Test: Tre små som tänker stort – Audi A2, Hyundai Kona & VW T-Roc

Premium I segmentet för mindre suv:ar är det riktig rundgång. Där trängs redan Kia Stonic och Seat Arona och nu kommer Hyundai Kona och VW T-Roc. Vi har tittat på hur de klarar sig i jämförelse med Audi Q2.

Test: Tre små som tänker stort – Audi A2, Hyundai Kona & VW T-Roc
Bilarna i test: Audi A2 TFSI quattro Sport, Hyundai Kona 1,6 T-GDI 4wd Style, VW T-Roc GT 2,0 TSI 4motion

Audi

De adaptiva stötdämparna fjädrar föredömligt även i Sportläget.

På den en smula dystra parkeringen på bilden stannar vi regelmässigt på våra testkörningar för att skifta fordon, prata ihop oss lite och diskutera de olika provbilarna. Sedan fortsätter vi, ibland snabbare, ibland långsammare. I fallet med de tre bilarna på bilden gick det ganska kvickt tack vare bensinturbomotorer på upp till 190 hk och fyrhjulsdrift.

Om vi börjar med Audi Q2 var det många som skakade på huvudet när Audi släppte den på marknaden. Så udda, så opraktisk, så dyr. Men efterfrågan talade ett annat språk. Den säljer fortfarande bra. En sak står klar efter den här jämförelsen, den kan ge motståndarna en match.

I Audis nobla interiör sitter inget på fel plats och allt är fint monterat med bra avläggningsytor. Bagaget är 355 till 1 000 liter. Tredelat ryggstöd är praktiskt.

Och det är kanske inte främst när det gäller materialvalen för det är gott om hårdplast även i Audin. Men det är urval som gjorts med eftertanke, med mönstrade ytor och oftast passar det bra. I jämförelse är Audi bäst på att bygga in delarna.

Priset är högt och motorn stark. Men kvalitet kostar och i stort sett alla snygga saker i den kostar extra. Audi begär redan 327 400 kronor för den 190 hk starka Q2 2,0 TFSI. Då ingår inte den trevliga stora bildskärmen eller den rekommenderbara virtuella förarplatsen. Inte ens en färddator ingår. Samma sak med de silverfärgade ramarna runt luftinsläppen, som är snygga.

Testbilens pris överstiger 490 000 kronor och för de pengarna får du 1,5 fullutrustade Hyundai Kona inklusive fem års garanti, men mer om det senare.

Även i mode Dynamik förblir den 228 km/h snabba Audin komfortabel. Den som en gång kört med kartan bakom ratten vill inte vara utan den. Audis linjer är ganska modesta för att inte säga blygsamma. Kunde vara tuffare.

Först låter vi T-Roc och Kona stå kvar och kör våra rundor med Audin. Några problem med fästet finns inte och då det sitter en kraftfull, om än inte så karismatisk, turbobensinare i den går det undan. Spurten 0–100 km/h klarar den 4,19 meter långa suven på 7,1 sekunder.

Omkörningssprintar går tack vare 320 Nm snabbt och smidigt. Till och med i 200 km/h går det avslappnat. Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan är standard till 2,0 TFSI-motorn och arbetar utan ryck. Den passar bäst vid sportig körning och den som vill kan växla själv med paddlarna på rattens baksida. Därvid är både motor och avgassystem så tystlåtna att det nästan blir långtråkigt.

Bak inkräktar det brant lutande ryggstödet på sittkomforten och bagageutrymmet är litet.

Åkkomforten är bättre än vad vi väntat oss men det finns även kurvor. Den med adaptivt chassi (mot pristillägg) försedda Audin pilar behändigt genom dem och med mindre sidokrängning än konkurrenterna. Den förblir neutral i kurvlinjen och först när det körs häftigt niger den med understyrning. Kraftigt verkande ESP och bromsar reder dock upp situationen.

Över huvud taget håller sig Q2 bra på vägen vare sig det är i staden eller vid snabb landsvägskörning. Passagerarna skakas sällan om. Dessutom är vindbruset måttligt. I framsätet lär inte ens den med ryggbesvär kunna klaga. Stolarna (GT) är bekväma och benutrymmet gott.

Det kan man inte säga om baksäteskomforten. Det är trångt för benen och sätet är visserligen bra utformat men ryggstödet ett klick för brant. Personer över 180 cm tar i med axlarna mot C-stolparna. Samma sak med bagaget. Utrymmet är bara 355 liter, och 1 000 liter med fällt ryggstöd.

Hyundai

För ett pristillägg får kunden en färgglad och fullutrustad Kona med pigga inlägg i kupén och läderklädda säten. Instrumenten är däremot konservativa.

Bättre klarar sig den betydligt billigare Hyundai Kona 1,6 GDI 4WD (kommer till Sverige efter sommaren 2018), med 361 till 1 143 liter. I golvet finns stuvfack som både döljer och håller bagageprylar säkert. Så värst mycket mera utrymme än Audin erbjuder dock inte Hyundai.

Storväxta framsätespassagerare får dock bra plats och de finner sig snabbt till rätta. De tittar på lättavlästa klassiska runda instrument och på en pekskärm med skärpa och direktvalsknappar ovanför mittkonsolen. Allt vettigt placerat och gediget inbyggt. I ett stort fack framför växelspaken finns induktiv laddning för smartphones, 12-voltsuttag och USB-kontakt.

I Kona kombinerar Hyundai en välkänd och bra strukturerad förarplats med färgade inlägg. Stolsvärme och rattvärme är standard, och Kona erbjuder alla assistansfunktioner.

Till skillnad mot i Q2 och T-Roc är det standardutrustning, liksom klimatanläggning, DAB backkamera och en del annat smått och gott.

Nytt för Hyundai är ett närmast upproriskt färgglatt "stolpaket" med sömmar, nät, sittdynor och säkerhetsbälten i avvikande kulör. Även skarpa karosslacker finns att tillgå.

Välutrustad!

Neonfärgade plastlister på Kona är iögonfallande och standard.

Vi är dock mer intresserade av hur den 4,17 meter långa Hyundai Kona går. Iväg på andra varvet. Redan från första metrarna står det klart att Kona styr in fint och kan hänga med en Audi Q2 bra på kurviga vägar.

Vad gäller smidighet och harmoni är den däremot steget efter. Den är lite stötig på ojämnheter i stadstrafik med sina 18-tumshjul. Den 1,6 liter stora turbobensinaren låter något för mycket och dubbelkopplingslådan är lite seg i växlingarna.

Bagageutrymmet rymmer 1 143 liter som mest. Ingen genomlastnings­funktion.

Vid snabbare körning stiger vägbullret markant och förbrukningen ligger mellan 7,4 l/100 km (som lägst) och 9,8 l/km (blandad körning). Det är betydligt mer än för 2,0-liters TFSI-motorn från Volkswagenkoncernen.

Synd för trots 13 hk och 55 Nm mindre är Hyundais motor en duktig arbetare. Den sätter bilen i schvung lika bra som de andra och verkar subjektivt lika stark trots mätvärdena. Att notera är också det fina bromsresultatet på 35,5 meter.

Volkswagen

Med en markfrigång på 16 cm förblir vi helst på gatan.

VW T-Roc skulle egentligen ha bromsat in bättre men blir slagen av de två konkurrenterna. Det kostar viktiga poäng, i synnerhet i duell med Audi Q2 som har betydligt kortare bromssträcka. Fartmässigt är de två VW-kusinerna i stort sett likvärdiga.

T-Rocs starka turbobensinare drar jämnt och kraftigt över hela varvtalsregistret och den sjuväxlade växellådan "jonglerar" elegant med växlarna. Den är också ensam om att ha ett vridreglage för de fyra lägena gata, snö och två offroadlägen.

Eftersom markfrigången bara är 16 cm förblir vi helst på gatan. Med adaptivt chassi och direkt och precis styrning är T-Roc på 4,23 meter både behändig och komfortabel och en idealisk färdkamrat på alla underlag.

Digitala instrument blir allt vanligare. Så här snyggt utformade är de i T-Roc.

Med vridreglaget på mittkonsolen ställer man in de tre olika körprogrammen.

Enligt VW är T-Roc främst tänkt för yngre bilister. Med 289 900 kronor i frånpris för T-Roc med 190 hk TFSI turbobensinare ligger den prismässigt fördelaktigare än Q2. T-Roc säljs som en- eller tvåfärgad där taket avviker från resten av karossen.

Folkan är rymlig med bra och översiktlig cockpit. Därtill en stor och lättanvänd pekskärm, digitala instrument och bekväma framstolar med bäst plats för benen. 

Fyrhjulsdriften stjäl 53 liter från bagageutrymmet som ändå är störst i testet.

Lika bra känns det i det trevliga baksätet. Och då höjden bak är den bästa kliver man mest avslappnat ur T-Roc efter en resa. Dessutom är bagageutrymmet störst.

I mångt och mycket är T-Roc likvärdig med Q2 men det räcker inte riktigt till förstaplatsen. Så snabbt låter sig inte den lille brodern Audi Q2 puttas ner från tronen. Aningen högre vill ha-känsla räcker till segern.