass mot Mercedes B-klass – riktiga guldstjärnor

A-klassen blev världskändis över en natt när den välte i ett älgtest som utfördes av svenska motorjournalister på nittiotalet. Skandalen var ett faktum och i Stuttgart drog man öronen åt sig och återkallade alla bilar för att genomföra nödvändiga modifieringar.

Men försäljningssuccén uteblev trots idoga försök att göra modellen het och åtråvärd, karossformen var iskall. Kan den helt enkelt ha varit före sin tid? Idag har däremot mpv-klassen blivit populär. I samband med att den tredje generationen presenterades genomgick modellen en total transformation. Numer kvalar A-klass in i Golfsegmentet. Men vi behöver inte leta länge innan vi hittar spår av den ... i B-klassen som bär klassisk mpv-kostym. Smal, kort och hög. 

Modellerna attraherar inte bara olika målgrupper, de ger också distinkta egenskaper.

A-klassens design är sportig med fokus på körglädje, den representerar Mercas "nya" designspråk (som visar sig ge resultat, Mercedes ökar i premiumsegmentet och det pekar på att de kommer bli störst i sitt segment).

Behållningen hos B-klassen är istället de praktiska egenskaperna som kännetecknar en mpv. Den typiska B-klassägaren varierar och modellen är omtyckt av både pensionärer och barnfamiljer. En ägare sammanfattar bilen så här: "Typiska B-klassfördelar är bekvämt insteg, hög sittposition, bra överblick och bekväm körställning. Väljer man dessutom tillvalet med skjutbart baksäte och fällbar framstol får man mycket flexibla lastmöjligheter."

B-klassens styrka är alltså att den är stor invändigt men liten på utsidan. Tvärtemot A-klassen som istället är stor på utsidan men liten på insidan. Ägarna saknar en del innerutrymme men köregenskaperna väger upp för detta. Betygen för utseende och körglädje är höga medan bagageutrymmet får låga betyg – det rymmer enbart 341 liter i uppfällt läge.

FELRAPPORTEN

Ägarna har angett vad de specifikt har haft problem med på sin bil. 

Acceptabla A- och B-klass utmärker sig genom låg statistik i felrapporten. A-klassägarna har retat sig på missljud i inredningen och växellådor som rycker vid kallstart.

När det kommer till ekonomin skiljer sig varken service eller ägandekostnader nämnvärt mellan modellerna och den totala milkostnaden skiljer enbart tre kronor till A-klass fördel. Bränsleförbrukningen är något lägre i A-klass eftersom den har lägre luftmotstånd. De ägare som kör diesel uppger att de har en snittförbrukning på 4,9 l/100 km jämfört med 6,5–6,8 l/100 km för bensinmotorerna.

Att köra Mercedes kostar vanligtvis ett par kronor extra men skillnaden är inte så stor om man jämför med Sveriges mest sålda bil – Volkswagen Golf. Att byta skivor och klossar på A/B-klass jämfört med Golf på märkesverkstad kostar enbart 400 kronor mer.

Inte heller servicekostnaderna skiljer särskilt mycket. Faktum är att milkostnaden för en Golf är drygt 24 kronor – kör man 1 000 mil på ett år skiljer det alltså 3 600– 6 500 kr mot en A/B-klass och det är inte mycket.

Den riktiga (guld)stjärnan får Mercedes för sin driftsäkerhet och pålitlighet. Enligt besiktningsorganet DEKRA är B-klassen en av de mest pålitliga bilarna i mpv-segmentet. Problemfriheten ligger i topp. Även A-klass kan stoltsera med en hög problemfrihet hos DEKRA. Detta bekräftas även av statistiken i vår databas. 

En stjärna i grillen kostar några kronor extra men en "billigare" Mercedes än dessa hittar du inte. Det bästa begagnatvalet är Mercedes A-klass tack vare något högre ägarbetyg, högre testlagsbetyg samt en bättre värdeprognos. Men det bör tilläggas att kampen är otroligt jämn – det är i stort sett samma bil, de delar trots allt både bottenplatta och motorer, men image, utrymmen och känsla skiljer desto mer.


MODELLHISTORIK

Mercedes A-KLASS (W 176)

1997 Första generationen lanseras, känd som "Mercan som välte".
2004 Andra generationen har premiär.
2012 Tredje generationen presenteras och i samband med detta får A-klass en helt ny design.
2013 A 45 AMG lanseras.
2015 Facelift, fler motoralternativ och smärre kosmetiska förändringar in- och utvändigt.

MERCEDES B-KLASS (W 246)

2005 Första generationen B-klass.
2011 Generation två kommer med nya motorer.
2014 Facelift med fler motoralternativ och förbättrat chassi. Ny front. Förbättrad navigation. Samt ny drivlina på el.

Ägarna om sina bilar

Affalterbach har byggt en liten sportbil. A 45 AMG har knivskarp styrning och härligt ljud. 360 hk och 450 Nm. Interiört finns det gott om kolfiber och röda kontrastdetaljer.

A-klassägarna gillar...
A-klassägarna gillar inte...
"Fantastisk bil sett till utseende och körglädje. Enda nackdelen är bagagets smala öppning, det är trångt för golf- och innebandyklubbor." "Fantastisk körglädje!" "Rolig liten gokart." "Riktigt snabb växellåda och extremt bra chassi och styrning." "AMG-paketet gör allt med bilen. Många vänder sig om efter den." "Underhållande att köra trots lilla dieselmotorn." "Klart snyggaste bilen i klassen." "Dubbelkopplingslådan har upplevts nervös vid start från stillastående." "Dörrstolparna är breda, sikten är inte den bästa utan kräver en aktiv förare." "Hård fjädring." "Knarrande instrumentpanel och mätarhus." "Den växlar lite ojämnt ibland." "Motorn låter lite för mycket."
"Växellådan rycker när bilen är kall vid kylig utomhustemperatur." "Servicekostnaderna på Mercedes är hutlösa." "Första Mercan som blir smutsig innanför dörrarna och bakluckan, eftersom de har sparat in på den lilla gummilisten." "Dålig fjädring."

Inte lika "tuff" som sitt syskon men väl så allsidig och välbyggd, den finns även att få med eldrift och heter då Electric Drive.

B-klassägarna gillar...
B-klassägarna gillar inte...
"Praktisk karossform, man ser var bilen slutar." "Bekvämt och bra insteg i bilen." "Mycket bra utrymmen i förhållande till storleken." "Bra körställning." "Stor invändigt, liten på utsidan." "Utmärkt pensionärsbil, man sitter bra och insteget är bra." "Praktisk och komfortabel."
"Totalt sett är detta den billigaste och bästa bilen jag har ägt." "Jag är så nöjd med bilen att jag funderar på att köpa en ny när facelift kommer. Då blir det nog 4Matic-versionen."
"Trist motorljud vid acceleration." "Sämsta instrumenteringen." "Stenskvätt bakom hjulhusen." "Nackdelen är att den smutsar ner sig onödigt mycket bak."

De flesta A-klassägarna kör på bensin medan majoriteten av B-ägarna kör på diesel.

Ägarnas köpskäl

Mercedes A-KLASS 2012–2016 

Design A-klass fick ett rejält designlyft i samband med det nya formspråket.
Kvalitet Stjärnan i grillen vittnar om kvalitet.
Körglädje A-klassen ser ut som och är en körglad bil.

MERCEDES B-KLASS 2011–2016

Kvalitet Tysk premiumkvalitet lockar till MPV-köp.
Ekonomi B-klassens totalekonomi gör den populär.
Utrymmen Formen ger en rymlighet som lockar många köpare.

Kontrollpunkter

MERCEDES A-KLASS 2012–2016 

Knirr Oljud från inredningen.
Växellådan Flera ägare anmärker på att växellådan växlar hårt vid kallstarter. En del upplever den stundtals som ryckig från stillastående.

MERCEDES B-KLASS 2011–2016

Ventilation Klen ventilation vid kallt väder, sidorutorna blir inte imfria.
Elektronik Varierande felsignaler, bland annat om att spolarvätska bör fyllas på. Stolsvärme som fungerar sporadiskt eller som har slutat fungera helt.

A-klass. Sexväxlad manuell låda eller sjuväxlad dubbelkopplingslåda, 7G-DCT.

Smakfull inredning. I den faceliftade versionen får man bättre navigation och större skärm.

Vårt expertråd: "Form eller funktion?"

Julia Brzezinska, begagnatredaktör

Om du kör 1 000 mil per år kan du rulla i en Merca istället för en Golf för mellan 3 600 och 6 500 kr extra per år. 

Vilken ska du välja? Hur ser dina behov ut och vad prioriterar du? 

A-klass är sportig och kul men absolut inte en rymlig bil med sina 341 liter i bagageutrymmet, dessutom är tröskeln till bagaget hög och öppningen liten. Vill du få plats med både kompisar och golfbag blir det trångt. Kupén är liten.

Söker du istället bekvämlighet och bra utrymmen börjar det på B. B som i bekväm, behaglig, bra. B-klassen är en väldigt trevlig bil såväl i stan som vid långkörning. Sommaren 2012 bilade undertecknad runt Sverige med en B-klass och minns det som en angenäm resa. Värre var det när vi skulle fjällvandra och packade in tre fjällryggsäckar i en A-klass. Vi fick inte plats!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!